Katsoitteko eilen tv 2:lta dokkaria lestadiolaisperheestä?

Vierailija

Minulle se jätti todella ristiriitaisen olon. Perheen äiti vaikutti mukavalta, vilpittömältä, ja ymmärrän täysin, että hän turvaa uskoon, kun on niin järkyttävä tapaus lapsuudessa taustalla. Oli idyllisiä kuvia ja mukavan näköistä kun yhdessä musisoivat. Sitten tulikin voimakasta ristiriitaa, kun tummiin pukeutuneet vanhat ukot sanelivat sääntöjä, miten elää. Oli ikävää kuulla jonkun saarnaavan " naisen osasta ja kivulla synnyttämisestä " . Järkyttävintä oli silti kuulla kuinka kirkassilmäiset lapset pitivät ehdottoman selvänä, että eriuskoiset joutuvat tulimereen. Ja ne jäykät säännöt seurustelusta kuulostivat niin ulkoaopitulta nuorten suusta. Se nuori mies puhui koko ajan niiden tyttöjen puheen päälle ja tytöt vaikenivat. Ovathan ne ulkoapäin sanellut elämisen raamit turvalliset, mutta kauhea kohtalo on varmaan sillä, joka ei tummapukuisten ukkojen sääntöjä noudata. Nämähän sanelevat tulkintojaan asioista, tuskin Raamatussa sanotaan, että voit käyttää tietokonetta ja katsoa videoita, kunhan et katso televisio-ohjelmia. Tai että saat kyllä permanentata hiuksesi, käyttää koruja ja muodikkaita vaatteita, kunhan et meikkaa tai värjää hiuksiasi.

Kunnioitan jokaisen oikeutta uskoa miten haluaa, mutta tällaiset ajatukset nousi tämän dokumentin perusteella.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Monissa perheissä on sydämellinen, rakastava ilmapiiri. Alkoholia ei käytetä, seksuaalisuus on miehen ja vaimon kaunis asia mitä ei " nykymaailman lihallisuus pilaa" . Eli miehelle riittää oma vaimo. Lapset oppivat luonnollisia asioita, televisiota ei katsella eikä mitään turmelevaa. Kuitenkin monissa perheissä äiti on todella uupunut, raunioina, joutunut luopumaan unelmistaan, koulutuksesta, omasta itsestäänkin. Moni äiti on onneton. Väsynyt, loputtoman väsynyt. Ja silti nämä urheat naiset kestävät sen niin etteivät edes ajattele sitä kunnolla :(

Jokaisessa uskonnossa on jotain hyvää ja huonoa. Kultainen keskitie lienee paras.

-Monissa EI-lest. perheissä on sydämellinen, rakastava ilmapiiri.

-Alkoholi EI ole paha asia, vaan se että jotkut käyttävät sitä väärin.

-Suurimmalle osalle meistä miehistä seksuaalisuus on miehen ja vaimon kaunis asia mitä ei " nykymaailman lihallisuus pilaa" . Eli miehelle riittää oma vaimo.

-Lapset oppivat luonnollisia asioita, vaikka televisiota katsoisivatkin, ei se pelkästään ketään turmele!

-Onko se urheutta jos on niin väsynyt ettei pysty ajattelemaan omaa tilaansa ? Haloo ! Todellista tasa-arvoa, äidit tekee lapsia ja miehet saarnaa ....

Eli mikä siinä lestadiolaisuudessa on hyvää, siis parempaa ja ainutlaatuista verrattuna ei-lestadiolaisuuteen ? Ei kai se ainoa ero voi olla alkoholi ja telkkarin katsominen ? Ne voi jättää elämästään pois ilman että tarvitsee synnyttää 12-lasta.

Vierailija

minua jäi mietityttämään, voiko lestadiolaisilla olla ei-lestadiolaisia ystäviä lainkaan. Tuli mieleen, kun ne nuoret puhuivat epäuskoisista ja äitien kekkereissäkin oli vain lestadiolaisia. Taitaa olla tässäkin uskonnossa erilaisia suuntauksia, kun minulla oli lestadiolaisia opiskelukavereita, enkä huomannut muuta eroa meihin muihin kuin että eivät katsoneet televisiota.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

minua jäi mietityttämään, voiko lestadiolaisilla olla ei-lestadiolaisia ystäviä lainkaan. Tuli mieleen, kun ne nuoret puhuivat epäuskoisista ja äitien kekkereissäkin oli vain lestadiolaisia. Taitaa olla tässäkin uskonnossa erilaisia suuntauksia, kun minulla oli lestadiolaisia opiskelukavereita, enkä huomannut muuta eroa meihin muihin kuin että eivät katsoneet televisiota.

Vierailija

Minullakin on monta. Tosin täytyy sanoa että kun uskovainen ystävä tulee kylään, on se kuin " saisi enkeleitä" vieraakseen. Jotenkin ero siinä on kuitenkin, olla uskovaisen ja ei uskovaisen kanssa tekemisissä. Mielummin lähden uskovaisen kanssa viettämään iltaa kuin ei uskovaisen. Tää varmaan tympii monia, mutta en millään jaksaisi kuunnella ei uskovaisen yhden tai kahden lapsen äitien valitusta väsymyksestä, masennuksesta, ei pääse irrottautuun=ryyppään, miehet vaan makaa ja vahtaa töllöä kaljapullo kädessä jne... Eräskin ystäväni pohti kovasti eroa tällaisesta miehestä jolla oli yksi lapsikin edellisestä suhteestaan. Tuntui jotenkin kovin kevytkenkäiselle touhulle, tosin sanoin suoraan hänelle mitä olen asiasta mieltä ja kehottaisin kyllä yrittään parisuhdetta hoitaan edes pienen lapsen takia kuin lähtä vetään heti ku elämä potkii pyllylle... Tää siis mun näkökanta ja mun mielipide niistä ei vl ystävistä. Ihmisenä ovat ihan ok, mutta tällaisia eroja meidän ajatusmaailmoissa on, minkä vuoksi minusta on paljon helpompaa ja antoisampaa olla uskovaisen äidin kanssa ystävänä. T.vl äiti

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija

Kyllä sitä samaa muottiin pakottamista ja ehdollistamista esiintyy joka paikassa. Aivopesu on kyllä hurjan vahva ilmaisu. Kuka muka voi välttyä vaikutteilta, ellei sitten satu asumaan erakkona jossain korvessa? Ei tarvitse kuin katsoa ns. " lasten" ohjelmia niin kyllähän alkaa hahmottua, mitä markkinamiehet ajavat takaa.

On tosi helppoa alkaa tuomitsemaan sellaisia arvoja ja tapoja, joita ei itse arvosta tai tunne.

Vierailija

pienestä saakka ja äidit aivottomia kanoja, joiden elämässä ei ole MITÄÄN muuta kuin satuja Jumalasta ja lasten hoitaminen. Ihan oikeasti kukaan järkevä ei voi olla lesta ! Ja lestat puhuvat muka kirkkain silmin omasta valinnastaan, miten lestaperheeseen syntyvä tyttö voi puhua valinnasta kun hänet jo pienestä pitäen kasvatetaan ja aivopestään vain ja ainoastaan synnyttymään lapsia. Toki jotkut järkevät eroavat liikkeestä mutta suurin osa on aivottomia laumasieluja ilman omia ajatuksia mistään. Hyi kun ihan puistattaa että tällaista tapahtuu nykyaikana. Pitäisi varmaan sosiaaliviranomaiseten puuttua asiaan...

Vierailija

aioin kerran vastata lestadiolaisen äidin kirjeenvaihtoilmoitukseen, mutta ei taida jatkossa sitten kannattaa, jos ei siitä sen syvempää ystävyyttä ole edes mahdollistakaan syntyä...

t. viiden lapsen luterilainen, ei-ryyppäävä äiti

Vierailija

että moni tuntuu kuvittelevan KAIKKIEN uskovaisten olevan lestediolaisten tai muiden ääriuskonnolisten ryhmien kaltaisia. Itse tunnen paljonkin uskovaisia ihmisiä, mm. omat vanhempani, jotka elävät aivan tavallista elämää. Eivät tuomitse muita, itse asiassa ovat paljon suvaitsevaisempia kuin useimmat muut, eivät tuputa uskoaan muille, ovat onnellisia, elävät elämänsä valitsemallaan tavalla ja antavat muiden elää omalla tavallaan.

Eli uskovainen ei ole sama asia kuin ahdasmielinen, kaavoihinsa kangistunut ja kaikin puolin omituinen ihminen.

Ja ihan vertailun vuoksi, itsekin opin etteivät suinkaan kaikki lestdiolaiset painosta omia lapsia uskoonsa. Tunsin tällaisen lesta-perheen parikymppisen tyttären. Lapset olivat 5-25-vuotiaita, heitä taisi olla yhdeksän. Neljä vanhinta oli vanhemmilleen n. 15-vuotiaana ilmoittanut, ettei aio lestadiolaisena elää. Minkäänlaista painostusta ja paheksuntaa tämä ei ollut vanhemmissa aiheuttanut, pitivät pääasiana sitä, että lapset saavat viettää onnellisen elämän. Että näin.

Ja jos on onnellinen lestadiolaisena, eikä sillä häiritse muiden elämää, saa ainakin minun puolestani elää ihan miten ahdasmielistä elämää tahansa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä sitä samaa muottiin pakottamista ja ehdollistamista esiintyy joka paikassa. Aivopesu on kyllä hurjan vahva ilmaisu. Kuka muka voi välttyä vaikutteilta, ellei sitten satu asumaan erakkona jossain korvessa? Ei tarvitse kuin katsoa ns. " lasten" ohjelmia niin kyllähän alkaa hahmottua, mitä markkinamiehet ajavat takaa.

On tosi helppoa alkaa tuomitsemaan sellaisia arvoja ja tapoja, joita ei itse arvosta tai tunne.

Vierailija

lestojen kaltaisia. Lestat ovat ääriryhmiä kuten muslimitkin ja molemmat ovat juuri sellaisia fanaattisia ryhmittymiä, jotka hallitsevat toisiaan uskon varjolla. Eli aivopesevät ja uhkailevat ja joille nainen ei ole mitään muuta kuin synnyttäjä ja lasten hoitaja.

Tavalliset uskovaisethan eivät näin fanaattisia ole !!!!!

Vierailija

en yhtään vähättele yhden tai kahden lapsen äidin kokemusta äitinä olemisen rankkuudesta. vl-äiti myös

Vierailija:

Lainaus:

Tää varmaan tympii monia, mutta en millään jaksaisi kuunnella ei uskovaisen yhden tai kahden lapsen äitien valitusta väsymyksestä, masennuksesta, ei pääse irrottautuun=ryyppään, miehet vaan makaa ja vahtaa töllöä kaljapullo kädessä jne... Eräskin ystäväni pohti kovasti eroa tällaisesta miehestä jolla oli yksi lapsikin edellisestä suhteestaan. Tuntui jotenkin kovin kevytkenkäiselle touhulle, tosin sanoin suoraan hänelle mitä olen asiasta mieltä ja kehottaisin kyllä yrittään parisuhdetta hoitaan edes pienen lapsen takia kuin lähtä vetään heti ku elämä potkii pyllylle... Tää siis mun näkökanta ja mun mielipide niistä ei vl ystävistä. Ihmisenä ovat ihan ok, mutta tällaisia eroja meidän ajatusmaailmoissa on, minkä vuoksi minusta on paljon helpompaa ja antoisampaa olla uskovaisen äidin kanssa ystävänä. T.vl äiti

Vierailija:

Lainaus:

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat