Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kättäri ' luomumpi' kuin NKL?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Esikoisen synnytin NKL:lla, kaikki meni tosi hyvin mutta epiduraalia tyrkytettiin ' väkisin' ja kätilön mielestä oli ehdottomasti parempi että ponnistan puoli-istuvassa asennossa, jakkaraa en päässyt kokeilemaan vaikka sitä toivoin.

Nyt pitäis miettiä missä seuraava vauva syntyy, vaihtoehtoina siis NKL tai kättäri. Haikaranpesään ilmeisesti kuuluu se että ottaa perhehuoneen (jota emme tällä kertaa halua). Mutta millainen paikka kättäri on muuten (ja onko siellä ammeita?), oiskohan yhtään ' luomumpi kuin NKL, vai ollaanko sielläkin heti tuikkaamassa piikkiä?.

Kommentit (9)

Vierailija

Tuurista riippuu siis saako, jos on muuten omat edellytykset kunnossa, että saisi lillua siellä. Saa kuulemma vuokrata jostain kautta oman ammeen ja viedä mukanaan varuiksi, jos ei varsinaista ammehuonetta saakaan, ainakin Haikiksen puolelle -03.

Muutkin tosiaan saa kommentoida. Toista olen menossa tekemään myös Kättärille, kun nimenomaan haluaisin sellaisen perhehuoneen, muussa tapauksessa saattaisin valita NKL:n ihan vaihtelun vuoksi (sektiokin tulossa toivottavasti ja jotenkin epäilyttää kyllä Kättäri siinä suhteessa, mutta samat lääkärit siellä kiertää kuin NKL:lläkin ja kyllä nekin sektion osaa tehdä, kun osaa ne pienemmissäkin sairaaloissa muuallapäin Suomea...!)

Vierailija

Eräs lääkärituttavani (ei riski- tai ongelmaraskaus) synnytti Naistenklinikalla syystä että siellä on kaikki mahdollinen tekniikka ja ihan viimeisin tieto käytössä sekä äidin että vastasyntyneen hoidossa. Sen takia sinne mm. ohjataan riskisynnyttäjät ja alle 35 rv synnyttävät (ainakin Jorvista).

Miinuspuolella sitten enempi laitosmainen olemus ja tekninen suhtautuminen (mm. kivunlievityksiin tms.).

Tämä on siis täysin kuultua tietoa, ei perustu kokemukseen.

Vierailija

Yksi ammehuone on, sinne pääsee jos on vapaa, siis tavis synnärillä. Haikiksesta en tiedä. Ystäväni on synnyttänyt molemmat jakkaralla ilman ongelmaa, saanut halutessaan. Asia kannattaa mainita viimeistään sinne mennessä.

Itse synnytin puoli-istuvassa asennossa, enkä muuta halunnutkaan. Epiduraalia ei oltaisi tyrkytetty, mutta vaadin sen itse. Ystäväni on synnyttänyt luomuna.

Kannattaa käydä tutustumassa ja päättää vaikka sitten. Ultrathan ei ratkaise kuitenkaan synnytyspaikkaa vaikka kai olisikin hyvä olla samassa sairaalassa. Neuvolasta voi kysyä myös lainaan ns. synnytysvideota kättäristä. Se kyllä monesti katsotaan valmennuksessa, mutta ainakin meillä sitä sai kotiin lainaan.

Itse olin todella tyytyväinen valintaani vaikka olin siellä yhtenä ruuhkaisimmista ajoista 9/03. Samaisena päivänä sairaala oli jo sulussa kun vauvoilta loppui sängyt. Silti palvelu oli ensi luokkaista ja ystävällistä. (toisin kuin saamani palvelu naikkarilla tutkimuksissa, toisen ystäväni synnytyksessä ja vierailuilla)

Tämä vain minun mielipiteeni ja kokemukseni, älkää pahoittako mieltänne jos olette erimieltä.

Vielä... Kättärille olen menossa nytkin toivottavasti parin viikon sisällä (rv 39+5)

Vierailija

ja mitään pahaa sanottavaa ei sairaalasta ole sanottavaa. valitsin naikkarin synnäriksi kun jäi kättäristä kauhu. Sain keskenmenon ja soitin kättärille, sanoivat että tuu näytille jos siltä tuntuu ja kun kättärille päästiin kätilö käännytti naikkarille. Lääkärillä oli kuulemma ollut niin kiireinen ilta ettei jaksa minua ottaa vastaan.

Naikkarilla ottivat minut heti vastaan ja lääkäri jopa teki kaavinnan minulle heti seuraavana aamuna juuri ennen työvuoronsa päättymistä.

Jouduin esikoisen odotuksen aikaa äippäpolilla käymäään veren vuodon takia ja siellä lääkärit todella hienosti tutkivat ja katsoivat että kaikki oli kunnossa.

Synnytyksessä naikkarilla minulla oli mitä ihanin kätilö. Jo siellä vastaanotossa sanoivat että saat minkä kivunlievityksen vaan haluat ja minähän pyysin kaikki mahdolliset. Kätilö oli todella osaava. ponnistin puoli istuvassa asennossa, muita asentoja en halunnut edes kokeilla. En revennyt edes pahasti kun kätilö osasi auttaa pojan niin hyvin ja hitaasti ulos. ja poika kuitenkin oli iso 4.4kg.

osatolla oli hieman kiirettä silloin kuin siellä olin. olin 2 hengen huoneessa ja ekana yönä siellä oli toinenkin äiti mutta seuraavan yön olin huoneessa ihan yksin.

Poika sai hyvin lisämaitoa. Minulla ei maito noussut rintoihin sairaalassa ollessa. Minua myös kuunneltiin siinä asiassa milloin haluan lähteä kotiin sairaalasta.

Eli todella tyytyväinen olen naikkariin. Siskonikin synnytti naikkarilla ja hänelläkään ei ole mitään pahaa sanottavaa. Siskoni piti ensin synnyttää kättärillä mutta vauvalla todetiin munuaisissa häikkää joten hänet siirrettiin naikkarille missä usein tutkivat ultralla vauvaa. Vauva vietiin synnytyksen jälkeisenä päivä heti hoidettavaksi lasketnklinikalle.

Nyt odotan pikkukakkosta ja mietin kumman valitsen naikkarin vai kättärin. Kättäri ois aika paljon lähempänä, mutta silti naikkari tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.

Tulipas sekavaa sepustusta ja hieman asian vierestä.

Öttis

Vierailija

Olimme isossa kauniissa huoneessa, jossa oli amme (iso ihana amme) ja jopa parivuode, jos olisin mieheni kanssa halunnut loikoilla siina synnytyksen alkuvaiheissa. Jakkara oli tarjolla (jota en lopulta halunnut kayttaa), terapiapallo oli ja olikin ehdoton. Hoitajat mielestani erittain luomuystavallisia, toppuuttelivat jopa aitiani (!), joka halusi minun ottavan epiduraalin (tyyliin: " nooh... annetaanpa hanen nyt paattaa, hanella oli toiveissa luonnollinen synnytys, eipas nyt..." ). Muutenkin katilo mielestani rahoitteli tilannetta taitavasti, kun aitini ei aina osannut oikein suhtautua (kehoitti kai menemaan kahville tms., kun oli kipera paikka). Ponnistusvaiheessa katilo hieroi taiitavasti valilihaa, enka revennyt uskoakseni juuri tasta syysta. Olisin saanut ponnistaa varmasti missa asennossa vian, paadyin kyljelleni koska se tuntui hyvalta.

En ollut Haikaranpesassa vaan normaalilla osastolla (olin myohastynyt ilmottautumisesta). Mutta suosittelen lampimasti, silla vaikka Kattari tietysti on sairaala, kylla he hyvin mielestani kuuntelivat toiveitani. Kirjoita toiveeesi vain paperille, jotta ne ovat varmasti mukana ja helposti katiloiden luettavissa sinne mennessasi (voit toimittaa sen jopa ennakkoon).

Vierailija

Kukaan ei ole pahemmin naistenklinikkaa puolustellut..

Itse olen menossa sinne kun ei ollut valintavaiheessa mitään tietoa paikkojen erosta, eli valitsin vain sen mikä on kotia lähempänä. Nyt kun olen käynyt siellä parissa ultrassa on tullut todella ikävä fiilis - meininki on jotenkin kolkkoa ja aika töykeää.. Toisaalta synnytän todennäköisesti keisarileikkauksella, joten olsiko se sitten parempi paikka siihen?

Vierailija

Mutta silti loppu piti hoitaa " luomuna" kun ei mitään saanut enää pitkään ponnistusvaiheeseen.

Jakkaran sain kun kärtin sitä, toivat Haikiksen puolelta. Lopulta synnytin kuitenkin täysin selälläni sängyssä jalat telineillä kaikkea kokeiltuani, seisovaa asentoa ei kuitenkaan saanut, vaikka se olisi ollut paras ekassa mulle ylivoimaisesti, en tiedä johtuiko sitten vauvan sydänäänistä vai kätilön ergonomiatoiveista...

Minusta eroja ei hirveästi ole, ehkä verhot? En ole käynyt NKL:llä tosin.

Kättärikin on kyllä aika sairaalamainen minusta, vaikka perhehuoneita on enemmän NKL:ään verraten. Tavallinen sairaala sanoisin, vain Haikiksen puolella ehkä " luomumpaan" paremmin suuntautuneita kätilöitä? NKL:llä eduksi lastenklinikka (vai mikä se teho-osasto on).

rv28+5

Uusimmat

Suosituimmat