Naistenklinikka vai Kätilöopisto? (ikuisuusaihe...)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kumpi olisi parempi paikka suunnitellulle sektiolle?

Onko Naistenklinikalla joku vauvala, Kättärillä ei ainakaan taida olla muuta mahdollisuutta, kuin että yöksi voi viedä toimistoon vauvan nukkumaan. Ja onko NKL:lla perhehuoneita, joita Kätilöopistolla on ainakin melkein aina riittämiin, ja pääseekö niihin leikatut äiditkin?

Kommentit (15)

Vierailija

siellä olen synnyttänyt 3lasta (-98,-01 ja -03) ja nyt pitäisi mennä taas uudestaan sinne synnyttämään,kun vaan vauva päättäisi tulla ulos.Lapset on kylläkin syntynyt alateitse,mutta kuitenkin pidin siitä sairaalasta viihtyisyyden takia ja henkilökunta on ollu aivan ihanaa,kun jouduin uudestaan toisen synnytyksen jälkeen sisään pahan tulehduksen takia.

Vauvat saa viedä yöksi " toimistoon" jossa voivat nukkua ja äiti saa rauhassa levätä.

Jokaisella meillä on makumme eikä niistä voi kiistellä. Suosittelen valitsemaan sen sairaalan mikä tuntuu itestä paremmalta.

Vierailija

Käy ihmeessä tutustumassa molempiin, jos olet kahden vaiheilla.

Muista myös, että sektion jälkeen joudut olemaan osastolla luultavasti vähintään 4 päivää, joten mieti kumpaan esimerkiksi miehesi on helpompi tulla.

Itse valitsin NKL:n sen perusteella, että sinne on meiltä n. 10 minuutin matka. Kätilöopisto on " toisella puolella" kaupunkia. Jouduttiin olemaan vauvan kanssa sisällä 7 päivää, joten miehen ja muiden oli tosi helppo tulla päivittäin käymään!

Muutenhan se nyt on sama, missä muutaman päivän elämästään viettää ;)

salama & K, kohta 6kk

Vierailija

mutta kättärillä oon synnyttänyt 2 tyttöäni...

ja ihan hyvin mennyt. tosin siellä missä mennään käymään jos aiemmin tulee jotain ongelmia ja haluaa tarkistaa (onko se nyt joku äitiyspoloklinikka vai mikä..) siellä on yksi elämäänsä kyllästynyt kätilö täti :(

joka kummallakin kerralla on sattunut kohdalle :((

ekalla kerralla se vastaili tooosi ylimielisesti ja halventavasti kysymyksiin ja tokan lapsen kanssa kun olin tarkistuksessa siellä päivystyksessä se teki sisä tutkimusta ja veti sitten verisen hanskan sisältäni ulos...eikä sanonut mitään ettei ole hätää :( vasta kun älähdin jotain että miksi sieltä tulee verta niin se sanoi ettei tarvii olla huolissaan...

ällö tyyppi kummiski

kättäristä muuten ei oo huonoa sanottavaa!

ja minä ainakin suosittelen ottamaan seuraksi sellaisen opiskelijan, varsinkin jos olet ekaa kertaa menossa. ne osaa kertoa ja neuvoa sellasia mitä muut ei siellä välttämättä ehi sulle kertoilla ja vastailla...

olikohan tarpeex sekavasti sepitetty :)

kolmannen kanssa myös menossa sinne.

krisse rv 13+1

Vierailija

Itse olin erittäin tyytyväinen. Kätilöt jotka kohdalleni sattuivat olivat erittäin mukavia ja ammattitaitoisia, ja osastollakin oli minusta ihania ihmisiä. Synnytin heinäkuussa-03, ja sattui silloin olemaan erittäin rauhallista, olin ekan vuorokauden yksin neljän hengen huoneessa.

Vauvala oli lähellä, vauva oli ekan yön siellä ja tuotiin klo.5 imetettäväksi. Minusta oli mukavaa kun sai tarpeen vaatiessa viedä vauva " hoitoon" , esim.nukkumisen ;), ruokailun, vessakäynnin, suihkussakäynnin, fysioterapialuennon ym. ajaksi..

Kaiken kaikkiaan jäi NKL:sta todella positiivinen kuva. En minä sen kotoisampia oloja osannut kaivata, pääasia että hoito oli hyvää ja ammatti-ihmiset osasivat asiansa. Ja minusta NKL tuntui " turvallisemmalta" vaihtoehdolta, jos olisi jotain yllättävää sattunut synnytyksessä, joko vauvalle tai minulle..Jos vielä joskus synnytys ajankohtainen, valitsen varmasti taas Naistenklinikan.

Vierailija

ja toimii jatkossakin! Eli mulla puolestaan on kokemuksia keväältä -03 ja syksyltä -04 ja mikäli vielä joskus tulee kolmas ajankohtaiseksi (ja toivottavasti tulee :-) niin valitsen NKL:n edelleen - ehdottomasti!

Mutta kuten tässä on jo puhuttu, nämä ovat niin makuasioita :-) Mulla päätökseeni vaikutti ennen kaikkea se, että NKL:n käytössä on paras mahdollinen vastasyntyneiden tehohoito ja samalla hoitojen asiantuntemus, jos jotain synnytyksessä sattuisi menemään pieleen. Tämä nimittäin oli suurin pelkoni koko raskauden ajan ja synnytyksen lähestyessä, johtuu varmaan siitä että työkaverini lapsi kärsi synnytyksen yhteydessä hapenpuutteesta (ja juuri Kätilöopistolla, tosin sehän nyt voisi sattua kenelle tahansa ja missä tahansa).

NKL kuitenkin suhtautui tähän pelkooni todella asianmukaisesti: he kertoivat koko ajan vauvan sydämensykkeestä ja voinnista ja muutenkin olivat todella tukevia, ymmärtäväisiä ja kannustavia. Myös osastolta jäi vain hyviä muistoja: satuin molemmilla kerroilla pääsemään kahden hengen huoneeseen kun pääasiallinen ruuhka oli Kätilöopistolla.

Mutta, valitsetpa kumman tahansa, olet taatusti hyvissä käsissä! Tsemppiä synnytykseen!

Vierailija

Itse synnytin siellä n. 5 viikkoa sitten ja olen todella tyytyväinen NKL:ään. Henkilökunta oli ammattitaitoista, ystävällistä ja avuliasta. Ainakin ensikertalaista tuettiin ja neuvottiin hienosti. Valitsin ihan tavallisen osaston, ja meitä oli vain 2 neljän hengen huoneessa, eli tilaa oli hyvin. Tarjolla olisi ollut myös perhehuone toisella osastolla. NKL:ään päädyimme Lastenklinikan läheisyyden takia, ja niinhän meille kävi, että asiaa sinne tuli, kun vauvalla ilmeni ongelmia. Pääsimme mukaan tutkimukseen tunnelia pitkin (vauvaa työnnettiin vaunuissa, minua pyörätuolissa), Kätilöopistolta emme olisi luultavasti päässeet mukaan ollenkaan.

Vierailija

Kättäristä pidän paljon, mutta mikäli miehesi ei ole sinun apunasi tai joku muu henkilö valitsisin ehkä naistenkliniikan. Kättärillä ei ole vauvalaa ja sektion jälkeen en itse olisi ekana vuorokautena jaksanut/voinut vauvaa hoitaa ilman jatkuvaa apua. Jos miehesi mukana ja perhehuone niin sitten suosittelen lämpimästi kättäriä! Siellä on useampi osasto ja perhehuoneita reilusti. Tietenkin aina vaara että huono säkä käy ja on tosi ruuhka, silloin voi joutua jakamaan huoneen toisen äidin kanssa. Jos ei perhehuonetta saa voi isä sentään olla aamusta ltaan läsnä. Naikkarilla kuuleman mukaan perhehuone on harvinaista yleellisyyttä?!?!

Vierailija

Taidan kallistua Kätilöopiston puoleen kuitenkin.

Synnytin esikoiseni siellä (alakautta tosin, joten eri asia) mutta ei saatu heti perhehuonetta ennenkuin toisena vuorokautena, ja oli niin kamala ensimmäinen vuorokausi yksin vauvan ja kipujen kanssa, että varsinkaan sektion jälkeen en uskoisi selviäväni ilman miehen apua. Siksi mietin tuota NKL:n vauvalamahdollisuutta, ei ole mitään erityistä pelkoa vauvan terveyden puolesta kuitenkaan, joten erityishoitomahdollisuutta ei (jos ei yllätyksiä tietenkään satu) tarvita. Oma terveys ja jaksaminen huolettaa minua paljon enemmän.

Mutta mieluummin kuitenkin Kätilöopistolle sittenkin, kun haluamme mieluiten perhehuoneen. Ja on myös hieman lähempänä kotia. Riskinä on, että sitten ei saa taaskaan heti perhehuonetta, tai peräti ollenkaan.

Vierailija

Synnyttäjän näkökulmaa mulla ei asiaan ole, jos Naistenklinikasta puhutaan, mutta olen ollut siellä serkkuni synnytyksessä mukana, sekä muita kavereitani ja heidän vauvojaan katsomassa. Musta se on ollut ahdistavan ankea paikka, enkä itse ole halunnut mennä sinne. Kolme lasta olen synnyttänyt kättärillä ja sinne menen neljännenkin kanssa. Ja olenpa itsekin siellä aikoinaan syntynyt, silloin ei tainnut sekään paikka olla kovin kodinomainen. Kättäri on synnytyshuoneita myöten remontoitu ja viihtyisä, on tapetteja ja boordeja sekä panostettu verhoihin ja muuhun viihtyisyyteen. Suosittelen todella lämpimästi.

Ammattitaitoa löytyy varmasti yhtälailla molemmista paikoista, naistenklinikan etu on tietysti siinä, jos vauva joutuukin esim tehohoitoon, lastenklinikalle todellakin pääsee lämmintä maanalaista tunnelia pitkin vauvaa katsomaan. Makuja on monenlaisia, mutta mulle on muutenkin tärkeää viihtyisyys ja värit. Jos mieli on maassa, kuten se voi rankan synnytyksen jälkeen olla, ei fiilistä nostata ankea ympäristökään. Joskus se voi olla pienestä kiinni.

Vierailija

Kollegalleni on tehty kaksi suunniteltua sektiota Kätilöopistolla. Hän piti kovasti paikasta, hoidosta ym. Tervehtyikin vielä nopeasti - eli sen viikon aikana, jonka hän sairaalassa oli. Hän sai pyynnöstään perhehuoneen, josta piti kovasti. Siellä sai olla vauvan ja perheen kanssa. En muista hänen sanoneen mitään yöhoidosta.

Hänen kommentti oli, että Kätilöopisto on viihtyisämpi ja mukavampi paikka. NKL on kuulemma laitosmaisempi, mutta tässäkin on varmasti monia mielipiteitä.

Vierailija

Esikoinen syntyi siellä v. 2000 ja olen sinne menossa pikkukakkosta hakemaan maaliskuussa. NKL on tosi ankean ja laitosmaisen oloinen paikka, jossa etenkin lapsivuodeosastolla oli esikoisen syntymän aikoihin tosi kiire - mistään vauva/imetysmyönteisyydestä tms ei ollut tietoakaan. Synnytyssalista jäi kuitenkin niin hyvät muistot, että haluan mennä sinne uudestaan. Synnytyksen hoitanut henkilökunta oli rautaisen ammattitaitoista ja kaiken kivunlievityksen yms sai todella nopeasti koska siellä on aina henkilökuntaa paikalla.

NKL:lla oli ainakin esikoisen aikoihin vauvala, johon pystyi viemään vauvan nukkumaan yöksi.

Vierailija

Synnytin Naistenklinikalla syksyllä -03 ja olen todella tyytyväinen. Kätilö oli ihana, kätilöopiskelijan läsnäolo oli pelkkää plussaa, lääkäri kehotti ottamaan yhteyttä, jos haluaisin jälkeen päin keskustella synnytyksestä ja hoitohenkilökunnan yhteistyö sujui kuin rasvattu (kätilö, anestesiologi, synnytyksessä avustanut lääkäri, vastasyntyneiden valvontayksikön lääkäri, Lastenklinikan lääkärit). Tyttömme syntyi kuukautta etuajassa, viikkoihin nähden pienipainoisena, mitä ei ollut osattu odottaa. Synnytin alakautta. En ollut ehtinyt synnytysvalmennukseen, mutta se ei ollut ongelma. Kivunlievitykseen sain keinutuolin, jumppapallon, geelityynyn, suihkun, ilokaasua ja epiduraalin.

Taisipa osastolla olla vauvala, mutta meidän vauvamme vietiin Lastenklinikalle. Maidon pumppaamiseen kannustettiin ja neuvottiin, mistä kunnon pumppuja voi vuokrata kotiin.

Ainoa miinus oli ruuhka. Ei ollut kiva joutua samaan huoneeseen kolmen muun äidin kanssa, joilla oli vauvat vierihoidossa. Mutta käsittääkseni myös Kättärillä tilanne oli noihin aikoihin tiukka.

Omalta kannaltanikin Lastenklinikan läheisyys oli hyvä asia, pääsin helposti tunnelia pitkin vauvaani katsomaan.

Vierailija

Ihan ok paikka, vaikka taitaakin olla laitosmainen. Kelpaa kyllä minulle oikein hyvin! Jos ei käytännöt ole muuttuneet, niin NKL:lla edelleen kahdenlaisia osastoja, eli tavallisia, jossa lastenhoitohuone jonne vauvan voi viedä yöksi ja muutenkin tarvittaessa, huoneet 2-6 hengen huoneita. Sitten on LYSY, eli vierihoito-osasto jossa perhehuoneita (onkohan myös tavallisia?) ja siellä ei vauvalaa.

Itse olen ollut aina tavallisella osastolla, kahden tai neljän hengen huoneessa ja vauvat ovat nukkuneet vähintään yhden yön vauvalassa. Tämä on suunnitelmani myös toukokuulle, jolloin neljännen laskettu aika on.

Vierailija

Esikoiseni syntyi Kättärillä lopulta sektiolla. Ensimmäiseksi yöksi emme saaneet mekään perhehuonetta, mutta sain levätä yön kahden hengen huoneessa - vauvat nukkuivat hoitajien toimistossa. Pienokaiseni toki tuotiin yöllä rinnalleni syömään aina, kun hän heräili maiskuttelemaan. Muuten nukuin kuin tukki.

Itse olin sen verran heikossa kunnossa (verta meni reilut 2 litraa), että kun tuota mahdollisuutta ensimmäisenä yönä tarjottiin, otin sen vähän epäröiden mutta kiitollisena vastaan. Alunperin olin ajatellut, että ehdottomasti haluan nukkua vauvan vieressä alusta asti. Tuo oli kuitenkin paras mahdollinen vaihtoehto silloin. Seuraavana yönä olimmekin jo kaikki perhehuoneessa, ja saimme olla siellä juuri niin kauan kuin oli tarvis :)

Muutenkin Kättäristä on mulla vain hyvää sanottavaa - aivan ihanan vauvamyönteinen ja perhekeskeinen paikka! Tunnelma oli välitön ja kodikas ja henkilökunta oli ystävällistä ja osaavaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat