Endon tosissaan ottava lääkäri Helsingistä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

liityn joukkoonne. Yritystä takana reilu vuosi, alkututkimukset Diacorilla tehty, molemmilla ikää 31, tutkimukissa ei löydy mitään, mutta " tulostakaan" ei ahkerasta yrityksestä huolimatta synny. Itse olen alkanut epäillä endoa erilaisten välivuotojen ja alavatsakipujen takia, mutta ainakin Ratsula, jonka luona Diacorilla käymme, tuntuu pitävän epäilystä perusteettomana, koska ultrassa ei näy mitäänsiihen viittaavaa. Kuitenkin, jos olen oikein ymmärtänyt, endo ei välttämättä näy ultrassa. Nyt hirvittää alkaa syytää rahaa ja perusteettomia toiveita erilaisiin hoitoihin, jos kaiken takana kuitenkin olisi endo. Vai voiko endosta huolimatta onnistua tulemaan raskaaksi? Niin ja sitten alkuperäiseen kysymykseeni, mistä löytäisin lääkärin, joka oikeasti on perehtynyt nimenomaan endometrioosin diagnosointiin ja hoitoon ja voisi joko antaa mielenrauhaa tai lähetteen laparoskopiaan?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Kiitos teille kaikille vinkeistä, varsin ajan Sjöbergille, joka oli varsin pätevän tuntuinen. Sisätutkimuksen perusteella hän löysi vähän kiinnikkeitä kohdun kannattimista (?). Kuulemma tarkempaa arvioita ehdon vakavuudesta tai sijainnista vatsaontelossa ei voi tehdä ilma lapaa, joten ei kun leikkausjonoon. Arvioitu kesto Naikkarille tällä hetkellä kuulemma noin puoli vuotta. Toivottavasti se menis nopeammin...

Samalla tässä pitäisi lähipäivinä päättää, tehdäänkö tällä kierrolla se suunniteltu luomuinssi vai ei. Aika ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta haluisi yrittää kaikkensa tässä jonotusaikanakin, koska ei kai se raskautuminen endottarillakaan ihan mahdotonta ole. Toisaalta taas usko onnistumiseen on aika matalalla, mikä ei ole hirvän motivoiva tilanne aloittaa tuotakaan rumbaa (joo, tiedän, että luomuinssi on toimenpiteiden helpoimmasta päästä mut silti). Niin, enkä tiedä kertoisinko ja miten tuosta hankkimastani " second opinionista" ja leikkauslähetteestä Ratsulalle...

Vierailija

Minulle lääkärit ovat sanoneet, että mahdollinen endo ei vaikuta hoitojen valintaan. Sen takia en ole myöskään saanut lähetettä laparoskopiaan. Oireeni ovatkin kyllä melko lieviä. Sen ainakin tiedän, että endo ei ole este raskautumiselle, toisethan tulevat luomustikin raskaaksi endosta huolimatta. Ja monet onnistuvat hoitojen avulla, pitkään palstaa seuranneena muista monia tapauksia.

Vierailija

Soitin Sjöbergin klinikalle ja vastaanottovirkailija sanoi, että paras aika endotutkimuksen kannalta olisi alkukierto. Siihen mulle nyt annettiin aika. Tiedä näitä ajoituksia sitten...

Vierailija

Vastaanottokäynti (sis. ultra) on n. 120 EUR. Tästä on jo Kelan osuus vähennetty.

Ja tosiaan, Sjöberg oli pitkällä sairaslomalla, saattaa olla edelleen leikkaustoiminnasta NKL:lla lomalla, mutta Femedassa tekee vastaanottoja marraskuusta alkaen.

Vierailija

Kävitkö lapassa Diacorissa ja jos, niin minkä hintainen toimepide se oli siellä? Ajattelin vain, että laittavatko nuo yksityiset mielellään lähetettä julkiselle puolelle..

Kiitos vain muillekin nimi-tiedoista. Jos näitä " oireita" alkaa tulla enemmän, niin pitää piipahtaa varmaan viimeistään Femedassa, joka on muiden lääkäreiden osalta jo tuttu.

Vierailija

Onnea Eetvartti raskaudesta!

Tosi kiva kuulla kehuja Sjöbergistä. Klinikka kertoi myös, että hän on sairaslomalla, mutta marraskuun loppupuolelle olisi ollut peruutusaika ja joulukuun alkupuolelle antoivat aikoja. Toivottavasti sairasloma on silloin siis ohi.

Mulla ei ole juurikaan endo-oireita, mutta haluan silti käydä tarkistuttamassa tilanteen spesialistilla, kun endo voi olla oireetonkin. Selittämätöntä lapsettomuutta mulla on kuitenkin takana jo 5 vuotta ja tuloksettomia hoitoja 2 x IUI, 4 x IVF ja 1 x PAS.

Vierailija

Itsellä sama lääkäri ja eka inssi takana. Varsinaisia endoon viittaavia oireita ei oikeastaan ole, paitsi loppukierrosta jonkinasteinen selkäkipu. Selkäkipu voisi tietysti johtua myös taaksepäin kallistuneesta kohdusta. Kipu ei ole kovaa, mutta sen huomaa näin kierron vikoina päivinä hyvin. Välivuotoja tai muita kipuja ei ole. Eikä ultrassa näy mitään. Silti ajatus tulee aina välillä mieleen, kun endohan voi olla täysin oireetonkin. Ja voi olla näkymättä ultrassa. Joillakin se näkyy, mutta silloin sitä pitää olla juuri tietyissa paikoissa.

IVF on itselleni sellainen " raja" , että sitä ennen toivoisin, että asia selvitetään lapassa, varmuuden vuoksi. Niin usein olen kuitenkin lukenut, että on tehty vaikka mitä hoitoja ilman tulosta ja sitten poistettu vähän endoa ja puf, tikussa plussaa :) Minäkin siis ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan tulevaisuutta varten ja toivon, että alkuperäinen saa apuja asiaansa!

Voimia ja tsemppiä!

Vierailija

Mulla todettiin endo v. -00 yksityisellä, joskin ihan muualla päin suomea kuin helsingissä, mutta laittoivat lähetteen oman alueeni hoitavaan sairaalaan.Tieto oli, että yritämme lasta. Sinne pääsin seuraavana keväänä (laparoskopia) ja samantien laitettiin lähete Naistenklinikalle, kun ei edellisen sairaalan kirurgia riittänyt. Minut leikkasi (laparotomia) myös Jari Sjöberg, ihana mies joka puhuu suoraa asiaa.

Jari Sjöberg taitaa vaan olla tietojeni mukaan loppuvuoden sairauslomalla, kun on ollut jossain kolarissa. Suosittelen miestä lämpimästi.

Hormoonihoidot ei onnistunut, mutta nyt jo toinen luomulapsi tulossa!

Vierailija

Kiitos tiedosta. Kyllähän Ratsula on mun mielestä muuten ollut tosi symppis lääkäri ja olisikin tuntunut ihan hullulta, jos vaalisi Diacorin etua ennen kuin potilaan etua. Jos tämä asia askarruttaa enemmän mieltä, niin taidanpa keskustella hänen kanssaa lähetteestä nkl:lle. Sinne varmaan on hyvät jonot ja kesäkin vielä sotkee kuviot. No, mihinkäs tässä kiire - valmiissa maailmassa :)

Vierailija

eli oviksen jälkeen pitäisi olla kiinnikkeiden tms. parhaiten tunnusteltavissa. Mutta kyllä käy mikä aika tahansa, jos siltä tuntuu, että haluaa käydä. Itselläni on aika varattu Sjöbergille ja se sijoittuu n. oviksen tuntumaan.

Vierailija

että asenteesi on aivan uskomattoman ihana! Olen aikasemminkin vauvakuume palstalla nähnyt viestejäsi ja niistä vaan tulee hyvälle mielelle, niinhän se on että kaikesta selviää paremmin kun on positiivinen asenne!!

Ja ollaan muuten saman ikäisiä=) Noniin, poistun vauvakuume palstalle vielä vähäksi aikaa, palailen tänne sitten toukokuussa kun siirrytään hoitoihin, ellei nyt ihme tapahdu ja luomuplussa tule...

Vierailija

Tulee hyvälle mielelle kun saa mukavaa palautetta! Mä kun pidän itseäni täysin pessimistinä, mutta ehkä en sittenkään ole :)

Kovasti tsemppiä vielä luomujännäilyyn. Ehkä se plussa sieltä singahtaa :) Ja jos ei, niin ehkä sitten luontoa hieman auttamalla.

Vierailija

Jari Sjöberg on Suomen tunnetuimpia endospesialisteja. Hän ottaa vastaan lääkärikeskus Femedassa Helsingissä. Itselläni oli sen verran oireita että osasin hakeutua Sjöbergin vastaanotolle. Vähän alavatsaa tunnustelemalla hän sai minut huutamaan kivusta. Laparoskopiassa (yksityisellä) löytyi vähän endoa. Mutta hän tosiaan tiesi heti tunnustellessa aivan oikein, missä endoa oli, vaikka ultrassa ei näkynyt mitään.

Lisää tietoja eri lääkäreistä löytyy hyvin myös endometrioosiyhdistyksen sivuilta, joilla on keskusteltu eri lääkäreistä otsikon " Yleistä endometrioosista" /" Hyvät/huonot lääkärit/sairaalat" alla. Keskustelupalstalle pitää ensin rekisteröityä. Käykääpä osoitteessa

www.endometrioosiyhdistys.fi

Vierailija

Mutta tämän vauvakuume asian myötä on tullut oikeen kunnon pessimismi esille, mieskin sano että muuten aina mun lasi on puoliksi täynnä (se valittaa kaikesta paljon helpommin kuin minä, mä aina jaksan uskoa että kaikki menee hyvin) mutta tässä asiassa maalailen piruja seinille=) Pelottaa vaan niin hitosti ettei onnistukaan koskaan.

Mutta kyllä tämä tästä, välillä on aikoja millon en ajattele asiaa ollenkaan, ja kun kesä tulee niin mieli paranee!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat