Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi on lastesi isoäiti ja hänellä on oikeuksia siinä missä sunkin äidilläsi.

Vierailija

En ymmärrä, miten pienistä asioista äidit polttavat hihansa anoppiensa suhteen. Aina, kun kahden eri elämistavan ja ikäkauden ihmiset tapaa, niin siinä on ristiriitojen riski olemassa. Mutta kannattaako pieneistä ärsytyksistä pilata päivänsä?

Onhan niitä oikeasti kamalia ihmisiä olemassa. Mutta jos jonkun ainoa v-tuksen aihe on, että anoppi ostaa pojanpojalleen keltaiset kurahousut, niin hei haloo!

Jos oma äitinne ostaisi lapsenlapselleen mielestäsi rumat vaatteet, niin olisiko se teistä yhtä paha asia? Molemmilla naisilla on oikeus muodostaa itsenäinen suhde lapsenlapseensa ja niin kauan, kun he eivät tee hallaa oikeissa kasvatuskysymyksissä, niin antakaa nyt heille oikeus siihen.

Ja jos mummit alkavat kaivaa maata kasvatukseltanne, niin sitten käytte vakavan keskustelun. Panette vaikka miehenne pistämään oman äitinsä aisoihin.

Anopit ja mummit ovat meitä vanhempia ja kokeneempia. Sille pitää antaa joskus hiukan arvoa, jos ei muuta niin siten, että ei ihan joka asiasta ässähdä takaisin. Kuka tietää, miten " täydellisiä" anoppeja meistä itsestämme aikanaan tulee!

Sivut

Kommentit (142)

Vierailija

Te jotka puolustatte isovanhempia ja heidän oikeuksiaan ette voi tietää minkälaisessa tilanteessa ihmiset elävät. Kurahaalareiden väri ei varmasti missään vaiheessa ole ollut varsinainen ongelma vaan se, että anoppi pyrkii vähättelemään miniän päätösvaltaa omassa perheessään ja haluaa itse puuttua poikansa perheen elämään määräämällä tällaisissa pienissä käytännön asioissa kuin esim. lasten pukeutuminen. Hienotunteisempi anoppi kysyisi ja kunnioittaisi miniän mielipidettä.

--- no veit jalat suustani:). Just tästä on ainakin meidän perheessä ollut kyse. Anoppi on jotenkin kuvitellut että kun hän saa lapsenlapsia, niin HÄN tekee niin ja näin, mutta meiltä ei ainakaan tarvitse kysyä. Meitä kohdeltiin vähä-älyisinä, olimmehan vain " lapsia" . Voi, minkälaisen h**tin sitä saikin kokea silloin kun lapset olivat pieniä (meillä on kaksoset) kun tuntuu että jokaiseen asiaan puututtiin ja minun kykyäni äitini arvosteltiin! Kun anoppini tuli käymään (ilmoittamatta tietenkin!) niin hän vartioi joka liikettäni. Kun syötin lapsia, hän oli vieressä kommentoimassa. Kukaan ei voi sitä ymmärtää miten kamalaa sellainen on, kun itse on tuore äiti, ja vielä kaksi lasta huollettavana! Itse olisin vain tarvinnut rauhaa, rauhaa ja vielä kerran rauhaa.

Ymmärrän myös tämän vaatteista nousseen hälyn. Kysehän ei ole vaatteiden väristä, vaan siitä ettei anoppi kunnioita miniän mielipidettä ja osta sellaisia vaatteita mitä perheessä halutaan/tarvitaan. Siinähän anoppi kyseenalaistaa miniän mielipiteen täysin.

Vierailija

jos yhtään luit vastauksiani, niin näit, että olin ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että asia ratkaisee. Kirjoitin ekassa kommentissani " Mutta tietysti itse asian kannalta tuo on lillukanvarsia, eli kannattaako siitä kauheasti kiukuta tällaisessa avauksessa? Pannaan tuohon pääsivulle erillinen avaus vaikkapa naisten puhetavoista ja väärinymmärryksistä? Ja puhutaanko jookos tässä tästä aiheesta itsestään. Mikään ei taida olla niin ärsyttävää, kuin toisen kielioppivirheiden oikominen, vai mitä! Varsinkin, kun tässä siis ei ollut kyse edes kielioppivirheistä, vaan hiuka hämärästi kirjoitetusta kirjoituksesta - jossa asiassa meistä kukaan ei ole synnitön, epäilen :=) " .

Teinkin tuonne ko. avauksen ja siihen tuli mukavasti kommentteja.

En myös ehdottanut mainitsemasi kaltaista lausemuotoilua. Kelaa taaksepäin ja katso se minun versioni. Jos se nyt sinua ylipäätään kiinnostaa, taidat olla keskittynyt vihaamaan kaikkia ja erityisesti minua. Toivoisin kyllä, että jos jatkossa haluat parjata minua tai muita nikillisiä, niin kirjoittaisit itsekin nikillä.

Hyvää illanjatkoa, en enää sotkeudu tähän kielenkäyttöä koskevaan riitaan (siitä minä olen muuten puhunut, enkä sinusta ja anopistasi, jos satuit huomaamaan)

Vierailija

Tästä syystä haluaisin jonakin päivänä ainakin yhden tyttölapsen. Tiedänhän omasta kokemuksesta, että lapset ovat läheisempiä minun kuin mieheni vanhempien kanssa. Ja tästä aiheesta on tuoretta tutkimustakin (Väestöliitto): lapsenlapsille on yleensä isänisä kaikkein etäisin vanhempi ja läheisin on äidinäiti.

--- tosin omille lapsilleni läheisimmät ovat sekä äidinäiti että äidinisä koska isäni on itse kovin aktiivinen lasteni kanssa. Vasta heidän jälkeensä tulevat isänäiti ja isänisä. Isänisän etäisyys lapsiin mielestäni johtuu kyllä hänen omasta " laimeudestaan" eli mielestäni hän arkailee aivan liikaa lasten kanssa. Ja syytä on anopissa, joka ei mielestäni anna mieheni isälle lainkaan tilaa vaan " omii" lapsemme aina kun he käyvät siellä kylässä!

Vierailija

Jos minulla on tapana puhua kaupassakäymisestä yleensäkin passiivissa, että pitää ostaa sitä ja sitä, niin miten mikään mitä olen sanonut on ristiriidassa yhtään minkään kanssa?

Eikö kenelläkään muulla ole tapana sanoa, että pitää ostaa sitä ja sitä. Olenko tosiaan maailman ainoa ihminen, joka puhuu näin?

Jos myös kirjoitan kiireessä ja puolihuolimattomasti jonkun lauseen, niin miksi olen siitä tilivelvollinen ja miksi siitä saadaan tällainen älytön sotku aikaiseksi. Siksikö, että sen mielestä, joka tämän sotkun sai aikaan minun tulisi ottaa kaikki anopin armopalat vastaan ja antaa anopin määrätä millaisiin vaatteisiin lapset puetaan? Eikö kukaan tosiaan ymmärtänyt mitä tarkoitin?

Ihan oikeasti, kyllä teillä aika pahasti viiraa päässä, kun viitsitte takertua yhteen lauseeseen, jonka voi ymmärtää monin eri tavoin. Eikö teillä ole tosiaan muuta tekemistä??????

Suoraan sanottuna minusta tämä oikeakielisyyskeskustelu on ollut aivan perseestä. Menkää jonnekin Kielikellon sivuille käymään ko. keskustelu, sillä sinne se kuuluu.

Vierailija

Muistuttaisin kuitenkin, että joskus (kuten meillä) se vaan menee niin, että vaikka miniä koittaa tulla toimeen anopin kanssa, anoppi on niin omistushaluinen pojastaan, että hyökkää todella törkeästi miniää vastaan.

Minua ei haittaa mitkään pikkuasiat, mutta siinä vaiheessa jos minun uravalintaa, henkilökohtaisia ulkoisia ominaisuuksiani, ruokailutottumuksia, kiinnostuksen kohteita, lähes kaikkea minussa arvostellaan joka tapaamisella, on tosi vaikea ottaa vaan vastaan vaikka kyseessä on rakkaan mieheni äiti.

Vierailija

Ja ennenkaikkea lapsellani on oikeus luoda läheisiä ihmissuhteita muihinkin kuin omiin vanhempiin.

JOs puhutaan lain mukaisista oikeuksista, niin niitä ei ole, mutta meidän ja miehen suku on onneksi niin ihanaa ja läheistä, että tällasista asioista ei tule mitään riitoja tms.

Vierailija

...Tai sitten taitaa olla niin, että koko palsta nauraa sulle, kun et tajua jo lopettaaja myöntää omaa virhettäsi ja jatkaa elämääsi ihan yhtä uskottavana ihmisenä...

Taidat olla sitä lajia, joka ei ikinä voi myöntää olevansa väärässä?

Vierailija

minä en ymmärrä, että isovanhempien oikeudet lapsenlapseen laajentuisivat myös koskemaan määräysvaltaa siitä mitä lapselle puetaan päälle ja miten hänet kasvatetaan.

Lapsilla on oikeus tutustua isovanhempiinsa ja isovanhemmilla on oikeus viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Mutta siinä kaikki.

Isovanhempien rooliin ei kuulu ne tehtävät, jotka kuuluvat vanhemmille. Varsinkin, jos jyrätään vanhempien omat mielipiteet ja tehdään niinkuin itse halutaan. Isovanhemmat on omat lapsensa jo pukeneet ja kasvattaneet, joten jättäkööt tämän työsaran vanhemmille ja olkoot astumatta vanhempien reviirille. Muuten kuin mummun ja vaarin roolissa.

Vierailija

Tulipa sitten miniä toimeen appivanhempiensa kanssa tai ei. Vaikka joku inhoaisi sydämestään appivanhempiaan, hänellä ei ole oikeutta riistää lapselta isovanhempia, eikä isovanhemmilta lapsenlasta. Minä pidän aina huolen siitä, että lapsi tapaa vähintään viikottain molempia isovanhempiaan. On lapselle ainoastaan hyväksi, jos ympärillä on mahdollisimman iso perhe ja ihmisiä joihin voi luottaa ja tukeutua vaikeuksissa, ja joiden kanssa voi myös vastaavasti jakaa elämän ilot ja kokemukset.

P.S. Kun noita edellisiä kirjoituksia lukee, niin ei ihmetytä yhtään jos on vähän vaikeuksia tulla toimeen appivanhempien, tai ylipäätään kenenkään ihmisten kanssa. Minulle ei tulisi IKINÄ mieleenkään valittaa mistään lahjasta jonka isovanhemmat lapselleni ostavat. Hävetä saisitte! Eikä käytöstavoista tietoakaan... :(

Vierailija

Pitipähän tämäkin päivä nähdä, että tällaisesta aiheesta tulee väittelyä sivutolkulla (siis tästä kielioppiasiasta). MITEN TE JAKSATTE SAIVARRELLA?!?!?!

Pimeitä ootte.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat