Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä: Äiti seisottaa korviketta yli tunnin pullossa ja juottaa sitä vauvalle

Vierailija

Itse kysyin tuota synnärillä ja myöhemmin neuvolassa. Kysykää itse "asiantuntijoilta" niin ei tarvitse nettipalstoilla riidellä ja toisiaan solvata.

Pienille vavoille on hyvä lämmittää korvike kädenlämpöiseksi, lämmitetty korvike säilyy n. tunnin.

Vanhemmille vauvoilla, ei tarvitse maitoa enää lämmittää, huoneenlämpöinen korvike säilyy n. 3 tuntia huoneenlämmössä.

Kysyin myös pullojen pesemisestä, eli normaali pesu käytön jälkeen, pienten vauvojen pullot ja tutit olisi myös hyvä keitää esim. kerran päivässä.

Sivut

Kommentit (128)

Vierailija

Tyhjensi vain ja laittoi uutta maitoa.Ja monesti näin, että lisäsi vaan pullon täyteen, vaikka siinä oli haisevaa tuttelia ennestään.Terve ja tyytyväinen lapsi oli. Toki minua kauhistutti ja itse pesn sitä pulloa välillä , kun meilläkin olivat.Ei hän mitään tajunnut, vaikka me hänelle siitä huomautimme.

Kerrankin oli meillä 3 vrk ja kertaakaan en nähnyt, että pulloa olisi pesty.Lapsi oli 4kk.Ja haisi toki pahalle maidolle mutta oli tyytyväienn.

Vierailija

Korviketta monta tuntiakin jopa ja hyvin on maistunut eikä mitään ole tullut vauvoille! Ja olenpa jopa lämmittänyt maidon mukaani nukkumaan mennessäni ja juottanut sitten kun vauvat ovat heränneet...

Itselleni sanottiin synnytysosastolla, että korvikemaidot (jauheesta en tiedä, mutta siis nestemäiset) säilyvät montakin tuntia. Joku täällä vertasi korviketta tavalliseen maitoon, joka pahentuu nopeasti - eihän niitä voi verrata mitenkään: tavallinen maitohan ei edes säily kuin muutaman päivän (siis avaamaton), kun taas korvike säilyy kuukausia!!

Vierailija

Siis tää keskustelu on ihan älytöntä, itse ryntäsin perhikseltä asiasta kuulleena heti paikalle. Siis oikeesti, taas ei oo aivoja käytetty lainkaan. Mitä kenenkään tarvitsee toisten elämästä kaivaa otsikoita tällaiselle palstalle ja retostella asialla, josta mitä ilmeisemmin ei tiedä mitään.

Jos jotain korvikemaitoa pitää pöydällä 6 tuntia, kai jo järki sanoo sen olevan pahasta. Eikä ihme jos siihe joku kuolee, mutta nyt oli kyseessä tunnin seissyt maito. Etkö aiheen aloittaja itse ole koskaan olutjuhlissa, jossa maito on koko ajan pöydällä? Oletko koskaan juonut vanhentuneen päiväyksen maitoa?

Meillä ei ole kellon kanssa katottu maidon antamista (ei kuitenkaan yli 2 tuntia seisonutta ole annettu) ja tyttö voi aivan loistavasti, kohta täyttää 2! Ihmiset ovat nykyisin sairaampia, koska bakteereja pelätään kuin ruttoa ja niistä koitetaan päästä eroon mahdollisimman perinpohjaisesti. Mitenkähän ennen vanhaan on selvitty ilman desinfiointiaineita? Onko silloin tultu äidille sanomaan, että elä sinä anna lapsellesi tuota huoneenlämmössä seisonutta maitoa (laita toki jääkaappiin tai kaada viemäriin ;)) siihen voi vaikka kuolla. Ja siltikään ei historia kovin montaa tuohon syyhyn kuollutta lasta tunne (muita syitä toki löytyy....)

Ihme ettei Suomessa sitten ole kuollut lapsia tämän seisoneen maidon juottamisen takia...jos se kerta on niin pirun vaarallista. Ja by the way, aiheen aloittaja, onko itselläsi vauva??

Vierailija

että jos lapsella ei ole YHTÄÄN MINKÄÄNLAISIA oireita (ripulia, kuolinkankeutta tms) juotuaan TÄYSIN VAARATONTA - max. 2h seissyttä maitoa, ei minulle ole mitään väliä sillä kuinka paljon bakteereja tuo maito kenties sisälsi. Tottakai enemmän kuin maito, joka on juuri avattu ja sitä on säilytetty kylmässä, mutta mitä sitten. Pilaantumisprosessihan alkaa heti. En myöskään tee mitään sillä tiedolla, kuinka paljon bakteereja lapsi saa sisuksiinsa esim. nuoltuaan kaikkia eteisessä olevia kenkiä.

Vierailija

en minä nyt sentään pesemättömään pulloon panisi, mutta en kyllä tosiaan tuonkaan usko tappavan! Pala sitä ihtiään on taatusti silti parempi kuin ei ikinä mitään pöpöjä.

Vierailija

ALUNPERINHÄN siinä alkuperäisessä keskustelussa kyse oli äidinmaidonkorvikeJAUHEISSA olevasta bakteerista, joka ON aiheuttanut pikkuvauvojen kuolemia hyvän hygienian maissa. Tästä seurauksena jauhekorvikkeiden käyttöohjeita on muutettu (mm. Peptidi Tutteli muuttaa ohjeensa niin, ettei enää ohjata tekemään koko päivän korvikkeita kerralla), niitä ei suositella alle 1 kk vanhoille jne. Tämä on siis ihan uutta tutkimusta ja uutta tietoa, jota jostain syystä ei ole haluttu esim. Elintarvikeviraston kotisivuilla tuoda esiin suomen kielellä.

Pörrö on ansiokkaasti seurannut keskustelua ja tuonut tietoa Suomeen.

http://blogit.claymountain.com/ike/index.php?/archives/355-Jauhekorvikke...

ja

http://blogit.claymountain.com/ike/index.php?/archives/519-Jauhekorvikke...

Tästä siis oli alunperin kyse, ei mistään imetys vs. pulloruokinta -vastakkainasettelusta tai ylenpalttisesta hygieniavouhotuksesta.

On ihan omituista, että näiltä palstoilta saa lukea hysteerisiä kirjoituksia tyyliin " apua olen raskaana ja ruuassa oli aurajuustoa" mutta sitten tällainen ihan oikea riski JOKA ON HELPPO VÄLTTÄÄ nauretaan lyttyyn.

Muuten olen sitä mieltä, että sen sijaan että Pörrö tuntuu aina saavan korvikeruokkijoiden vihat niskoilleen, pitäisi paremminkin olla iloinen siitä, että joku ajaa niin pontevasti korvikeruokittujen(kin) vauvojen asiaa. Ei ole todellakaan korvikkeen käyttäjiltä pois, että niin viranomaiset kuin lastenruokavalmistajatkin toimivat asianmukaisesti. Kyse on niin tärkeästä asiasta, että toivoisin täyttä tukea niille harvoille, jotka jaksavat asialle jotain tehdä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat