mitä vauvalle talvivaatteksi liinaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

tuossapa kevätvauvalleni ensi talveksi myssyä kutoessani tuli mieleen että mulla ei taida oikein olla käsitystä siitä, miten vauva pakkassäällä puetaan.. luullakseni tarkoitus on ulkoilla lähes yksinomaan liinassa ja äidin takin alla, kantokaulurikin vaikuttaa fiksulta vaatteelta.

mutta siis mitä vauvalle päälle?

ruskovillan välihaalari on varmaan hyvä. varmaan hankin saman lafkan kypärämyssyn myös, ja sen päälle sitten neulemyssyä. pitkävartiset villasukat ja-tumput, villapusero (-housut?). mitäs muuta?

mulla taitaa olla yksi tooodella suri villatakki itsellä, että jos oikein karmean kylmää on niin mahdutaan varmaan molemmat paitsi saman takin, myös saman villatakin sisään.

mä olen nyt ajoissa tämän asian kanssa liikkeellä että ehdin neuloa varmana talveksi mitä neuloa pitää.

Kommentit (7)

Vierailija

no juu. sitä ruskovillan haalaria pidän kyllä vieläkin ihan varteenotettavana kapineena. ja kantokauluria myös. ja lisäksi olen nyt oppinut että ne äitiyspakkauksen toppatumput ja töppöset on aika hyvät liinahommiin, kun ne on niin pitkät ja ehkäpä hiukan tuulelta suojaavaa matskua. alle voi laittaa villatumput sekä -sukat.

ajattelin nyt siis ihan tosi kylmiä pakkasia. vai tuleekohan sellaisia enää ollenkaan..

hei muuten! lisäkysymys (jos tätä enää kukaan availee): meille muutti uusi koira ja vaikkei tuo nyt vaikuta kovalta vetämään, niin ties vaikka talvella innostuisi.. eli sitä ajatellen tuli mieleen, että kannattaisiko hankkia liukuesteet kenkiin? jos meinaan lähteä lapsi liinassa koiran kanssa pihalle? tai vaikka ilman koiraa? etten vaan kaatuilisi ja teloisi meitä.

Vierailija

Meidän neidillä on ollut jo kahtena talvena äidin takin ja liinan alla normaaleilla ilmoilla pelkät sisävaatteet+hyvin niskaa ja päätä suojaava hattu sekä jalkoihin villasukkia tai toppatöppöset. Ja kovilla pakkasilla sitten villahaalari tai äidin villatakki liinan päällä.

Ihan pieni vauvahan on kokonaan liinan sisällä, pääkään ei välttämättä tule esiin takin alta. Eli kannattaa muistaa, että onhan vauvalla jo siinä liinassakin paljon kangaskerroksia sisävaatteitten päällä. Ainostaan ne ulkonevat osat pitää suojata hyvin.

Vierailija

imy:

Lainaus:

tuossapa kevätvauvalleni ensi talveksi myssyä kutoessani tuli mieleen että mulla ei taida oikein olla käsitystä siitä, miten vauva pakkassäällä puetaan.. luullakseni tarkoitus on ulkoilla lähes yksinomaan liinassa ja äidin takin alla, kantokaulurikin vaikuttaa fiksulta vaatteelta.

mutta siis mitä vauvalle päälle?

ruskovillan välihaalari on varmaan hyvä. varmaan hankin saman lafkan kypärämyssyn myös, ja sen päälle sitten neulemyssyä. pitkävartiset villasukat ja-tumput, villapusero (-housut?). mitäs muuta?

mulla taitaa olla yksi tooodella suri villatakki itsellä, että jos oikein karmean kylmää on niin mahdutaan varmaan molemmat paitsi saman takin, myös saman villatakin sisään.

mä olen nyt ajoissa tämän asian kanssa liikkeellä että ehdin neuloa varmana talveksi mitä neuloa pitää.

No jos sinulla on vauva oman takin sisällä, niin liika kuumuus yllättää varmasti helpommin kuin vilu :). Meillä oli viime talvena takkini (väljä toppatakki) sisällä ulkoilevan vauvan päällä vain sisävaatetus (=puuvillainen body + potkari) ja jalassa villasukat, ja tietty kypärämyssy (ensin syksyllä puuvillaa, kylmällä talvisäällä villaa) ja sään mukaan pipo/myssy sen päällä. Ihan kylmällä käytin semmoista puuvillafleecehuopaa vielä jalkojen suojana, sitä oli helppo säätää tarpeen mukaan = jos tuntui että on liian lämmin, niin pudotin vaan fleecen vauvan selän kohdalta alemmas. (Tuota fleeceä sai ainakin viime vuonna Me&Mama-nettikaupasta). Äp:n toppatöppöset olivat myös kätevät.

Ja tietty sitten oli myös pitkä, lämmin kaulahuivi, jota kiedoin meidän molempien ympärille ja meidän väliin jäävää aukkoa täyttämään + lämmittämään. Kaulahuivi toimi tarvittaessa myös vauvan pääntukena, kun hän nukahti.

Vierailija

Mä keksin vetää pitkät säärystimet raajojen peitoksi - kroppa oli liinan sisällä muutenkin tosi lämmin!

Saa nähdä pääseekö tässä enää ollenkaan kantamaan kun pikku kyytiläisestä on tullut kova kävelemään...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat