Ystäväni opettaa vauvaansa potalle vaikka vauva on vasta

Vierailija

4 kuukauden ikäinen.

Siis onko tämä nyt ihan normaalia? Kaveri kyseli neuvoja, että onko tämä ihan ok enkä oikein tiedä mitä vastaan.

Onko asiallisia (!!!) vinkkejä... Siis tuohan on aivan järjetöntä kun muksu noin pieni eikä edes istu omatoimisesti.

Kommentit (15)

Vierailija

Eiköhän kysessä ole VANHA ilmiö?

Siis ihan oikeasti: meillä vanhin lapsi rupesi pissaamaan ilmaan noin 10 kk ikäisenä, kun hänellä oli kangasvaipat. Luulen että siksi kun märät housut on ikävät. Siispä rupesin pottailun, vaikka siihen aikaan 10 kk oli hurjan aikaisin. Sittemmin opin lisää ja kuulin myös vvv:stä. Sen jälkeen uskaltauduin kuopuksen kanssa aloittamaan pottatouhut heti kun hän oppi istumaan. Mikäpä sen mukavampaa, kun että kakat osuvat melkein aina pottaan, ja usein pissatkin? Kestovaipat auttavat asiaa ja opettavat lapselle miltä märkyys tuntuu. Ei meillä potalle pakoteta. Joskus harvoin vauva ei halua istua potalle, ja tietenkään hänen ei silloin tarvitse.

Jokainen toimii tavallaan, mutta tuntuu hiukkasen epäreilulta kuitata vvv ja sen tapainen toiminta uudeksi muoti-ilmiöksi. Kyseessä kun ei kuitenkaan ole kilpailu vaan sitoutunut yhteistyö vauvan/taaperon kanssa.

Vierailija

Meidän vauva oppinut itse hienosti ilman houkutteluja, potalle istuttamisia, se on oikeastaan tullut luonnostaan.

Tuntuu, että eräät vanhemmat stressaavat jo etukäteen, ja turhaan näitä asioita.

Alkavat " opettaa" liian varhain kuivattamiseen, vaikkei tarvetta olisi.

Meillä ei potalla käymisestä ja vaipanvaihdosta tehty suurta numeroa...

Annettiin omilla ehdoilla oppia kuivaksi(2-vuotiaana) ja sen jälkeen ei ole kastellut kertaakaan sänkyyn...

Vierailija

Onhan Suomessakin ennen pissautettu vauvoja sanomalehden päälle. En ole itse vvv:tä käytännössä (vielä) kokeillut, mutta uskon kyllä, että se voi toimia. Ainakin meidän suvussa 40-luvulla syntyneitä on pissautettu. Käykö ystäväsi vauva siis ihan oikealla potalla vai onko kyseessä sylipotta? Välttämättä ei tee vauvan selälle hyvää, jos ihan oikealla potalla yrittää istuttaa.

Vierailija

kyse ei ole mistään tietoisesta vvv:stä vaan ihan siitä, että vauveli oppisi mahd. nuorena kuivaksi kokonaan. Alunperin potallaistuttaminen alkoi kun vauvalla oli ummetusta, mutta nyt äiti teki siitä ihan jokapäiväisen tavan... keksi näet sitten, että vaipat pois viimeistään kun vauva vuoden ikäinen :(

Vierailija

vielä kypsiä pottailuun, mut jos on ylimääräistä aikaa ja viitseliäisyyttä niin voihan sen ajan noinkin käyttää.

Itse aloin opettamaan lasta potalle vasta vuoden iässä, alussa sujuikin hyvin mutta sitten tuli sellainen aika että huuto tuli pelkästä potan näkemisestä:(

unohdettiin se toviksi ja lähempänä 2 vuotta hän selvästi oli kypsempi ja itsekkin kiinostui pottailusta.

Nyt lapsi 3 vuotta ja lähes vaipaton mutta kauppareissuille ja ulkoilessa laitan varulta vaipan, koska lirahtelee vieläkin housuun.

Vierailija

Meillä oppivat pottajutun tosi nopeasti. Kakat tuli lähes aina pottaan. Kuivaksi opittiin aika normaaliin aikaan eli siinä 2,5-vuotiaana, mutta kyllä vaippojen kulutus ja kakkapyllyjen peseminen oli paljon vähäisempää.

Kolmas lapsi ei sitten potalle niin vaan suostunutkaan. Yhdessä vaiheessa istui kyllä siinä mielellään, mutta mitään ei tullut. En sitten patistanut, enkä pakottanut, vaan siirsin kokeiluja tuonnemmaksi. Nyt hänkin on jo 2,5v ja päivisin kokonaan kuiva. Pöntöllä on käynyt jo yli puoli vuotta ihan itsenäisesti.

Kehottaisin kuitenkin äitejä totuttamaan vauvan potalle siinä vaiheessa, kun oppivat istumaan. Yleensä se onnistuu hyvin, kun heti ruuaan jälkeen laittaa. Itse olin kai kolmannen kanssa liian laiska.

Vierailija

Esikoinen teki kakat pottaan puolivuotiaasta, pikkuveli oli totaalikieltäytyjä 3-vuotiaaksi.

Esikoisella oli kyllä vaipat pitkään, mutta elämää helpotti suuresti, että kakat tulivat pottaan eikä tarvinnut kakkavaippoja vaihdella. Hänellä alkoi naama punottaa niin selvästi, että helposti ehti kiikuttaa lapsen potalle. Pikkuveli taas oli (ja on edelleen) pikakakkaaja, joka oli ehtinyt hoitaa homman jo ennen kuin äiti ehti edes tajuta mitä oli tapahtumassa.

Vierailija

Aikaiselta tuntuu se, kun lapsi ei vielä istu itse. Minäkin olin mielestäni aikainen, kun aloitin siinä puolenvuoden paikkeilla. Mutta vasta sitten kuin lapsi itse istui. Sinänsä hyvin mennyt.

Luulen, että ei tuossa kannata itselle ottaa tavoitteita kuivasta iästä. Lapselle voi tarjota pottaa ja auttaa muuten, mutta kuivaksi lapsi tulee kun on siihen itse valmis.

Vierailija

Ai niin, unohtui mainita se, että pottailu sujuu erittäin hyvin, kun kangasvaipat ovat käytössä. Joskus tilapäisesti on kestot kehissä, ja kyllä silloin potan käytössä on taantumista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat