Rintojen pienennysleikkauksen läpikäyneet!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei kaikille!!!

Toivottavasti tätä kautta löydän ihmisen, joka voisi vähän auttaa...

Etsin siis naista, jonka rintoja on syystä tai toisesta pienennetty, kertomaan kokemuksensa leikkauksesta, toipumisesta (oliko kauankin järkyttävän kipeä?? Kauanko toipuminen vei??), antamaan vinkkejä ja niksejä tulevaa varten...kaikki tieto ja apu vastaanotetaan suurella kiitollisuudella!!!

Mun tilannehan on siis se, että 80F kokoni pienenee luultavasti kuukauden parin sisällä johonkin normaalimpaan kokoon terveydellisistä syistä. Mulla ei selkä kestä tätä painoa, kärsin rintarangan suoristumasta, alle kolmekymppisenä jo. (Mutten tietenkään ole pahoillani myöskään ulkonäössä tapahtuvasta muutoksesta, heh)

Kiitos sinulle jo etukäteen!!!

Yhteyttä voit ottaa myös sähköpostitse

sak_75@luukku.com

minjuska

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Hei!!!

Pääsin moiseen operaatioon terveyskeskuslääkärin kautta, hän oli sitä mieltä, että saisin sen terveydellisten syiden perusteella, sanoi, ettei selkäni (rintarangan suoristuma) kestä tätä päiväkotityötä eläkeikään saakka. 1,5v olin jonossa plastiikkakirurgin arvioon ja nyt ollaan vaiheessa, jossa leikkaus voi tulla milloin tahansa.

Mulla on myös hartia ja niskasärkyä, rintsikan olkainten painaumat olkapäissä, päänsärkyä, huono ryhti ja illat haluaisin vaan istua sohvassa myttyrässä, mikä ei tietenkään kahden lapsen äidiltä onnistu...Raskausajat ovat olleet aika kamalia, olkainten leventimiä joutunut käyttämään ja entäpä imetys...hah!! Ei ainakaan näillä onnistunut kummankaan kanssa!! Rinta on niin suuri, että vauva parka meinaa siihen tukehtua eikä maitoa kokooon nähden ole koskaan paljoa herunut. Suosittelen puhumaan asiasta esim.työterveyslääkärin tai terveyskeskuslääkärin kanssa kun seuraavan kerran menet hartioita valittamaan!!!

minjuska

Vierailija

Miljoonat kiitokset hyvin yksityiskohtaisesta vastauksesta!!! Sain siitä paljon apua!!

Jäi kuitenkin vielä kysymyksiä....Eli juu, mulle tehdään se sellanen leikkaus, jossa nänni siirretään, mutta imetyskyky pyritään säilyttämään. Olen joskus jostakin lukenu, että näni saattaa olla jonkin aikaa tunnoton??

Entä antoko ne jotakin rajotuksia tyylillä " 2vkoon ei saa nostaa/kantaa" tms?? Kun mullahan on nuo kaksi lasta 4 ja 2 vuotiaat..Niistä muuten puheen ollen, onko sulla lapsia? Leikattiinko ennen raskautta vai vasta jälkeen?

Tunnut olevan tosi tyytyväinen lopputulokseen, mmikä on tietysti ihana kuulla näin leikkaukseen menevänä...

Miun tilanne on siis se, että olen käynyt plastiikkakirurgin arviossa ja odotan leikkaukseen aikaa. En ole vielä jonossa ihan ensimmäisenä, mutta kun ilmoitin joku aika sitten sairaalaan, että olen valmis tulemaan vaikka huomenna. Ja nyt ois loka/marraskuussa mahdollista ehkä sit päästä, jollei minua edellä olevai saada pikaisesti kiinni tai jos tulee peruutuksia.

Mutta, olisi tosi tosi kiva pitää yhteyttä kannssasi jatkossakin tämän asian tiimoilta!!

Laita sähköpostia sak_75@luukku.com

minjuska

Vierailija

ja Minjuska kyseli vielä imettämisestä ja nostorajoituksista.

Olen yhden lapsen saanut ja ehkä toista vielä joskus yritetään (plast.kir. oli sitä mieltä, ettei lapsen saaminen muuta rinnan profiilia enää merkittävästi, vaikka leikkaus olisi tehty aiemmin).

Minulla nännien tunto säilyi ihan entisellään (jopa herkemmät), mutta valitettavasti voipi käydä niin, että tunto niistä häviää kokonaan ja lopullisesti. Mitään sen kummpmpia nostorajoituksia en saanut, kyllä sitä osaa itse varoa ja tietää mihin pystyy ja mihin ei.

Lastani (silloin n. 15kg) nostin ekan kerran muistaakseni n. kk leikkauksen jälkeen.

Ihmettelen sun pitkää jonotusaikaa. Itse pääsin työterveyslääkäriltä plast. kirurgin juttusille parissa viikossa ja heti ensi tapaamisella kirurgi kysyi, että koskas leikataan.

Ajan sain 1 1/2kk päähän.

Olen kyllä hoitajana ko. sairaalassa (aluesairaala), mutta sen verran kyllä tiedän ko. polin ja plast. kirurgien aikatauluista ja jonoista, etten kenenkään ohi mennyt.

Vierailija

Siis onko se tuossa rintarangan keskellä vai tuolla lähempänä olkapäätä. Eipä tullut biologian tunnilla kuunneltua.

Itsellä tuo 22 cm ylittyy joka tapauksessa, mittaa sen mistä vain, mutta jää silti alle 30 cm. Olen haaveillut pienemmistä rinnoista niin kauan kun voin muistaa, mutta aina on sanottu, että eihän noista sullemitään haittaa ole ja olisit tyytyväinen, moni vain haaveilee tuollaisista. No nyt olen lopettanut imetyksen ja rinnat kasvoivat 2 kuppikokoa. Eivät edelleenkään ole kuin 85 d-dd, mutta isot, koska olen muuten laiha kuin luuranko. Nyt on ilmentynyt myös selkäkipua ja huonoa ryhtiä. Ajattelin, että jokohan sitä uskaltaisi mennä uudestaan lääkäriin, vai sanooko ne vieläkin, että ei toivoa. Onnistuuko tämä Helsingissä ihan terveyskeskuksessa vai kannattaisiko ainakin eka käynti tehdä ihan yksityisellä. Mikä lääkäri siinä osaisi parhaiten auttaa?

Vierailija

Sopivia liivejä ei oikein tahdo löytyä. Minulla on kahdet, jotka on teetetty ja niitä nyt vuorottelen. Olen kurkkuani myöten täynnä myös tätä liivirumbaa, enkä oiekin jaksa sitä selventää. Kuitenkin jos tavalliset liivit ostan kaupasta, niin ne ovat tuota 85 d-dd. Pituutta mulla on 166 cm ja painoa 55 kg. Rintakehän ympärillä ei ole käytännössä lainkaan rasvaa.

Vierailija

Hei!!

Mulle moinen operaatio tehdään ihan keskussairaalassa!! Eli hinnaksi tulee sairaalapäivämaksut siltä ajalta kuin joudun siellä olemaan ja tietysti sit kipulääkkeet ja jos joutuu jotain antibioottia hankkimaan ja leikkaushaavan hoitoon menevät tuotteet apteekista. Yksityisellähän operaatio tuee huomattavasti kalliimmaksi., siks kai ne tarkkaan arvioi voiko saada operaation terveydellisitä syistä, jos terveydellisiä syitä ei ole, joutuu sit hakeutumaan yksityiselle (johon mulla ei ikinä olis kyllä varaa)

Itse sain lähetteen työterveyslääkäriltä, plastiikkakirurgin arvioon jonotin 1,5 vuotta, leikkausjono on täälläpäin 2vuotta. Että asia joutuu hitaahkosti ainakin täällä Pohjois-Karjalassa. Mutta ehtiipähän ainakin harkita päätöksensä loppuun odotellessa!!!

Minjuska

Vierailija

En kovin tarkkaan enää muista kipuja enkä muutakaan.

Tuohon nännien tunnottomuuteen osaan vastata, minulla kesti vuosia ennen kuin tunto palasi. Imetys ei kaikista ponnisteluista huolimatta onnistunut, eli vaikka leikkaus tehtäisiin kuinka taiten saattaa kudoksen väheneminen aiheuttaa sen ettei maitoa voi tulla riittävästi. Jos imetyksen tuottamaa murhetta ei lasketa, olen ollut leikkaukseen tosi tyytyväinen. Hartia- ja selkävaivat vähenivät huomattavasti, tykkään nykyään käydä aerobicissä, mitä ei silloin ennen olisi voinut ollenkaan harrastaa vaikka mitkä liivit olisi ostanut. Eikä tuo ulkonäöllekään pahaa tehnyt;)

t. ex 80DD, nyt 80B

Vierailija

Eli tällä hetkellä imetän ja liivimallista riippuen kokoni on 75 F-G... Tietty elättelen toiveita että kun imetys loppuu,niin myös rinnat pienentyvät. Mutta kyllä se 75DD-E:kin on ihan liikaa 160 senttiselle naiselle...

Sitä vielä tahtoisin tietää että kuinka olette päässeet ko. leikkaukseen? Yksityisesti vai korvaako kela? Ja jos korvaa, niin millä perusteella, täytyykö olla jotain pahaakin haittaa? Mulla kun tuo ryhti ei ole mikään maan paras ja olkapääsärkyjä on...

Ja se on muuten jännä, plastiikkakirurgeilla silikonien laitto maksaa vähemmän kuin rintojen pienennys... =/

Vierailija

Kuppikokoni oli aika samaa luokkaa kuin sinullakin, 85F. Siis järkyttävät....!

No, en tiedä miten pitkälle olet tässä prosessissa edennyt, ilmeisesti ainakin plastiikkakirurgin vastaanotolla polilla jo käynyt.

Ennen leikkausta tehtiin mammografia, jossa katsottiin, ettei mitään yllättävää ole edessä. Leikkauspäivän aamuna menin osastolle labran kautta, jossa otettiin pari perusverikoetta.

Aamupäivällä leikkaava lääkäri tuli vielä juttelemaan ja piirtämään leikkauskohdat.

Mun piti saada esilääke, minkä sainkin, mutta eipä se juuri kerinnyt vaikuttaa, kun 5min päästä jo kiidätettiin saliin (oli joku tietokatkos osaston ja leikkaussalin välillä aikataulusta).

Salissa muistan vain sen kun laitettiin seurantalaitteet kiinni ja tippa käteen. Sitten muistan sanooneeni anestesialääkärille, että pyörryttää... (anestesialääke laitettiin suoneen)

Heräsin nukutuksesta osastolla kahdeksan tuntia myöhemmin tai en ainakaan muista heräämöstä mitään. Happi pörisi naamalla ja vähän aikaa kesti ennenkuin tajusin missä oon. Huonoa oloa ei ollut, nukutti vaan ihan helkutisti. Rinnat oli pehmustettu sidoksilla ja teipattu hyvin kääreisiin. kipuja oli vain vähän koko aikana ja sekin vain kääntyessä, ei siis mitään leposärkyä. Sain kuitenkin vahvaa kipulääkettä (Oxanest), vaikken edes pyytänyt, mikä oli ihan hyvä, ja taas nukutti... =)

molemmissa rintojen " tyvissä" oli imudreenit, johon vuotava veri kerääntyi. Vuotoa ei ollut paljon ja dreenit poistettiin seur. päivänä. Pyydä kipulääke ennen poistoa, se sattuu! Toinen oli nimittäin 20cm syvällä....

Kipuja ei siis juuri ollut ja pärjäsinkin pelkällä Buranalla. Ainut paikka joka oli tosi kipeä ja puuduksissa, oli ristiselkä, se oli leikkuspöydällä makuun jälkeen suorastaan tunnoton pitkän aikaa. Pyydä ehdottomasti kunnon pehmusteet salissa selän alle! Myös käsivarret kipeytyi, koska ne joudutaan leikkauksen aikana kiinnittämään sivuille luonnottomaan asentoon. kurkku voi tuntua kipeältä hengitysputken jäljiltä.

Leikkaus tehtiin pe (kesti 4,5 tuntia) ja kotiin pääsin su. Tukevia liivejä (miel. urheiluliivit) pitää käyttää yötä päivää 2kk ajan ja teippejä haavalla 3-6kk) Haavoja pitää myös putsailla.

mulla haavat tulehtui alta vähän, mutta ahkeralla antiseptihoidolla ja antibioottikuurilla ne paranivat nopeasti.

Osa tikeistä avattiin 2 viikon päästä ja lopullisesti pääsin tikeistä eroon 3 viikon päästä leikkauksesta. Nännien kohdalta poisto sattui! Sullakin varmaan irroitetaan nänni ja siirretään uuteen paikkaan.

sairaslomalla olin 5 viikkoa ja suht. normaalia elämää elin jo 3 viikon päästä leikkauksesta. urheilun aloitin varovasti 2kk kuluttua.

Rinnat oli tietty heti leikkauksen jälkeen vähän pinkeät ja ARAT, vähän mustelmaiset, mutta lopputulos on loistava! Koko c/d, kauniit ja ryhdikkäät. Nännien ympärillä arpia ei enää edes huomaa.

eihän nämä pienet ole vieläkään, mutta liikaakaan ei kuulemma voi ottaa, ettei kaunis lopputulos kärsi. mutta olo on ainakin sen 1500g keveämpi mitä rinnoista lähti!

Tsemppiä!!

Vierailija

saat aivan varmasti pienennysleikkauksen terveydellisistä syistä! Mittaapa etäisyys solisluiden yhtymäkohdasta nännin päähän (ilman liivejä) Normaali etäisyys on n. 22cm, mulla lukemat oli 34 ja 36cm. jo pelkästään se olisi oikeuttanut kela- korvauksiin, lisäksi oli tietysti päänsärkyä ja erilaisia selä- ja niskahartiaoireita.

etene asiassa niin, että joko työpaikkalääkäriltä tai tervkeyskeskuslääkäriltä pyydät lähetteen plastiikkakirurgille. Sitä kautta homma lähtee etenemään.

Mulle maksettavaksi kaikkine päivineen tuli noin/ alle 200e.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat