Miksi kehitysvammaisten vanhemmat haluavat

Vierailija

lapsensa normaaliryhmiin miltei väkisin? Minulla ei ole mitään ennakkoluuloja heitä kohtaan tms, mutta ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna tilanne tuntuu älyttömältä. Ymmärrän toki, että aikuiset haluavat lapsiensa sosiaalistuvan muiden mukana, mutta mikä estää erityisluokalla saamasta samoja virikkeitä? Jos lapsi on kehitysvammainen, niin hän tarvitsee erityisryhmää. En usko monenkaan lapsen kärsivän siitä, että olisivat opetusryhmässä, jossa olisi huomioitu heidän erityistarpeensa, mutta useimipien vanhemmille tämä erityisryhmään laittaminen on ylivoimaista.

Asiassa on toinenkin puoli ja se on se, että nämä erityslapset vievät avustajastaan huolimatta terveiden lasten opetukseen käytettäviä resursseja . Jos tunnustetaan tosiasiat, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että kehitysvammaisia syrjittäisiin. Rajansa kaikella. Tämä maa jos mikä, on kehitysvammaisten hyysäämisen johtomaita. Heidän vanhemmilleen ei pystytä asettamaan enää mitään " rajoja" , tai muuten tulee leimatuksi " ymmärtämättömäksi" syrjijäksi tms. Ymmärrän sen,e ttä lievästi kehitysvammaiset tms osallistuvat normaaliin kouluopetukseen ( tietyin ehdoin), mutta käsittämätöntä on, että jotkut syvästi kehitysvammaisten lasten vanhemmat väen väkisin haluaisivat lapsiensa menevän normaaliopetukseen. Erään tuttuni tuttu tässä taannoin päivitteli ja oli näreissään siitä, kun kunta ei meinaa suostua hänen vaateisiinsa saada vaikeasti vammainen lapsensa normaaliopetukseen, vaan hänet oltaisiin nyt ohjaamassa vähän kauemmaksi erityisluokalle.

Ystävistäni 2 on luokanopettajia ja olen heidän suustaan monta kertaa kuullut tämän saman asian.

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

- Segregoidun opetuksen tulokset ovat olleet heikkoja (vammaiset hyötyy enemmän integroidusta opetuksesta)

- Myös normaalit lapset hyötyvät, kun luokasta löytyy erilaisuutta: oppilaat ovat kuitenkin enemmän samanlaisia kuin erilaisia

- Monissa aineissa vammaisilla ei ole tarvetta saada segregoitua opetusta, koska pärjäävät samalla tavalla siinä missä muutkin (esim. taideaineet ja liikunta)

- Luokanopettajien saama erityispedagoginen tietämys on surullisen pientä (koulutus sisältää sitä hyvin vähän). Samoin tutkimusten mukaan luokanopettajat suhtautuvat kielteisesti tarkkaavaisuus/ylivilkkaushäiriöisiin sekä kehitysvammaisiin. Sen sijaan esimerkiksi kuulovammaisiin suhtaudutaan myönteisemmin omassa luokassa, koska heidän kohdallaan resurssien koetaan riittävän

- Kannattaa ottaa huomioon, että vammaistenkin voimavarat voidaan saada yhteiskunnan käyttöön, jos opetus on riittävän hyvää. Tämän takia on mietittävä integraatiota

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Syvästi kehitysvammaiset ovat yleensä ihan laitoshoidossa. Eivätkä häiritse muiden elämää millään tavalla. Mutta jos erityislapset niin kovasti häiritsevät, niin kielletään pääsy tavallisiin opetusryhmiin myös puhevikaisilta, lukihäiriöisiltä, yleiseti heikoilta, mutta terveiltä oppilailta. Ja jos kotona on jotakin häikkää, avioero tms. niin siksi aikaa lapsi erityisryhmään, koska voi oireilullaan häiritä muiden oppimista. Nämä lapset vaativat ihan yhtä paljon ja joskus jopa paljon enemmän opettajan aikaa, kun kehitysvammaiset.

Minusta terveet lapset tarvitsevat erityislapsia tovereikseen. Oppivat näkemään elämän erilaisuuden ja pitämään heikompiensa puolia. Toki resursseista on pulaa monessa kunnassa ja koulussa, mutta minulta ei ainakaan vaatinut paljoa ylimääräistä työtä integroinnin pyörittäminen. Ja jo yksikin erityisoppilas vähentää luokan oppilasmärää ja täten helpottaa työtäni. Koska jos ihan rehellisiä ollaan, niin vaikeimpia ovat ns. normaalit lapset, jotkan ovat tottuneet saamaan tahtonsa läpi kaikessa, eivätkä osaa mitää perustaitoja kouluun tullessaan. Ei osata seistä jonossa, odottaa, pukea, viitata...

Minä otan mielelläni tuleville luokilleni erityisoppilaita. Ja tähän mennessä yhdenkään täysin erityistarpeettoman lapsen vanhempi ei ole ollut tyytymätön ilanteeseen.

(tuo autistisen lapsen äiti)

Vierailija

Syvästi kehitysvammaiset ovat yleensä ihan laitoshoidossa. Eivätkä häiritse muiden elämää millään tavalla. Mutta jos erityislapset niin kovasti häiritsevät, niin kielletään pääsy tavallisiin opetusryhmiin myös puhevikaisilta, lukihäiriöisiltä, yleiseti heikoilta, mutta terveiltä oppilailta. Ja jos kotona on jotakin häikkää, avioero tms. niin siksi aikaa lapsi erityisryhmään, koska voi oireilullaan häiritä muiden oppimista. Nämä lapset vaativat ihan yhtä paljon ja joskus jopa paljon enemmän opettajan aikaa, kun kehitysvammaiset.

Minusta terveet lapset tarvitsevat erityislapsia tovereikseen. Oppivat näkemään elämän erilaisuuden ja pitämään heikompiensa puolia. Toki resursseista on pulaa monessa kunnassa ja koulussa, mutta minulta ei ainakaan vaatinut paljoa ylimääräistä työtä integroinnin pyörittäminen. Ja jo yksikin erityisoppilas vähentää luokan oppilasmärää ja täten helpottaa työtäni. Koska jos ihan rehellisiä ollaan, niin vaikeimpia ovat ns. normaalit lapset, jotkan ovat tottuneet saamaan tahtonsa läpi kaikessa, eivätkä osaa mitää perustaitoja kouluun tullessaan. Ei osata seistä jonossa, odottaa, pukea, viitata...

Minä otan mielelläni tuleville luokilleni erityisoppilaita. Ja tähän mennessä yhdenkään täysin erityistarpeettoman lapsen vanhempi ei ole ollut tyytymätön ilanteeseen.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

yksinkertaisesti erityioppilaan opettajalle teettämän suuren lisätyömäärän (omat tehtävät ym. ym.) takia ja muilta oppilailta tunnilla viemän ajan takia.

Vaikka säästösyistä erityioppilaita kovasti halutaankin " integroida" , ja opettajankoulutuslaitoksella koitetaan aivopestä opiskelijoita siihen soppaan, niin ei kiitos.

t.luokanopettajaopiskelija

Vierailija

koulusi tai kuntasi taloudellisesta tilanteesta. Itse olen kuullut hieman toisenlaisia näkökulmia johtotason henkilöiltä. Siinä meillä puhuu tyypillinen opettaja; luulee olevansa joka alan asiantuntija.

Vierailija

terveet lapsethan ovat " arvokkaampia" kuin kehitysvammaiset, jotka muuten pitäsi sulkea kokonaan yhteiskunnasta pois...

Kertoisiko ap miten lapsesi/lapsen oppiminen kärsii kun/jos hänen luokallaan/tarharyhmässä on kehitysvammainen lapsi??

Vierailija

Minulle on erityisoppilaita tarjottu ja olen ne ottanut. En minä voi kantaa huolta myös kunnan taloudesta, se on kyllä jonkun muun tehtävä. Siinä vaiheessa, kun jo mietitään, kenen luokalle lapset laitetaan, on myöhäistä miettiä rahoja. Ja jos en minä ota, niin joku muu ottaa.

Jos niillä johtotason henkilöillä on ongelmia rahan kanssa, niin siitä on kyllä turha meitä opettajia syyttää. Meillä ei juurikaan vaikutusvaltaa ole suuntaan tai toiseen.

Vierailija

Vamman laadusta en ole ihan varma, onko se pelkästään liikuntavamma vai kehitysvamma. Tyttäreni on erittäin iloinen ystävästään ja osaa ottaa hänet huomioon siinä missä muutkin lapset. Kyllä tyttäreni on jonkin verran virheitä tehnyt, mutta oppinut pian, että tämä ystävä ei aina hänen vauhdissaan pysy.

Vierailija

Kunnat kun haluavat säästää kaikissa mahdollisissa kustannuksissa, ei lapsille järjestetä tasokasta erityiopetusta, vaan lapset on pakko laittaa kaltaistesi suvaitsemattomien vanhempien lasten seuraksi. Toivottavasti lapsistasi äidistä huolimatta kasvaa suvaistevaisia ja hyviä ihmisiä. On turha väittää ettei ole ennakkoluuloja, jos heti seuraavalla kappaleella kumoaa tämän väitteensä.

Ja ei, itselläni ei ole (älyllisesti tai muuten) kehitysvammaista, joten kalikka ei osunut. Älähdin ihan myötätunnosta.

Vierailija

Oletko ikinä kuullut integroiduista ryhmistä. Tämä tarkoittaa että ryhmässä on sekä " normaaleja" lapsia sekä erityislapsia. Koska lapsethan oppii matkimalla, on erityisen tärkeää, että heillä on esimerkkeinä muitakin kuin kaltaisiaan.

Vierailija

kaltaistasi ahdasmielistä ja kylmää ihmistä. Harvoin lukemani teksti puistattaa, mutta nyt onnistuit sen tekemään.

Vierailija:

Lainaus:

miksi äiti tuo 19-vuotiaan lapsensa lasten joulujuhliin. Hän siis tuli " lapsena" sinne juhlimaan; ei vieraana tai sukulaisena. Muut olivat siis lapsia, mutta hänhän on aikuinen mies, vaikka vammainen onkin. Ja pointti oli se, että ainakin naapurin rouva sanoi, että muut lapset vieroksuivat ja pelkäsivät tätä körilästä. Eihän terveet nuorukaisetkaan mene lapsille tarkoitettuihin juhliin lapsen asemassa, miksi siis kehitysvammaiset?

Lisäksi muut lapset olivat hyvätasoisia ( Downeja yms); pystyivät esiintymään yms, mutta tämä yksi oli siis erikoispyörätulissa liikkuva, ei-puhuva, mölisevä ja kuolaava 19-vuotias mies. Rajansa kaikella! Mutta tässä nimenomaan äidin pitäisi katsoa peiliin. Ja ei asia minua vaivaa; mutta naapuri, vammaisen lapsen äiti, koki tämän kummallisena tekona. Miksi aikuinen mies tuodaan pikkulasten joulujuhliin. Ei kai vammaisuuskaan nyt joka paikkaan oikeuta menemään!

Vierailija

Nimittäin integroitu opetushan ON halvempaa kuin kokonaan eriytetty opetus tai laitoshoito. Niinpä taloudesta vastaavat ihmiset yleensä pyrkivät kohti mahdollisimman suurta integrointia ja laitoshoitoon tai erityiskouluihin halutaan vain ne, jotka kerta kaikkiaan eivät pärjää kotona tai tavallisessa koulussa.

Kirjoitin tuohon päiväkoti-ERityislapsikohtaan numerolla 41 oman positiivisen kokemukseni integroidusta päiväkoti-eskarista.

Ystäviäni on ollut töissä myös kouluavustajana (saadakseen aineenopettajan viikkotunnit täyteen). Hän sanoi, etteivät ongelma ole nämä lievästi kuulo- liikunta- jne vammaiset tai edes henkisesti lievästi vammaiset vaan 1. ulkomaalaisryhmät, joille ei ole tarjolla kunnon tukea kielenopetteluun ja jotka eivät sitten ymmärrä koulusta mitään koska kielikin on vieras ja 2) tavalliset suomalaiset raggarit, joita muuten vain ei kiinnosta tippaakaan vaikka miten yrittäisi. Ja tällä en halua leimata sen enempää ulkomaalaisia kuin suomalaisiakaan kaikkia raggareiksi joita mikään ei kiinnosta, sillä kouluavustajan tai erityisopettajan näkökulmahan valikoituu tietyllä tavalla.

Vierailija

Yleensä se tuntuu olevan tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Erityislasten päivähoidon ja koulunkäynnin resursseja leikataan joka kunnassa - ainakin siltä tuntuu. Esim. itse olen tässä jo jonkin aikaa käynyt taistoa saadakseni lievästi autistiselle lapselleni paikan erityislasten integroidusta tarharyhmästä tai vaihtoehtoisesti avustajan normaaliin päiväkotiryhmään. Kumpaakaan en ole saanut, lähinnä luvassa ryhmäkohtainen avustaja.

Sama taisto on edessä kouluun mentäessä.

Joten pientä rajaa, ap, noissa tulkinnoissasi. Huomattavasti yleisempää on, että vanhemmilla ei ole valinnanvaraa. Mutta opettaja ei välttämättä tiedä noista jutuista.

Ja sinä luokanopettajaksi opiskeleva. Oletkohan sinä oikealle alalle pyrkimässä?

Erityislapset eivät todellakaan ole ainoita työtä ja vaivaa vaativia lapsia, joita tulet urallasi tapaamaan. Myös ns. normaalilapset vaativat vauvannäköä, jota tunnut jo nyt, opiskeluvaiheessa niin kammoavan. Huh!

Vierailija

ihan liian läheltä nähnyt mitä tämä saa aikaan - ja voin vannoa, että olemme ihan normaali, kansainvälinen ja suvaitsevainen perhe, mutta joku raja sentään tässäkin asiassa! Aletaan vaan paapoa näitäkin samoin kuin somaleita, niin epä tartte itse kohta suutaan aukaista kun leimataan rasistiksi ja natsiksi!

Vierailija

mutta opettele hyvä ihminen kirjoittamaan niin, että tekstistä saa muutakin selvää, kuin yksittäiset sana. Mitä heetua tarkoitit tällä vuodatuksellasi?

Vierailija:

Lainaus:

ihan liian läheltä nähnyt mitä tämä saa aikaan - ja voin vannoa, että olemme ihan normaali, kansainvälinen ja suvaitsevainen perhe, mutta joku raja sentään tässäkin asiassa! Aletaan vaan paapoa näitäkin samoin kuin somaleita, niin epä tartte itse kohta suutaan aukaista kun leimataan rasistiksi ja natsiksi!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat