Puolikeskoset :)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän tyttö syntyi rv 36+1 ja painoa oli 2800g ja pituutta 47 cm. Osaston kätilö kutsui tyttöämme puolikeskoseksi. Onkohan tämä ihan oikea käsite vai tämän kätilön omia juttuja...? Löytyykö muita " puolikeskosten" äitejä?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Itse en pitänyt poikaa keskosena lainkaan, mutta lääkäri luokitteli vielä keskoseksi. Isoksi keskoseksi. Näköjään vaihtelee tuo käytäntö.

Vierailija

Molemmat pojat ovat syntyneet keskosina tasan rv 35. Esikoinen 2900 gr ja kakkonen 3120gr. Koosta huolimatta molemmilla pojilla oli lähes kaikki keskosiin liittyvät " ongelmat" . Lääkäri sanoi minulle näin; Vaikka lapsi on iso kokoinen raskausviikkoihin nähden, niin silti lapsi on keskonen. Esikoinen pääsi kotiin kanssani viidentenä päivänä. Kakkosen kanssa oltiin sairaalassa vähän pidempään. Poika oli yhteensä 1,5 viikkoa pulssilaskujen ym takia. Ykkönen ei joutunut käymään missään keskos kontrollissa, mutta kakkosen kanssa käytiin 4kk, 8kk j a12kk iässä. Siellä tutkittiin miten laspi oli kehittynyt. Eli, minulle on sanottu niin että on keskonen jos on alle tuon rv37 koosta riippumatta. Ei se koko takaa sitä että keuhkot ovat kypsiä tai että ei tule keltaisuutta. En ole mikään lääkäri joten nämä ovat vain omia kokemuksiani.

Vierailija

Meidän likkamme motorinen kehitys taas on ollut pikkuisen hidasta, mutta normaalin rajoissa silti. Mä olen ajatellut niin päin, etteivät pienellä ole voimat riittäneet :)

Syntymämitat olivat 1620 g ja 41,5 cm (rv35+3), vuoden iässä mitat olivat 7170 g ja 68,5 cm. Ryömiminen alkoi kalenteri-iän mukaan n. 9-kuisena, konttaaminen 1-vuotiaana ja kävely 1v 2kk. Toisaalta, kun likka on ollut niin kirppu, häntä on luultu nuoremmaksi eikä kukaan ole oikein odottanutkaan mitään. Neuvolalääkäriksikin sattui tosi mukava tyyppi.

möhömaha2004:

Lainaus:

Kehityksessä hän on ollut koko ajan muita keskivertovauvoja edellä esim. 8kk kun rupesi kävelemään ym. Neuvolassa vaan sanottii että kun on niin pieni niin jaksaa paremn tehdä juttua.

Vierailija

mutta ihan hauska sellainen. Koko ei aina kerro ihan kaikkea, tästä on omakohtaista kokemusta. Tyttöni syntyi rv 36+4 ja painoa oli 2950 grammaa ja pituutta 48 cm. Hän oli keskonen, sillä hänellä oli RDS eli keskosten hengityselinsairaus. (Tarkoittaa sitä, että keuhkot eivät olleet kehittyneet loppuun saakka niin, että olisi voinut itse hengittää.)

Ehkäpä minun tyttönikin on puolikeskonen - kokonsa puolesta täysikasvuinen, mutta keuhkojen osalta keskenkasvuinen, siis keskonen. Ja tosiaan, lääkärin diagnoosi oli kotiutuspapereissa, että keskonen. Ja hoitajatkin painottivat sitä, että tyttö oli keskonen kotiutusohjeita antaessaan.

(Minulle tehtiin sektio raskausmyrkytyksen vuoksi. Käynnistelyt eivät tuottaneet tulosta. Kehoni ei suostunut synnyttämään keskeneräistä lasta...)

Vierailija

Painoa oli kertynyt 2485g ja pituutta 45cm.

Muuten tyttö oli terve,mutta kellastui viidentenä sairaalassa olo päivänä-> yks vuorokausi valokaapissa ja kaikki hyvin, sairaalassa oltiin 7pv,kaksi ensimmäistä neiti vietti keskos kaapissa,sokeriarvojen alhaisuuden takia.Muuten ei keskosuutta edes tytöstä myöhemmin huomaannut,kuin että ensimmäisen kuukauden hän vain nukkui ja keräsi voimia.5kk ikäisenä otti ikätoverit kasvussa kiinni ja melkeimpä kaikki uudet jutut vuoden ikään asti opittiin kk myöhemmin kuin mitä " suositellaan" .Nykyään vähä reilu 1vuotinen " keskoseni" ei eroa millään tavalla ikäisistään,jotkut asiat oppii nopeammin kuin saman ikäiset ystävänsä!!

Kyllä sitä itku silmässä tuli katsottua viereisissä kaappeissa olleita keskosia,jotka olivat hiukan yli kämmenen kokoisia sisukkaita pikku-ihmisiä...Tsemppiä kaikille äideille joiden lapset ovat joutuneet taistelemaan paikastaan täällä!!!!!

Vierailija

Keskosiksi luetaan kaikki alle 2500g painavat vauvat tai ennen rv 37 syntyneet vauvat. Näin keskosperheiden omilla sivuilla ja myös naistenklinikalla näin sanoivat.

Vierailija

Nykyään vastasyntyneiden hoito on niin kehittynyttä, että lääketieteellisesti ajatellen keskosuuden raja on varmaan siirtynyt.

Tyttömme täytti keskosen määritelmän sekä sikiöikänsä (35+3) että painonsa puolesta (1620 g). Lastenklinikan lääkäri kuitenkin totesi, ettei tytöllä ole varsinaisesti keskoselle tyypilisiä ongelmia. Mm. keuhkot olivat ehtineet kehittyä eikä hengitystukea tarvittu kuin aivan alussa. Suolisto oli kehittynyt ja maha veti hyvin. Aivoverenvuotoja tai tulehduksia ei ollut. Sydän oli normaali.

Mutta kuten saimme huomata, hyvät viikotkaan eivät aina kerro koko totuutta. Tyttö kellastui aika lailla ja oli noin viikon valohoidossa. Saturaatiolaskettelu vaivasi pitkään. Anemiaan tyttö sai kolme punasolutankkausta ja yhden satsin trombosyyttejä. Plus tietenkin sokeritippaa, valikoiman kivennäisaineita jne.

Vierailija

Hän oli virkeä syntymästään saakka ja sai täydet pisteet. Pääsi osastolle suoraan eli kaikki ihan normaalisti. Kehityksessä hän on ollut koko ajan muita keskivertovauvoja edellä esim. 8kk kun rupesi kävelemään ym. Neuvolassa vaan sanottii että kun on niin pieni niin jaksaa paremn tehdä juttua.

Vierailija

Meillä 3 ensimmäistä lasta ovat syntyneet 36+ viikolla ja kaikki olleet yli 2500g painoisia joten eivät ole olleet ollenkaan keskosia. Sen sijaan nuorimmainen syntyi 33+3 ja painoi 2180g joten hän oli sitä juuri ja juuri.

Vierailija

onkohan kaikki edes miettinyt mitä keskosuus tarkoittaa!!!!

Alle 37 vklla syntynyt on keskonen on keskonen sen tähden, että monen asian kehittyminen jää kesken ja maan päällä se on vaikeampaa kuin kohdussa ja alle 2500 painava keskonen (yli 37) on keskonen koska jostain syystä ei paino ole kehittynyt kohdussa...painolla nimittäin on syy yhteys moneen muuhunkin asiaan...

ärsyttää vaan toi vouhkaus kuka on keskone ja kuka ei......i

Vierailija

vaikka ihan hauska sellainen. Meillä kaksoset syntyivät vk 36 ja viikkojen perusteella olisivat lääkärin mukaan olleet keskosia, mutta koska olivat täysiaikaisen yksösen kokoisia, 2,8kg/47cm ja 3,3kg/49cm, papereihin laitettiin vain " ennenaikainen" ...Keskosuuden raja menee hoitavan tohtorimme mukaan vk 37 tai painona 2500g. Silti kuitenkin kuopuksemme joka syntyi vk 37 ja oli vain 2790g/48cm oli viikkoihin nähden pieni ja nälkiintynyt...lääkärin mukaan, ja silti häntä sanottiin täysiaikaiseksi...Että ota noista nyt sitten selvää =)

Vierailija

Sitähän mä tuossa edellä kerroin: että jos on alle 2500g TAI syntynyt ennen rv 37, vaikka painaisi enemmän niin " lasketaan" keskoseksi.

Vierailija

Tollero:

Lainaus:

Sen sijaan nuorimmainen syntyi 33+3 ja painoi 2180g joten hän oli sitä juuri ja juuri.

...mutta eikö sentään viikolla 34 syntynyt ole aivan reilusti keskonen, vaikka painaisi kuinka " hyvin" viikkoihin nähden?

Vierailija

luetaan keskosiksi, vaikka painoa olisi yli 4kg (niinkuin joku oli maininnut). Mun kummipoika syntyi rv 36+6, ja oli sairaalassa sanoneet, että keskonen, mutta jos olisi huomenna syntynyt niin ei olisi.

Vähän asian vierestä, mutta kun häiritsi tuo pikkuseikka =)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat