Naispapit

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Entäs tämä? hyväksyttekö naiset pappeina, vai luetteko Raamattua, niin kuin ainakin lestadiolaiset tulkitsee? Meillä ainakin on aivan ihania naispappeja, ja on miespapitkin meidän seurakunnassa ihan mukavia kaikki. Ja aivan samanlailla pystyvät naiset kirkolliset toimitukset tekeen, kuin miehetkin. Ja joskus naisten kanssa voi helpommin keskustella ainakin naista koskevia asioita.

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Kuulun luterilaiseen kirkkoon ja se hyväksyy naispapit. Näin ollen minäkin hyväksyn.

Otatteko te koko muunkin raamatun sisällön kirjaimellisesti? raamatun mukaan nainen on saastainen koko kuukautisten ajan ja sitten vielä tietyn varoajan sen jälkeen, eikä silloin saisi oikein mitään tehdä tai minnekään mennä, kaikki mihin koskee on saastaista jne. Ehdottomasti ei saa olla yhdynnässä menkkojen aikaan eikä näinä varopäivinä. Ja toki muitakin hyviä naiseen liittyviä elämänohjeita löytyy.

Uskon, että raamattu on Jumalan sanaa, mutta kuitenkin aikansa maailman kuvaan perustuvaa tekstiä. Naisen asema oli silloin jotain ihan muuta kuin nyt, silloin oli ihan itsestään selvää että " nainen vaikenee seurakunnassa" . Nykyään se ei ole enää itsestään selvää.

Vierailija

Ev.lut. kirkkohan hyväksyy naispappeuden. Miksi kuulua sellaiseen, minkä opetukseen ei usko?

Reitsu:

Lainaus:

Meille on opetettu että jos nainen palvelee jumalanpalveluksessa niin meidän paikka ei ole siellä. Jos kirkossa on naispappi en mene siihen jumalanpalvelukseen. Jos Ehtoollista jakaa nainen en osallistu ehtoolliselle.

Vierailija

Mutta en lähde pois jumiksesta siksi, että pappi olisi nainen. Uskon, ettei se tee toimitusta epäpyhäksi tai ettei Jumala itse olisi läsnä sen takia, että pappi on nainen. Koen, että siinä pappi itse tekee väärin. En siis minä, eikä se ole kiinni minun uskostani.

Vierailija

ewamaria - 16.07. 19:55 vastaa tähän viestiin (1/3)

Armo ja laki

Jumala on armollinen. Jumala on Rakkaus. Jumala lähetti Poikansa sovittamaan syntimme. Aamen.

Miksi sitten laki, käskyt, kiellot, neuvot?

Minulla on lapsia, joita rakastan kaikessa vajavaisuudessani. Joka päivä annan heille ohjeita, neuvoja ja käskyjä: " Älä kiusaa toisia lapsia!" " Älä syö myrkyllisiä kasveja!" " Mene yhdeksältä nukkumaan!" " Pese hampaat!" jne. Teen sen siksi, koska rakastan heitä ja haluan heille kaikkea hyvää.

He ovat lapsiani, vaikka he kapinoivat, kyseenalaistavat ja rikkovatkin ohjeitani. Eivät he ehkä koskaan epäile ovatko he lapsiani vai eivät. He syntyivät minulle, joten lapsiani he ovat, vaikka alkaisivat käyttää huumeita tai tappaisivat ihmisiä (toivottavasti ei...).

Samoin toimii Jumala (tosin suuressa viisaudessaan ja täydellisyydessään). Kun synnymme Jumalan lapsiksi uskoontulon myötä, olemme hänen lapsiaan. Piste. Jumala rakastaa meitä suunnattomasti ja haluaa meille parasta elämässämme. Siksi hän antoi lakinsa, ohjeensa, kieltonsa käskynsä. Ne ovat parempia kuin ne, mitkä me annamme lapsillemme. Meidän tulisi kuunnella niitä ja totella, vaikka ne eivät aina sopisi järkeemme ja elämäntilanteeseemme.

Armo on kuitenkin se Jeesuksen sovitustyö, jonka kautta me pääsemme Taivaaseen. Tätä lapseutta meidän ei tarvitse epäillä (emme saakaan), jos olemme syntyneet Jumalan lapsiksi, " uudestisyntyneet ylhäältä" . Sitä kautta me pääsemme Taivaaseen.

Vierailija

mä voin vastata kysymykseesi " Ympärileikkautatko lapsesi?" Kyllä, ympärileikautin ja olen Kristitty! Ok, mun mies on Muslimi, mutta mun ei ollut mikää pakko suostua moiseen mutta suostuin sen takia koska Raamatussa käsketää ympärileikata. Ok, ei ole pakko, mutta aattelin että koska sitä EI KIELLETÄ Raamatussa ja se on miehelle tärkeetä, niin miks ei. Ja onhan se pojan mutteri nyt puhtaampi.

Muuten, monissa monissa Kristityissa maissa ympärileikataa poikalapset! Syy?

Naispappeudesta.... en ole ollut niitä vastaan tähän asti, mutta jos kerran se kielletää Raamatussa ja vielä jopa UT:ssa niin kyllä mä sit vastustan naispappeutta.

Vierailija

vai menikö nimet oikein. Sinä vipellys teet mielestäni arvokasta työtä. Ja olen samaa mieltä kanssasi naisesta pappina. kyllä pyhäkoulun opettajakin tekee opetustyötä, eikä se ole sen kummempaa, kuin kirkossa saarnaaminenkaan. Jumala ei erottele sitä kumpi tekee kirkossa työn, mies vai nainen. Ja sinulle myös Saaihu, Tervetuloa tänne keskustelemaan. Aika paljon samoilla linjoilla olen, kuin sinä. Ja usein naispapit ovat jotenkin inhimillisempiä, kuin miehet. heille vaan on jotenkin helpompi ouhuakin, kuin miehille.

Vierailija

anskumummi:

Lainaus:

vaikka Adam luotiin ensin, en siltikään hyväksy sitä ajatusta, että mies olisi jotenkin erikoisasemassa. Nainen ja mies ovat ihan yhtä hyviä tai huonoja. Naiset pystyvät tekeen ihan samat hommat, kuin miehetkin. Jopa papin työtkin. Monesti naispapeilla on vielä parempi ote työhön, kuin miehillä. Ovat jotenkin inhimillisempiä, kuin miehet. Ja naisten kans usein helpompi puhua kuin miesten. Äidillisyys yhtä hyvä kuin vertaus isään.

Kysymys on Jumalan antamasta tehtävästä miehelle ja naiselle. Jumala on asettanut papin viran miehelle. Naisille on esim. annettu synnyttäjän tehtävä, mikä sekin on kaikessa kivussaan ja tuskassaan aivan mahtava lahja Jumalalta.

Sitäpaitsi minulle Raamattu tässäkin asiassa sanoo ihan selkeästi kantansa, eikä minun ole tarvis sitä lähteä perustelemaan. Mutta yritänpä kuitenkin =)

Yksi mielenkiintoinen asia on muuten yleinen pappeus, mistä puhutaan UT:kin paljon. Yleinen pappeushan tarkoittaa sitä, että olemme kaikki pappeja Kristuksen seurakunnassa. Jokainen Jumalan luoma ihminen on Luojansa omaisuutta, mutta Kristuksen Kirkon tehtävänä on kaiuttaa Herransa suuria töitä ja kutsua kaikkia ihmettelemään Jumalan tekoja. Tässä merkityksessä jokainen kristitty - mies, nainen, vanhus tai sylilapsi - on kuninkaallisen pappissuvun jäsen. Puhekielessä tämä tunnetaan nimellä " Maallikko" .

Samalla kun UT nostaa voimakkaasti esille kaikkien kristittyjen pappeuden, se puhuu runsaasti ja rikkaasti ihmisistä, jotka on asetettu vastaamaan seurakunnista. Seurakuntavirka on tunnustuksemme mukaan Jumalan asettama, ja 1. Kor. 14:27-40 rajaa sen Herran käskyyn vedoten vain miehille. Seurakunnan virasta ja viranhaltijoista käytetään ainakin seuraavia termejä ja kuvia:

Paimen, esim. Ef. 4:11; 1. Piet. 5; Ap.t. 20:28

Vanhin, esim. Ap.t. 14:23; 1. Tim. 5:17; Tit. 1:5; Jaak. 5:14

Kaitsija, esim. Ap.t. 20:28; Fil. 1:1; 1.Tim. 3:2; Tit 1:7

Taloudenhoitaja, esim. Luuk. 12:42-44.

Erityisen vakavasti seurakuntaviran vastuuta korostetaan Ap.t. 20, jossa Paavali siirtää vastuun Vähä-Aasian kristityistä itseltään seurakuntien paimenille.

Vierailija

Raamattu ei kiellä ympärileikkausta, mutta ei siihen käskekään. Joissakin kristityissä maissa ympärileikataan, ja luulen syynä olevan vain kulttuurin, en kristinuskoa.

Laista tehdään aika usein iso numero. Ensin pitää ottaa Jeesus vastaan henk. kohtaisena vapahtajana, silloin saa ymmärrystä, ettei lain noudattaminen vaikuta Taivaaseen pääsyyn vaan se, että Jeesus Kristus kuoli syntiemme tähden ristillä, voitti kuoleman vallan ja avaa meille tien Taivaan Kotiin!

Se on niin yksinkertaista, mutta siitä tehdään usein vaikeaa....

Joku uskoontullut runoilijakin kirjoitti:

" Etsin ja etsin. Etsin vuorien huipuilta, syvältä metsistä.

Kunnes huomasin, että Jumalani olikin tässä, ihan lähellä."

Vierailija

On ollut surullista miten uskon avulla eriarvoistetaan naisia. Onneksi Suomessa on sukupuolista eriarvoisuutta koskevaa lainsäädäntöä. Tuntuu aika hirveältä että nuoret naiset hyväksyvät kaiken sen mitä uskonnollisissa tilaisuuksissa " opetetaan" . Me elämme nyt vuotta 2005 ja eriarvoisuutta perustellaan epämääräisillä raamatun tulkinnoilla.

Vierailija

11:5 " Sen sijaan, jos nainen on avopäin tai rukoilee, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin olisi antanut ajaa hiuksensa pois." Vaikka kohta käsittelee pään peittämistä, se mielestäni osoittaa hyvin, kuinka alkukirkossa naiset olivat ns. näkyvässä asemassa. Paavali pitää ikään kuin itsestäänselvänä, että nainen rukoilee tai profetoi ja profetoiminen ei tarkoita pelkästään tulevaisuuden ennustamista vaan se on myös opettamista. Sitten myöhemmin, 14:ssä luvussa(34. jae) hän yht äkkiä sanookin, että naisen on oltava vaiti, ei ole lupa puhua. Aika ristiriitaista... Paitsi jos Paavali antaakin ohjeita siitä, ettei siellä tartte kälättää?? Olen ymmärtänyt, että kreikankielinen sana tässä merkitsee puheen tuottamista. Paavalin kirjeet on muutenkin kirjoitettu aina tiettyyn tilanteeseen, jos seurakunnassa on ilmennyt jotain ongelmia ja tätä jaetta edeltävässä osiossa Paavali käsittelee nimen omaan seurakunnan järjestystä. Hän sanoo esim. ettei kaikki saa puhua yhtä aikaa kielillä, koska se häiritsee järjestystä eikä ole rakennukseksi. Sama pätee todennäköisesti tähänkin.

Vierailija

Jeesushan sanoi, ettei hän ole tullut lakia kumoamaan, vaan sen täyttämään.

" Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi" Matt 5:17-19.

Elikkäs näin. Tokikaan emme lakia ikinä pysty noudattamaan niin kuin Jumala on tarkoittanut, mutta siihenhän me onneksi saimme Jeesuksen. Mutta lain noudattamiseen meidän pitäisi pyrkiä.

Minä henkilökohtaisesti pidän evankeliumeja niinä kaikista tärkeimpinä raamatun opetuksina, sitä mitä Jeesus itse sanoi ja teki. Jeesus ei tietääkseni puhunut mitään naispapeista (jos muistelen väärin, niin korjatkaa toki!).

Vierailija

tiikerinkukka:

Lainaus:

Kannatan sitä, että jokaisella on vapaus harjoittaa kutsumusammattiaan sukupuoleen/rotuun/uskontoon katsomatta.

...vaikka melkein kaikissa arkielämän asioissa olen tulepalava feministi. Ortodoksisessa kirkossa pappeus on kuitenkin sakramentti (käsittääkseni myös katolisessa), ei mikä tahansa " kutsumusammatti" . Ortodokseilla on myös voimassa apostolinen sukkessio, millä tarkoitetaan sitä, että piispa on vihkinyt toiset piispat ja papit katkeamattomana sarjana apostolien ajoista alkaen. Koskaan ei lähes 2000 vuoden aikana papiksi ole vihitty naista. Kristus siis valitsi 12 opetuslapsensa joukkoon vain miehiä ja näistä tuli ensimmäiset piispat. Minusta on varsin ymmärrettävää, että tuollaisen perinteen muuttaminen ei käy kädenkäänteessä. Ehkä muutos tulee jonain päivänä, mutta kirkon konservatiivisena laitoksena täytyy " tarkkailla tilannetta" kauan ennen kuin suostuu tuollaiseen muutokseen.

Itse en haluaisi olla pappi, koska ajattelen, että se, että olen syntynyt naiseksi tarkoittaa sitä, ettei minua ole tarkoitettu papiksi. Kutsumukseni on jossain muualla.

Luterilaisessa kirkossa pappeus ei ole samalla tavalla sakramentti ja siellä papin toimen voi ajatella olevan maallisemmalla tavalla " ammatti" . Siksi minusta luterilaiset naispapit ovat ihan ok.

Usko vaatii myös nöyryyttä ja toisinaan täytyy vain hyväksyä asiat sellaisina kuin ne ovat. Minulle itselleni kiivaana feministinä saattaa tehdä ihan hyvää, että ainakin uskoni piirissä tunnustaa, että sukupuolilla on erilaiset roolit ja tehtävät. Suhtautumiseni on siis hyvin samanlainen kuin Kissanmintulla, pappeus on isän virka. Pappi on ennenkaikkea seurakunnan isä. Kirkolliset äidit löytyvät luostarista ja suorittavat siellä omaa tärkeää kutsumustaan. Ja lisäksi kirkossa on yksi Äiti ylitse muiden, nimittäin korkeasti kunnioitettu Jumalanäiti Maria.

Vierailija

Kyllä Mooseksen laki, kymmenen käskyä on voimassa. En sitä todellakaan väitä, ettei olisi.

Tarkoitin sillä, mitä sanoin VT:n asioista, että esim. lampaita ei tarvite uhrata Jumalalle, vaikka Vt:ssä tehtiin niin, samoin esim. ympärileikkauksia ei tehdä enää jne. KOSKA Jeesus täytti lain.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat