Olen FAS-lapsen äiti ja en pidä itseäni syyllisenä lapseni FAS:iin

Vierailija

En ollut raskausaikana juoppo, pari kertaa join olutta. Niin tekevät monet muutkin, vain huonolla onnella juuri minun lapselleni tuli FAS. Niin olisi voinut käydä sinunkin lapsellesi.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi tällä palstalla puolustellaan sitä juomista. Mulle ainakin sanottiin neuvolasta ja muualtakin olen sen lukenut: " Turvallista rajaa alkoholinkäytölle raskausaikana ei tunneta" !!!! Ja se suositus on nollalinja!

Minkälainen ihminen ei pysty olemaan 9 kuukautta juomatta? Siis sehän on lyhyt aika. Kyllä täytyy olla kiinni siinä juomisessaan tai naukkailussaan, jos ei raskausaikaa pärjää vesi/maitolinjalla.

Enkä ole tiukkapipo tai absolutisti, mutta mulle on tärkeintä aina ollut se vauvan turvallisuus ja juomalla raskausaikana olisin saattanut aiheuttaa vauvalleni jotain.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Lähes puolet äideistä käytti suhteellisen vähäisiä alkoholimääriä, alle yhden annoksen päivittäin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana, jolloin he eivät edes välttämättä tienneet olevansa raskaana. Tämä pienikin määrä aiheutti pienen mutta havaittavan heikkenemisen erityisesti verbaalisen muistin alueella, jonka tiedetään kärsivän suurista alkoholimääristä jo aiempien tutkimusten perusteella. Sanastolliset vaikeudet aiheuttivat myös oppimishäiriöitä.

Onhan aivan selvää, että alkoholin haitat ovat suurimmillaan ekalla kolmanneksella, jolloin sikiön aivot kehittyvät. Itse olen ollut molemmissa raskauksissani täysin juomatta ekan kolmanneksen, mutta sen jälkeen juonut satunnaisesti lasin viiniä/ olutta. Suosittelisin tätä muillekin, varmuuden vuoksi. Eli hysteerikoksi tai tiukkapipoksi ei tarvitse ryhtyä, mutta sen pari kuukautta kyllä kannattaa sinnitellä ilman alkoholia.

Vierailija

niin sinnitellä? Kyse on jo aika pahasta ongelmasta jos ilman alkoholia oleminen on sinnittelyä. Itse voisin olla vaikka koko loppuelämäni juomatta ilman ongelmia tai sinnittelyä, joten eipä tarvitse raskausaikana ottaa sitä yhtä lasillistakaan. Yksi lasillinen kun ei edes aikuista hetkauta suuntaan eikä toiseen, niin miksi edes ottaa sitä? Hyviä ruoka- ja rentoutusjuomia löytyy myös ilman alkoholia

Vierailija

Eli kunhan uskot, etteivät juomasi oluet ole olleet haitallisia, niin olet paras mahdollinen äiti. Ja jos vauvasi hymyilee, niin siitähän sen huomaa, ettei niistä ole hänelle jäänyt mitään traumoja.

Vierailija

Jos lapsella on joitain kehitysongelmia / vammoja ja äiti ei ole juonut raskauden aikana, taidetaan puhua jostain muusta kuin Fas:ista. Vai olenko täysin sivistymätön?

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

En ollut raskausaikana juoppo, pari kertaa join olutta. Niin tekevät monet muutkin, vain huonolla onnella juuri minun lapselleni tuli FAS. Niin olisi voinut käydä sinunkin lapsellesi.

Vierailija

Näin asia ei kuitenkaa ole. FA- syndrooman syntyyn tarvitaan säännöllinen ja runsas alkoholille altistuminen sikiöaikana.

On totta, ettei tarkkaan tiedetä, millaiset alkoholimäärät ovat haitallisia sikiölle ja epäillään varsin pienilläkin alkoholimäärillä olevan kielteisiä vaikutuksia. Parista oluesta ei kuitenkaan synny FAS lapsia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat