poltettua tuli...

Vierailija

poltan ja poltin molemmissa raskauksissani! poltin odotus ajallani piilossa,vain tutut tiesivät!vaunu ajan myös piilossa!lapset terveitä ja syntyessäänkin olivat 55cm 53cm ja painoa yli 4000g molemilla.nyt kun kehtaisin polttaa niin tupakointi jäi,sillä olisihan se noloa että 2 lapsen äiti kulkisi tupakka huulessa(näin ajattelin)!en tuomitse tupakoivia äitejä/odottajia sillä tiedän että heitäkin hävettää/harmittaa tupakointi.henkilökohtaisesti en usko myöskään tupakan tekevän pieniä lapsia tai allergioita,näitä löytyvät " kunnon" perheestä myös ja aivan yhtä paljon.jos äiti tai isä poltta niin se on hienoa ettei polta sisällä tai anna lapsen olla parvekkeella/terassilla samaan aikaan!ei tulisi läheistä mallia,ei passiivista alttiutta savulle! HYVÄÄ ODOTUSTA TUPAKOIVILLE JA TUPAKOIMATTOMILLE ÄIDEILLE! T:Delee

Kommentit (15)

Vierailija

Myös minä olen polttanut koko raskauden ajan (vko25 alkamassa) ja edellisen raskauden poltin, enemmän tai vähemmän. Neuvolassa toitotetaan, että lapsesta tulee pienikokoinen ja syntyy ennen aikojaan (edellinen syntyi 3 pvää lasketun ajan jälkeen ja oli 53 cm/4kg) Siis hirmu pieni ;o). En sano sitä etteikö voisi pitää paikkaansa tuo että poikavauvalta tuhoan tupakoinnilla mahdollisuudet suvunjatkoon, mutta ei se asia taivaassakaan taattu ole. Oletteko ajatelleet, että myös maapallon ilmansaasteet ja muut vastaavat voivat myös vaikuttaa siihen asiaan (vuosi vuodelta tulee tilanne pahemmaksi) Onhan tosiaan kiva sysätä kaikki syyt polttaville äideille, mutten sentään ihan niele sitä asiaa. Mieheni kanssa olimme 2 kertaa yhdynnässä ilman ehkäisyä ja kas, tässä sitä ollaan. Hänen äitinsä poltti koko raskauden ajan, eipä ainakaan häneen vaikuttanut.

Et silles vaan mä meinasin!

Vierailija

poltin n. 15 tupakkaa päivässä ennen kuin aloin oottaa.. Lupasin lopettaa kokonaan, mutta vkolle 20 asti poltin n. 7 tupakkaa viikossa. Koko ajan oli henkisesti huono olla ja koko ajan ajattelin sitä, että miten tyhmä oon kun poltan. Nyt oon rv 27+0 enkä 7 viikkoon oo polttanu yhtään. se loppu vaan yhtäkkiä. Ettekä usko kuinka ylpeä olen itestäni ja miten voi olla hyvä mieli!!! =) Mä pystyin siihen!!! ei ollu vierotusoireita ollenkaan..

Mä sanon että kaikki pystyy siihen, jos tarpeeksi haluaa!! Minä en ymmärrä niitä, jotka sanoo niin kovasti haluavansa lopettaa, MUTTA EI LOPETA!!

mutta yrittää tarpeeksi! Tsemppiä kaikille! älkää pilatko lapsianne tupakan poltolla!

Vierailija

Hei,

minäkin poltin ensimmäiset 9 viikkoa ennen kuin sain itseäni niskasta kiinni. Lapsen 3-vuotispäivään saakka luulin, että kaikki oli kunnossa ja mennyt hyvin. Silloin aloin epäillä, että jotain on pielessä ja epäilyni osoittautuivat oikeaksi 4-vuotiaana ja lapseni sai autismi-diagnoosin.

Autismi on perinnöllinen ja jokin häiriötekijä alkuraskaudessa kuten tupakointi voi laukaista sen. Arvaatte varmaan, mitkä itsesyytökset koko loppuelämän...jos olisin lopettanut 9 viikkoa aikaisemmin???????

Ja nyt toivonkin rakkaat äidit ja äidiksi aikovat, lopettakaa ennen raskautta, ettei teidän tarvitse kärsiä itsesyytöksiä koko loppuelämää.

Vierailija

Siis te jotka täällä niin kiivaasti tupakoinnin puolesta puhutte..?

Mitäs hyötyä siitä sauhuttelusta sille lapselle sitten on?

VOI todella olla ihan hyvin, ettei tupakoinnistanne vauvalle mitään harmia koidu nyt, eikä tulevaisuutta ajatellen, MUTTA eikö yhtään vaivaa se ajatuksen mahdollisuus: MITÄ JOS?!

Kun aina on myös se toinen puoli asioissa, eikä tupakointi jokatapauksessa KOSKAAN mitään hyvää ainakaan aikaan saa, vaikka kuin sitä omassa mielessä itsellenne puolustelisitte.

Eikä se lopettaminen ole KENELLEKKÄÄN MAHDOTONTA!! Mulla itselläni on ainakin todella huono itsekuri ja siltiki " pystyin" tupakoinnin lopettaan.

Ajattelin asiaa niinki, et tää nyt on pienimpiä " uhrauksia" , joita tuun varmasti lapseni eteen tekemään, ni jollen tätä pysty tekeen, mitä oikeestaan oon valmis uhraamaan ikinä lapseni ja hänen terveytensä eteen..?!

Ajatelkaa te muutkin vaikka niin, jos muuten tekis tiukkaa, se auttaa!

Ja jos päätätte jatkaa tupakointia, älkää viitsikö asiaa puolustella. Tiedätte varmasti itsekkin tekevänne siinä väärin ja haittaa lapsellenne. Pientä tai suurta, vahinkoa kumminkin.

Ilona rv29

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ajattele lastasi ja hänen tulevaisuuttaan! Nyt ei ole kyse sinun jaksamisesta ja pitkäjännitteisyydestä olla tupakoimatta, vaan lapsesi hyvinvoinnista!!! Ole epäitsekäs äläkä ajattele omia " riippuvuukisiasi" todellakaan!!! Aivan käsittämätöntä piittaamattomuutta, huh!

kyse ei todellakaan ole siitä etteikö piittaisi kuinka tupakan poltto omaan lapseen vaikuttaa!!!näin sitä asiaa on aivan turha kääntää...!!!!

Vierailija

turha syyllistää tai tupakkaa puolustella. Voi vain todeta, että kyseessä on käsittämättömän luja riippuvuus, joka ei helpolla hellitä. Itse olen ollut koko raskauteni polttamatta, mutta olen tosin siirtänyt riippuvuuttani sokeriin. Suklaata ja milloin mitäkin on mahdoton vastustaa.

Tietäkää tupakoitsijat ja siitä raskausaikana kieltäytyvät, ettette ole yksin himojen tai syyllisyyksien kanssa! Kuten tästä keskustelustakin huomaa, mietä on joka lähtöön, tulevia äitejä joita tupakka koskettaa. Pääasia varmastikin on, että on itselleen riippuvuutensa suhteen rehellinen! Ei yritä sitä kaunistella, tai peitellä. Olemme riippuvaisia siitä myrkystä - ja se riippuvuus meidät saa polttamaan ja jopa selittelemään sen vaarattomuutta.

Riippuvuuden voittaminen lähtee rehellisyydestä. Voimia jokaiselle!

Krista (rv29)

Vierailija

mitään takeita ei ole että se johtui just tästä niin ongelma on että tälläaiset syyllisyydentunnot ovat erittäin sitkeitä. Aivan kuten kaikki muuta " mitä jos" -tilanteet joilla on kauaskantoisia vaikutuksia. Siksi kannattaa toisiaan lopettaa heti. Vaikka sitten purisit puukeppiä parin ensimmäisen viikon ajan.

Vierailija

Ajattele lastasi ja hänen tulevaisuuttaan! Nyt ei ole kyse sinun jaksamisesta ja pitkäjännitteisyydestä olla tupakoimatta, vaan lapsesi hyvinvoinnista!!! Ole epäitsekäs äläkä ajattele omia " riippuvuukisiasi" todellakaan!!! Aivan käsittämätöntä piittaamattomuutta, huh!

Vierailija

Aikas kannustavaa puhetta odottaville polttajille !!!

Joo ja AINA tämä sama:" Lapseni syntyi täysin terveenä ja normaalikokoisena....." . Et sitten tiedä faktoja? Kun se äidin tupakointi VOI vaikuttaa lapseesi vielä hänen ollessaan aikuinen ja hänen alkaessaan suunnitella omia lapsia!? Varsinkin poikalapselle tupakka tekee tuhojaan jo sikiövaiheessa siittiöille (Nooh, onhan ne hedelmöityshoidot keksitty, jos siittöt ovatkin huonolaatuisia) ja myös tyttösikiön munasolujen laatuun vaikuttaa.

Hieman kärjistäen kirjoitan, mutta kun tämä on valitettavasti faktaa.

Vierailija

en kehtaa mahan kanssa julkisesti polttaa. vain mies tietää! Ja naapurit kaiketi. Onhan se noloa ja typerää, mutta en voi lopettaakkaan:-/ Ärsyttää oma heikkous tosi paljon.

Vierailija

ekan raskauden aikana lopetin kun yrjö meinas lentää jo hajustakin mut toisen aikana poltin,alussa vähemmän mut loppua kohti melkein aika normaalisti,vauva kyllä syntyi keskosena mutta ei tupakan takia vaan ku napanuora oli kalvoissa kiinni.en kyllä kiellä ettei tupakka mitään ois vaikuttanu mut ei ainaka mitään pahaa.ja jokainenhan odottaa tavallaan,mitä sitä ketään tuomitsemaan!

Vierailija

ninnu95:

Lainaus:

ja jokainenhan odottaa tavallaan,mitä sitä ketään tuomitsemaan!

Ja jokainenhan kasvattaa lapsensa tavallaan, vaikka sitten lyömällä, mitä sitä ketään tuomitsemaan

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat