Huomaa kyllä näistä keskusteluista kuka on itse ollut lapsensa myrkyttäjä tupakalla...

Vierailija

puolustetaan lähes henkeen ja vereen tätä " hyvää" harrastustaan. Jatkakaa vaan samaan malliin, mutta älkää viattomien lasten kustannuksella.

Sivut

Kommentit (81)

Vierailija

Oletko muuten tietoinen tietosuojalaista? Sen mukaan kenenkään tietoja, esim. nimiä ei julkiseti niin vaan levitellä. Ehkä siinä ainakin yksi syy, miksi keskustelija, jolta niitä tivasit, ei niitä tänne laittanut. Loistavan asiallinen linja muuten hänen viesteissä, toisinkuin eräiden muiden täällä...huhhhuh!

Vierailija

Vastaukseni ei ollut sinulle, hyvä " dot" , vaan tietosuojalaista infonneelle henkilölle. Pommituksesta varoitin häntä, miten ihmeessä luulit että sinua :)))) Hienoa, että innostuit hakemaan ihan oma-aloitteisesti tietoa! Kaikkea hyvää syksyysi ja parempia aikoja tulevaan. Keskustelu voi osaltani jatkua, mutta ei enää sinun kanssasi. Tätä tarkoitin.

Vierailija

Vastaukseni ei ollut sinulle, hyvä " dot" , vaan tietosuojalaista infonneelle henkilölle. Pommituksesta varoitin häntä, miten ihmeessä luulit että sinua :)))) Hienoa, että innostuit hakemaan ihan oma-aloitteisesti tietoa! Kaikkea hyvää syksyysi ja parempia aikoja tulevaan. Keskustelu voi osaltani jatkua, mutta ei enää sinun kanssasi. Tätä tarkoitin.

[/quote]

Aah, anteeksi erehdykseni, luulin että varoitit minua, auttavainen kun olet. ja pommituksia kun olen saanut ottaa vastaan. Hieman vaikea tietää kun ei käytä lainauksia. Lisätieto-pommitus seuraa vain väärästä tai perustelemattomasta väitteestä ;-)

Ja tietoahan minä olen koko ajan etsinyt (kuten helposti voit todeta postituksistani). Harmi vaan että joudun nyt etsimään hakuammunta-periaatteella kun toi täsmähaku ei tuottanut kun lista...luonnevioistani.

Vierailija

samoin kun uhma" jos kiellätte niin poltan enemmän" . Kasva aikuiseksi ja valmistaudu ottamaan vastuu lapsestasi. Tupakointisi raskausaikana ei suinkaan ole vain sinun asiasi, vaan kuuluu myös meille muille joiden verovaroilla lapsesi mahdolliset allergiasairaalakäynnit ynnä muut tupakoinnistasi aiheutuneet vaivat hoidetaan.

Vierailija

Ei se koneen vieressä istuminen ja vaahtoaminen näköjään sinullekkaan tiukkaa tee...

JOKAINEN tekee omat valintansa ja sitä on turha arvostella. Yhtä hyvin niistä lapsista, jotka elävät siellä " raikkaassa ja puhtaassa" elinympäristössä voi tulla sairastelevia ja allergisia lapsia, kuin niistäkin jotka siellä " tehdasalueilla" asuvat.

Ja kai kaikki sen tajuavat, että se tupakka ei koskaan ole mitenkään vauvan hyödyksi! Turha mietiskellä, kelle siitä on haittaa enemmän, kelle vähemmän, kun hyvää se ei kuitenkaan tee.

Ja sen käyttö jokatapauksessa on joka odottavan äidin oma päätös.

Vierailija

Keskustelussa esitetyistä väitteistä kiinnostuneena tein haun Terveysportin lääkärin tietokannoissa. Ei löytynyt yhtään artikkelia jossa tupakoinnin äkillinen lopettaminen olisi yhteydessä lisääntyneeseen keskenmenoriskiin, sen sijaan tupakointi raskausaikana lisää huomattavasti keskenmenoriskiä. Tässä yksi kaivattu viite.

Interventions for promoting smoking cessation during pregnancy

J Lumley, SS Oliver, C Chamberlain, L Oakley

The Cochrane Database of Systematic Reviews 2005 Issue 3

Copyright © 2005 The Cochrane Collaboration. Published by John Wiley & Sons, Ltd.

DOI: 10.1002/14651858.CD001055.pub2 This version first published online: 19 July 2004 in Issue 3, 2004

Vierailija

Ymmärrän, että lopettaminen on vaikeaa, mutta ei elämän helppoa tarvitse ollakaan! Jos ette pysty lopettamaan tupakointia niin miksi ylipäätään hankitte lapsia? Tai hankkisitte vasta sitten, kun olette lopettaneet tupakoinnin!

Se ei ole mikään puolustus, että " syntyi ihan terve lapsi" , kun kukaan ei voi tietää, tuleeko lapselle myöhemmin jotain ongelmia, kaikkia ongelmia ei edes näe. Missä on teidän omatuntonne? Itse en pystyisi elämään syyllisyydessä, jos olisin aiheuttanut lapselleni jotain tupakoinnin takia. Ja miksi asiasta ei saisi nipottaa, kyllä mm. lapsia hakkaaviakin saarnataan. Kyllä kuuluu ajatella lapsen parasta eikä riippuvaisen äidin.

Ajatelkaa, että lapsi polttaa jokaisen tupakan minkä tekin. Vauvana jo röökistä riippuvainen! Miksi annatte syntymättömälle vauvalle tupakkaa, kun ette antaisi sitä jo syntyneellekään lapselle? Jos ette pysty tuon verran uhraamaan lapsenne takia niin ajatelkaa, jos joutuisitte uhraamaan jo syntyneen lapsenne tai tupakan, kumman valitsisitte???

Itse olen 16-vuotias enkä ole koskaan edes maistanut tupakkaa. Osaan lapsen lisäksi pitää huolta myös omasta terveydestäni. En siis ole raskaana, mutta kun joskus saan lapsia, en pilaa tupakoinnilla heidän elämäänsä!

p.s tulee varmaan siitäkin sanomista, että olen 16v tyyliin" ei sulla oo vielä mitään elämänkokemusta kun oot vasta 16"

Vierailija

Tässä Folkhälsanin vastaus: http://tinyurl.com/ccbzp

Lyhyt käännösversio nonsens=hölynpölyä/pötyä

Pahus, pitää jatkaa etsimistä. Jossainhan sen lääkärin on oltava joka esittää noita neuvoja...neeext.

Piste - joka tämän jälkeen (monien riemuksi) vetäytyy taka-alalle kunnes tulee postituksia jotka ovat vastaamisen arvoista.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

puolustetaan lähes henkeen ja vereen tätä " hyvää" harrastustaan. Jatkakaa vaan samaan malliin, mutta älkää viattomien lasten kustannuksella.

Noniin, jos sitten vähän asiaakin näihin varsin tunnepitoisiin kommentteihin. Kaksi lääkäriä totesi raskauteni aikana saman asian; tupakoinnin lopettaminen on sikiölle suurempi vaara (keskenmenoriski) kuin sen jatkaminen. Itsekin terveydenhuollon alan ammattilaisena kehoittaisin kaikkia etsimään mielummin oikeaa tietoa, kuin tuomaroimaan muita äitejä. Uskpoisin, että suurimmat tuomarit ovat jollain tavoin oman äitiytensä kanssa epävarmoilla vesillä. Aina kannattaa lakaista " oma porras" ensin, ennenkuin luutii naapurin rappusilla.

Vierailija

> Oletko muuten tietoinen tietosuojalaista? Sen mukaan kenenkään

> tietoja, esim. nimiä ei julkiseti niin vaan levitellä. Ehkä siinä ainakin yksi

> syy, miksi keskustelija, jolta niitä tivasit, ei niitä tänne laittanut.

Olen hyvinkin. Oletko sinä? Lääkäri-potilassuhteen salassapitosääntö on kyllä yksipuolinen. Voin selostaa lääkärivierailuni tänne ihan vapaasti. Ja jos lähetät minulle kirjeen niin saan vaikka laittaa sen Hesariin jne. Viite mainitsemaasi kohtaan lakitekstissä olisi kiva mutta pyyntö lienee turha...

> Loistavan asiallinen linja muuten hänen viesteissä, toisinkuin eräiden

> muiden täällä...huhhhuh!

Kiva että sinäkin löysit suosikin.

Vierailija

Tupakoi äiti raskauden aikana tai, on hän yksin vastuussaan kasvavasta sikiöstään. En puolusta kumpiakaan, poltin itse raskauden aikana ja sain raskausviikkoihin nähden pienen, mutta terveen tytön. Sairaalassa kukaan ei syyllistänyt minua tuapkoinnin mahdollisesti aiheuttamasta kehityksen hidastumisesta, mutta maalaisjärkeä käyttäen tiesin, että se on osasyy.

Tupakointia on helppo puolustaa, kun mahdolliset haitat ei vielä odotusvaiheessa näy, mutta seisommeko yhtä vahvasti sanojemme takana, jos lapsi ei synnykään terveenä. Ja kaikki haittavaikutuksethan ei näy välttämättä ens. elinvuosien aikana, vaan vasta kouluiässä tai myöhemmin.

Tästä oppineena aion tehdä kaikkeni, että olen tupakoimatta jos tulen vielä joskus raskaaksi. Mutta minulla oli onnea, lapsemme on tänä päivänä terve, älykäs leikki-ikäinen.

Tämä ei ollut saarna, vaan yksi esimerkki, josta itse otin opikseni. Eiköhän me kaikki kannusteta toisiamme terveisiin elämäntapoihin kaikin puolin silloin, kun kannamme jotain niin ainutlaatuisen arvokasta kuin uusi elämä sisällämme. =)

Toivon jokaiselle parempaa uutta vuotta!!!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

terve vaan! mä olen 21- vuotias ja odotan ensimmäistä lasta. raskausviikkoja mulla on 33+4. koko ajan olen polttanu tupakkaa enkä ole edes ajatellut lopettaa. se on jokaisen oma päätös polttaako vai ei. se ei tee kenestäkään huonompaa äitiä, vaikka se rööki siinä huulessa roikkuukin. mun mutsi on polttanut kun mä olen ollu masussa, eikä silloin kukaan mitään valittanu, enkä mä ole mitenkään tyhmä tai kehitysvammainen tai muita hitaampi sun muuta. ja se on aivan varma, että kun joku jatkuvasti motkottaa niin sitä tekee asioita viel kaht rajummin. mielessään voi ajatella ja kauhistella tupakoivia odottajia, mut ei sitä kaikkea tarvii suustaan ulos päästää ja alkaa moralisoida. kaikki kuitenkin on tietoisia tupakan vaaroista, eikä sen takia välttämättä halua kuulla motkotusta. elikäs antakaa nyt hyvät ihmiset toisten olla sellaisia kun on älkääkä valittako ja motkottako koko ajan. hermot muutenkin kireällä. ja hauskaa kesää kaikille!!!!

että olet vielä lapsukainen...huhhuh...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat