Tiivistäisikö joku minulle karppaamisen perusperiaatteet ?

Vierailija

Kun tieto on niin pienissä paloissa, että on vaikea hahmottaa kokonaisuutta, jollei paneudu asiaan kunnolla. Ja mä en jaksa nyt.

Eli onko teillä periaatteena esim. sallittujen ja kiellettyjen ruokien listat ? Onko määriä rajoitettu ? Suositellaanko liikuntaa, ja missä määrin ?



Kiitoksia.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

1. Jätä pois turhat hiilihydraatit - älä pelkää rasvoja

Kaikissa karppaussuuntauksissa vältettäviä ruoka-aineita ovat ainakin kaikki raffinoidut eli pitkälle jalostetut hiilihydraatit kuten sokeri ja kuorittu vilja, joissa ei enää ole jäljellä juurikaan ihmiselle välttämättömiä mikroravinteita. Tämän lisäksi tärkkelyskasvit kuten perunan ja maissin voi jättää lautaseltaan pois. Näiden tilalle lautasen täytteeksi kannattaa valita runsaasti erilaisia, etenkin vihreitä vihanneksia.



Samalla kun hiilihydraattien määrä vähenee ja laatu paranee kannattaa kiinnittää huomiota ravinnon rasvoihin. Hiilihydraattien vähentämistä ja rasvan karttelua ei pidetä hyvänä ideana. Teollisesti muokattujen margariinien tilalle karppiyhteisö suosittaa yleensä luonnollisia rasvoja mieluiten suoraan pähkinöistä, kalasta ja lihasta, mutta myös kookosöljynä, voina ja kasviöljyinä.



Kaikenlaiset kevyttuotteet ja einekset kannattaa jättää hyllyyn sillä niissä rasva on usein korvattu tärkkelyksillä ja lisäaineilla, einekset puolestaan sisältävät useimmiten kovetettua kasvisrasvaa jota karppiyhteisö ei sisältämänsä transrasvan vuoksi pidä terveellisenä. Parasta on ostaa perusraaka-aineita ja valmistaa ruokansa suurimmaksi osaksi itse.



2. Mieti miksi ja miten haluat karpata

Mitä haluat karppiruokavaliollasi saavuttaa? Haluatko pudottaa painoa vai oletko kiinnostunut hiilihydraattitietoisen ruokavalion tuomista terveysvaikutuksista? Varsinkin normaalipainon sisällä karppaaville paras ratkaisu ei välttämättä olekaan ala- vaan hyväkarppaaminen. Siinä hiilihydraatteja ei rajoiteta yhtä tiukasti kuin varsinaisessa ketokarppauksessa, esimerkiksi Atkinsin dieetissä, jossa hiilihydraatteja saa aloitusvaiheena aikana syödä vain hyvin rajoitetusti. Runsaasti ylipainoisille ketokarppaaminen puolestaan voi olla hyvä vaihtoehto.



3. Lue yksi tai useampi karppikirja

Tämä ohje annetaan melkein aina ensimmäiseksi kaikille karppauksesta foorumilla kyselijöille, eikä karppaamista edes suositella aloitettavaksi ennenkuin on perehtynyt edes yhteen kirjaan kunnolla. Ketokarppaamista edustaa tietenkin Atkins. Suomalaisen Heikkilän ruokavalio on pitälti Atkinsin kaltainen. Esimerkkejä hyväkarppauksesta ovat Montignac ja Searsin Zone sekä South Beach Diet tiukemman aloitusvaiheensa jälkeen. Tutki sivuston kirjallisuuslistaa sekä foorumin kirjallisuuskeskustelua ja tee retki kirjastoon, ellet halua ostaa kirjoja omaksi.



4. Kokeile kirjan opastamaa ruokavaliota riittävän kauan

Karppaamisen edut eivät näy vielä yhdessä tai kahdessa päivässä. Aloittaminen voi tuoda mukanaan myös ei-toivottuja sivuvaikutuksia, varsinkin jos olet ollut hiilarihirmu ja siirryt kertarysäyksellä Atkinsin induktioon eli tiukkaan aloitusvaiheeseen. Parin viikon testauksen jälkeen on jo parempi aika arvioida karppauksen vaikutuksia.



Lähde: http://www.karpit.net

Vierailija

1. TARUA JA TOTTA ALAKARPPAAMISESTA*



Väite 1: " Alakarppaajat eivät syö hiilihydraatteja!"

- Tarua. Alakarppaajien syömien hiilihydraattien määrä vaihtelee riippuen siitä, mitä metodia noudatetaan. Lähes kokonaan hiilihydraatitonta dieettiä noudatetaan vain kuuriluontoisesti, ja tätäkään eivät kaikki alakarpit harrasta.



Väite 2: " Alakarppaajat elävät voilla ja kermalla!"

- Osaksi totta. Alakarppaajat eivät kaihda kerman ja voin käyttöä. Niiden lisäksi he useimmiten syövät lihaa, kalaa, kananmunia, kasviöljyjä, pähkinöitä, kasviksia, marjoja ja kohtuullisesti hedelmiä ja mahdollisesti täysjyväviljaa. Mitä siis jäikään syömättä? Sokeri, valkoiset jauhot ja yleensä muutkin tärkkelysvoittoiset ruoat.



Väite 3: " Alakarppaajat laihtuvat kalorivajeen seurauksena aivan kuten muutkin (lue: koululääketieteen ja ravitsemussuositusten ikuiseen muuttumattomuuteen uskovat)!"

- Osittain totta. Alakarppaajat laihtuvat, koska he lähtevät ruokavaliossaan liikkeelle oman kehon kuuntelemisesta. He pyrkivät tekemillään ruokavalinnoilla tervehdyttämään insuliinin ja muiden hormonien yhteistoiminnan kropassaan. Laihtuessaan alakarpit luonnollisesti syövät vähemmän kuin kuluttavat. Mutta tärkeintä onkin se tapa, millä laihtuminen saavutetaan: ilman tuskia ja nälkää, energisyyden riittäessä ja väsymyksen vähentyessä. Tämän saa aikaan rasvojen ja proteiinien kylläisyysvaikutus: sekä nopeampi että pidempään kestävä kylläisyys mahdollistaa syödyn ruoan määrän vähenemisen ilman kärsimystä. Hiilihydraattipainotteiset ateriat sen sijaan aloittavat tutun vuoristoradan syönninjälkeisestä väsymyksestä kiljuvaan nälkään ja takaisin, sekä yleensä johtavat suurempaan määrään syötyä kokonaisenergiaa. Mitä lähempänä normaalipainoa alakarppi on, sitä todennäköisemmin hän joutuu ottamaan kaloriteorian huomioon ja tietoisesti rajoittamaan syömisiään. Mutta tämä ei todellakaan tarkoita kitudieettiä liian vähällä ruualla!



Väite 4:" Kasvissyöjä ei voi olla alakarppaaja!"

- Tarua. Kasviskarppaaminen on hiukan työläämpää, mutta täysin mahdollista, jos mukaan otetaan maitotaloustuotteet tai kananmunat. Vegaaniruokavaliota ja alakarppaamista sen sijaan on lähes mahdotonta yhdistää.



Väite 5: " Alakarppaajat eivät syö SUOMALAISIAKAAN perunoita, vaikka ne ovat käytännöllisesti katsoen TÄRKKELYKSETTÖMIÄ!"

- Totta. Peruna on peruna on peruna. Kaikki perunat sisältävät tärkkelystä. Mutta tottahan alakarppikin voi juhannuksena uusilla perunoilla herkutella! Kysymys on arjen valinnoista, juhlatilanteet ovat erikseen.



Väite 6: " Alakarppaajat ovat hörhöjä, joiden hengitys haisee!"

- Totta. Hörhöiksihän on aina nimitelty niitä, jotka ovat aikaansa edellä ja/tai valtavirtaa vastaan. Ja ketoosissa (ks. luku Sananselityksiä) olevan ihmisen hengitys saattaa tosiaan haista asetonille.



Väite 7: " Low carb ¿dieetit ovat pelkkää rahastustarkoituksessa synnytettyä huuhaata."

- Tarua. Hiilihydraattitietoisia dieettejä on erilaisia ja erilaisiin tieto- ja tutkimustaustoihin perustuvia. Toki joukkoon mahtuu huuhaatakin, aivan samoin kuin kaikkeen muuhunkin laihdutusmarkkinoilla. Laihduttaminen on yksi rajuimmin kasvavista bisnesalueista maailmassa, ja laihdutustuotteet ovat täsmälleen yhtä kaupallisia, olivat ne sitten " low carb" tai " low fat" .



Väite 8: " Ketoosi on vaarallinen aineenvaihdunnan tila!"

- Tarua. Tämän väitteen esittäjät sekoittavat ketoosin ja ketoasidoosin toisiinsa. Sen sijaan siitä, onko ketoosi tarpeen tai toivottavaa, ovat alakarpitkin monta mieltä. (Ks. luvut Sananselityksiä ja Ketoosista).



Väite 9: " Vähähiilihydraattiset ruokavaliot aiheuttavat kalsiumin puutosta ja osteoporoosia!"

- Tarua. Low carb ¿ruokavalioissa syödään tavallista enemmän proteiinia, mikä tutkimusten mukaan parantaa huomattavasti kalsiumin imeytymistä. Lisäksi riittävä proteiinin saanti on luuston hyvinvoinnille tärkeää ja vähentää osteoporoosin riskiä.



Väite 10: " Liika proteiininsyönti aiheuttaa munuaisvaurioita!"

- Tarua. Huhu on alunperin lähtenyt liikkeelle siitä, että henkilöille, joilla on jo munuaisvaurioita, suositellaan proteiinirajoitteista ruokavaliota. Tästä on vedetty se virheellinen, käänteinen johtopäätös, että liika proteiininsyönti aiheuttaa munuaisvaurioita. Lisäksi osa uusista tutkimuksista kyseenalaistaa myös proteiinirajoitussuosituksen munuaisvaurioisillekin. Mikäli munuaisesi ovat terveet, voit vallan mainiosti siirtyä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Mutta jos sinulla ennestään on munuaisvika, keskustele ensin lääkärisi kanssa, ennen kuin teet muutoksia ruokavalioosi.



Väite 11: " Rasvansyönti lihottaa. Jos ei syö rasvaa, ei liho!"

- Tarua. Vähärasvainen ruokavalio voi vallan hyvin lihottaa. Sen sijaan rasvan syöminen ei maagisesti siirrä sitä suoraan vyötäröllesi, vaan jopa edesauttaa varastorasvan käyttöä, kun ruokavalio muuten on kohdallaan. Uudet lyhytkestoiset tutkimukset myös osoittavat vähähiilihydraattisella ruokavaliolla parempia tuloksia sekä painonpudotuksessa että pudonneen painon rasvaosuudessa kuin vähärasvaisella. Pitkäaikaistutkimuksia juuri painonpudotuksen osalta ei ole vielä tehty, koska rasvansyönti on ollut lääketieteellisessä pannassa vuosikymmeniä. Sen sijaan epilepsialapsia on hoidettu ketogeenisellä ruokavaliolla jo yli 80 vuotta, ja hoitokeinona sitä kuvataan ajan testaamaksi, tehokkaaksi ja turvalliseksi. Viime aikoina myös epilepsiaa sairastavilla nuorilla ja aikuisillakin on kokeiltu samaa ruokavaliota.



Väite 12: " Rasvan ja kolesterolin syöminen nostaa kolesteroliarvoja ja lisää sydänkohtausriskiä!"

- Tarua. Kolesteroli on elimistössä tarkkaan kierrätetty ainesosa: jopa 95% suolistoon sappihappojen muodossa olevasta kolesterolista kierrätetään takaisin. Elimistö valmistaa kolesterolia koko ajan korvaamaan kulutetun ja saadun erotusta. Yleisesti ottaen syöty kolesteroli ei vaikuta veren " kolesteroliarvoihin" , pois lukien geneettisesti poikkeavat reaktiot. Kolesteroli ei ole itse asiassa edes mikään mitattavista " kolesteroliarvoista" , vaan kyseiset arvot ovat rasvojen kuljettajamolekyylejä. Nykyään painotetaan HDL:n ja triglyseridien arvojen merkitystä sekä LDL-molekyylien kokoa ja tiiviyttä sydänkohtausriskin kartoituksessa: korkea HDL/triglyseridisuhde sekä suuret LDL-molekyylit kuvaavat vähäistä riskiä. Tutkimusten trendinä on, että kun ihminen syö rasvavoittoisesti energiansa luontaisista rasvoista, HDL nousee ja triglyseridit laskevat enemmän verrattuna suositeltuun vähärasvaiseen vaihtoehtoon. Lisäksi LDL-molekyylien alalajittelussa on havaittu positiivisia muutoksia vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, kun taas ilman painonpudotusta korkeahiilihydraattinen " terveellinen" ruokavalio on joissain tutkimuksissa aiheuttanut epäsuotavia muutoksia näihin veriarvoihin. Ks. tarkemmin luvusta Tautikarppaus.



Väite 13: " Vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen ruokavalio tekee diabetespotilaista terveempiä!"

- Tarua. Pitkään jatkunut vähärasvainen ja nopeita hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio lisää riskiä insuliiniresistenssiin, mikä edetessään lopulta diagnosoidaan kakkostyypin diabetekseksi. Tämä sama ruokavalio tekee diabeetikot sairaammiksi. Diabeteksen suomenkielinen nimi on sokeritauti, ja syystäkin. Kaikki syödyt hiilihydraatit aiheuttavat sokerirasitusta, ja sokeritautisilla sokerirasituksen kestokyky on heikentynyt (ks. lisää aiheesta luvussa Tautikarppaus).



Väite 14: " Kun kerran painoni putoaa, teen varmasti jotakin oikein!"

- Tarua. Se, että painosi putoaa, ei välttämättä tarkoita, että laihdut rasvavarastoistasi, puhumattakaan siitä, että laihtuisit terveellisesti. Varsinkin, jos painosi putoaa hyvin nopeasti, saattaa olla että kadotat rasvan ja veden lisäksi liikaa lihasmassaa. Tämä koskee myös alakarppaajiakin, tärkeintä kaikille laihduttajille on riittävän runsaan proteiinin saaminen kiinteän massan menetystä vähentämään.



Väite 15: " On ihan sama, mitä syö, kunhan päivittäinen kokonaiskalorimäärä ei nouse liian korkeaksi!"

- Tarua. Elimistö ei saa roskaruuasta tarvitsemiaan rakennusaineita. Alakarppaajien määritelmä roskaruualle sisältää myös hivenaineköyhät tärkkelystuotteet, kuten kuoritut perunat, valkoisen pastan, valkoisista vehnäjauhoista leivotut tuotteet, pitkälle jalostetut einekset jne.



Väite 16: " Rasvattomat elintarvikkeet auttavat vähentämään kehon rasvaa!"

- Tarua. Päinvastoin, useat rasvattomat tuotteet lihottavat. Ne sisältävät ylimääräistä sokeria maistuakseen paremmalta, jopa niin paljon, että kaloripitoisuus on vähärasvaisessa tuotteessa suurempi kuin normaalissa. Liika sokerin syöminen sekä vaikeuttaa nälänhallintaa että johtaa siihen, että elimistösi varastoi enemmän rasvaa. (Ks. luku Miksi hiilihydraatteja pitäisi rajoittaa?).



Väite 17: " Lääketieteellinen näyttö vähähiilihydraattisen dieetin tehosta puuttuu täysin."

- Tarua. Vähähiilihydraattisen ruokavaliosta on tehty useampiakin tutkimuksia, jotka tukevat väitettä sen tehosta. Esimerkiksi Brehm ja Seeley vuonna 2003, Samaha vuonna 2003 sekä Greene ja Willett vuonna 2003.



Lähde:http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9518510393

Vierailija

Olen vuosia syönyt hiilihydraattipitoisesti ja kasvisvoittoisesti. Silti olen energinen. Tänäänkin kävin juoksemassa 13 kilometrin lenkin. Viikottaine juoksen 60-80 kilometriä, riippuen työvuoroista.



Ihmeellinen väite, että hiilihydraattipitoisten ruokien syöjät olisi väsyneitä. Maratoonarit esimerkiksi tankkaavat hiilihydraatteja. Niiden voimalla verensokeri pysyy pitkään tasaisen aja rankassa ja pitkäkestoisessa liikunnassa ihminen käyttää hiilihydraatteja.



Mutta jokainen tulee uskollaan autuaaksi.

Vierailija

Toiselle sopii toinen, toiselle toinen. Kun katsoo suomalaisia kansana, niin vois päätellä, että voin puolelle se älytön hiilarin popsiminen ei sovi, ei ainakaan jos ei juokse joka päivä 13 km.



Antaisitko muiden kokeilla muita juttuja ihan rauhassa, sä voit aloittaa oman maratoonarikeskustelun.

Vierailija

Kyllä nää suomalaiset läskit on itsensä lihottaneet rasvaisilla pullilla ja suklaalla, eikä perunalla ja ruisleivällä.



Mutta jätetään karppaaja rauhaan. Mutta muista syödä, että verensokerisi pysyy tasaisena ettei tarvitse olla noin pahalla päällä;DD



Näkyy muuten olevan tosi, että karppaajat ovat todella agressiivisia, vaikka väittävät olevansa hyväntuulista ja tasapainoista porukkaa;DD

Vierailija

Harmittaa vaan, että kun yrittää asiallisesti keskustella jostain asiasta, niin aina jonkun asiasta täysin tietämättömän pitää tulla kommentoimaan. En mäkään käy kommentoimassa imetyskeskusteluja, kun en oo koskaan ollut ees raskaana, en edes lue niitä. Mikä ihme sut saa avaamaan tällasen ketjun, johon sulla ei oo osaa eikä arpaa.



Annettais vaan kaikkien kukkien kukkia..

Vierailija

Ei rasva lihota, vaan rasvan ja hiilihydraatin yhdistelmä. Ei pelkkä hiilihydraattikaan pelkästään lihota, jos ei syö rasvaa. Mutta elimistö tarvitsee rasvaa, hiilihydraatit sen sijaan voi huoletta jättää minimiin, sillä niitä elimistö pystyy tarpeeseensa itsekin valmistamaan.



Ja myös urheilija pärjää vähähiilarisella (koska toi yks kohta siitä asiasta alkaa vaahtoon), tästä esimerkkinä oma mieheni, joka elättää meidät urheilemalla. Lajina nopeatempoinen joukkuelaji.



Ja munkinsyöjälle: juhlatilanteet on aina erikseen, mutta jos oot oikeesti karppi, niin veikkanpa, että siitä munkista saat todella pahan olon. Hiilarit ja rasva ei sovi samaan tuotteeseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat