Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jääkö 8-vuotiaasi (2. luokalle menevä) yksin kotiin edes joksinkin aikaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä 8-vuotias poikamme ei vieläkään tahtoisi jäädä muuten yksin kotiin kuin esim. puoleksi tunniksi.

Koko eka luokka meni niin, että mieheni aamu/yövuorojen aikaan minä olin niinä aamuina hänen kanssaan kotona niin kauan kuin hän lähti kouluun ja menin vasta sitten itse töihin. Mieheni iltavuorojen aikaan mummi tuli pojan seuraksi iltapäivällä kunnes minä tulin kotiin.

Nyt koetamme kannustaa poikaa olemaan sen 1-2 tuntia yksin aamulla tai iltapäivällä (ei satu koskaan niin, että pitäisi olla sekä ennen että jälkeen koulun yksin).

Tällä viikolla miehelläni on yövuoro eli hän tuli tänäänkin aamulla kuudelta kotiin ja kävi nukkumaan. Minä tulin kahdeksaksi töihin ja poika yrittää nyt sitten olla kymmeneen asti yksin. Kymmeneltä hän saa herättää isänsä. Alahuuli väpättäen jäi poika sinne yksi katsomaan videota.

Miten teillä muilla, joko lapsenne on yksin vastaavissa tilanteissa?

Kommentit (10)

Vierailija

Mutta toisluokkalaisena uskalsi jäädä kotiin yksin vasta kevätlukukaudella. Vaikka kuinka rohkaisin ja yritin käyttää puhelinta yms apuna, niin ei jäänyt. Onneksi työni puolesta pystyin järjestämään siten, ettei hänen väkisin tarvinnut yksin olla. Ja sitten hän vain rohkaistui keväällä ja nyt ei siinä asiassa ole ongelmia. Lapset ovat erilaisia, sille ei vaan voi mitään.:)

Vierailija

enkä ole pakottanutkaan! Eka luokka meni ihan hyvin, olin vauvan kanssa kotona, ja nyt lähden kuun lopussa töihin (lyhennettyä työaikaa) ja neiti menee kahtena päivänä viikossa iltapäiväkerhoon, kun muuten olisi yksin kotona. Lapsen on mielestäni annettava olla lapsi, eikä odotettava, että kun koulu alkaa, niin ollaan jo niin isoa...

Iltapäivät (sekä aamut) olisi mielestäni järjestettävä niin, ettei lapselle tulisi turvattomuuden tunnetta yksin olosta, muuten saattaa koulutyökin siitä kärsiä. Tosin aina se ei tietenkään ole kaikilla edes käytännössä mahdollista...

Vierailija

lapset kehittyvät näissäkin asioissa tosiaan aivan eri tahtiin ja mitä olen tässä tuttavapiirissä kuunnellut, niin tytöt eivät jää yhtä mielellään kotiin yksin kuin pojat. Meillä poika tokalla luokalla, pian 9 vuotias ja nauttii kotona yksinolosta. Saa rauhassa touhuta ja olla aina muutaman tunnin ilman veljiä. Osaa todellakin toimia tarkoituksenmukaisesti myös vaaratilanteissakin ja siihen häntä on kovin kannustettu ja opetettu. Jossain vaiheessa kuitenkin pitää osata kyseisiä asioita, miksei niitä opeta silloin, jos lapsella on itse siihen valmiudet ja haluja. Meillä esimerkiksi soi häkähälytin kaupassaollessamme (soi tosi herkästi), niin poika haki naapurit apuun, mikä mielestäni osoitti että pärjää hyvin, ei itse edes hätääntynyt. Tämä tapahtui hänen ollessaan 6-vuotias. Nykyään soitellaan kännykällä ja myös lankapuhelimella. Ei todellakaan ole pitkiä aikoja yksin mutta kauppaan ym. ei halua mukaan, jos vaihtoehtona on yksin kotona oleminen. Hän on sen luontoinen, joka nauttii yksinolosta, kuten minäkin. Vahinko voi sattua minkä ikäiselle lapselle tahansa, myös isommalle. Täytyy kuitenkin luottaa siihen, että lapsi pärjää ja myös rohkaista häntä siihen. Silloin on ihan eri asia, jos ei kerta kaikkiaan halua jäädä kotiin. Kyllä se halu pikkuhiljaa kehittyy. Ensin ihan pieniä aikoja sitten pitempiä. Monilla vaan just tuo kouluunmeneminen tuottaa hankaluuksia.

Vierailija

Minun tyttö jäi ekaluokalla aamulla joskus puoleksi tunniksi kotiin (asutaan koulun lähellä) ja meni kouluun yksin. Samoin halusi iltapäivällä joskus tulla kotiin ja olikin kotona 2 tuntiakin ennen kuintultiin. Mutta tämä siis oma valinta noin kerran viikossa, ip kerhossa oli paikka koko ajan. Nyt tokaluokkalaisena ei yllättäen haluakaan olla lainkaan yksin ja se on välillä aamulla ongelma kun pitäisi päästä töihin ja neidin koulu alkaa klo 9. Olen sitten sopinut että vien kaverille tai kaveri tulee meille ja lähtevät yhdessä.

Vierailija

Meillä menee myös poika nyt tokalle, ja on jo olevinaan NIIN iso, ettei välitä moneenkaan paikkaan enää meidän muiden kanssa lähteä. Kauppareissut ovat kauhistus, samoin kirjastot, vaatekaupat... Välillä hän kiukuttelee, kun me vanhemmat olemme muka LIIKAA kotona, eikä hän KOSKAAN saa olla itsekseen rauhassa, vaikka me mieheni kanssa teemme kahta työtä ja opiskelemmekin vielä työn ohessa. (Tosin minä olen nyt äitiyslomalla ja vähän tavallista enemmän kotonakin. =) )

Öitä en ole antanut vielä yksin olla, mutta useita tunteja päivällä kyllä. Kellon hän oppi jo eskarissa, samoin myös lukemaan. Oma kännykkä ostettiin turvaksi, kun kiinteää puhelinta ei enää ole. Näin saadaan aina tarvittaessa yhteys puolin ja toisin.

Pienestä asti on tykännyt olla yökylässä sukulaisilla ja tietysti mummolassa. Heidän mökillänsä on joka kesä ollut parikin viikkoa ilman meitä. Myös koulun kesäsiirtola ja muut leirit ovat olleet suosiossa.

Nyt kesäaikana päästin kavereiden kanssa myös uimaan ilman aikuista. Vähän kyllä mietitytti, mitä kaikkea voi sattua, mutta onneksi kaikki on tähän asti ainakin mennyt ihan hienosti.

Mielestäni tokalle menevää kannattaa kyllä jo kannustaa olemaan vähän aikaa itsekseenkin. Tarvittaessahan puhelimella tavoittaa, ja ainakin meillä saa aina mennä naapureiden luo, jos on jokin hätä emmekä me vanhemmat ole kotona. Toisaalta, jos se on lapselle itselleen aivan kamala asia, niin ei kannata pakottaakaan. Varmasti vielä tulee sekin aika, kun vanhemmat huokaavat, että vähempikin itsenäisyys riittäisi!

Koulupäivän alkua voisi välillä odotella kaverilla, varsinkin jos sielä on joku vanhemmista kotona. Samoin voisitte ehkä kysellä kavereiden vanhemmilta, josko poikanne voisi joskus olla koulun jälkeen heillä leikkimässä jonkin aikaa, ettei tarvitse olla yksin kotona. Hiljaa hyvä tulee!

Vierailija

Äitini meni töihin kun minä aloitin ekaluokan ja siskoni kolmannen. Minä tulin tavallisesti ensimmäisenä kotiin ja sisko tunnin päästä. Äiti pääsi töistä kolmelta ja oli kotona ennen puoli neljää.

Meitä odotti joka päivä keittiön pöydällä vihko, kummallekin omansa jossa luki oma nimi. Vihon etusivulla oli tärkeät puhelinnumerot, ja joka päivälle äiti oli kirjoittanut jotain uudelle sivulle.

Tekstissä oli tavallisesti joku pieni kotityö mikä piti olla tehtynä siihen mennessä kun äiti tulee kotiin ja ohjeistusta esim. " syö mustikkakiisseliä jääkaapista keltaisesta kulhosta" .

Oli paljon mukavampi että oli kotona jotain vastassa kuin tulla pienenä yksin kotiin tyhjään asuntoon.

Vierailija

Tietaako poikasi varmasti, mita tapahtuu, jos syttyy tulipalo? Entapa jos puhelimeen tulee outoja soittoja? Entapa jos joku seta kutsuu pojan katsomaan koiranpentujaan? Suomessa lasten annetaan olla edesvastuuttoman paljon yksin ja sitten silla viela rehvastellaan. Meidan 8-vuotias on niin reipas, etta voisi olla yksin koko yon. Typerampaa kommenttia en ole kuullut!

Vierailija

En minakaan kovin mielellani jattaisi lasta yksin kotiin jos han ei niin halua. Lapsuus on muutenkin nykyaan niin lyhyt.

Itse asun ulkomaila ja lapsilla on seka aamukerho etta iltakerho. Siita joudutaan kylla maksamaan, mutta saan sentaan menna toihin tietaen etta lapsestani huolehditaan.

Ota selvaa, ehka se olisi mahdollista jopa sinunkin paikkakunnalla jarjestaa jonkinlainen aamukerho. Varmasti koulussa on muitakin vanhempia jotka ihan samasta asiasta huolissaan.

Vierailija

Meillä ekaluokalla tyttö ei uskaltanut jäädä yhtään yksin kotiin, kaverin kanssa jäi kyllä mielellään. Luulin, että tyttöni on niin arka, että menee monta vuotta, ennenkuin viihtyy yksin kotona. No, tokaluokan aikana tilanne muuttui. Ja nyt kolmannella luokalla tulee yksin kotiin joka päivä, eikä ole valitellut. Tosin aamulla ei vieläkään halua jäädä yksin. No, eipä ole kuin yksi kymmenen aamu.

Vierailija

Peppis:

Lainaus:

Tietaako poikasi varmasti, mita tapahtuu, jos syttyy tulipalo? Entapa jos puhelimeen tulee outoja soittoja? Entapa jos joku seta kutsuu pojan katsomaan koiranpentujaan? Suomessa lasten annetaan olla edesvastuuttoman paljon yksin ja sitten silla viela rehvastellaan. Meidan 8-vuotias on niin reipas, etta voisi olla yksin koko yon. Typerampaa kommenttia en ole kuullut!

Uusimmat

Suosituimmat