Muita estrogeenivajeesta kärsiviä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siis menkat puuttuu kokonaan ja siihen syy on liian alhainen estrogeenitaso. Kaikki muut arvot on ihan kohdallaan vaan estrogeeni jää liian alhaiseksi jotta elimistö jaksaisi käynnistää kiertoa.

Millaisella hoidolla lähdetään liikkeelle?

Ja jos hoito on tepsinyt niin kuinka kauan on kestänyt että tuloksia on tullut?

Tässä on haikailtu raskaaksitulosta kohta vuoden päivät (siis odoteltu menkkojen palaavan), ja kohta alkaa olla mitta täysi. Tähän asti olen vaan saanut lääkäriltä ohjeen, että nostapa ensin painoasi 3-5 kg niin katsotaan sitten lisää. Toisen lääkärin mielestä en kuitenkaan ole liian laiha (168cm/51 kg), mutta hän ei ole gyne niin ei sitten kirjoita hormonejakaan.

Neuvoja? Kiitos :-)

Sivut

Kommentit (180)

Vierailija

Alan tänään syömään estrogeenia ja sitten clomeja. En kyllä ihan ymmärrä miksi, kun käsittääkseni omaa estrogeenintuotantoa pitäis olla jonkin verran, että clomit vois toimia. Mutta on kai tääkin pelkkää odottelua parempi, ainakin oman pääkopan kannalta....

Vierailija

Se tässä ihmetyttääkin, että miten mulla voi estrogeenitaso olla niin matala ettei terot toimi - kun kuitenkin oon normaalipainoinen. Rasvaprosentti voi kyllä olla edelleen matalahko harrastusten takia, mutta voisko se nyt muka yksistään vaikuttaa. No, kai rankka laihdutus on sit syyllinen :( PRKL. Kärsivällisyyttä tää ainakin kasvattaa....

Vierailija

... kuukautiset alkoivat perjantaina. Kierron pituudeksi tuli sitten 44 päivää. Positiivista oli se, että kuukautiset alkoivat ihan itsekseen ilman teroja. Ovulaationkin bongasin hätäisesti joskus kp 30 tienoilla (oli tuntemuksia mahassa ja melkein yhtä tummat viivat tikussa). Tuon viikonlopun aikaan sattuivat mun vanhemmat yökylään, joten " puuhastelu" miehen kanssa jäi. Eli 1,5 tablettia oli kuitenkin parempi kuin 1. Seuraavalla kerralla olisi tarkoitus ottaa 2 tablettia. Pitäisi vissiin siitä ilmoitella lääkärille, vaikken enää yths:n piirissä olekkaan. Onneksi on vielä pari reseptiä clomeja eli 2 tabletin annostuksella ne riittävät neljään kiertoon. Ja sitten olisi vielä ne vähän vanhentuneet clomit. Tiistaina olis kierron 5. päivä, jolloin pitäisi tabut aloittaa, mutta taitaa tulla välikierto, kun mentiin tilaamaan ulkomaanmatka, enkä raskaana haluiais lähteä matkalle (ekassa raskaudessa oli alussa vuotoja ja olen Rh-, joten jos raskaus kesken menee joudun hakemaan vasta-aine piikin kun mies Rh+). Mutta, ehkä tauko tekee hyvää, niin ei tarvii " kellon ja kalenterin" kanssa puuhastella!! Eli tämmöistä kuuluu tänne.

T.Teippi

Vierailija

**Mitä labrakokeita muuten kannattaa pyytää/vaatia gyne ottamaan??

Ainakin perushormonit kannattaa tutkia; estrogeeni, progestroni, LH, FSH, prolaktiini, kilpirauhaskokeet

Kun sitten vielä löytäisi sen hyvän lääkärin, joka ottaa tulokset/tilanteen vakavasti eikä pyydä vaan vielä odottelemaan. Itse en ainakaan Tampereella ole vielä törmännyt sellaiseen :-(

Suurimmalle osalle siis on määrätty Terolutteja tai Clomifenia? Taitavat olla sellainen yleinlääke, jolla aletaan kokeilemaan josko jotain tapahtuisi?

Mulle ei ainakaan ruokavaliosta ole ollut tähän lapsettomuuteen (vielä) apua, vaikka muuten terveellisesti ja monipuolisesti syöminen on yleiskuntoa kohentanutkin... Lähinnä olen tainnut Gi-dieetin mukaan tietämättäni mennä ;-)

Vierailija

Muakin kiinnostaa ;-)

Sanoiko lääkäri jotain painoindeksistä vai kattoiko rasva% että mitä pitäisivät vahintään olla?

Mä en kyllä ihan täysillä jaksa enää painonnoston (heh) auttavan, kun siitäkin on kuullut kaikenlaista. Ei siitä kyllä varmaan mitään haittaakaan ole, mutta jollain muullakin voisi muniksia ainakin tökkiä liikkeelle.

Kyllä mustakin läskiä löytyy, vaikka paino pituuteen nähden onkin alhainen. Toisaalta, 5 kg painavampana menkat kyl tuli jotenkin säännöllisen harvakseen (35-40 päivän välein).

Rasvalisällä voisi ehkä helpommin paino nousta kuin ruoan syömistä lisäämäällä. Kertoilehan miten paino alkaa muuttua kun rasvaa alat ottaa (kylmäpuristettu rypsiöljy muuten on hyvän makuista :-)

Vierailija

Kiitos Millivan kirjoituksesta:) Tuli oikein hyvä mieli:) Ja oli kiva huomata, että pitkänkin ajan jälkeen voi hormonitoiminta elpyä ja palata ennalleen. Painon nostamisella on kyllä suuuuuri merkitys siinä tapauksessa, että estrogeenivaje johtuu juuri siitä...(ainahan näin ei vissiin ole). Ainakin itsellä estrogeenitaso nousi heti painon nousemisen myötä. Vielä vaan pitäisi vissiin muutama kilo saada lisää...

Niin ja noista estrogeenilääkkeistä olen samaa mieltä. Olen varma, että luomuna tärppää kuitenkin varmemmin...

Nyt täällä vaan odotellaan, josko jossain vaiheessa jotain tapahtuu...olisihan se hienoa saada oma kierto ihan aluksi kuntoon, niin tai siis takaisin:) Siinä tavoitetta hetkeksi!

Vierailija

Olipas hieno juttu!:) Ihmeitähän näissä lapsettomuusjutuissakin iso osa on. Ja ihanaa on, kun se sattuu omalle kohdalle:)

Täällä elellään ihan rauhassa, tänään otin vipan clomin ja nyt sitten vaan odotellaan. Rasittaa vaan, kun pitäs käydä verikokeissa kp 25 ja nyt sitten lääkäri jää just silloin lomalle ja joudun odottamaan vastauksia tammikuulle. Tähän alkaa kyllä jo tottua...siis, että kaikki toimii hitaasti...jos toimii ollenkaan. Paino on pysynyt siellä, mihin sain sen nostettua, mutta katsotaan nyt, onko siitä jossain vaiheessa jotain hyötyä. No, ainakin vaatteet istuu paremmin nyt:)

Vierailija

Aikas hienoa, oon tosi iloinen puolestanne. Mahtava ylläri.

Mitähän kuuluu Teipille? Huhuu!

Mulla ei viime kierrossa vielä tärpännyt.

Nyt on siiten polilla seurattu munarakkuloiden kasvua (ja miekin passitettiin näytteen antoon ;-) ja lääkärin mukaan olisi tulevana sunnuntaina ovulaatio.

Helmikuun alussa sitten pääsee testailemaan ellei menkat tuu sitä ennen. Toivon pääseväni myös plussajunan kyytiin. Mutta, jos ei juna pysähdy niin seuraavaksi otetaan käyttöön lääkkeet...

Vierailija

sähköpostia mun yths:n gynelle ja aina on vastauksen saanut. Eli varmaan sunkin kannattais laittaa lääkärillesi sähköpostia, jos jokin asia jää askarruttamaan. Mulla seurantaultra on kierron 12. päivä ja seuraavissa kierroissa (3-4 kpl) ei tarivtsisi tehdä uutta seurantaultraa. Tässä kahden vaiheilla olen, että otanko sitten 1,5 tabletin annostuksella heti alkuunsa, kun toi meidän ensimmäinen typy on sellaisella annostuksella alkunsa saanut. Vai tyydynkö siihen yhteen tablettiin. Lääkäri kyllä sanoi, että ota heti se 1,5 tablettia. Jos ne kuukautiset nyt sitten tulee e-pillerien jälkeen! Tsemmpiä sinne!

T:Teippi

Vierailija

Jonkun sählingin vuoksi jouduin rekisteröitymään uudelleen ja tunnukseni muuttui, samainen henkilö siis olen joka kirjoitteli nickillä Pomppu76.

Mullekin lääkäri sanoi, että estrogeenilääkitys ei raskaaksituloa estä muttei mitenkään edistäkään. Estrogeenilääkityshän jäljittelee luonnollista kiertoa hormonien ja niiden määrien suhteen. Mulla on jatkossa kai tarkoitus myös kokeilla clomeja, en tiedä sitten että syönkö samaan aikaan myös estrogeenia. Tällä hetkellä odottelen jatkosuunnitelmaa, eli edes estrogeenikorvaushoito ei ole käytössä.

Vierailija

Menkat sitten alkoikin jo samana päivänä, kun otin vipat terolutit ja ainakin eilen oli pitkästä aikaa ihan kunnon vuotopäivä...siitäkin pitää tässä vaihessa olla tyytyväinen:) Nyt en kuitenkaan sitten aloita niitä clomeja, kun ei mies ole mailla halmeilla silloin kun tarvisi, enkä voi itse matkustaa miehen perässä toiselle puolelle Suomea:) Oikeastaan omassa tilanteessa olisin kovin kiitollinen jo siitä, että saisin oman kierron takaisin ilman mitään lääkkeitä. Tietäisi, että estrogeenitaso olisi noussut ja ainakin se olisi kunnossa. Välillä vaan tuntuu niin hirveältä laskemiselta tämä touhu ja varmaan se miehestäkin tuntuu välillä sellaiselta. Tulee paineita kummallekin...No, katsotaan nyt millaset nämä menkat on ja odotellaan kasvojen parantumista:)

Vierailija

Täällä taitaa tulla vähän pidempi tauko tähän touhuun...helkutti...miehellä sattui olemaan nyt töitä, kun ois pitänyt hommailla ja jäi sitten yhteen kertaan. (on töissä aina monta päivää poissa) ja nyt sitten just laskin, että kun seuraavaks pitäs hommailla niin se on viikon poissa! Ei hyvin mene...Nyt taitaa olla kiertopäivä...ootas...20. Mut tätä menoa ei kyllä tapahdu mitään. Toisaalta välillä on ollut ihan " pelottaviakin" ajatuksia vauvoista. Kaverini synnytti juuri ja kun kävin katsomassa häntä niin täytyy sanoa, että hyvä kun tunnistin hänet. Oli ollut tosi vaikea synnytys ja oli ihan tajuttoman " huonon" näköinen...Mut vauva oli ihana:)

Mutta, mutta...Mulla on täällä oma uusi työmaa, kun mies osti häälahjaksi ihanan ja suloisen pienen koiran:) Tässä on äidinvaistoille hetkeksi töitä ja sisäsiistiksi opettelussa töitä tosiaan saa tehdä...Mut on se vaan niin suloinen:) Miehen kanssa hymyillään sille kuin maailman suurimmalle ihmeelle ja aikaa ei meinaa jäädä " normaali" juttuihin. Eli tämmöistä tänne...Vauvarintamalla siis heikkoa, kun ei siementäjä ole kriittisillä hetkillä lähimaillakaan:) Pitäsköhän mun tehdä yllätyshyökkäyksiä sinne töihin...;)

Vierailija

Moi!

No, nyt sitä sitten napsitaan estrogeenia ja odotellaan vuotoa, jotta pääsee clomeja syömään.

Tuli mieleen, että onko teillä, jotka ootte clomeja syöneet nyt estrogeenivajeen aikana, nuo clomit toimineet? Eli onko niillä saatu ovuaatio aikaan, vaikka onkin estrogeenista puutetta? Mun lääkäri kun vähän maalaili, että jotta clomit vois toimia, pitäis omaa estrogeenin tuotantoa olla jonkin verran. Siks vähän pelkään ettei mulle apua olekaan koko clomeista :/

Vierailija

No ei kai tässä auta koko aikaa masistella. Vaikka välillä oon kyllä ajatellut, että ois varmaan paras, kun ei näillä palstoilla kävis pyörimäs...jos vaikka pitäis vähän taukoa. Kun tuntuu, että tätäkin kautta nämä asiat pyörii mielessä koko ajan, vaikka tietysti muutenkin...

Tilasin ens viikolle hoitajalle ajan, että jos vaikka siltä sais lähetteen uusiin hormonikokeisiin, että tietäs edes vähän suuntaa missä mennään. Edellisistä kokeista on nyt neljä kuukautta. Tammikuun puolen välin jälkeen sain ajan lääkärille ja ajattelin et ois hyvä, kun sinne ois saanut ne tulokset noista kokeista. Ois voitu sitten yhdessä miettiä, mitä tehdä. Eli eteenpäin on jotenkin mentävä...Luulen kuitenkin, että mulle palstatauko tekis ihan hyvää. Vaikka onhan se aina kiva lukea positiivisista tuloksista vuosien jälkeen:) Paremmalta ehkä vois kuitenkin tuntua, jos sais asiaan edes vähän etäisyyttä. Riittää, kun omassa päässä kaikki pyörii jatkuvasti...

Toivotaan,että teillä tulee jouluksi ihanat yllätykset!:)

Vierailija

Tuli tuossa mieleen tuosta lihomisesta, että itsellenikin se on ollut vaikeaa, kun liikun paljon ja syön aikas terveellisesti ja tavallisella ruoalla ei painon nostaminen olekaan onnistunut. Ei yksinkertaisesti jaksa syödä niin paljon, että painoa tulisi lisää, kun muuten ei jaksaisi sohvalta ikinä liikahtaa:) Mutta siis ihan oikeasti, rasvalla ja sen REIPPAALLA lisäämisellä saa painoa IHAN varmasti ylöspäin. Se on jo teoriassa ja käytännössäkin mahdotonta, ettei paino lisääntyisi, jos energiaa saa reippaasti yli kulutuksen. Monille se vaan on niin vaikea hyväksyä, että usein ainoastaan rasvalisäys on ainut vaihtoehto ja itsekin takkusin asian kanssa useaan otteeseen ennenkuin lopulta pää tajusi, että muuta vaihtoehtoa ei ole. Jos siis haluan lapsia joskus saada, niin painon on PAKKO nousta. Siis tuolla vaan tarkoitin sitä, että en oikein pysty uskomaan, etteikö sitä painoa saisi lisää, jos oikeasti käyttää rasvaa reippaasti...Ja vaikka joku nyt tietysti miettii, ettei se ole terveellistä syödä niin paljon rasvaa, niin enpä usko, että jos muutaman kuukauden aikana sillä keinoin saa painon nousemaan, joutuisi loppuiän kärsimään esim. korkeista kolesteroliarvoista...:) Eli kyllä sen painon saa nousemaan, jos tekee töitä sen eteen. Täällä siis yksi, joka luuli, ettei se onnistuisi ja nyt tullut yli kahdessa viikossa vajaa pari kiloa painoa lisää...niin ja niistä kiloista iloitsen täysillä:) Tsemppiä kaikille:)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat