Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Info pino kiinteiden aloittajille. Tulkaa kokoamaan neuvoja tähän

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Löysin tämän vanhan ketjun ja sain ainakin itse tästä paljon apua.

- Aivilo & Jimi -

Sivut

Kommentit (181)

Vierailija

kun aloitellaan itsekin parhaillaan kiinteitä.

Voikohan noin 5 kuukauden vanhalle antaa yhden päivän aikana yhden esim. perunaparsakaaliaterian, yhden esim. omenasoseen ja illalla velliä? Luonnollisesti vauva imee myös reilusti äidinmaitoa. Ja kaikkia mainittuja vasta maistelee/maistelisi.

Vierailija

Meillä ei vielä kiinteitä syödä (poju nyt 5kk) mutta kyllä sekin vielä eteen tulee. Nytpä kysyisinkin että tietäiskö kukaan suositella hyvää kirjaa vauvan ravitsemuksesta? Ihan siis sellaista hakuteostyyppistä missä olis just näitä juttuja mistä tässäkin pinossa puhutaan, ruoka-aineet ja niiden vaikutus ja merkitys ja allergiat jne. jne. jne.

Vierailija

Miten olette velliä alkaneet antamaan? Poika kohta 4 kk ja aloitin pari päivää sitten antamalla maissivelliä.Ajattelin, että se olisi lähempänä maidon makua.Hyvin kelpasi.Ajattelin antaa tuota ens alkuun viikon verran ja sitten sitä peruna-porkkana velliä.Siitä sitten siirryttäisiin soseisiin.

Vierailija

Meillä kohta puolivuotias vauva ja kaurapuuroa olen antanut iltapuuroksi nyt 4 iltana ja oikein hyvin maistuu! Pikahiutaleista teen kerta-annoksen mikrossa eli n.1dl syö kerralla (mielestäni aika paljon näin alkuun). Ajattelin ensin että sauvasurvimella pyöräyyttäisin hiutaleet, mutta päätin kuitenkin koittaa jos maistuu " sellaisenaan" ja HYVIN meni alas! Tosin kypsensin puuron puoliteholla useita minuutteja, niin tulee samettisempi. Poika ei ole muutenkaan tarkka, vaikka ruoassa olisi sattumia. Puuron sekaan laitan puoli purkkia hedelmää. Kaurapuurolla olen aatellut jatkaa vielä useita viikkoja.

Lihaa aattelin alkaa viikon päästä broilerilla.

Tuoreena olen antanut omenaa raasteena ja kurkkua olen antanut syödä käsin, eli kaluaa ikenillään pehmeän osan kurkusta ja nauttii:)

Porkkana, Persikka ja päärynä on toistaiseksi pannassa, kun epäilen allergiaa. Tosin ihottumasta vaikea sanoa, mistä johtuu.Että semmoista meillä!

Vierailija

Vielä en ole broileria tai palsternakkaa koittanut, mutta kopsasin ton reseptin jo talteen odottamaan.

Joku jo mainosti tuota Valion Ensilusikallisia -kirjaa, oon siitä esikoiselle aikoinaan tehnyt soseita. Tässä yksi suosikeista, kun poitsu oli jotain 8kk ikäinen:

Liha-kasvissose (3 annosta)

50 g possun paistia tai filettä

2 kuorittua porkkanaa (100g)

pala kesäkurpitsaa (tai kukkakaalia) (100g)

1/2 dl ananasmurskaa (50 g)

(1/4 tl oreganoa)

n. 1 dl vettä tai lapsen käyttämää maitoa

Lihasta pois mahdollinen rasva+kalvot ja kuutioidaan. Keitetään pienessä vesimäärässä miedolla lämmöllä n. 5 min. Lisätään joukkoon paloiteltu porkkana ja kiehutellaan n. 5 min lisää. Lopuksi kuutioitu kesäkurpitsa (jos ulkolaista, kuoret pois) ja ananasmurska sekä oregano ja keitetään kypsäksi, n. 5 min. Soseutetaan ja lisätään tarvittaessa vettä tai maitoa, jotta soseeta tulee sopivan löysää.

Vierailija

Ollaan aloiteltu täällä myös kiinteiden maistelut, vauva noin 4,5kk. Olen lukenut, että useilla kertamäärät ovat teelusikallisen pari kiinteitä.

Meillä pääasiassa maissiperunaa ollaan syöty nyt yli viikon verran ja kerralla uppoaisi varmaan helposti koko purkillinen(alusta asti). Yleensä annankin puoli purkkia kerralla x2/pv. Voiko " aloittelijalle" antaa jo näin paljon? KUINKA PALJON JA KUINKA USEIN RUOKAA VOI ANTAA TÄMÄN IKÄISELLE, JOKA PÄÄASIASSA VOISI SYÖDÄ RINTAMAITOA?

Tuntuu kuitenkin, että vauvalla on nälkä jo tunnin parin jälkeen kiinteiden syömisestä, jolloin annan rintamaitoa. Yöt menee myös katkonaisesti. Välillä on nälkä ja välillä kitistään muuten vain. Voiko kiinteiden antaminen sekoittaa enemmän yöunia? Masuvaivoja ei kuitenkaan ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat