Onko muita refluksitaudista/katarrista kärsiviä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen vasta rv 6+3 ja kärsin erittäin pahoista ylävatsaoireista. Sairastan refluksia ja ajoittain myös vatsakatarria. Ennen raskautta olin säännöllisellä lääkityksellä ja lääkkeet pitivätkin oireet mukavasti poissa. Nyt raskaana ollessa en saa näitä ky.lääkkeitä syödä ja Renniet ovat aivan liian miedot. En tiedä oikein mitä pitäisi tehdä, sillä en pysty syömään oikeen muuta kun puuroa, kaikki ärsyttää mahaa ja tekee täydenolon ja turvonneen tunteen moneksi tunniksi mahalaukun seutuville.

Tiedän että molemmat ovat aika yleisiä sairauksia joten olisi mukava kuulla miten muut odottajat ovat pärjänneet ja jos löytyisi jotain käytännönvinkkejä, niin ottaisin mielelläni niitä vastaan! :smile:

Alsucralista saattaisi olla hieman helpotusta katarriin ja Pharmaca Fennicassa mainitaan että ei tunneta riskejä raskaudessa mutta en jotenkaan silti uskalla ottaa niitä, kun olen niin aikaisessa vaiheessa raskauttani. Onko kukaan muu syönyt alsucralia?

Kommentit (7)

Vierailija

Moi

Itse olen kärsinyt ennen raskautta refluksitaudista ja mulla on siihen Nexium 40 mg lääkitys. Olen syönyt noin puolen vuoden välein kahden viikon lääkekuurin.

Kävin alkuraskauden ultrassa gynekologilla ja oli puhetta myös tästä lääkkeestä. Hänen mielestään alkuraskaus kannatti rauhoittaa eli ilman lääkettä. 18 raskausviikon jälkeen voi hänen mielestään syödä.

Alkuraskaudesta olen käyttänyt Gavisconia nestemäisessä muodossa. Nyt vaiva onkin alkuraskauden jälkeen vähän parantunut ja olen lipittänyt kahvia, vaikka se pahentaa oireita.

Mikäli oireet pahentuvat loppuraskaudessa syön sitten tuota Nexiumia, jota löytyy kaapista. Nyt siis rv 24+2

Koittakaa pärjäillä on v:mäinen vitsaus :/

Vierailija

Mistä päin olet jos saa kysyä? Mulla on vatsahaavauma(palleatyrän ja stressin aiheuttama) ja olen siihen syönyt omeprazolia,täällä ei kuitenkaan yleisesti,(ainakaan tietääkseni ja nyt kolmas tulossa),suositella sitä raskauden aikana.

Mulla on nyt alkanu tuo haavauma juilimaan ja olen muutaman omeprazolin ottanut. Mut kivut on sitä luokkaa,että joutuisin käyttämään säännöllisesti ja joudunkin nyt huomenna neuvolalääkärin kanssa neuvottelemaan siitä. Joten sitten voisin vinkata lekurille,että jossain muualla ainakin saa käyttää :)

Vierailija

Nyt kyllä säikähdin kunnolla, Emmu! En halunnut alkuraskaudesta tosiaan syödä mitään lääkkeitä ja kärvistelin oireiden kanssa. Useamman lääkärin vakuutettua että Omeprazol on turvallinen uskalsin vihdoin alkaa sitä ottamaan, mutta siltikin on pelko ollut mielessä koko aika. Asun Tanskassa, joten luulisi pohjoismaiden olevan aika lähellä toisiaan näissä asioissa..

Palaathan kertomaan lääkärikäyntisi jälkeen, että mitä lääkäri sanoi!

Vierailija

Mulla on kans todettu palleatyrä ja siihen söin monta vuotta lääkkeitä, joita ei nyt raskauden aikana saa syödä. Olis pitänyt käydä tähystyksessäkin, mutta en mennyt, kun eka kerta oli niin inhottava. Raskauden alkuvaiheessa n. rv 7-8 kävin gastroenterologilla(vai miten se nyt kirjoitetaan) neuvottelemassa lääkityksestä. Hän määräsi silloin gaviscon purutapletteja niitä kun on helpompi ottaa missä vaan ja vaikeisiin oireisiin omeprazolia, mutta ei hirveästi suositellut sen käyttämistä. No kävi kuittenkin niin että niitä gavisgoneja en pystynyt syömään, ne maistuivat aivan kauheiile ja yökkäilin aina kun niitä otin. Omeparazolia en ole vielä ottanut ollenkaan.

Nyt olen sitten yrittänyt pärjätä Renniellä ja Balancid novumilla. Kahvin olen jättänyt lähes kokonaan pois. Sängyssä olen korottanut päätyä ja nykyään nukun kahdella tyynyllä. Saa nähdä kun vauva alkaa kasvamaan enemmän ja painamaan mahalaukkua miten oireiden sitten käy.

Unelma ja vaavi rv14+3

Vierailija

Kommentoin joka tapauksessa, jos olisi apua muillekin kun vaiva on niin yleinen. Mä olen nyt vajaat 2 vuotta kärsinyt refluksitaudista, joka puhkesi esikoisen raskausaikana. Mahalaukun suu on " venähtänyt" . Emme uskaltaneet aloittaa uutta raskautta koska jouduin jatkuvasti syömään mahalääkkeitä, aluksi lanzoa ja sittemmin nexiumia ja gavisconia yhdessä. Odottelin että pääsisin leikkaukseen ja erikoislääkärin vastaanotolla todettiin että mahdollisien komplikaatioiden vuoksi ei leikata kun ei vielä ole pakko ja lääkäri sanoi että huoletta voi syödä nexiumia 20 mg joka toinen päivä ja lisäksi gavisconia raskauden aikana. Täällä nyt siis toivotaan raskautumista, harmi vain että sain tiedon lääkkeen sopivuudesta vasta nyt, vasta erikoislääkäri osasi neuvoa asiassa, kun pharmaca ja tuoteseloste kehottavat välttämään.

Vierailija

Juuri eilen kyselin refluksitaudista/närästyksestä kun kärsin myös siitä nyt tosi kovasti. Puuroa syön ja piimää juon, jee..!

Itselläni ei ole aiemmin ollut vastaavia oireita (ei edes kahden aikaisemman raskauden aikana) ja siksi olenkin ihan ihmeissäni nyt. Aivan samoja ongelmia vatsan kanssa kuin sulla ja lisäksi ärsytystä myös kurkussa - yskää ja ' ahdistusta' .

Valitettavasti en osaa vastata lääkkeitä koskeviin kysymyksiin enkä antaa muitakaan vinkkejä kun olen näin ' vihreä' . Ihana vaan kuulla, että jollain muullakin on samanlaisia oireita kun itsestä tuntuu, että elämä on mennyt ihan sekaisin tän homman kanssa (valvoin mm. toissa yönä 2h julmettujen ylävatsakipujen kanssa). Sitä tulee välillä ihan vainoharhaiseksi, että onko tämä sittenkään VAIN närästystä - mitä jos onkin jotain muuta vialla..?!

Mutta muuta en osaa sanoa kuin tsemppiä ja antaa toivoa, että raskaus tekee outoja asioita, tämä voi vaikka yhtäkkiä mennä ohikin! Ensimmäisessä raskaudessa sain yhtäkkiä laktoosi-intoleranssin (tosi pahan, jos käytin maitotuotteita kaikki tuli vetenä ulos) joka yhtäkkiä hävisi kokonaan eikä ole sen jälkeen näkynyt! =)

Vierailija

Sairastan refluksitautia ja siihen päälle minulla on vielä palleatyrä. Olen vuosia syönyt Nexiumia, joka piti oireet joten kuten aisoissa mutta raskaana olevillehan sitä ei suositella. Yritin alkuraskauden ajan olla täysin ilman lääkitystä, mutta eihän siitä tosiaan mitään tullut...

Nyt minulla on Omeprazol lääkitys, joka sopii (ainakin lääkärin ja tuoteselosteen mukaan) raskaana oleville. Lisäksi otan aina illalla nukkumaan mennessä Gaviscon- nimistä liuosta joka muodostaa mahalaukkuun suojaavan kalvon jotteivät mahahapot pääse kipuamaan ruokatorvea pitkin ylös. Näillä " eväillä" pärjäsin pitkälle, mutta nyt RV 34-> kun vauva alkaa olla jo niin iso että painaa mahalaukkua ja potkii mukavasti samoille seutuville, ovat oireet jälleen pahentuneet. Mutta onneksi loppu häämöttää! :)

Se täytynee vielä mainita etten asu Suomessa, joten voi olla ettei Omeprazolia ja Gavisconia saa sieltä, mutta aina kannattaa yrittää löytää vaihtoehtoinen lääkitys lääkärin kanssa. Mulla ei ainakaan ollut mitään hyötyä ruokavalion seuraamisesta, puuro oli tosiaan ainut joka piti mahan joten kuten kunnossa. Ja eihän sitä pelkällä puuron syönnillä jaksa kasvattaa masuvauvaa yhdeksää kuukautta....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat