Otetaampa uudelleen =)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Jos hakisitte ulkopuolista ( " vierasta" ) sperman luovuttajaa muumimuki juttuun niin mihin laittaistte ilmoituksen? Tai minne olette laittaneet?!

Haluamme todella paljon lasta meidän perheeseen. Mutta tuttava piirissä ei ole sellaista jolta voisi kysyä....!

Kommentit (10)

Vierailija

Kommenttini tuohon lapsen oikeus -asiaan on, että mielestäni kaikki on aivan ok ja lapsi esim. varmasti saa elämässään iloa esim siitä että ei ole perimässä sairauksia tai ulkonäössä häiritseviä erikoisi piirteitä, enemmän kuin hankalia tunteita siitä mitkä hänen biologiset juurensa ovat. Mutta jotta mitään mahdollisuutta ei hukattaisi, varatkaa mahdollisuus siihen että lapsi saa isona tietää kuka luovuttaja on. Luovuttaja, kun olet valmis auttamaan lapsettomia, autathan myös heidän lastaan täten etukäteen.

Kuulemma luovuttajat yleensä ajattelevat heidän soluistaan lähteneitä muiden perheiden lapsia jotenkin kuin etäisinä sukulaisina, sinänsä lievästi kiinnostavina ihmisinä joita kohtaan tuntee epämääräistä yleistä hyväntahtoisuutta. Tämä kuulostaa minusta oikealta asenteelta, ja sehän on oikestaan tapa jolla meidän tulisi ajatella kaikista ihmisistä (olemmehan sitäpaitsi tarkkaan ottaen kaikki sukua toisillemme, vain muutamat geenit erottavat meidät muista!)

Vierailija

hei eli me oltiin se pari jota iltalehti haastatteli. me todella löysimme luovuttajan cityn deitti netin kautta. mutta itse inseminaatio tehtiin kyllä klinikalla, ei kotona. en tiedä onko vaikeampi saada lähtemään mukaan jos toimempide tehdään kotona.

mutta varmasti meilläkin sattui oelmaan hyvää onnea kun löysimme luovuttajan ja vielä tosi nopeasti.

onnea etsinnälle.

Vierailija

Ymmärrän hyvin tunteen, että klinikalla sperman luovuttaminen voi tuntua kliiniseltä hommalta. Jos vielä kuitenkin pohditte asiaa, haluaisin kannustaa teitä silti tutustumaan klinikoiden toimintaan ja spermanluovutusprosessiin. Jospa se lähimpään klinikkaan ja henkilökuntaan tutustumalla tuntuisikin inhimillisemmältä touhulta.

Luovuttamalla spermaa on mahdollisuus antaa suuri lahja lasta toivovalle/toivoville. Itse olen todella ikuisesti kiitollinen niistä siemenistä, joiden avulla on meidän perheen lapset on klinikalla alkuun saatettu! Spermanluovuttajista on kova pula ja siksi tämä kannustusviesti, vaikka hyvin ymmärrän että asia pohdituttaa!

Hienoa että olette lähteneet pohtimaan tuota luovutusasiaa!

Vierailija

tuonne SETAn keskustelufoorumin rainbow-alueelle. Sieltä löytyy keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä. :) (ensin pitää rekisteröityä itse foorumiin ja sitten sieltä edelleen pyrkiä jäseneksi rainbow-alueelle)

www.keskustelu.seta.fi on osoite.

Joku oli muistaakseni löytänyt luovuttajan ihan jostain " deitti" -tyyppisestä palvelustakin, mutta tuolta foorumilta saa lisätietoja. Yhtä tällaisen " vieraan" luovuttajan avulla raskautunutta paria haastateltiin Ilta Sanomien Plussa-liitteeseen joskus tuossa keväällä, jos kaivelette kirjastossa vanhoja arkistoja niin heidän tarinastaan voi saada hyviä vinkkejä noihin käytännön kysymyksiin.

Pitäkää pää kylmänä ja olkaa rehellisiä itsellenne. Jos joku ehdokas ei tunnu hyvältä, niin hänen kanssaan ei kannata projektiin ryhtyä.. Ja muistakaa kirjata kaikki yksityiskohdat sopimuksiin *ennen* kuin aloitatte! Niillä ei lain voimaa ole, mutta niitä kirjoittaessa jokainen joutuu pohtimaan omia lähtökohtiaan perusteellisesti ja mahdolliset isompien ristiriitojen paikat tulevat ainakin toivottavasti esiin jo silloin.

Onnea matkaan!

-zel

Vierailija

Alussa kokeilin kepillä jäätä ja kyselin sukulaisiltani mielipidettä munasoluluovutuksesta. En halunnut heti paljastaa omaa tarvettani. Asenteet olivat niin murskaavia että päädyimme Tarton Elite klinikalle.

Viron lakien mukaan luovuttaja on 100% anonyymi, mutta luovuttajasta saa enemmän tietoa kuin Suomessa (harrastukset, sairaudet, fyysiset ominaisuudet). Klinikka on hyvin kansainvälinen ja korkeatasoinen.

Vierailija

Hei!

Kun löydätte sopivan luovuttajan kannattaa tehdä kirjallinen aikomussopimus (intentiosopimus) siitä mitä suunnittelette (suosittelen asinajajaa).

Miehellä on lain mukaan oikeus tunnustaa isyys (missä tilanteessa vaan) ja hakea sitten tapaamisoikeutta tai yhteishuoltajuutta. Jos nainen taas haluaisi isyyden tunnustettavan, ei laki vaadi isää dna-näytteeseen.

Spermanluovuttajista on myös huonoja ja erittäin huonoja kokemuksia.

Toivottavasti onnistutte!

Vierailija

Olen törmännyt muutamiin pariskuntiin, jotka sopisivat todella hyvin lapsen kasvattajiksi, mutta haikara ei vain sitä lasta tuo heille.

Olen halukas luovuttamaan sukusolujani naiselle, naisparille tai heteroparille, jossa esim. lapsettomuus johtuu miehestä. Koska olen heteromies luovutus voi sopia perinteisellä menetelmällä tai sitten " kuppiin" . Tervettä miestä tarjolla, ei sukusairauksia, ei sukupuolitauteja, ja muutenkin geenit suomalaista hyvää savolaista perimää. Luovutus täysin anonyymi ja siten, että en aseta mitään vaatimuksia tulevan lapsen suhteen, eli autan siementä tarvitsevaa.

Olen vm -68, 176 -68 vaalea mies.

Ottakaa luottamuksella ja rohkeasti yhteyttä, ja ilmoitus ei vanhene !!

kundi68@suomi24.fi

Vierailija

Yksi mahdollisuus on Z-lehti. Tosin, jos haluatte todellakin *vain* luovuttajan, joka ei koskaan pidä mitään yhteyttä lapseen, se kannattaa kirjata ilmoitukseen selkeästi. Z-lehden kautta saattaa kyllä löytyä helpommin homomiehiä/pareja jaettuun vanhemmuuteen.

Vierailija

me löysimme itse lapsellemme isän (ei luovuttaja, vaan osallistuva isä) lumipallomenetelmällä. Eli puhuimme asiasta avoimesti ystävillemme, jolloin ystävän ystävän kautta löytyi aiheesta kiinnostunut mies, joka oli meille tuttu, muttei *niin* tuttu että olisimme mitenkään ruvenneet lähestymään häntä tällaisella kysymyksellä!

Vierailija

Minusta, tämä ei siis ole välttämättä mieheni mielipide, mieheni spermaa menee jatkuvasti hukkaan. Mieheni on mielestäni geeniensä puolesta oikein mainio yksilö ja uskon, että hän olisi siltä osin ihan kelpo muillekin kuin minulle.

Olen ehdottanut miehelleni spermapankkiin luovutusta, mutta hän kokee sen käsittääkseni ikävän kaupallisena ja ihmisestä vieraantuneena asiana. Olemme keskustelleet myös aika paljon siitä, millaiseen isyyteen sperman luovutus johtaisi. Jos joskus lähtisimme mukaan luovutukseen, lähtökohtanamme olisi ehdottomasti se, että mieheni ei olisi isä millään muotoa, vaan että siinä perheessä, johon lapsi syntyisi, olisi kaksi äitiä ja sillä hyvä. Ei siis minkäänlaista juridista vastuuta tai oikeutta.

Mutta miten tälläinen anonyymiluovutus privaatisti voisi koskaan onnistua? Tai onko ajatukseni jo lähtökohdiltaan ihan typerä? Koen, että samalla tavoin kun voisin luovuttaa vaikkapa luuydintäni nimettömästi ilman korvausta jollekulle tuntemattomalle, voisi perheemme tällä tavoin toteuttaa lähimmäisen rakkautta. Mutta onko ajatus ihan utopinen? Ja entä ne lapsen oikeudet?

mietiskelee Tituliini

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat