Vierailija

Tokaluokkalaista poikaani luokkakaveri löi eilen nyrkillä suuhun ja pojaltani halkesivat ylä ja alahuuli ja suustakin tuli verta.

Tätä kiusaamista on jatkunut jo ihan liian pitkään, tönimistä, potkimista, uhkailua ja " pientä" lyömistä. Eilen meni mielestäni jo ihan liian pitkälle.

Tämä kiusaaja on saanut monet kerrat jälki-istuntoa ja myös usein niistä karannut. Monet kerrat olemme mieheni kanssa pojalle puhuneet ja koittaneet selittää, ettei koskaan eikä missään tilanteessa saa käydä toiseen käsisiksi, ei vaikka se toinen ehkä kuinka ärsyttäisi.

Nyt poikani ei uskalla mennä kouluun eikä ulos muutenkaan.

En tiedä mitä asille tekisimme. Kiusaaja on ollut rehtorin puhuttelussa myös useita kertoja, ei vaan tunnu mikään auttavan.

Tavallaan aritelen ottaa kiusaajan kotiin yhteyttä, koska poiska asuu mustalais mummonsa kanssa ja pelkään, että hän ottaa tämän rotu asiaksi, mitä se minulle ei missään nimessä ole.

Tämän on kuitenkin loputtava ja nyt!

Antakaa kiltit kaikki vinkit miten menetellä!!!

Sivut

Kommentit (43)

Eli meillä oli aikoinaan melkein ihan samanlainen tilanne. Tosin kiusattu oli veljeni. Äitini ei myöskään uskaltanut ottaa yhteyttä romanilapsen vanhempiin, koska ajatteli tilanteen pahentuvan. Kunnes kerran soitta ja kävi ilmi, että pojan kotona ei todellakaan oltu tietoisia ongelmista. Muista myös, että romani perheissä lapset kunnioittavat (pelkäävät) vanhempiaan paljon ja näiden sanoilla on usein paljon suurempi painoarvo, kuin esim. rehtorin sanomisilla. Meillä kiusaminen loppui lähes kokonaan ja heti jos jotain tuli äitini otti yhteyttä pojan vanhempiin. Eli rohkeutta.

Ja myös haluaisin ihan sanoa, että vaikka täällä monet nyt sanovat, että ei saa antaa periksi yms., niin jos lapsellasi on vaikeaa niin ei kannata pelkän periaatteen vuoksi jättää vaihtamatta koulua tai luokkaa. Mitä sen on väliä, että silloin kiusaaja voittaa, kunhan oma lapsesi ei ole enää kiusattavana eikä kärsisi vain periaatteitten takia. Kiusatulle lapselle koulun vaihto voi olla hyväkin kokemus. Mahdollisuus ns. syntyä uudelleen. Tällöin on tärkeää tsempata poikaa kovasti ja olla tukena, että uudessa kolussa asiat lähtisivät luistamaan.

Ja tarvittaessa vaikka koulutoimenjohtajaan/opetusministeriin!!!!

Ei ole sinun poikasi vika, jos eivät saa koulussa kiusaajaa kuriin;( Älä anna poikasi kärsiä enää yhtään enempää, jättää pysyvät jäljet!

Nyt olet VAHVA ja ilmoitat kouluun, että ASIA SELVITETÄÄN PERINPOHJIN JA HETI!!!

Kerro kuinka selvisitte.

LÄMMÖLLÄ AJATTELEN POIKAASI, itsellä samanikäinen (ei kiusattu).

VOIMIA KOKO PERHEELLE, ÄLÄ ANNA PERIKSI.

*halaa*

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kouluilla on yleensä ohjeet ja toimintatavat, miten kiusaamiseen puututaan. Jos teidän ope on joku viiden laudaturin nynnerö, ota yhteyttä rehtoriin. Ole itse aktiivinen, mutta koulun pitää myös toimia. Älä anna periksi.

Asiaan puuttuminen kunnolla on todennäköisesti myös kiusaajan paras! Voi olla, että jälki-istuntojen sijaan kiusaaja tarvitsisi laajemmin apua... Syyt tuollaiseen käytökseen on varmasti olemassa.

Mummo ei jaksa opettaa ja neuvoa. Tuo kisaajapoika pitäsi nyt saada jotenkin kuriin ja kunnon kasvatukseen piiriin.

Teidän ei tarvitse muuttaa mitään, olisi väärin jos poika ei mene kouluun, näin kiusaaja saa valtaa.

Jos tilanne ei lopu pikemmiten se kiusaaja erityisluokalle missä valtaosa mustalaislapsista onkin jo. Heillä on agressiivinen luonne ja ehkä kateus muita kohtaan ajaa käyttäytymään huonosti.

Kaikilla varmaan mahtuu ainakin se 1 mustalaislapsi joka luokassa kiusasi aikoinaan??

Ota yhteys uudelleen rehtoriin tai toisten luokan lasten vanhempiin, kiusaako poika muitakin lapsia ja yhdessä miettikää mistä se johtuu?!

Järjestäkää luokkapalaveri.

Vaadi että kiusaaja saa luvan vaihtaa koulua jossei tuollainen lopu. Että sinun lapsesi tulee saada käytyä koulunsa rauhassa!

Minusta muutenkin tälle kiusaamiselle pitäisi tehdä jotain, joku iso juttu, joku sellainen että koulukiusaaminen loppuisi kokonaan, en tiedä kyllä onnistuuko.

Ei tollaset rehtorin puhuttelut paljoo auta, ne hulivilit siellä koulussa vaan sitten ylpeilee kuinka olin reksin puhuttelussa ja luulevat olevansa jotenkin koviakin sillä perusteella.

Mun pikkuveliä kiusattiin tarhassa, ja meillä oli 2 isoa koiraa, näin kerran kiusaajan siinä tarhan pihalla hakiessani veljeäni tarhasta ja mulla oli koirat mukana.

Näytin sille veljeni kiusaajalle vihasena etusormeani ja sanoin sille kakaralle " että anna olla viimenen kerta kun mun veljeä kiusaat tai päädyt näiden koirien iltapalaksi" poika katsoi kauhuissaan ja veli nauro vieressä.

Tosiaan minä olin sillon 14 ja nyt näin aikuisena olenkin miettinyt aiheutinkohan sille kenties jotain traumoja. Vaan eipä kyllä enää sen jälkeen minun veljeeni koskenut.

Mutta minua ainakin loukkaa kasin tapa yleistää tämä juttu koskemaan kaikkia romaneja. Meidän luokalle mahtui yksi mustalaislapsi ja hän ei todellakaan ollut kiusaaja vaan oikein herttainen ihminen. Kiusattu kyllä juuri näiden valtaväestön AIKUISTEN ennakkoluulojen vuoksi. Vähemmistöihin kuuluvat voivat joutua kasvamaan koviksi ja olemaan puolustuslinjalla jo valmiiksi nyrkit ojossa VAIN JA AINOASTAAN sen vuoksi, että valtaväestön asenne on kirjoittaja nro 8:n kaltainen.

mutta nyt juuri se kannattaa tehdä, ettei poikasi kiusaaminen jatku läpi ala-asteen. Yläasteikäisenä poikasi ei edes anna sinun puuttua asiaan, joten nyt tai ei koskaan. Tilanne on VIELÄ korjattavissa. Itse soittelisin kaikki tahot läpi (niinkuin joku aiemmin neuvoikin) kunnes tulisi muutosta.

Tuli ihan tippa linssiin, kun ajattelin poikaasi... Mustalaisista on sen verran kokemusta, että on parempi olla joko TOSI läheinen tai sitten asua/elää heistä mahdollisimman kaukana, heitä kun ei Suomen lait koske. Suosittelen jälkimmäistä...

T:eräs lastenvaununsa " kadottanut"

Olisiko juuri tuon syrjinnän pelon vuoksi rehtorilta jäänyt jämäkkyys ja selväksi teko liian vaisuksi. On kiusaajan kasvattamisenkin kannalta väärin liian lepsu asenne tähän kiusaamiseen??. Poika kiusaa koska tietää, ettei hänelle " mahdeta" mitään hänen poikkeusasemansa (kokee itse asian niin) vuoksi, eli romaanitaustan takia.

Myötäelän tilanteessasi vahvasti. Minusta olet menetellyt aivan oikein, kaikki keinot käyttön vaan. Joudutpa sitten ottamaan yhteyttä vaikka lääninhallitukseen taikka Opetushaliltukseen asti, niin missään tapauksessa asiaa ei saa painaa villaisella.

Ota töistä vapaata ja mene kouluun, istu pokkana tunnilla ja tarkkaile herkeämättä tilannetta. Jatka sitä vaikka kevääseen asti, jos ei muu aauta. Sitten pommita täysillä koulutoimea ja kaikkia mahdollisia instannseja, jotta häirikkö saadaan hoitoon taikka muualle, HÄN on se, joka lähtee, ei sinun poikasi.

Seuraa kuin hai laivaa sitä kelttiä pihallakin, älä jätä hetkeksikään yksin. Siis kiusaajaa, et omaa poikaasi. EIhän hän ole tehnyt mitään.

Opettajat vetoavat tyypillisesti suunnattomaan työmääräänsaä ja kyvyttömyyteensä tehdä mitään, mutta hitto soikoon, jos minun poikaani kiusattaisiin, niin antoi olla viimeinen kerta!

Kunnan on pakko puuttua tilanteeseen jotenkin ja järkätä kiusaajalle jokin avustaja tms. Tyypillisesti romaniperheissä tällaista esiintyy, heidän kulttuurinsa esim. sisältää perheväkivaltaa perinteisesti. (Niinhän toki tavallinen suomalainenkin.) Tässä tapauksessa kulttuurilla on merkitystä siinä mielessä, että kiusaajan mummo saattaa olla aika ulkona nykymenosta ja joka tapauksessa suhtautuu viranomaistahoon torjuvasti, syynä yleinen pakkohuostaanotto vielä 60- ja 70-luvulla.

se on nimittäin aika tehokas tapa syyllistää kiusattu kiusaamisesta että kiusattu siirretään pois kiusaajan lähettyviltä. Monet lapset kokevat tämän niin että ovat itse syyllisiä kiusaamiseen joten heidät siirretään " viallisina" muualle. Samalla annetaan kiusaajalle viesti että kiusaa vaan, jos joku ei sitä kestä niin siirretään muualle ja kiusaaja etsii jokatapauksessa sitten uuden uhrin tavallaan ihan " luvalla"

Muutaman vuoden päästä ei. Ja kiusaus jatkuu koko ala-asteen ajan...

Yksi ystäväni kävi hoitelemassa asian itse, on aika hyvä suustaan ja tempperamentikas. Tyyli oli sama kuin tuossa koirajutussa. Homma hoitu sillä! Ei tästä mitään rotujuttua pidä tehdä!!

Koululla kaikki saman pöydän ääreen ja suoraan kysyä rehtorilta, että kun ei ole puhuttelut auttanut, niin mitä aikovat seuraavaksi tehdä!! Ja teidän poikaa ei kyllä minnekään siirretä, vaan kyllä se on kiusaaja joka lähtee!!

Ja vaikka se on kaikkia periaatteitani vastaan, niin nykyaikana sanoisin kyllä lapselle, että tappelua ei saa aloittaa, mutta jos joku käy kiinni, niin puolustautua kyllä saa!

Sitten on vielä olemassa näitä kursseja kiusatuille lapsille, mutta luulen että teidän poika on vielä liian nuori. Eiks sellainen koulukiusattujen tuki ry ole olemassa. Sieltä saisi varmaan vielä apua!

Paa ne kovistelemaan.

Tosiaan, saattaa väärin olla sekin, mutta...

Meidän jannut sai kuulla että joku toinen jannu kiristää pienemmiltään rahaa. No nää meidän jannut oli käyny kovistelemassa sitä, siis ei hakkaamassa vaan kertomassa että vielä kertakin niin saat takasin.

Loppu siihen se kiristäminen kun tää kiristäjä oli meinannu kusta housuun.

kokemusta löytyy, ja puukot kaivetaan sen jälkeen esille.

13v poikani kertoi kun uimarannalla samanikäinen mustalaispoika uhitteli puukon kanssa ja taustajoukko vieressä naureskeli.

Poiakani kertoi heidän olleen pelon vallassa keneen puukko osuu, onneksi tilanne rauhottui itsestään..

Vierailija:

Lainaus:

kokemusta löytyy, ja puukot kaivetaan sen jälkeen esille.

13v poikani kertoi kun uimarannalla samanikäinen mustalaispoika uhitteli puukon kanssa ja taustajoukko vieressä naureskeli.

Poiakani kertoi heidän olleen pelon vallassa keneen puukko osuu, onneksi tilanne rauhottui itsestään..

Ai ettäkö ruvetaan sitten niitä pelkäämään ja niille alistutaan.

Me ainakin penskana annettiin niille takasin, ja ne juoksi meitä karkuun kun huomasi ettei todellakaan me niitä pelätä. suomalaisetkin on niin pönttöjä että niillä on just toi kuva manneista ja sitten niitä pelätään ja nehän siitä vasta innostuukin.

aina kun tulee koulukiusaamisen takia vammoja lääkäriin ja todistus vammoista.

Lääkärintodistuksen/todistusten kanssa rehtorin luo. Vaatia koulua toimimaan heti!

Myös koulutoimenjohtajaan yhteyttä.

Älä jätä asiaa tähän, soitto pojan mummolle. Kerro asiallisesti mitä on tapahtunut, kysy voisiko mummo tehdä asialle jotain.

Meiltä tummien lapset kävivät varastamassa leluja yms. pihalta otin yhteyttä heidän mummoonsa, joka huolehti lapsista. Varastaminen loppui heti.

Mutta tietenkään varastamista ja pahoinpitelyä ei voi verrata toisiinsa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat