Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä anopille, joka tunkee väkisin kylään jouluna

Vierailija

Meillä on ollut tapana viettää joulu vanhempieni luona, ja kerran on sitten anoppikin joitain vuosia sitten kutsuttu sinne. No, sen jälkeen anoppi automaattisesti on ajatellut, että hän on aina tervetullut jouluna sinne ja kutsuukin itse itsensä joka ikinen joulu joulunviettoon. Tulee, syö muiden yhdessä tekemiä jouluruokia, juo, yleensä liikaa,kun muut ottavat vain lasin tai kaksi ruoan kanssa, saunoo ja lähtee, yleensä kiittämättä. Viime jouluna avasi kaikki lapsemme saamat joululahjat, olipa vielä ensimmäinen joulu lapsella. Siinäpä sitten vielä kehui, kuinka ihania lahjat olivat, tai lähinnä kehui hänen itsensä hankkimiaan lahjoja. Ärsyttävää. Toki anoppi on yksinäinen, mutta voisimme käydä kyllä jouluna hänenkin luonaan, mutta koko joulua en kyllä halua siellä viettää, kun hän ei vaivaudu laittamaan kotonaan mitään joulun eteen. Kai se on niin helppoa tulla valmiiseen pöytään. En kyllä halua lapsilleni sellaista joulua anoppini luona, eikä halua miehenikään, joka myös on tuskastunut tilanteeseen. Olisiko hyviä vinkkejä... ?

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Siis anopit saavat mielestäsi tulla jouluna kutsumatta toisten kotiin, avata pyytämättä toisten joululahjoja, juoda liikaa alkoholia, syödä toisten tekemiä ruokia tuomatta/tekemättä itse yhtään mitään, poistua kiittämättä, ja jos tätä kehtaa arvostella on ikävä ihminen??

Jos tämä kuulostaa mielestäsi niin ihanalta, niin soita ap:lle ja sopikaa että hänen anoppinsa voi tulla jouluna teille!!

Vierailija

Sanotte suoraan hänelle, että olisi kiva, jos hän JÄRJESTÄISI joulunvieton tällä kertaa. Ja sanoisitte, että joulu kun on oikeastaan juhla jota vietetään lasten vuoksi (siis jos nyt unohdetaan tuo kristillinen merkitys), niin silloin ei oteta alkoholia lasten vuoksi.

Kyllä mun mielstä anopinkin pitäisi mahtua mukaan, jos kerran toiset isovanhemmat saavat olla.

Ja sitäpaitsi, jos kyseessä oli lapsen ensimmäinen joulu, niin kenen ne paketit olisi sitten pitänyt avata, olisitte avanneet kaikki. Jos olisitte odottaneet, että lapsenne itse niitä avaisi, niin loppiainen olisi tullut pian vastaan.

Vierailija

miksi anopin pitäisi järjestää teille joulu? Miksi anopin pitäisi viettää joulu(kin?) yksin? Mitä jos miettisit asiaa hiukan anopinkin kannalta, yrittäisit asettua hänen asemaansa. Ehkä silloin tulee mieleen rakentavampiakin ratkaisuja tilanteeseen.

Vierailija

meille taikka äitini luo. Tarkoittaa meidän perhettä, minun siskon ja veljen perhettä sekä miehen vanhempia, miehellä ei ole sisaria. Meillä kuuluu tähän porukkaan kaikenlaisia vajavaisia, mutta kyllä joulu jopa yöpymisineen sujuu ihan tuskitta - ja lapset ei varmaan ymmärtäisi, jos eivät isovanhemmat jouluna olisi paikalla, jos itse täällä kuitenkin olisimme.

Meillä joulu sovitaan myös jo etukäteen: annetaanko aikuisille lahjoja ja ketkä kaikki antaa lapsille (rajoitettu on) ja kuka tekee minkäkin tarjoilun jne.

Eli toivoisin, että kaikki voisivat laajentaa sitä perhekäsitystä myös sinne anopin suuntaan, miehelle hän on äiti ihan niin kuin sinulle oma äitisi.

Vierailija

Minusta on hyvin moukkamaista jättää yksinäinen mummo jouluna ylipäätään kutsumatta mukaan, kun kaikki muut yhtä läheiset sukulaiset juhlivat yhdessä. Ai niin, mutta he ovatkin ap:n OMIA vanhempia ja siksi ihmiskuntaa, toisin kuin anoppi. Rivien välistä luin, että anoppi on ihan normaali ihminen, mutta ap:n anoppi ja siksi kaikki mitä hän tekee on väärin ja ärsyttää ap:tä. Esim. lahjojen avaaminen; lapsi on ilmeisesti pieni ja voin hyvin kuvitella, että joku suvussani auttaisi pientä lasta avaamaan paketteja ja ihastelisi niitä lapselle. Enkä usko, että anoppi räkä poskella konttaili pitkin taloa, vaan ilmeisesti joi vähän enemmän (ap ilmeisesti kyttäsi vihamielisesti ja laski lasilliset) kuin muut, ehkä koska häntä jännittää siellä kylässä, jos vaikka kokee ap:n paheksunnan koko ajan niskassaan. Minusta ap on puolueellinen, kypsymätön ja epäreilu. Opettelisit vähän inhimillisyyttä ja suvaitsevaisuutta edes jouluna.

" Siis anopit saavat mielestäsi tulla jouluna kutsumatta toisten kotiin, avata pyytämättä toisten joululahjoja, juoda liikaa alkoholia, syödä toisten tekemiä ruokia tuomatta/tekemättä itse yhtään mitään, poistua kiittämättä, ja jos tätä kehtaa arvostella on ikävä ihminen"

Vierailija

vanhempasi teille???

Muista että anoppisi on miehesi ÄITI!!!

Ajattele sitä miltä sinusta tuntuisi jos oma äitisi olisi

joulun yksin.Ilman puolisoa ja omia aikuisia lapsia.....

Vierailija

Kyse on kuitenkin miehesi äidistä ja lastesi mummosta. Olen samaa mieltä edellisen kanssa kutsu kaikki joulun viettoon teille. Kyse on kuitenkin JOULUSTA! Sydämetöntä on jättää yksi kutsumatta.

Vierailija

- anoppi juo itsensä känniin

- ap osallistuu ruoan valmistukseen, kuten myös muihin joulupuuhiin, eikä mene valmiiseen pöytään, todellakaan

- anoppi ei ole kiittänyt vanhempiani, yhtenäkään jouluna

- anoppi olisi tervetullut, jos voisi millään lailla osallistua jouluvalmisteluihin, vaikkapa pöydän raivaamiseen jouluaterian jälkeen

-anoppi ei laita joulukuusta, ei tee jouluruokia, ei siivoa joulun kunniaksi

- jos menisimme jouluksi anoppilaan, tekisin ruoat, tilaisin joulupukin, siivoisin, leipoisin, koristelisin mieheni ja lapsien kanssa JA loppuillasta nostaisimme sammuneen anopin sänkyyn ja lähtisimme kotiin.

Onneksi olkoon, joku on juuri voittanut anoppini luokseen jouluaatoksi, olkaa hyvä!

Vierailija

vanhempieni ja appivanhempien kanssa. Tapana on ollut sopia etukäteen, että mitä jokainen ostaa/valmistaa yhteiseen joulupöytään. Kaksi vuotta sitten joulu oltiin appivanhemmilla, viime joulu omien vanhempieni luona ja tänä vuonna on taas vuoro olla appivanhemmilla. Sopikaa tänä vuonna siis etukäteen jokaiselle omat " tehtävät" ettei kukaan ole viettämässä juhlaa täysin vapaamatkustajana. Kyllä normaalille aikuiselle ihmiselle pitäisi sopia se, että yhteisen juhlan eteen näkee jokainen vaivaa.

Joulua ei ole mukava viettää yksin. Voi olla, että anoppisi ei edes itse tajua aiheuttavansa negatiivisia tunteita omalla käytöksellään.

Vierailija

Viettäkää miehen ja lasten kans yhteinen joulu, ilman mummoja ja pappoja. Minusta on ollut ihanaa viettää ihan oman perheen kesken joulu. Jos anoppi asuu lähellä, viekää jouluna sille joulukukan ja laatikoita. Jouluna ei kannata pitää vihaa kenenkään kanssa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

- anoppi juo itsensä känniin

- ap osallistuu ruoan valmistukseen, kuten myös muihin joulupuuhiin, eikä mene valmiiseen pöytään, todellakaan

- anoppi ei ole kiittänyt vanhempiani, yhtenäkään jouluna

- anoppi olisi tervetullut, jos voisi millään lailla osallistua jouluvalmisteluihin, vaikkapa pöydän raivaamiseen jouluaterian jälkeen

-anoppi ei laita joulukuusta, ei tee jouluruokia, ei siivoa joulun kunniaksi

- jos menisimme jouluksi anoppilaan, tekisin ruoat, tilaisin joulupukin, siivoisin, leipoisin, koristelisin mieheni ja lapsien kanssa JA loppuillasta nostaisimme sammuneen anopin sänkyyn ja lähtisimme kotiin.

Onneksi olkoon, joku on juuri voittanut anoppini luokseen jouluaatoksi, olkaa hyvä!

Vierailija

Täällä on jotkut ihan sekopäitä. Jos mun äiti olisi tuollainen niin saisi olla yksin joulunsa ja ryypätä itsensä uneen ihan yksinään. Mua kans suunnattomasti ärsyttäisi jos joulua ei olisi mitenkään valmisteltu, kun kotona olen tottunut, että sitä valmistellaan viikkoja vain siksi, että yksi päivä vuodesta olisi aivan täydellinen.

Vierailija

Haluatte varmasti kaikki kuitenkin viettää yhteistä, mukavaa joulua. Minä olen aina kokenut joulun olevan perheen ja läheisten yhteinen juhla, jossa tärkeintä on hyvä mieli ja rakkaiden ihmisten läheisyys.

Joillekin joulu on kulutusjuhla, joillekin syy vetää kännit tai ahtaa itseensä ruokaa niin että napa rutisee. Parasta olisi pyrkiä selvittämään mitä kukakin juhlanvietolta haluaa ja sovittaa sitten toiveet yhteen.

Hulluja kommentteja täällä siinä mielessä, että eihän ap päätä kuka kutsutaan ja kuka ei hänen VANHEMPIENSA luokse. Ja kyllä minuakin surettaisi, jos joku ei kaikkien yhteisessä juhlassa ottaisi muita yhtään huomioon. Ei siinä ole mitään itsekästä tai väärää että tuntee näin.

Kokeilepa, että (muiden kanssa keskusteltuasi) järjestäisit anopille kutsun, johon laitat mukaan toiveita joulujuhlan vietosta, esim. kellonaika koska olisi mukava saada hänet mukaan yhteisiin askareihin/kysymys, josko hän voisi tuoda jotain mukanaan yhteiseen pöytään. Voit myös mainita, että juhla on päätetty pitää alkoholittomana. Nämä maininnat voi liittää kutsuun aivan hyvin (joku nyt kuitenkin on sitä mieltä että tämä olisi tyrannimaista käskyttämistä).

Tuskin anoppisi on ilkeä - ehkä vain sosiaalisesti rajoittunut. Yrittäkää löytää yhteinen kieli, kyllä joulu sijaa antaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat