Lestadiolaisista. Luuletteko että nämä viestit on provoja?

Vierailija

Kopioin nämä jutut eräältä toiselta keskustelu palstalta. aika hurjalta kuulostaa:

" 25 vuotiaalla jo 9 lasta

Kirjoittanut: Äiti itsekin, 4.2.2004 klo 19.30

Tästä ei saisi puhua ääneen mutta eräs hyvä ystäväni meni lestadiolaiseen tapaan naimisiin lyhyen seurustelun jälkeen 18 vuotiana. Lapsia alkoi tulla saman tien ja lukiokin jäi kesken. Nyt hän on 25 vuotta ja lapsia 9 ja yksi tulossa. Ongelmana on se ettei hän jaksa enää mutta ei saa keskustella asiasta miehensä kanssa koska se on väärä uskoisten juttuja.Hän ei siis voi erota koska on lestadiolainen.

Miten häntä voi auttaa ilman että lestadiolaisten uskonnolliset johtajat saavat tietää? Hän pelkää joutuvansa perheineen tämän uskonnollisen piirin tuomittavaksi tai jotain erittäin ahdistavaa tapahtuvan käryn käydessä. Tietääkö joku mikä oikein on äidin asema näissä piireissä ja miten käy jos hän päättää lähteä? Hän kielsi minua kertomasta muille mutta hätä ei lue lakia ja haluan neuvoja.

" faktaa

Kirjoittanut: terveydenhoitaja, 6.3.2004 klo 00.17

Synnytysosastolla 80luvulla olen tutustunut 42vuotiaaseen 16 lasta odottavaan äitiin. Kolmen ensimmäisen avioliittovuoden aikana synnytti viisi lasta, ensimmäisen jälkeen kahdet kaksoset. Viidestoista lapsi menehtyi heti synnytyksen jälkeen. Äidille oli puhjennut sekä verenpaine- että sokeritauti eli oli NKL:llä hoidossa riskisynnyttäjänä. Ehdotettiin sectiota ja samalla sterilisaatiota, koska äidin henki oli jo vaarassa. Ei suostunut uskonnon ja aviomiehen takia. Tehtiin selväksi että hänellä on hengenmeno vaarana. Oli todella onneton muttei voinut miehen painostuksen takia suostua toimenpiteiseen.Lapsi syntyi neljä viikkoa etuajassa vammaisena,äiti jäi henkiin. Jatkosta en tiedä. En ole koskaan nähnyt niin nääntynyttä ihmistä, henkisesti ja ruumiillisesti.Uskonnon varjolla tehty suuri vääryys tätä naista kohtaan, vl:t sanokoot mitä lystää.

Ja miten lestadiolaiset selittävät seuraavaa:lestadiolaisimies nai luterilaista joka synnyttää hänelle seitsemän lasta, mies kyllästyy kodin hulinaan ja hakee nuorempaa seuraa,jättää perheen. Vastointahtoin suurperheenäidiksi pakotettu nainen (alle 3kymppinen) kasvattaa sitten yksin lapsikatrastaan.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

kieltämättä tuntuu epätodellisetlat tuo tapaus, että lapsi tosiaankin jo kohta kymmenen. liekö joku haluaa vain mustamaalata meitä lestadiolaisia. kyllä meidänkin elämässä saa puhua jaksamisesta, kun tuon tekstin perusteella ymmärtää ettei asiasta voi puhua edes miehen kanssa. mutta meitäkin on niin moneen junaan. jos äiti on väsynyt voidaan pidättäytyä ja hoitaa hommat muuten.

Vierailija

itse ryhmää sisältä tuntevana voisin olettaa osin ovat totta osin eivät. Nuo lapsiluvut vaikuttavat aika syvältä revityn. Jos ovat totta ovat melkoisia poikkeamia.

" 25 vuotiaalla jo 9 lasta

Kirjoittanut: Äiti itsekin, 4.2.2004 klo 19.30

Tästä ei saisi puhua ääneen mutta eräs hyvä ystäväni meni lestadiolaiseen tapaan naimisiin lyhyen seurustelun jälkeen 18 vuotiana. Lapsia alkoi tulla saman tien ja lukiokin jäi kesken."

tosi tuttua

" Nyt hän on 25 vuotta ja lapsia 9 ja yksi tulossa. Ongelmana on se ettei hän jaksa enää mutta ei saa keskustella asiasta miehensä kanssa koska se on vääräuskoisten juttuja.Hän ei siis voi erota koska on lestadiolainen."

Voi erota jos haluaa. Kenenkään ei ole pakko olla naimissa jo on erityisen paha olla. Ja voi varmasti keskustella miehensä kanssa jos tuntee miehensä ja luottaa häneen. Riippuu varmasti miehen kommunikaatiotaidoista miten keskustelu sujuu. Tuota lapsimäärää en usko, vaikka olen erityisen hyvin sikiävästä suvusta. Trolli veikkaan.

" Miten häntä voi auttaa ilman että lestadiolaisten uskonnolliset johtajat saavat tietää?"

Ai kuka niille kertoo? Ja ketä ne on, joille pitäisi kertoa perhe-elämästään? Ei ole olemassa mitään ddr-stasi-systeemiä. Lest johtajiin varmaan viitatatan kun tarkoitetaan srk:n johtoa, joka yrittää puljata liikettä joten kuten organisaationa. Ei niitä ihmisiä kiinnosta kenenkään yksittäisen ihmisen perhe-elämä. Niillä on itselläänkin yleensä aika suuret perheet ja moni tekee sitä työtä oman toimen ohessa. Omiakin kasvatushaasteita heillä siis riittää.

" Hän pelkää joutuvansa perheineen tämän uskonnollisen piirin tuomittavaksi tai jotain erittäin ahdistavaa tapahtuvan käryn käydessä. "

Voi olla epätodellisiakin pelkoja siis viittaan mielenterveysongelmiin. riippuu äidin omasta itsellisyydestä/läheisriippuvuudesta. Miten äiti on itse sosiaalisessa mielessä maailmansa rakentanut? Tunteeko muita kuin vastaavassa tilanteessa olevia, eläviä, uskovia? Käry? Mikä käry?

" Tietääkö joku mikä oikein on äidin asema näissä piireissä ja miten käy jos hän päättää lähteä? Hän kielsi minua kertomasta muille mutta hätä ei lue lakia ja haluan neuvoja."

Päättää lähetä? Perheestä vai liikkeestä? Tiedän molempia. Ne jotka jättävät perheensä ja lapsensa tuskin saavat ylenmäärin tukea, ne jotka liikkeen eivät menetä juurikaan muuta kuin pintatuttavansa niin kuin yleensä elämän kriiseissä.

" Ja miten lestadiolaiset selittävät seuraavaa:lestadiolaisimies nai luterilaista

(AIKA alatyylisesti kirjoitettu. Siis katolinen nai juutalaista, episkopaali jehovaa? Huh huh.)

joka synnyttää hänelle seitsemän lasta, mies kyllästyy kodin hulinaan ja hakee nuorempaa seuraa,jättää perheen. Vastointahtoin suurperheenäidiksi pakotettu nainen (alle 3kymppinen) kasvattaa sitten yksin lapsikatrastaan. "

No kukapa estää jos mies tai nainen jättää perheensä missään suomalaisessa kulttuurissa? Mutta ei ole arvostettavaa toimintaa missään suhteessa lestadiolaisuudessa. Selityksesksi ei kelpaa toisen erilainen usko tai ateismikaan. Vaikuttaa ettei mies ole edes itse halunnut lapsia. ei vaikuta sitoutuneelta ja kypsältä isältä. Näitäkin yksinkertaisia riittää. Ei voi sanoa muuta naiselle kuin että huono valinta. Et menetä mitään, anna mennä. Etsi vastuullisempi mies.

Vierailija

Ajattelin antaa vähä toisenlaisenki näkökulman tähän keskusteluun... Itsekki olen lestadiolainen äiti joten tämä ei ole aivan tuulesta temmattua. Useimmat suuret perheet on kyllä onnellisia, lapset otetaan vastaan lahjoina ja ne ovat kaikki vanhemmille ja sisaruksille rakkaita. Tottakai suurten perheiden äidit ja isät ovat monesti väsyneitä, mutta kun on paljon samanlaisia perheitä niin väsymyksestä puhutaan keskenään. Srk:lla on äidelle ja iseille leirejä missä rentoudutaan ja keskustellaan. On myös äidit ja isät kerhoja.

Kyläilemme paljon toistemme luona. Apua saa aina kun sitä tarvitsee isot suvut helpottavat tässä asiassa paljon. Enkä minä kyllä tiedä yhtään tapausta missä lestadiolainen isä olisi jättänyt perheensä. (En väitä etteikö se olisi mahdollista.) Aviopuolisoita kunnioitetaan ja asioista keskustellaan myös keskenään. Avioerot on lestadiolaisilla äärimmäisen harvinaisia, eikä naista ole alistettu tai pakotettu suuren perheen äidiksi. Mies ottaa osaa kotitöhin samoin kuin muissakin perheissä. Samat keskustelut käydään meidänkin perheessä tiskivuoroista. :)

Meistä liikkuu paljon juttuja. Jutuissa voi joskus olla perääkin, mutta monesti ne kertovat jostain ääritapauksesta ja se yleistetään heti, että sellaisia ne lestat on. Me ollaan kumminkin täysin omasta tahdosta uskovaisia ja ollaan ihan tavallisia ihmisiä noin muuten. :)

Hyvää kevättä kaikille!

Vierailija

johtamismalli - jäsenet ovat aivopestyjä - oman sanomansa mukaan tekevät jumalan tahdon mukaan

ja naiset on lapsentekokoneita kun sanotaan todella suoraan niin kuin asiat ovat

ei kukaan normaalilla järjellä varustettu ihminen tänä päivänä halua tehdä lapsia liukuhihna tyyliin 10 - 15 - 20

väittävät vapaaehtoiseksi mutta sitä se ei todellisuudessa ole vaan on kasvettu siihen jo omassa kodissa eikä osata/voida ajatella omilla aivoilla vaan toimitaan ohjelmoidun robotin tavoin

Synnytyslaitoksella näin tälläaisen äidin ja iältään oli lähes 50 vuotta käsitteli lasta kun makkarapötköä rutiininomaisesti - missä oli läheisyys ja lämpö sitä ei valitettavasti näkynyt

Vierailija

Miten voit sanoo nuin jos puhun ensinnäkin omasta puolesta? Minua ei ole kukaan aivopessyt tai pakottanut tähän. Ja usko tai älä mutta me mieheni kanssa halutaan iso perhe! :) Ja ihan normaalilla järjellä ollaan varustettuja, molemmat. :) Sanotpa siihen mitä haluat.

Tahtoisinpa tietää mistä tuo sinun katkeruus meitä kohtaan johtuu?

Vierailija

että uskovaisessa yhteisössä kasvanut tyttö haluaa elää näin, haluaa ison perheen, paljon lapsia, elämää ympärilleen. Että hän ei niinkään kaipaa opiskelua, yöelämää yms. Minulla on tälläinen lestaystävä. Hän on todella onnellinen ja tyytyväinen siihen että saa pian viidennen lapsensa. Kyllä hän on väsynyt mutta pitää elämäntyyliään normaalina, ihanteena, eikä koskaan kyseenalaista sitä. Iloitsee jotenkin erilailla kuin minä itse. Ja mies on vähän tossukka, suokaa anteeksi. Luulin ensin että ystäväni on alistettu, pakotettu tai vähintään aivopesty mutta kyllä se näyttää tulevan omasta halusta. Ja mies on sellainen tosi hellä, tekee kotitöitä eikä ole yhtään kuin muut tuntemani miehet. Jotenkin näkyy että se kunnioittaa ystävääni erilailla. Heidän uskonnossaan pettäminen on todella todella tuomittavaa, ja ystäväni ei edes pelkää sitä, ei tarvitse. Hän sanoi ettei voisi kuvitellakaan miehen tekevän sellaista, mikä on vastoin Jumalan tahtoa, heidät on tarkoitettu toisilleen. Mies näyttää sitoutuneen kotiin ja välillä mietin miten 30v mies kestää sellaista vastuuta! Mutta niin ne on tottuneet elämään. Heillä myös hoidetaan parisuhdetta erilailla, he käyvät leireillä hoitamassa suhdetta, tilaisuuksissa keskustelemassa vaikeista jutuista jotka painaa mieltä yms. He ylipäätänsä keskustelevat paljon.

Tässä tälläinen onnellinen näkökulma, oma avioliittoni rakoilee, surullisena ajattelen että olisin tuollaisenkin elämän voinut saada.

Vierailija

Pienestä pitäen kun sellaista näkee niin tottakai lapset kasvavat samaan muottiin tietämättä mistään paremmasta. Naisen keholle on suuri rasitus jo se että synnyttää viidennen lapsen. Lestadiolaisilla lapsia on enemmän kuin 5 lasta. Tytöt kasvavat luullen että heidän tulevaisuudellaan ei ole mitään muuta kuin synnyttää kymmenen lasta, olla koko ajan raskaana. Kenties tyttö haluaisi tehdä työtäkin mutta sitä mahdollisuutta hänelle ei suoda sillä hän on jatkuvasti raskaana. Mitä jos tytär haluaakin erota uskonnosta? Mitäs te lestat sitten teette? Voin kuvitella että kyseisellä tyttärellä ei sen jälkeen ole mitään asiaa kotiinne...

Vierailija

painotettu, että tämä on täysin vapaehtoista!!! Jokainen saa itse päättää haluaako olla uskovainen vai ei. On perheitä joissa kaikki lapset on uskovaisia tai osa ei ole tai sitten ei kukaanlapsista ole. Ja kaikki lapset on yhtä tervetulleita kotiin! :) Kuka äiti ja isä hylkäis lapsensa??? Ei lestadoilaiset ainakaan... Eikä mitkään uskonolliset johtajat hyökkää kimppuun!

Vierailija

ja jokaisella ystävällänne ja sukulaisella on suuret perheet...eikö teidänkin ole siinä tapauksessa helppo hankkia se suuri perhe???Nykyään tämä yhteiskunta ei millään lailla arvosta monilapsisia perheitä.Jos joku ei-lestadiolainen haluaakin suuren perheen,niin ainoat kommentit ovat:oletteko te hulluja,onko teistä tullut lestoja,ehkäisykin on keksitty....Tekö ette voi käsittää sitä,että joku voi oikeasti haluta suuren perheen?

Pohjois-Suomessa tehtiin joitakin vuosia sitten hyvin laaja tutkimus suurperheistä ja todettiin sen pohjalta,että nainen on luotu synnyttämään.Eivät ne naiset olleet yhtään sen väsyneempiä,fyysisesti tai henkisesti sairaampia kuin yhden ja kahden lapsen äidit.Ei naisen elimistö räjähdä siitä,jos tekee kymmenen,kenties 14 lasta.

Alkuperäiseen tekstiin toteaisin,että tämä nuori äiti,jolla on noin monta lasta voisi hakea itselleen apua ihan jostain muualta kuin kaksinaamaiselta ystävältään,joka laittaa perheen asiat koko suomen kansan luettavaksi suomi24:n keskustelupalstalle.En väitä,etteikö meidän piireissä saa keskustella asioista ja tuoda niitä julkisuuteen,mutta ei tämä " ystävä" mikään todellinen ole tuolle naiselle.Jokainen suurperheen äitikin väsyy,sehän on ihan inhimillistä.Minäkin saan kuitenkin aivan itse päättää omasta elämästäni.Jos haluaisin ehkäistä,voisin sen tehdä.Jos haluaisin erota miehestä tai liikkeestä,voisin senkin tehdä.minua ei tule kukaan johtohenkilö siitä ahdistamaan.Voisin ehkäistä salaakin,jos minulla olisi jotenkin aivoton mies,joka ei tajua mitään.En kuitenkaan halua tehdä niin,koska se on vastoin omantuntoni ääntä.

" Aivopesu" -sana on minulle aika outo.Viime aikoina siihen on törmännyt monesti,että meidät olisi aivopesty jo lapsena.Tämä on vain ulkopuolisten kehittelemä juttu,kun eivät mitenkään voi tajuta,että joku todella voi haluta elää ehkäisemättä,telkkaritta jne....Me kuitenkin katsomme,että meidän elämä on onnellista näin.

Olen itse kymmenen lapsen äiti ja nytkin raskaana.Olen hieman yli 30 vuotias ja on meidän perheessä ainakin keskusteltu useinkin jaksamisesta.

Ääritapauksia löytyy aina ,mutta älkää yleistäkö,että kaikki lestadiolaiset ovat aivan samanlaisia.

Vierailija

välttämättä provo ole. Kuulostaa aika hurjalta. Tämän tapauksen täytyy olla jo ääripää. Itse olen 25v ja 3 lasta. Aika uskomattomalta tuntuu.

Vierailija

Mies on töissä,minä kotiäitinä.Onnellisena kotiäitinä.Saadaan samat tuet,kuin muutkin perheet,lapsilisät ja minä saan kotihoidontukea ja äippälomalla MINIMIäitiysrahaa.Pärjäämme niillä ihan hyvin.

Vierailija

taas kerran täyttä kakkaa koko juttu!

Ihmettelen suuresti mistä tämä katkeruus ja viha... tehän sitä parhaiten tiedätte meidän vl:n elämäntilanteet ja valinnat ja ajatukset. HOHHOI... miten jotkut jaksaa tällaista? Lakatkaa turhat hömpät, on jokaisen oma asia miten elämänsä elää - olen erittäin onnellinen vl-perheenäiti enkä muuta halua. Ole sinä sitten mitä itse haluat, se ei minun napaani kutita :)

Vierailija

Entäs minä, joka olen kasvanut 3-lapsisessa lestadiolaisperheessä (ei kaikilla lestadiolaisilla ole suurperhettä). Minulla on toistaiseksi viisi lasta ja väitöskirja loppusuoralla että on tässä ehtinyt töitäkin tekemään :)

Mitä jos tytär haluaa erota uskonnosta? Surullista, mutta hänen oma valintansa. Ja aivan yhtä tervetullut kotiin kuin ennenkin. Tiedän paljonkin uskonsa jättäneitä entisiä lestadolaisia mutta en yhtään perheensä/ystäviensä tämän takia hylkäämää.

Vierailija:

Lainaus:

Pienestä pitäen kun sellaista näkee niin tottakai lapset kasvavat samaan muottiin tietämättä mistään paremmasta. Naisen keholle on suuri rasitus jo se että synnyttää viidennen lapsen. Lestadiolaisilla lapsia on enemmän kuin 5 lasta. Tytöt kasvavat luullen että heidän tulevaisuudellaan ei ole mitään muuta kuin synnyttää kymmenen lasta, olla koko ajan raskaana. Kenties tyttö haluaisi tehdä työtäkin mutta sitä mahdollisuutta hänelle ei suoda sillä hän on jatkuvasti raskaana. Mitä jos tytär haluaakin erota uskonnosta? Mitäs te lestat sitten teette? Voin kuvitella että kyseisellä tyttärellä ei sen jälkeen ole mitään asiaa kotiinne...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat