synnytys yksityispotilaana?!?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

eli tuli mieleeni, että monethan käyvät leikkauksissa yksityispotilaana esimerkiksi hyvinkäällä tai päijät-hämeessä...jollioin maksu ei ole yksityissairaalan luokkaa, vain ehkä muutamia satoja euroja. Onkohan joku synnyttänyt yksityisesti? MIssä ja mitähän sellainen ylellisyys on maksanut??

Kertokaa jos on kokemusta tai olette kuulleet...

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Jos eml auttaa synnytyspelossa, niin siitä vain aikoja varaamaan. Nyky-yhteiskunnassa kaikki on niin hallittua, että suurin pelkojen lähde tuntuu olevan oman kontrollin menettäminen synnytyksen yhteydessä. Jos on tähänkin asti hallinnut kaikkea omaan elämäänsä liittyvää, niin tuskin haluaa tehdä poikkeusta synnytyksenkään suhteen. Omatpahan ovat kehonne, jos haluatte ne maksusta leikeltäviksi antaa, niin antakaa. Suomessa on yksi maailman parhaista äitiyshuoltojärjestelmistä. Me sen edustajat emme oletakaan kaikkien siihen luottavan. Pelkuruus on taloudellisesti kannattavaa.

Vierailija

Kirjoitin pitkän tarinan ja se hävisi kuin tuhka tuuleen..

Eli siis niin järkyt kokemukset ekasta ja toistaiseksi ainoasta synnytyksestä, että haluaisin totisesti tietää lisää tästä EML-asiasta.

Onko niin, että jos on EML pitää maksaa kaikesta erikseen mm. joka laboratoriotutkimus, joka ainoa muu tutkimus, kaikki anestesiologin palvelut jne. vai vainko siitä yksityishuoneesta ja lääkärinpalkkio.

Kuinka varmaa on, että saa yksityishuoneen eli siis 1-hengen huoneen?

Perhehuoneeseenhan nähden siinä on se ero käsittääkseni, korjatkaa, jos olen väärässä, että perhehuoneessa hoidat lapsesi itse, mutta normaalissa huoneessa ollessasi, vauva voi olla vauvalassa hoidettavana.

eli kaikki jotka ovat olleet ns. eemeli-potilaina, kertokaahan kaikkea, siitä on hurjasti hyötyä. Kiitos jo etukäteen.l!!!!

Vierailija

naistenklinikal ihan normaali potilaana ja 04 synnytys meni kiireelinen sektio ja arvet on mahalla tosi kauniit ,tuskin niitä edes huomaa!!ja tapasin muuten tämän erja halmet.......lääkärin !ihana lääkäri ja huippuhyvän hoidon sain vaikka en ollut yksityis potilaana !!

Vierailija

miksikö? Minusta oleellista ei ollut että itse synnytys on erikoismaksuluokassa vaan että raskauden seurannan hoitaa valitsemani erikoislääkäri, joka on myös yliopistollisessa sairaalassa toimiva synnytyksiä hoitava lääkäri. Tietysti minulle turvallisuutta loi myös tieto, että kaikissa synnytysasioissa häntä konsultoidaan (minulla oli käytössä myös hänen kännykkänumeronsa, jota tosin en halunnut käyttää muuta kuin antaa sairaalan henkilökunnalle konsultointia varten).

Raskauden seurannassa kävin hänen vastaanotollaan noin 6 viikon välein, jossa seurattiin vauvan ja minun hyvinvointia. Ensimmäisessä synnytyksessä lääkärini kävi säännöllisesti seuraamassa synnytyksen edistymistä luonani ja minä koin sen turavallisena ja miellyttävänä. toisella kerralla joudin kiireelliseen sektioon ja en edes odottanut omaa lääkäriäni säntäävän paikalle. tosin hän kävi heti seuraavana päivänä tutkimassa haavani ja vointini.

Sen sijaan en edes odottanut henkilökunnan suhtautuvan erilailla " yksityispotilaisiin" . Se olisi aika törkeää...

Varmasti 99% synnyttäjistä on tyytyväisiä ilman omaa lääkäriäkin. Minä taas olen tyytyväinen omaan ratkaisuuni omasta " henkilääkäristä" .'

Onnea ja kaikkea hyvää kaikkien odotukseen!!!

strega ja tytöt 1 kk ja esikoinen 5 v

Vierailija

Nm. Megabitch selvensikin jo kattavasti tuon kustannus- ja pelisääntöpuolen.

Omasta kokemuksesta (2003) suosittelen lämpimästi. Olen menossa uudestaan nyt helmikuussa 2005. Tarkoituksena mennä EML-potilaaksi juuri omalle lääkärille, jonka tiedän erinomaiseksi kirurgiksi. Ja yksityishuoneesta todella kannatti mielestäni maksaa.

Useimmat kätilöt olivat asiallisia, yksi erittäin ystävällinenkin, mutta sitten sattui kohdalle myös varsinainen noita-akka, jos näin saa sanoa. Sanoisin, että kyseisellä henkilöllä oli jotain hampaankolossa sektioäitejä kohtaan. Mikäli sama naama tulee nytkin vastaan, aion vaatia että hän ei minuun missään tilanteessa kajoa. Myös kipulääkitystä kannattaa VAATIA vaihdettavaksi, jos jokin annettu lääke ei kunnolla tehoa.

Toisella kerralla tietää nämä kuviot vähän paremmin, joten osaa paremmin pitää puoliaan.

Ai niin, ja kannattaa pyytää oma mies paikalle myös siksi hetkeksi kun on noustava sängystä ensimmäisen kerran operaation jälkeen. Jostain syystä sektiopotilaalle ei ole varattu sängyn yläpuolella roikkuvaa tukea, jota voisi hyödyntää ylös noustessa (niin kuin muutkin leikkauspotilaat). Kätilöiden auttamishalussa tässä tilanteessa on myös eroja.

Reality bites...

rv. 23+4

Vierailija

ebn kyllä ymmärrä mihin sitä lääkäriä tarvitsee siellä synnytyksess' jos normaali raskaus ja tietoa ongelmista ei ole. itse tarviin toisessa synnytyksessä lääkäriä vain kohdunkaulan puuduttamiseen. ja sekin varmaa kun synnytys nopea supistuksia tuli voimakkaasti ilman et taukoa olisi pitänyt. ( kysyin kätilöltä et tää ilokaasu ei tunnu auttavan kun tää supistus ei lopu ikinä, kätilö sanoi et ei ihmekään kun niitä suopistuksia oli tullut jo kolme putkeen taukoa pitämäti.) eli kohdunkaulan puudutuksen teki lääkäri jota en ollut ennen edes nähnyt vaikka samas sairaalassa töissä. mut osas asiansa hyvin en tarvinnut ilokaasua sen jälkeen. vauva syntyi vajaa tunti puudutuksen jälkeen. ainoo vaan et mul ei tullut ponnistamisen tarvetta.

kyllä sairaalassa saa hyvän hoidon ilman yksityistä.

Vierailija

siis en en ole hoitoalan ihminen siinä sairaalassa vaan ihan toimisto työläinen. takasin kyl en oo menossa kun oon vaan määräaikainen.

Vierailija

olisin ostanut synnytyksiini. Kaksi lastani syntyi ilman vilaustakaan lääkäristä, kätilöä tarvittiin ponnistusvaiheessa " koppia" ottamaan. Suurin osa synnytyksistä lienevät juuri tällaisia, lääkärittömiä.

Vierailija

Pitkä ketju, mutta silsältää ehkä hyödyllistä tietoa niille, jotka pelkäävät " heittopussiksi" joutumista noiden sektiopäätösten kanssa.

Vierailija

siellä sairaalassa. Eivät ne sen kummallisempaa porukkaa ole. Esim. jo palstalla mainitulla Halmesmäen Erjalla on yksityispraktiikan lisäksi työpaikka myös NKL:lla. Todella harvassa ovat ne sairaalalääkärit, joilla yksityispraktiikkaa ei nykypäivänä ole.

Vierailija

Erja Halmesmäellä yksityispotilaana koko raskauden mutta koska mitään ongelmia ei ole ollut,ei ole tullut mieleenkään pyytää häntä mukaan synnytykseen. Kuten joku aiemmin sanoi: ei normaalissa synnytyksessä tarvitse lääkärin edes käydä. Jos haluaa kuitenkin oman lääkärin (esim. hänet) synnytykseen, järkevintä varmaan on varata hänelle aika (Femedesta) ja kysyä, onko se mahdollista ja miten se järjestyy.

Minä olen kaksi lasta pinnistänyt maailmaan ilman että lääkäri olisi edes käynyt katsomassa (taisi toisessa jossain vaiheessa puhkaista kalvot) joten toivotaan että se kolmaskin sieltä (ja toivon mukaan mahdollisimman pian!).

Grimaldina 39+5

PS Halmesmäki on ihan muakava - mutta jos haluaa lääkäriksi yliempaattisen " paapojan" hän ei ole sopiva - sanoo kyllä aika suoraan asiat, mutta vaikuttaa minusta erittäin luotettavalta ja asiantunetvalta. Ei varmaan ole oikea henkilö, jos haluaa sektiota mennä kinumaan ilman syytä.

Vierailija

tiedetään! Erja Halmesmäestä ei tavallinen synnyttäjä Naistenklinikalle näe vilaustakaan. Ilman erikoisjärjestelyjä pääsee sairaalalääkäri X:n, Y:n ja Z:n potilaaksi, joista yksikään ei ole vielä valmis erikoislääkäri. Omaa lääkäriä ei tosiaan kyllä tarvitse, jos odotettavissa on ongelmaton raskaus ja synnytys. Normaalissa synnytyksessä lääkäriä ei tarvita välttämättä ollenkaan. Kaikilla tilanne ei ole näin onnellinen. Minulla on odotettavissa pitkä osastohoitojakso ja tästä hoidosta, samoin kuin käynnistys- / leikkauspäätöksestä vastaa lääkäri. Haluaisin silloin tuntea olevani kokeneen erikoislääkärin (toivottavasti) osaavissa käsissä.

Vierailija

Joudun sektioon perätilan vuoksi, en siis valitse sitä, FAKTAT puoltavat alatiesynnytystä normaalitilanteessa, vaikkei se ehkä kipuineen naiseuden onnellisisin olotila olekaan.. Toisaalta, sektiosta toipuminen on sama, kuin mistä tahansa ISOSTA leikkauksesta toipuminen, mahdollisine komplikaatioineen, ja vauvaakin olisi kiva pystyä hoitamaan. Muuten se apinapuu ei ole sektiopotilaan sängyn päällä ihan siksi, että haavalle tulee liikaa painetta, jos käsien varassa roikkuu, kyljen kautta liikkuminen on turvallisempi ja kivuttomampi tapa siirtyä, hoitajat kyllä neuvovat jo ennen leikkausta.

EML- potilaat eivät kohdallaan ajattele sitä, että " vievät" paikan julkisen sektorin resursseista, koska heillä on siihen varaa. Pätee paitsi gynellä, myös esim. lastentaudeilla (korvien putkitukset, kitarisat) Moni edellä olleista kommenteista mielestäni arvostelee mielikuvan pohjalta hoitajien, kätilöiden sekä lääkäreiden ammattitaitoa, ja liian usein perusteetta. Samat ammattilaiset hoitavat tavan tallajat ja Eemelit, tosin sillä erolla, että hoidettavat painelevat jonojen ohi, lääkärit saavat palveluksistaan laskuttaa ekstraa, hoitajat hoitavat " erikoispotilaatkin" kuukausipalkallaan.

Itse kävin eilen väliarviossa, ja itsensä amanuenssiksi, 4. vuosikurssin opiskelijaksi esitellyt lääkäri tutki tilanteeni ensin, ja sen jälkeen jo aiemmin tapaamani erikoislääkäri tutki ja varmisti niin minulle, kuin opiskelijalääkärillekin tilanteen. Kaikille tilanne oli oppimiskokemus, perätilat ovat sen verran harvinaisia, että tulevia lääkäreitä kannattaa " auttaa" vaikka puukkoa tuleekin.

Omalla kohdallaan opiskelijan läsnäolon voi vaikka kieltää esimerkiksi synnytyksen aikana, joskaan en ymmärrä, miksi tulevilta alan ammattilaisilta kukaan haluaa kieltää mahdollisuuden nähdä ja kokea niin paljon, kuin mahdollista, kunnes on itse alettava tekemään ja kantamaan päätöksistään vastuuta. Heillä on kuitenkin aina ohjaaja ja ammattitaitoinen henkilö tukemassa.

Minusta olisi asiallista luottaa ammattilaisten apuun, apua tulee synnytystilanteeseen tarvittaessa, tavallisesti kätilö on varsin ammattitaitoinen hoitamaan synnytyksen. Panikoidahan jokainen saa, ja kellä on varaa, sen voi tehdä tyylillä...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat