Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesukoneen ja pyykin hajuongelma...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulla on vähän paha tapa, että pyykit jää joskus vuorokaudeksikin koneeseen lätköttää!!! *yöks*

Ja nyt sit joihinki vaatteisiin on jääny paha haju. Viimeksi ku olin tanssitunnilla niin paita rupes haisee ihan karselle, märänneelle suoraansanottuna, ku hikosin. Samoin kans joihinki pyyhkeisiin on jääny yök -haju.

Oon koittanu pestä koneen tyhjillään 90 asteessa ja laittanu etikkaaki vähän mukaan, mutta nyt en tiedä että tuleeko haju pelkästään koneesta vai vain niistä vaatteista, mitkä on joutunu useemman kerran olemaan koneessa pidemmän aikaa.

Oon kyllä aina laittanu pesukoneen uudestaan päälle jos pyykit on ollu siellä toista päivää. Joskus oon laittanu vaan huuhteluainetta ja huuhtelulle ja joskus ihan kokonaan koneen uusiksi päälle, pyykipulevereineen päivineen.

Meillä kolme vuotta vanha, uutena ostettu, Candy -pesukone.

Tiedän, että ihan minun oman syyni ja laiskuuteni takiahan tämä ongelma on tullut, mutta kyllä minä haluaisin tuosta hajusta päästä eroon!!! Onneksi sentään vauvan pyykki tulee laitettua mahdollisimman heti kuivumaan...

Jos jollaki on antaa jelppistä asiaan, niin otetaan kiitoksin ja kumarruksin vastaan!

Kommentit (13)

Vierailija

Olethan muistanut tarkastaa " nöyhtäluukun" eli koneen alaosassa (ainakin meillä) olevan luukun, jonne voi jäädä vettä seisomaan! Siellä kun seisoo likavesi kuukausitolkulla, johan on ihme jossei rupea haisemaan koko kone. Poistopumppu voi olla vähän laiska poistamaan likavettä ja sitä jää tänne alaluukun taakse meillä ainakin joka pesun jälkeen noin litra! (Siemens) Jos tämä jää tyhjentämättä yhdenkin pesukerran jälkeen, kyllähän alkaa kärytä lattialämmitetyllä lattialla muhiessaan aika muhevalta... :-)

Onko muilla kokemuksia tästä?

Vierailija

Meilläkin muutaman vuoden vanha sivusta täytettävä pesukone alkoi hiljattain haisemaan ummehtuneelle, kuin homekellarille. Aikamme ihmeteltyämme hajua huomasimme, että pesukoneen luukun ja rummun välisen harmaan tiivistekumin väliin oli kertynyt kamalaa likamömmöä, ja tilkkanen vettäkin oli jäänyt sinne lojumaan. Vedimme varovasti tiivisteen mahdollisimman paljon ulos-eteen, ja siitä sitten vaan jynssäämään vanhalla hammasharjalla ja pesuaineella tiivistekumin väli joka puolelta. Haju lähti. Toimenpiden täytynee varmaan suorittaa aika ajoin, sillä joka pesun jälkeen kumin bäliin jää vähän vettä, jossa pöpöt pääsevät hurjastelemaan tiiviissä tilassa.

Vierailija

Meilläkin muutaman vuoden vanha sivusta täytettävä pesukone alkoi hiljattain haisemaan ummehtuneelle, kuin homekellarille. Aikamme ihmeteltyämme hajua huomasimme, että pesukoneen luukun ja rummun välisen harmaan tiivistekumin väliin oli kertynyt kamalaa likamömmöä, ja tilkkanen vettäkin oli jäänyt sinne lojumaan. Vedimme varovasti tiivisteen mahdollisimman paljon ulos-eteen, ja siitä sitten vaan jynssäämään vanhalla hammasharjalla ja pesuaineella tiivistekumin väli joka puolelta. Haju lähti. Toimenpiden täytynee varmaan suorittaa aika ajoin, sillä joka pesun jälkeen kumin bäliin jää vähän vettä, jossa pöpöt pääsevät hurjastelemaan tiiviissä tilassa.

Vierailija

todella " kostea" vessa, jossa pyykinpesukone sijaitsi. Kosteudesta johtuen kone meni homeeseen ja pyykit alkoivat haista. Muutimme toiseen asuntoon ja joku vinkkasi minua pyöräyttämään muutaman kerran koneen 90 asteessa kera pesuaineen. Sillä lähti haju ja sen jälkeen olen ko. toimenpitenn tehnyt 2-3kk välein.

Vierailija

Voi tietysti olla muissakin. Itse olen saanut sen ruskean limaisen lian pois suihkuttamalla vettä siitä " nöyhtäluukusta" rummun alle.

Vierailija

otsikko haisevat pyyhkeet:

pese entsyymipitoisella pesuaineella, esim. bio luvil 60-80 asteessa. Pyykin annetaan kuivua kunnolla.

Meillä on noita miehen ja lasten jättämiä pyyhemyttyjä, jotka kans haisee. Ei siis kuivana, mutta kun tulee suihkusta ja alkaa kuivata, ni hyi yäk....

Vierailija

sakkautuisi koneeseen. Kun taas fosfaattipitoisilla pesuaineilla ei näin tapahtuisi.

Itse olin tämän haisevan pyykin kanssa todella lirissä. Huomasin koneessa olevan itsepintaista, limaista likaa rungon ja vaipan välissä, mikä ei lähtenyt millään käyttämälläni aineella. Pyykkien haju oli järkyttävä. Koneellakin oli jo ikää.

Onneksemme tuli muutto ja uuden koneen hankinta.

Vierailija

sakkautuisi koneeseen. Kun taas fosfaattipitoisilla pesuaineilla ei näin tapahtuisi.

Itse olin tämän haisevan pyykin kanssa todella lirissä. Huomasin koneessa olevan itsepintaista, limaista likaa rungon ja vaipan välissä, mikä ei lähtenyt millään käyttämälläni aineella. Pyykkien haju oli järkyttävä. Koneellakin oli jo ikää.

Onneksemme tuli muutto ja uuden koneen hankinta.

Vierailija

maksaa muutaman euron ja sitä on pakattu just pyykkikoneen puhdistamista varten sopivan kokoinen satsi. Ohjeet on pussin päällä tai neuvovat apteekissa. Itse en nyt ulkoa muista lämpötilaa jne.

Tulee koneesta kuin uusi ja lakkaa pyykki haisemasta.

t. Naruleena

Vierailija

itse olen huomannut että eräät tietyt kangasmateriaalit alkavat haisemaan pitemmän päälle.. sellasta liukasta kangasta, mitähän se nyt ois. itselläni ja avomiehellä muutamat sellaiset vaatteet alkaneet haista niin ettei edes pesussa lähde ja on jouduttu nakkamaan roskiin. muut vaatteet eivät haise samalle, se on vähän niinkuin hien haju tms.

en sitten tiedä haisevatko sinulla kaikki pyykit vai vain joku tietty materiaali, mutta itse en ainakaan vielä ole keksinyt keinoa millä saisi siitä materiaalista sen pahan hajun pois.

Uusimmat

Suosituimmat