Järkyttävä kokemus työkkärin työharjoittelusta

Vierailija

Lapsen täyttäessä 3 vuotta ilmoittauduin Työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Työtarjouksia koulutusta vastaavasta työstä ei tullut, joten ajattelin työvoimatoimiston henkilön suosituksesta sitten lähteä 3 kuukaudeksi työharjoitteluun. Työpaikka oli erään tavaratalon eräs osasto, kuitenkin sellainen, että minulla oli ennen työharjoittelua kiinnostusta jatkaa siellä vakinaisena työntekijänä jos he työtä tarjoaisivat.

En valittanut siitä, että minulle laitettiin 8 tunnin (myöhemmin kuulin, että työharjoittelussa saisi olla max 6 tuntia/päivä) työpäivä (klo 9.00-17.00), koska ajattelin, että olen valmis tekemään kaiken vakinaisen työpaikan eteen. Työharjoittelu oli kesä-elokuussa ja minulla ei ollut edes viikonloppuvapaita, vaan vapaapäivät (2 päivää viikossa) olivat yleensä keskellä viikkoa yhden vapaapäivän putkissa. Taukoja minulla oli 30 minuutin ruokatauko ja 10 minuutin kahvitauko. Koko kesä meni näin raataen.

Itse työssä pettymys tuli nopeasti esiin. Vaikka olin siellä suhteellisen pitkän ajan niin en saanut oikeutta käyttää esim. osaston kassaa. Työtehtäväni olivat pääasiassa tavaroiden purkamista varastosta, hyllyttämistä ja asiakaspalvelua. Usein olin siellä tyhjän panttina odottamassa, että jotain tapahtuisi. Siellä tuli usein vilkuiltua kelloa kuinka monta tuntia ja minuuttia vielä taukoon ja poispääsyyn.

Olin ahkera työntekijä silloin, kun työtä oli. Olin myös avulias ja ystävällinen. taukohuoneessa keitin kahvia ja tiskasin, jotta olisi ollut paremmat mahdollisuudet työnsaantiin. Eräällä kahvitauolla johtaja oli samaan aikaan siellä, joten kyselin, että onko heillä tarvetta lisätyövoimalle työharjoittelun jälkeen. Hän lupaili, että luultavasti on.

No sitten 3 kuukauden päästä minulle sanottiin, että uusia työntekijöitä ei palkata, että ei ole tarvetta. Osastonvastaava " kirjoitti" minulle työharjoittelutodistuksen, siis lähinnä allekirjoitti, sanoi, että voin kotona täyttää itse todistuksen työtehtävät jne. Olipa tosi kivaa käytöstä!

Olin siis koko kesän töissä palkalla, joka oli 370 + kulukorvaus 8 euroa/päivä. Yhteensä noin 530 euroa kuussa. Työtunteja minulla oli 40 viikossa, joten tuntipalkka oli noin 3,25 euroa. Se on siis vähemmän mitä useimpien maiden minimipalkka on, mutta tämä työharjoittelu mahdollistaa orjatyön Suomessa. Minulle ei kertynyt tuosta ajanjaksosta sekuntiakaan työkokemusta. Minulla ei ollut lomapäiviä eikä työterveydenhoitoa. Olin siis ilmainen orja.

Mieheni kävi samassa paikassa 5 viikkoa lopettamiseni jälkeen katsomassa ja kas kummaa...samalle osastolle oli ilmaantunut uusi henkilö, jolla oli harjoittelija-lappu rinnassa. Mutta hehän sanoivat, etteivät tarvitse lisää työntekijöitä, niin kukapa tarvitsisi, kun Työvoimatoimistosta saa ilmaisen orjan.

Pyydän siis kaikkia lopettamaan työharjoittelussa käynnin. Se on yksinkertaisesti ihmisoikeuksien vastaista. Tämän sanottuani olen saanut murhaavia ja vittuuntuneita katseita työvoimatoimiston henkilöltä. Onneksi sain kuitenkin työpaikan muualta kuin työvoimatoimiston kautta niin ei tarvitse enää siihen orjalaitokseen mennä! Kun kukaan ei enää suostu ilmaiseksi orjaksi niin yrityksetkin palkkaavat uusia työntekijöitä, kun ilmaisia orjia ei ole enää tarjolla!

Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Tämä tuolle yhden alun ihmiselle joka väitti että kuuluu vain 1 10min. kahvitauko kokopäivätyöhön.

Riippuen tietysti TES:sta, mutta näin yleisesti. Toki on se vakiintunut käytäntä-homma....

t: luottamusmies 9 vuotta

Vierailija

Palkataan työllistämistuilla ja muilla harjaantumisrahoilla halpaa työvoimaa.

Itse olin kahdessa eri paikassa työorjana. Sama työmäärä/aika kuin muillakin, mutta huonommalla palkalla. Jatkoja lupailtiin mutta nekin paikat menivät uudelle työvoimatoimiston sponssaamalle harjoittelijalle.

Tukien väärinkäyttöähän tuollainen on.

Vierailija

Olin eräässä vanhainkodissa töissä kolme kuukautta ja tietenkin minulla oli 8 tunnin päiviä,vaikka luultavasti ne olisi pitänyt olla kuusituntisia.Olin myös viikonloput töissä ja joulunpyhät.Vastasin yksin myös toisen pään asukkaiden LÄÄKKEIDENJAOSTA,minä silloin parikymppinen tytönhupakko,vailla alan koulutusta.Korvasin tavallaan yhtä työntekijää,vaikka työharjoittelija ei saa vaikuttaa työntekijöiden vahvuuteen.Tunsin,että olin hyväksikäytetty.Tästä on kymmenen vuotta aikaa.

Vierailija

Ehkä työvuorolistojen tekijä ei sitä tiennyt (informaatiokatkos?), ja siksi sinulla oli liian pitkät päivät ja palkka 6 tunnin mukainen. Ei hän tietenkään voinut sitä korjata, jos kukaan ei siitä huomauttanutkaan. Palkanmaksaja on varmaankin ollut tietoinen 6 tunnin työajasta, kun palkka oli noin alhainen.

Toiseksi tuo työ kuulostaa ihan siltä, mihin työharjoittelija laitetaan. Ei kassalle pääse ihan suoraan, vaan vasta harjoittelun jälkeen. Rahojen käsittely on kuitenkin vastuullista hommaa, joten mahdollisuuksien mukaan työnantajan on varmistuttava, että työntekijä on kunnollinen. Uskot varmaan, että kaikki työkkärin välittämät harjoittelijat eivät täytä vaatimuksia, vaikka sinä ylittäisitkin ne kevyesti.

Kolmanneksi normaali " kahdeksan tunnin työpäivä" on lähes joka yrityksessä oikeasti 7½ tuntia töitä+½tunnin ruokatunti. Työaika sisältää yhden 10 minuutin kahvitauon. Kuuden tunnin työpäivä ei sisällä ruokatuntia lainkaan, vain yhden kahvitauon. Siinä ei siis ole mitään ihmeellistä.

Harmillista, jos harjoittelu tuotti sinulle pettymyksen. Sait kuitenkin työkokemusta, joka toivottavasti joskus hyödyntää sinua saamaan paikan.

Vierailija

sairaana tilalle ei otettu sijaista.Eli työnantaja käytti tilannetta väärin hyväkseen.No onneksi ei tarvitse enää mennä harjoitteluihin.

nimimerkk:nykyään ihan oikea sairaanhoitaja.

Vierailija

Siis nimenomaan tässä ketjussa kritisoidaan myös sitä, että kun yritykset ottavat ilmaisen työharjoittelijan, jolla ei ole koulutusta niin tämä ilmainen harjoittelija vie vakituisen työpaikan henkilöltä, jolla olisi koulutusta siihen työhön.

Eli jos työharjoittelumahdollisuutta ei olisi, niin yritykset palkkaisivat enemmän vakituisia työntekijöitä, jolloin työttömyys pienenisi. Voisihan sen kouluttamattomankin palkata ensin esim. 3 kuukaudeksi jollain " harjoittelupalkalla" , mutta sen jälkeen olisi sitten pakko antaa hänelle vakituinen työ, kun hän olisi oppinut työn kunnolla.

Mutta tämä nykyjärjestelmä suosii sitä, että yritykset ottavat työkkäristä ilmaisen harjoittelijan ja sitten taas uuden tilalle kun edellinen harjoittelija lopettaa.

Vierailija

Olin valtion firmassa työharjottelussa. Tein kaikki paskat hommat ja sit mielestäni semmosta mitä ei olis kuulunu harjottelija tekemään. Kun mun harjottelu loppu, miettivät jo mistä saisivat uuden harjoittelijan, ku ketään ei palkata, mut ilmankaan eivät pärjää. Uudestaan en työharjotteluun mene.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat