G: Synnyttäisitkö vammaisen lapsen?

Vierailija

Käyt raskauden alussa sikiöseulonnassa ja seulonnan tuloksena Teille on mahdollista syntyä vammainen lapsi. Menisitkö jatkotutkimuksiin ja mitä jos niissäkin ilmenisi jotain hälyyttävää.. Olisitko valmis synnyttämään vammaisen lapsen ja minkä " asteinen" (down jne.) vamma lapsella " saisi" olla?

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

ultrassa.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

En ole käynyt kolmen lapseni odotusaikana edes ultrissa. Ottakaa huomioon että on sairauksia jotka eivät päällepäin näy.

Jo ihan lapsen ja äidin hengenkin kannalta. Vai annatko kaiken muunkin korkeimman käteen?

Vierailija

Tosin lapseni vammaa ei voi mitenkään nähdä ultrassa tai kromosomitesteissä. Mutta voihan sitä saada vaikka jollain muulla lailla vammaisen. On minulla terveitäkin lapsia ja ultrissa on käyty jokaisen kohdalla.

Vierailija

Jos voi valita lapsen ja itseni ja parisuhteen kannalta niin en todellakaan valitsisi synnyttää vammaista lasta. Te, jotka hurskastelette asian kanssa: menkää ensin töihin vaikkapa erityisluokkaan, vammaisten hoitolaitokseen tms. paikkaan hetkeksi ja tulkaa sitten vastaamaan.

T: Alalla työskentelevä!

Vierailija

Mulle olisi ollut miljoona kertaa kamalampaa menettää oma lapsi. Menetettyä ei saa koskaan pitää sylissään, halata, pussata, hoivata jne.

Vierailija

testaisin että ehtisin perehtyä aiheeseen jo etukäteen (luen mielellään). Pakko olisi ajatella ja valmistautua lapsen tuomiin haasteisiin. Onneksi mieheni on yhtä pehmo. Asiat on keskusteltu ja molemmat haluavat että vammaiset saisivat syntyä jos olisivat syntyäkseen. Olemme molemmat epätäydellisyyden siedon lisäämisen kannalla tässä maailmassa, myös omassamme. Niin ja olen ollut töissä erityiskoulussa ja vammaistenhoitolaitoksessa. Ei ole säikäyttänyt.

Vierailija

ettei lapsella ole elämän edellytyksiä, eli hän kuolisi kärsimysten jälkeen parin vuoden sisällä tai jotain, niin ehkä harkitsisin keskeyttämistä. Muussa tapauksessa en.

Kaikella kunnioituksella, mutta en oikein ymmärrä kun joku sanoo, että tekisi abortin, koska " minusta ei olisi vammaisen äidiksi" . Miksi ei olisi? Entä jos terveenä syntynyt lapsi sairastuu tai vammautuu myöhemmin vakavasti? Ei sopimusta voi silloinkaan sanoa irti, on vain totuttava!

Vierailija

Sielläkin kävin vain siksi, että siellä voidaan havaita mm. sydänvika, joka voi vaatia leikkausta heti lapsen synnyttyä.

Mutta jos ultrassa olisi havaittu jokin erittäin vakava poikkeama, esim. aivottomuus niin olisin keskeyttänyt raskauden.

Vierailija

tekisin varmaan abortin. Tiedän mitä on elää vammaisen lapsen kanssa. Itselläni ei ole, mutta hyvä naapuri sai erittäin vammaisen lapsen.On todella raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti.Nostan hattua niille jotka siihen pystyy, mutta rehellisesti voin sanoa että minä en.

Vierailija

Vauvaa odotellessa meni vuosi aikaa ja miehen kanssa on päätetty ettei vammaista lasta synnytetä jos tutkimuksissa jotain ilmenisi. Maailma varmasti kaatuisi ylösalaisin, jos halutun raskauden joutuisi keskeyttämään sikiön vamman vuoksi.

Lapsen tulo vaikuttaa muihinkin kuin vain meihin kahteen. Molempien suku, ystävät ja työpaikat joutuvat koetukselle. Samoin lapsi itse vaatisi enemmän ympäristöltään, ystävät, koulu ja hänen tuleva työpaikka.

Mielelläni opetan lapselleni erilaisuuden hyväksymistä, mutta mitä kun lastasi ei hyväksytä? En toivo että lapsestani tulee koekaniini hyväksynnälle, mielestäni lapsi ansaitsee enemmän.. Koulu- tai työpaikkakiususta saattaa kokea muutenkin, ilman vammaa, mutta toivon antavani mahdollisimman hyvän startin elämään. Entä kun minä ja puolisoni kuolemme eikä lapsemme osaa vanhempanakaan itsenäiseen elämään vaan joutuisi johonkin laitokseen?

Tietysti lapsi saattaa vammautua siinä missä minä tai joku toinen läheiseni, mutta sellaiselle nyt ei voi mitään.. Ja tilannehan on täysin eri kun puhutaan syntymättömän sikiön terveydestä kuin 10-vuotiaan.

Varmasti vammasta kärsiväkin pystyy elämään rikkaan ja ihanan elämän kun ympäristö on tukena, mutta toisten ihmisten kylmyys ja pelko tulevaisuudessa pärjäämisessä pelottavat.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat