Vauvaa pidetty liian vähän mahallaan seurauksena oppimishäiriökö??!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Juuri tuon otsikonmukaisen käsityksen sain kun luin Anna Wahlgrenin kirjaa ja kotisivuja. Elikkä A Wahlgren pitää kaiken perustana sitä että vauvaa pidetään mahallaan

Lainaus:

mahdollisimman paljon

. Tarkoittaen myös yöllä ja päivisin aina kun on lattialla niin mahalleen. A. Wahlgren on sitä mieltä että selällään nukuttamisella on monia " haittavaikutuksia" kuten litistynyt pää (eli aivot eivät pääse kehittymään kunnolla) ja lapsen hidastunut kehitys. Vauvan pitäsi nukkua mahallaan ja vanhempien hankkia hälytin joka hälyttää jos hengityskatkoksia ilmenee (eli esim. sellainen itkuhälyttimeen yhdistetty kapistus). Ryömiminen ja konttaaminen on myös kaiken perusta.

Lapsi jota pidetään selällään on kuulemma kuin selälleen käännetty kilpikonna... Selällään olo hidastaa ja häiritsee lapsen kehitystä??!!

Jos osaat toista kotimaista kieltä niin tutustu:

http://www.annawahlgren.com/kronikor/index.htm

Tässä sitten onkin ristiriita Suomalaiseen neuvola ohjeistukseen...

Meillä kerrottiin jo neuvolan vanhempain valmennuksessa että vauvan ON nukuttava selällään, näin kerrottiin myös synnytyssairaalassa (NKL). NKL lisäksi sanoivat että alle 2vkosta lasta ei pitäisi ylipäänsä pitää mahallaan. Meillä lisäksi pulauttelija ja kun laitoimme 1kk:n ikäisen tyttömme mahalleen hän kyllä nosti päätään mutta alkoi melko pian protestoida.

No, nyt sitten saimme Wahlgrenin " Barnaboken" eli " Lapsikirja" lahjaksi Ruotsalaisilta sukulaisilta. ja, stressihän tässä tulee...

Tyttö on nyt 7kk ja [color=red]on vasta nyt[/color] alkanut suostumaan olemaan mahallaan (kääntymään selältä mahalleen oppi 4kk:n ikäisenä, kääntyili mutta kitisi ollessaan mahallaan). Tällä hetkellä kierii, mutta ei ryömi eikä konttaa, istuu pienen hetken tuetta mutta kaatuu helposti eteenpäin ja sivuille. Eli onko sitten hidas motorisesti?

(Molemmat vanhemmat olemme nukkuneet mahallaan ja myös kävelty 9kk:n iässä.)

Loogiselta tuo Wahlgrenin kirjoitus kuulostaa kieltämättä. Huono omatunto tässä tuli että emme ole pitäneet tyttöä tarpeeksi mahallaan ja ollaanko nyt sitten aiheutettu oppimishäiriöitä?

T

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Olkoot vaikka 20 lasta, mutta ............lainassa hänen kirjansa ja jos niitä neuvoja oppisi niin hyvin menisi. Esim neuvo antaa lapsen tutkia saksia rauhassa => meidän tytöllä ei olisi enää kitarisoja.. tai vastaavasti tuhkakuppia => meidän tyttö olisi ensiavussa alta aikayksikön. Koko kirja on täynnä kyseenalaisia neuvoja nukuttamisneuvoista lähtien (tyyliin: jos et siirrä omaan huoneeseen 6kk iässä olet dorka).. voi PAH, älkää nyt hyvänen aika jotain bestselleriä uskoko ja vauvat taitaa yleensä viihtyä ja pärjätä ihan niissä asennoissa jotka tuntuvat heistä hyvältä.

BR Bubble

Vierailija

Minä en ainakaan ota sitä riskiä, että poika tukehtuisi mahallaan nukkuessaan. Ja kaiken maailman hälyttimet ovat kyllä huuhaata.

Vierailija

En osaa ottaa kantaa kysymyksiisi, mutta haluaisin todeta vain sen, että itse hairahduin odotusajan tiedonjanossani ostamaan Lapsikirjan ja tietyt jutut pistivät siinä heti negatiivisessa mielessä silmään ja nyt kun lapsemme on kohta 7 kk ja jonkinlaista käytännön kokemusta asioista kertynyt, kirja kelpaa mielestäni korkeintaan sytykkeiksi..

Varmasti A. Wahlgrenilla on paljon ihan hyviäkin ajatuksia, onhan hän muistaakseni 9 lapsen äitikin eli pakostakin tietää asioista jotain, mutta en ottaisi häntä ja hänen oppejaan - kuin en kenenkään muunkaan suu vaahdossa saarnavan gurun, oli aihe mikä tahansa - liian vakavasti.

Vai uskoisiko itse kaikessa lapsenhoitoon ja -kasvatukseen liittyvässä ihmistä, joka sanoo olleensa jokaisen raskautensa aikana ketjupolttaja ja siis vihjaa, ettei tupakointi ole vaarallista raskauden aikana; uskoo, että lapsi kuin lapsi nukkuu nukahdettuaan tietyn tuntimäärän kunhan sitä edeltää aina samat kommervenkit; väittää, että oliko se nyt 5. raskauskuulla käsien kohottelu aiheuttaa keskenmenon, ym. Muutamia mainitakseni; en nyt muista tarkemmin koska en ole tosiaan kirjaa aikoihin avannut.

Ehkä itsekin sorruin tässä suu vaahdossa keuhkoamaan, mutta mielestäni monet näistä lastenkasvatusoppaista lietsovat lähinnä paniikkia ja epävarmuutta, sen sijaan että niistä olisi yhtään mitään käytännön hyötyä!!

Ja saa olla eri mieltä. :)

Vierailija

tai selällään jos sattui niin kääntymään. Lattialla kun poika kölli niin laitoin kyllä selälleen. Poika oppi kääntymään selältä vatsalleen 3kk iässä. Alkoi ryömiä ja kontata 7kk, nousi seisomaan tukea vasten alle 8kk ja nyt 10kk tukien kävelyä harjoittelee.

Meillä oli sama juttu kuin muutamalla aiemmin kirjoittaneella; poika ei tykännyt olla vatsallaan ennen kuin oppi itse kääntymään. Ja tarmokkaasti poika opetteli kääntymään selinmakuulta pois. Enkä usko että selinmakuulla olosta on ollut hänelle haittaa.

Wahlgrenin kirjaa olen kirjastossa vilkuillut, mutta en sitten lainannut; osin samoista syistä kuin joku aiemmin mainitskin, jotkut jutut kirjassa pistivät heti silmään outoina ja musta nurinkurisina. Olen lukenut tasan yhden vauvanhoito-oppaan (Hoggin Opettele kuuntelemaan vauvaasi) ja senkin ohjeita olen noudattanut vain paikka paikoin ja meidän perheen omiin tapoihin ja vauvan luonteeseen soveltaen.

Oma maalaisjärki on aina paras! Ja kyllä vauvasta näkee, mikä asento hänelle sopii...

Vierailija

Itse olen myös lukenut barnboken ja seurannut AW:n sivuja aika paljon. En muista kuitenkin lukeneeni mitään esimerkiksi litistynneestä päästä tai aivojen hitaammasta kehityksestä. Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että hän suosittelee vatsalla nukkuttamista lähinnä paremman unen takia.

Mielestäni AW:llä on pointti siinä, että pidämme vauvojemme turhaan paljon selällä. Kaukalossa, vaunuissa, hoitpöydällä, lattialla jumppamatolla katsoen lelukaarta jne.

En ole antanut tyttöni (esikoiseni) nukkua vatsalla näiden uusien ohjeiden takia, vaikka selvästi olisi nukkunut paremmin vatsalla. Jos meille tulee jonain päivänä toinen lapsi, niin tämän tekisin toisin! Jos vauva viihtyisi paremmin vatsalla antaisin hänen nukkua niin. Tärkeintä olisi mielestäni kuunnella lasta ja muista, että suositukset ovat suosituksia eikä ne kaikille sovi.

Kaikki lapset kehittyy omassa tahdissaan, myös tyttösi! Eli, älä ota stressiä AW:n suosituksista! Jos AW:n ideat sen sijaan tuntuvat sopivan teille, niin voithan yrittää soveltaa niitä teidän tilanteeseen. Ehkä siirytte viikoksi laattialle syömään ja lukemaan lehtiä kuten AW ehdottaa :-)

Vierailija

kannattaa ehdottomasti tutustua Anna Wahlgrenin kotisivuihin ja siellä parhaillaan käynnissä olevaan keskusteluun vauvojen kehityksestä ja vatsallaan olemiseen. Siellä on paljon ajatusta herättävää tietoa, perusteluja ja eri näkökulmia. Ja vaikka tämä tieto löytyy Anna Wahlgrenin kotisivuilta, se ei tarkoita että ainoastaan Anna Wahlgren on sitä mieltä että vauvojen kehityksen kannalta olisi tärkeää pitää heitä paljon vatsallaan. Joten tätä aihetta ei kannata sivuutta vain koska ei pidä AW:n muista lapsenkasvatukseen liittyvistä ajatuksista.

Eikö yksi syy siihen että vauvat eivät vähän isompina enää opi viihtymään kunnolla vatsallaan voisi olla se, että heidän paino on kasvanut niin paljon enemmän kuin ne lihakset joita hän käyttää vatsalla ollessaan? Kun vauvaa ei heti pienestä pidetä vatsallaan hänen selkä, niska ja käsilihakset eivät saa mitään harjoitusta. Painoa kuitenkin kertyy koko ajan lisää, ja kun vauva vihdoin itse rupeaa kääntymään vatsalleen, hänen lihaksensa eivät kerta kaikkiaan voi auttaa häntä ollenkaan. Tämä voisi johtaa siihen että vauva hermostuu vatsalleen joutuessaan, ja kun hyvää tarkoittava äiti tai isä heti kääntävät hänet takaisin selälleen, he oikeastaan vaikeuttavat vauvan luonnollista kehitystä.

Itse en ollut tutustunut näihin asioihin ennen kuin oma vauvani oli jo nelisen kuukautta vanha. Tietysti pelästyin kovasti kun rupesin ymmärtämään miksi on tärkeää pitää vauvaa vatsallaan. Vauvani oli ollut pitkään pelkästään selällään. Kuin kilpikonna kuorensa päällä, niin kuin AW sanoo. Silloin en tiennyt mitä nyt tiedän, ja tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten en aijo murehtia asiaa sen enempää. Se mitä kuitenkin voin tehdä, nyt kun vauvani jo konttaa, on että kannustan häntä konttaamaan niin paljon kuin mahdollista, ja sen jälkeen kun hän ITSE rupeaa kävelemään annan hänen kävellä niin paljon kuin mahdollista.

Lähtökohta on siis se, että vauvan aivot kehittyvät ja kasvavat kun niitä käytetään. Kun vauva on mahallaan ja saa harjoitella käsien ja jalkoijen liikuttamista hän käyttää aivojaan ja ne kehittyvät. En osaa selittää tätä läheskään tarpeeksi hyvin. Kannattaa käydä lukemassa AW:n sivuilla jos aihe kiinnostaa.

Tärkeää ei siis ole se että vauva kehittyy nopeasti, vaan että hänen kehitystään ei estetä pitämällä häntä jatkuvasti selällään. Tähän minä ainakin uskon, ja kun/jos saan toisen lapsen aijon pitää häntä mahdollisimman paljon selällään, niin päivisin kuin öisin. Ja sänkyyn hankin vauvan apnea-monitorin.

Mielestäni olisi tärkeää miettiä onko selinmakuu todellakin paras mahdollinen asento pienelle lapselle, huolimatta siitä että sitä neuvoloissa suositellaan. Ovatko luki-ja muut neurologiset häriöt olleet yhtä yleisiä silloin kun vauvoja vielä nukutettiin vatsallaan? Tuli vaan mieleen, en itse tiedä onko siitä olemassa minkäänlaista tietoa tai tutkimusta.

Vierailija

Jos vielä saan toisen lapsen aijon siis pitää häntä niin paljon MAHALLAAN kuin mahdollista!!! Näin nämä ajatukset menevät ihan sekaisin kun kirjoittaa liian pitkiä juttuja ;)

Vierailija

Enkä jaksanut kokonaan lukea kaikkia vastauksiakaan, mutta: Vasta neljän lapsen kokemuksella uskallan sanoa, että toisinkin voi olla. En muista, että lapsistani olisi kukaan koskaan viihtynyt vauvana mahallaan mutta silti ovat kehittyneet varsin ajoissa.

Esikoinen käveli 9kk:n iässä, toinen ja kolmas vasta 10 kk:n ja tämä nuorin 7kk:n iässä seisoo tukea vasten. En ole heitä millään muotoa koulinut. Tämän nuorin on viihtynyt mahallaan kaikista huonoiten. Aina välillä kokeilin mutta paremmin tykkäsi olla selällään ja nukkuin kyljellään. Sanonpa vielä, että ihan ajoissa ovat myös kontanneet ja kääntyneet. Kaksi lasta " raivostuttavan" pienenä kierivät huoneesta toiseen, että pulautus vaan lensi kun oli vauhti päällä.

Vierailija

Vauvani ei viihdy mahallaan viittä minuuttia pitempään, pienempänä ei mennyt edes niin kauan. Olen epäilemättä estänyt hänen kehitystään, mutta kyllä se hullulta kuulostaa, että lasta joka itkee pitää pakottaa olemaan mahallaan. Lääkäri sanoi minulle, että älä pidä mahallaan jos ei lapsi sitä halua. Epäilen vaan että ei monikaan äiti pidä parkuvaa vauvaa mahallaan vain siksi, että jossain oppaassa niin sanotaan. vauva on 6,5kk. Hän osaa kääntyä selältä vatsalle, mutta pistää vastaa juuri kun on menemässä ympäri koska ei halua olla mahallaan. Ryömiminen ja konttaaminen viipyvät tietysti koska lapsi ei ole mahallaan, alan uskoa, että lapsi alkaa liikkua pepullaan kun pääsee itse istuvaan asentoon. Hän yrittää vetää itseään istumaan koko ajan, ja istumistekniikka kehittyy koko ajan. Yritän silti luottaa siihen, että lapsesta kehittyy normaali ja terve ihminen vaikka ei vielä mahallaan viihdykään.

Vierailija

Kävin lukemassa Walgrenin tekstin vasta kirjoitettuani, ja ainakaan meillä se ei ole auttanut vaikka lapsen kanssa ollaan lattialla. usein makaan jopa vauvan vieressä tai ainakin kyykyssä yritän laittaa kiinostavia leluja eteen, mutta hyötyä ei ole ainakaan vielä pahemmin ollut....

Vierailija

Kuopukseni on nyt 5,5 kk, eikä myöskään viihdy mahallaan juuri ollenkaan. Kovasti olen yrittänyt poikaa mahallaan pitää, mutta huuto siitä aina seuraa. Kaksi edellistä lastani ovat viihtyneet paremmin vatsallaan. En kuitenkaan usko, että tästä mitään kauempikantoista seuraa. Kun keskimmäiseni oli vauva, oli ystävälläni samanikäinen poika. Tyttöni ryömi ja konttasi kovasti menemään ja tämä poika vain ei alkanut ryömimään. Kovin tomerasti istui lattialla, kun istumaan laitettiin. ystäväni poika lähti lopulta suoraan kävelemään ja jätti ryömimisen ja konttaamisen kokonaan väliin. Isänsä oli aikoinaan tehnyt samoin. Ryömimätön ja konttaamaton poika on nykyään 5-vuotias iloinen ja kehittynyt vesseli, joka tuntuu joissain asioissa kypsemmältä kuin samanikäinen tyttäreni.

Itse uskon, että lapset ovat erilaisia. Kaikki eivät vain viihdy mahallaan. Silti laitan poikani joka päivä mahalleen (josta hän kätinän jälkeen siirtyy mukavasti selälleen ja taas elämä maistuu). AW:llä on paljon hyviä neuvoja, mutta en millään jaksa uskoa, että selällään makaamisesta vauvalle aivovauriota syntyisi.

Vierailija

Siis....täytyy kirjottaa nopeasti (poika alkaa olla väsyksissä), että meijän poitsu on pian just 7kk. Ikinä ei oo viihtyny mahallaan ja nyt kun on oppinu kääntymään mahalta selälle ni ei tietenkään yhtään pysy vatsallaan. Eli vielä ei käänny selältä mahalle. Pikkasen ollaan ehkä jälkijunassa, mutta yhdyn kyllä siihen että en ois kyllä pitänyt huutavaa lasta vatsallaan vaikka oisin tiennyt/kuullut noista jutuista.

Ja mun mielipide on et jokainen lapsi kehittyy omalla ajallaan oli sitte mahallaan tai selällään, lasta on kuunneltava. seuraavaa pidän kyllä mahallaan jos vain viihtyy, pakottamaan en rupea.

illan jatkoja....

Vierailija

samoin lattialla, ei ole koskaan viihtynyt mahallaan ! olisiko väkisin pitänyt pitää. ei ole takaraivo littana vaan pyöreä kuin puolukka. vaikka ei olekkaan mahallaan nukkunut vaan aina selällään ja silloin ihan pienenä vuorotellen kyljillään.

maalaisjärki taitaa näissä asioissa olla se kaikkein paras kasvatus väline ei mitkään kasvatus oppaat.

itse sain jonkun ( en muista nimeä ) kasvatus oppaan, raskaus aikana sen selasin läpi heitin nurkkaan. luin kerran läpi kun poika syntyi ja sen jälkeen lensi roskiin.

Vierailija

kasvattanut aikuisiksi ja iltatähti menossa enkä yhtään lasten kasvatusopasta ole lukenut. Niin kuin tästä ketjustakin huuomaa, stressiä ne vaan aiheuttavat. Maalaisjärjellä ne lapset kasvavat parhaiten.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat