ei varaa maksaa kirjaston sakkoja, pystynkö ottamaan uuden kortin lapseni nimellä?

Vierailija

tekisi niin mieli kirjastoon mutta viime kesältä jäi niin paljon maksuja (olin 2kk pois kotoa ja unohdin lähtiessä palauttaa/uusia kirjat, kivat maksut kertyi). Pystyisinköhän avaa lapselleni kortin, hän on kyllä vasta 4v, vai millä hitolla pääsisin lainaa.. en kai millään :(

Tiedättekö pitääkö kaikki maksaa pois ennenkuin pääsee lainaamaan? Helsingissä asutaan..

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

ei, ei todellakaan ekaa kertaa. Mutta on valitettavaa kuinka usein vaikkapa vanhempien bisset ajaa tällasten tärkeämpien asioiden edelle. Velat ja laskut maksetaan AINA ensin, sitten pistetään suu soukemmalle sen jälkeen.

14

Vierailija

Mun mielestä aina pitää olla rahaa " sukanvarressa" yllättäviä tilanteita varten. Siis vaikka tulot olisivat kuinka pienet.

Tämän käytännön otin jo aikoinaan opiskeluaikanani; mulla on kaksi tiliä, päätili ja sivutili. Päätililtä siirsin aina mahdollisuuksien mukaan sivutilille fyrkkaa, esim. 5-10 euroa/kk. Aluksi mulla ei ollut sivutililleni edes automaattikorttia, joten rahan nostaminen oli vaivan takana (silloin ei ollut vielä nettiyhteyksiä). Rahaa säästyi ihan huomaamatta.

Nykyäänkin vielä siirrän sivutililleni rahaa. Tällä hetkellä siellä on vajaa 3000 euroa, vaikka maksamme asuntolainaakin. Olen kotihoidontuella.

Vierailija

Ja kyllä ekalla luokalla Helsingissä tuli lappu kotiin että kirjastokortti pitää lapselle hankkia jos sitä ei vielä ole. Koulu ei lainaa lapsille vaan jokaisella oma kortti. ÄLÄ lainaa lapsen kortille! Ja tuo rahattomuus asia: Helsingissä tarjotaan (ainakin sos. huollon kautta) taloudenpito kursseja jos on vaikeuksia talousasioissa. Nyt varaamaan kurssia ap! Tuo on ihan totta, mitä jos lapsi vaikka sairastuu (ei ihan tavatonta kuitenkaan) mistä ostat lääkkeet ym. taksit. Vastuulliseen vanhemmuutenn kuuluu osata hoitaa taloutta! T. Martta

Vierailija

Kun rahaa tulee, se painetaan sileäksi ekalla viikolla ja sitten loppukuu syödään kynsiä.

Vähän järkeä rahankäyttöön, niin on paljon helpompaa.

Vierailija

mietin vain pystyisinkö lainaamaan mitenkään lapselle kirjoja niin täällä syytetään/vihjaillaan meikkien ja kaljan ostosta (en osta kumpiakaan), lapsen saattamisesta velkakierteeseen (!!!) ja huonosta taloudenpidosta yms. Lopetan siis keskustelun tähän koska täällä ei ilmeisesti saa liian köyhänä näyttäytyä. Tiedoksenne kuitenkin, että

-rahat ovat meillä tiukalla aina, elämäntilanteesta johtuen

-lasta pitänyt käyttää paljon lääkärissä/tutkimuksissa (siihen revitään rahat aina) viime aikoina, eli rahaa mennyt lääkkeisiin ym

-laskut hoidan niin hyvin kuin pystyn, ja tuo kirjastovelka on jäänyt koska se ei mene perintään joten ei ole kiireellinen, muut laskut siis menneet sen edelle, ja menevät edelleen

-50e on meille tosi suuri raha

-sukanvarteen ei pysty laittamaan sillä kuukausittaiset menot ylittävät tulot vielä ainakin pari kuukautta

onnea teille joilla näin ei ole vaan sukanvarresta löytyy eikä 50e tee tiukkaa. Uskomattoman tylyjä ihmisiä täällä, vaikka ette edes tunne minua ettekä elämäntilannettani. No mutta toivottavasti itsellenne tuli hyvä mieli kun saitte arvostella mua :)

Vierailija

itsellä maksuja 25¿, eikä todellakaan varaa maksaa...... että tiedoksi ihmettelijöille, tiukkaa voi olla vaikka kuinka yrittäisi säästää

Vierailija

Ei vaikka on siitä ollut tietoinen vuoden ajan... 50 euroa jaettuna 12 on 4,16 euroa. Sen verran saa kuukaudessa kokoon keräämällä pulloja.

Täällä saa vastauksia ja ihmettelyjä, joten jos ei niitä kestä niin ei kyllä kannata kysyäkään.

Vierailija

Niiden myynnistä tuleva tulo on verotonta! Tiedän yhden ahkeran pariskunnan, joka tuosta hommasta tulevilla rahoilla osti kerrostalokaksion (tosin ei pk-seudulta) yhden vuoden marjasaaliin ansioilla.

Vierailija

Kirjaston lainat lojui työhuoneessa varmaan 1,5 kk myöhässä. Loppujen lopuksi sain noista sakkoja jotain 70 Euroa... Siinä oli paljon Vauva-lehtiä yms. Kyllä otti päähän. Pakko oli vaan maksaa.

Ainakin Tampereella olen kuullut, että maksamattomat sakot uhataan siirtää perintään joskus vuoden päästä.

Vierailija

En ollut varautunut. JA olin lisäksi varautunut normaaliin synnytykseen helpon raskauden jälkeen. En hätäsektioon, komplikaatioihin yms. Ei ollut edes miehellä tuon jälkeen voimia miettiä niin maallisia asioita kuin kirjastoa hetkeen... Sairaalassa olin pitkään ja sitten kotona aluksi kaikki oli ihan sekaisin. No, kaikki hyvin ja 70 Euroa sinne tai tänne. Pääasia eli vauva on terve ja myös minä.

Vierailija

Ja täytyy kyllä sanoa, että aika huonon kuvan annat itsestäsi kyselyilläsi.Miten aikuinen ihminen ei osaa yhtään säästää?Tai ottaa puhelinta käteen ja soittaa ja sopia maksuista?

Ja tiedoksesi, kyllä menee kirjaston maksut perintään.Nimenomaan Helsingingissä kirjastojen maksut on siirretty perintätoimistoille.Siis enemmin tai myöhemmin sinunkin maksusi sinne menevät.

Mielestäni olette ilman korttia niin kauan,kun saat sakot maksettua.

Ja jos kerran olette niin valtavan tiukoilla, oletekko sossusta kysyneet apua?

Nyt hoidat tilanteen,niinkuin aikuisen kuuluu.Otat yhteyttä kirjastoon maksusta.Jos osamaksu ei onnistu, säästät sen.Johan joku sanoi, että olisit saanut säästettyä jo jos olisit halunnut.

Anteeksi vaan, mutta ihme narinaa...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Voiko tällaisia ihmisiä olla oikeasti olemassa?

Aiheesta kirjoittanuthan ei valittanut saamistaan maksuista.Kertoi vain, miten hänellä ne kertyivät.

Ihanko totta sinä ensimmäisenä muistaisit kirjaston jos oma lapsesi olisikin sairas?

Voiko tuollaisia ihmisiä olla oikeasti olemassa???

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat