Millaista liikuntaa uskaltaa raskausaikana harrastaa??

Vierailija

Nyt elän alkuraskautta, eli millasta liikuntaa nyt ja entä myöhemmin?? Joku sanoi, että esim vatsalihasliikkeet kiellettyjä, onko näin?? Mä en oo uskaltanut plussaamisen jälkeen harrastaa mitään liikuntaa, mut mieli tekis kovasti! Osaisko joku auttaa??

Kommentit (9)

Vierailija

että tapaturma-alttiit lajit kuten maastoratsastus, esteratsastus, laskettelu, maastopyöräily jne. pitää jättää pois. Syynä se, että jos loukkaantuu pienenkin vamman hoitaminen on vaikeeta kun ei voi normaalisti lääkitä.

Oon kuullut myös, että voimalajit mukaan lukien isoilla painoilla tehtävä kuntosaliharjoittelu voi olla pahasta. Pienillä painoilla ok kunnes toisin määrätään.

Vierailija

noin puoleen väliin raskautta voi turvallisesti harrastaa kaikkia lajeja, joihin on tottunut jo ennen raskautta. Ei siis kannata aloittaa esim. judoa tai kickboxingia, mutta jatkaa voi maltillisesti. Syke ei saisi pitkäksi aikaa nousta yli 140-150, mutta ajoittain, hetkellisesti se saa nousta ylemmäksikin. Jos lajissa on vaarana loukkaantua tai saada tällejä vatsaan, on järjen käyttö sallittua. Hyppiminen ja tärähtely voi myös tuntua ikävältä.

Harrasta ihmeessä liikuntaa. Itse jumppasin bodypumpia ja viikolle 28 lähes normaalipainoilla (suht isot), samoin spinningiä viikolle 28 ja bodystepiä viikolle 20. Vatsalihasliikkeet rajoitin pois, kun ne eivät tuntuneet enää hyvälle. Vatsamakuukin voi olla hankalaa...

Synnytys ja siitä palautuminen olivat hyväkuntoisena todella nopeat ja vaivattomat. Jumppaan palasin noin 6 viikkoa synnytyksestä (spinning) ja pumppiin ja steppiin jälkitarkastuksen jälkeen.

Vierailija

Itse kävin pacessa rv 34 asti (sen jälkeenkin olisin mahani ja vointini puolesta voinut käydä, mutta pissatti niin, että meinasi mennä vessassa koko tunti). Vatsalihasten tekemistä vältin (paitsi joitakin vatsalihas-liikkeitä saa kuulemma tehdä raskaana ollessakin). Sykkeen yritin pitää alle 140.

Vierailija

voi harrastaa periaatteessa kaikkia niitä lajeja, joita ennen raskauttakin harrasti. Pitäis kuitenkin pysyä aerobisella tasolla, ettei sikiölle tule hapenpuutetta. Myöhemmin kannattaa välttää sellaisia, jossa maha voi osua johonkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat