Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astrologiasta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kyllä, tähtientulkintaketjun aloitus aivan täysin " uppo-nalle2" n innoittamana! Hei Uppis! *vilkuttaa*

Astrologia, tuo horoskooppien tiede :D. Vuosikaudet pidin astrologiaa suunnattomana huuhaana, ja pidän edelleenkin useiden lehtien päivä- ja viikkohoroskooppeja sellaisena. Mutta sitten... Vuonna 1990 löysin entisen vuokrakotini ullakolta irtokantisen ja tosi pölyttyneen opuksen, olikohan se nimeltään " Tähdet ja kohtalo" . Siitä luin ensimmäisen kerran kuvauksia nousumerkeistä, ja olipa kirjassa taulukkokin tuon merkin laskemiseksi. Hassu oli tunne, kun kirjassa kuvailtiin nousumerkin vaikutusta nimenomaan ihmisen ulkoisen olemukseen ja käytökseen, ja kirja piti lähes sanalleen paikkansa jokaisen laskemani tutun ja sukulaisen kohdalla! Sai skeptismini vähän kyytiä...

Sitten joskus tämän vuosituhannen alkupuolella huvittelimme ystäväni talviloman kunniaksi ostamalla kirjakaupan alekorista CD-ROM:n " Sinä ja tähdet" . Niskakarvat pystyyn nousten luimme kumpikin ohjelman meille tekemiä tarkkoja syntymäkarttoja, niin yksityiskohtaisia ne tuntuivat olevan. Jopa tietyt mullistavat elämämme käänteet näkyivät, vieläpä oikeissa ajankohdissa. Huii! Olin jo lähes vakuuttunut :DDD

Jokin pikku skeptikko-osa minussa vielä nalkuttaa, mutta nykyään olen hyvinkin vaikuttunut astrologian mahdollisuuksista ihmisluonnon kuvaajana. En ole kylläkään jaksanut perehtyä aiheeseen ihan niin antaumuksella kuin Uppis täällä, mutta suurella mielenkiinnolla tarkkailen lähiympäristöäni ja tietenkin sitä omaa tähtikarttaani ;DDD.

Mitä mielipiteitä tai kokemuksia teillä on astrologiasta? En todellakaan tarkoita tällä niitä päivähoroskooppeja, vaan ihan asianmukaisesti laadittuja syntymäkarttoja, joissa ainakin tärkeimmät tekijät on otettu huomioon. Tiedän, että ainakin vakaumuksellisilta kristityiltä Raamattu kieltää astrologian noituutena, oikeaa Raamatun kohtaa en kyllä muista. Se, missä puhutaan noitanaisista? Miten muut uskonnot suhtautuvat astrologiaan? Olen käsittänyt, että muinaiset arabit ainakin arvostivat astrologiaa, miten nämä nykyiset muslimimaat siihen suhtautuvat?

Uteliaana kyselee Tinuri, vaaka aurinkomerkiltään, nouseva rapu, kuu kaloissa ja vaa' assa stelliumi joidenkin laskureiden mukaan (= 5 planeettaa samassa merkissä), joten kai tuo vaakapuoli aika vahvasti korostuu..? Ulkonäköön se ainakin on vaikuttanut, stelliumin omistajien näet sanotaan olevan puna- ja kiharatukkaisia ;D

Sivut

Kommentit (117)

Vierailija

Katselin Tinurin linkin nyt vähän huolellisemmin läpi, ja huomasin, että siinä oli kyse vähän eri asiasta... eli siis kuten aina taiteessa, niin tyylisuuntia on monia=)

Ko. linkki siis oli japanilainen versio aiheesta. Alunperin trigrammithan " ilmestyivät" kiinalaisille tuhansia vuosia sitten (tarkkaa aikaa on mahdotonta määrittää) ja ovat sieltä sitten ilmeisesti rantautuneet Japaniin. Kuinka paljon tässä Japanin versiossa on enää alkuperää jäljellä?

Ainakin itsestäni vaikutti siltä, että se on jo ihan oma juttunsa... vähän enemmän sellainen " iltapäivälehtien horoskooppi" -tyylinen suuntaus. Näyttää siltä, että japanilaisiin trigrammeihin on vaikuttanut ennen kaikkea ihminen, kun taas alkuperäiset kiinalaiset trigrammit ovat taivaan ja tähtien avaruudellista sinfoniaa;)

Ai niin, ja asiasta kiinnostuneille paras versio I Chingistä on tietenkin Richard Wilhelmin käännös (Jungin esipuheella varustettu) I Ching- or book of changes. The Richard Wilhelm translation

Vierailija

Nyt te kyllä pidätte minua jo ihan hulluna ;0)! Mutta olen syystäkin innostunut - tämä on kaikkien aikojen kiinnostavin ketju =0) =0) =0).

Shangsalle syntymäaika: 7.3.1978 - kiinnostaisi kovasti saada tulkintaa tuosta =0).

Ja Morrelle; jo toki voin naputella ajatuksia ylös myöskin eri persoonien yhteen sopivuuksista - mikä on sinun miehesi nouseva merkki, (eikös hän ollutkin aurinko leijona?)? Joidenkin teorioiden mukaan myöskin kuumerkit olisivat ratkaisevia yhteen sopivuuden tutkiskelussa - mutta itse en ihan täysin allekirjoita sitä.

Jatketaan harjoituksia ;0)!

Vierailija

Täälläkin yksi tähtien tuijottelija :)

Itse en ole kovin perehtynyt länsimaiseen astrologiaan, himpun verran jotain opuksia olen lueskellut. Jonkin verran tiedän kiinalaisista horoskoopeista, mutta sitäkin enemmän TRIGRAMMEISTA. Ovatko tuttuja kenellekään? Eli kahdesta trigrammista muodostuu mm. I-Chingin heksagrammit, ja jokaiselle ihmiselle voidaan laskea syntymäajan mukaan oma trigrammi(vähän niinkuin luonnehoroskooppi, mutta mielestäni syvällisempi... tavallaan niinkuin " taivaallinen suunnitelma" ihmisestä, ikään kuin opas kyltti sille tielle, jota ko. ihmisen olisi hyvä kulkea)

Olen itsekseni usein pohdiskellut ja vertaillut näitä kolmea suuntausta(länsimainen-, kiinalainenhoroskooppi ja trigrammmit) ja heittäisin tällaisen ajatuksen kehiin:

länsimainen horoskooppi edustaa maan tasoa(toiminta), kiinalainen ihmisen tasoa(tunteet) ja trigrammit taivaan tasoa(ajatukset)...

Esim. Olen neitsyt(aurinko... kääk kosmomamma!) ja siivoilen samaan tapaan kuin Uppis:" Minussa nimittäin on aika vahvana tuo neitsyt; tunnistan olevani erittäin kriittinen, analyyttinen pilkun viilaaja - joka siivoaakin sellaisella tyylillä (eilen juuri tätä ominaisuuttani siivotessani naureskelin), että saatan jynssätä 2 tuntia pölyjä stereoista, vaikka ympärillä vallitsisi suorastaan kaaos! En siis näe helposti metsää puilta - kokonaisuuksien hahmottaminen on joskus (no okei okei.. aika usein) hieman hankalaa, kun olisi niin paljon niitä mielenkiintoisia yksityiskohtia joiden kimpussa taistella ;0).. "

Eli siis ilmennän neitsyttä tällaisella maan tasolla, johon mm.materia yhtenä ominaisuuksena liitetään... länsimainen horoskooppi tuo ainakin minussa esille jotain todella LÄNSIMAALAISTA, josta pyrin irrottautumaan. Länsimainen horoskooppi edustaa mielestäni(huom!en siis ole koskaan saanut perinpohjaista tulkintaa joltain asiaan perehtyneeltä " gurulta" ) sitä pinnallista puolta itsessäni... toimintani epäkohtia?

Kiinalainen horoskooppi (Koira ja nouseva Tiikeri) pääsee jo hieman pintaa syvemmälle. Kiteyttää luonteeni hämmästyttävän tarkasti (huom! nuoseva merkki tässäkin tärkeä... ilman sen tuomaa " maustetta" en allekirjottaisi k.horoskoopin luonnekuvaa). K.horoskooppi koskettaa inhimillisellä tasolla.

Tirgammini (Tuulen läpitunkevuus) sen sijaan on meikäläiselle se ihanne... kuultuani siitä enimmäistä kertaa hitusia niin itkin... se todellakin onnistui muistuttamaan jostain sellaisesta, jonka luulin jo unohtaneeni. Niin ja tämän trigrammin mukaan hahmotan helposti todella suuuria kokonaisuuksia (sotkuinen kämppä ei siis ole tällainen suuuri kokonaisuus;))

Mutta juu, kiinnostava on keskustelu!

Vierailija

Täpisen täällä, että miksi ne eivät ole minun tähtösiäni tulkinneet!

Hui, ihan pelottaa laittaa näitä kaikkia tänne, te osaavat luette minua kuin avointa kirjaa :DDD

Minä olen:

Aurinko Vaaka

Nouseva Rapu

Kuu Kalat

Merkurius Vaaka

Venus Vaaka

Mars Vesimies

Jupiter Jousimies

Saturnus Kaksoset

Uranus Vaaka

Neptunus Jousimies

Pluto Neitsyt

Deskendentti Kauris

Odotan kovasti, jos vaikka " kosmomamma" ja Uppis tekisivät pikaisen vilkaisun..?

Vierailija

Elikkä ukon planeetat näin:

Aurinko - Leijona

Nouseva - Vaaka

Kuu - Neitsyt

Merkurius - Leijona

Venus - Rapu

Mars - Leijona

Voittekin heittää sitten arvauksia mikä voisi olla piirre mikä minua eniten raivostuttaa :D

Vierailija

Sinussa minun mielestäni korostui vahvasti tuo vaa' an ominaisuus katsoa asioita monelta eri kantilta - ja sinusta näkee sen, että inhoat erimielisyyksiä sekä kaikenlaista karkeutta - pidät miellyttävästä, leppoisasta keskustelusta, ja kuu kalasi auttaa sinua etsiskelemään syvällekin " mystisiin vesiin" ;0), olit siis mielenkiintoinen yhdistelmä mystiikkaan taipuvaista luonnetta sekä älyllisesti asioihin suhtautuvaa ihmistä (tyypillistä kaikille ilman merkeille - mutta etenkin vaaka on heistä se joka pyrkii ennen kaikkea tasapainoon, käyttäen siinä hyväkseen älyänsä). Vaakoja on muuten kritisoitu juuri tästä ominaisuudesta pyrkiä pelkästään pohdiskeltuihin ratkaisuihin (ts. he usein päättävät mielensä - ei sydämensä mukaan), mutta sinulla on niin mukavasti täysin tunteella ja sydämellä elävien ravun ja kalojen vaikutusta, että uskon sinulla olevan tästä apua päätöksien teossa?

Tämä jää nyt kesken, kun pitää rientää - minäkin odotan mielenkiinnolla mitä kosmomammalla on sanottavanaan ;0), hän on näissä asioissa oikea virtuoosi =0)! Niin taitavasti luki minua, että olin oikein puulla päähän lyötynä vähän aikaa =0O =0)!! Jos kosmomammalla olisi jokin neutraali (tänne nettiin pistettävä) s-posti osoite selittäisin mielelläni enemmänkin tätä miten oikeaan sinä oikein osuitkaan meikäläisen kartan kanssa =0).

Vierailija

_____

_____ Taivaan luovuus

_____

__ __

_____ Järven tyyneys

_____

_____

__ __ Tulen kirkkaus

_____

__ __

__ __ Ukkosen liike

_____

_____

_____ Tuulen läpitunkevuus

__ __

__ __

_____ Veden syvänne

__ __

_____

__ __ Vuoren liikkumattomuus

__ __

__ __

__ __ Maan vastaanottavaisuus

__ __

Olet siis tinuri ' Ukkosen liike' . Kirjoittelen siitä jotain viim.huomenna, nyt iltatoimihäslinkiä...

Vierailija

Tai ainakaan minun järkeni ei yksinkertaisesti riitä hahmottamaan maailmankaikkeutta ja planeettojen liikeratoja niin kattavasti, että pystyisin sinulle (tai muille skeptisille) tätä asiaa tarpeeksi rationaalisesti selittämään - niimpä tyydyn vain sanomaan, että tämä ei ole mikään uusi tiede - vaan tuhansia vuosia jo ovat astrologit osanneet liittää tiettyjä luonteenpiirteitä ja - ominaisuuksia tietyille planeetoille. Se missä asennossa planeetat ovat ihmisen syntymähetkellä antaa syntyvälle lapselle omia speciaaleja piirteitä; vahvuuksia sekä heikkouksia. Hämääkö sinua, Ninni, se, että näillä astrologisilla merkeillä on nimet ja olemus eläinkunnasta (lukuunottamatta vaakaa, neitsyttä, kaksosta ja vesimiestä)? Häiritseekö sinua tämä mytologia? Jos esimerkiksi kertoisin sinulle, että minun horoskooppimerkkini (kalat) symboli on kaksi eri suuntiin uivaa kalaa joita yhdistää hopealanka - ja, että sen symbolin on tarkoitus kertoa juuri tästä kahtiajakoisuudesta, ja kalojen piirteestä uida karkuun hyvin helposti - niin kokisitko sinä sen taikauskoisuutena? Myyttisenä uskona - vai aikuisten satuna? Ajattelisitko ettei sillä ole minkäänlaista totuuspohjaa?

Etkö sinä allekirjoita valon (auringon) vaikutusta ihmiseen?

Koetko ettei sinuun vaikuta (mielialoihisi tmv.) ollenkaan esimerkiksi se missä päin Suomea asut / olet / minne matkustat? Oletko skeptinen myöskin " kuuhulluuden" suhteen (toiset ihmiset eivät saa unta täysikuulla, eläimet saattavat olla levottomampia ja ilmassa on kummallista taikaa ;0))?

Me asumme Espoossa, itse olen kotoisin Tampereelta (toinen kotini on pienestä saakka ollut Ruotsissa Tukholmassa) ja mieheni on kotoisin (ja anoppilani yhä vieläkin sijaitsee siellä) Rovaniemeltä. Joka kerta, kun menemme kylään Rovaniemen mummilaan minuun vaikuttaa se ilmasto ja valon määrä samalla tavalla - kesällä en saa ollenkaan nukuttua, kun aurinko ei laske ja talvella kärsin kaamoksesta.

Nämä ovat planeetoista lähtöisin olevia ilmiöitä joiden vaikutuksen siis tunnen ihan konkreettisesti - ei mitään taikauskoa. Samalla tavoin joka kerta, kun kohtaan elämässäni oinaan merkeissä syntyneen ihmisen (siis aurinko oinaan) en voi olla huomaamatta (vaikka kuinka neutraalisti suhtautuisin! Oli nimittäin minullakin aika ennen astrologian tuntemusta - ja silloin jo kiinnitin huomiota siihen ettei minusta vaan yksinkertaisesti tuntunut " hyvältä" näiden ihmisten seurassa enkä silloin ymmärtänyt vielä miksi näin on), että nämä ihmiset ovat hyvin usein kunnianhimoisia ja haluavat kilpailla - minä taas INHOAN kaikenlaista kilpailua, ja välttelen viimeiseen asti kilpailutilanteita. Tässä kohtaa en siis olemaan " samalla aaltopituudella" oinasihmisten kanssa eivätkä he minun kanssani.

Minun mielestäni on ihan järkisyihinkin perustuvaa koettaa selittää ihmisluonteita jollakin tavalla - ja minun mielestäni astrologia selvittää näitä asioita oikein hienosti! En siis allekirjoita sitä, että tämä olisi jotakin niin myyttistä uskoa, etteikö täysin skeptikkokin pystyisi löytämään tämän pariin =0).

Ninni muuten (ja myöskin Porenn saapi vastata =0)), millä te selittäisitte ihmisten perustavaa laatua olevia luonneroja tai henkilökemiaa muilla konsteilla? Onko teidän mielestänne rationaalista kieltää kaikenlainen säännönmukaisuus siinä miten ihmisen luonteen ominaisuudet muodostuvat - väite: " ne nyt vaan tulevat jostakin" tai " ympäristö vaikuttaa eniten" eivät mielestäni alkuunkaan pidä paikkaansa, ja jos näitä argumentteja harkitsitte käyttävänne, niin pyytäisin kattavia perusteluita ja pohdintoja niiden tueksi =0).

Todellakin mielenkiintoista keskustelua - ja etiäpäin sano mummo lumessa ;0)!

Vierailija

Niin - ihan ensiksi haluan (jälleen) kommentoida tämän asian uskottavuutta / tarpeellisuutta / todenperäisyyttä.

Tämähän on sellainen asia, missä tarvitaan jonkin verran uskoa - tarvitaan kaipuuta mystiikkaan ja hengelliseen olemukseen ihmisessä. Astrologia ei ole sellainen asia mitä voisi käsin kosketella, eikä siitä pysty vetämään kaiken kattavia johtopäätöksiä - se ei ole niinkuin Newtonin laki jonka mukaan omenan tiedetään varmasti tippuvan lattialle / maahan yhä uudestaan ja uudestaan - tämä ei ole ihan niin suoraviivaista " tiedettä" ;0)-, moni asia vaikuttaa ihmisen persoonan muodostumisessa, ja jottei tämä nyt liian yksinkertaiseksi kävisi ;0), täytyy vielä sanoa, että ihmisen eri persoonan osa-alueet ovat erilailla painottuneita eri vaiheissa elämää. Lapsena ihmisen persoonassa on aika voimakkaana aurinkomerkki, kun taas lähempänä kolmeakymmentä ikävuotta saa nouseva merkki enemmän " valtaa" . Kuumerkki on läsnä läpi ihmisen koko elämän vaistominän roolissa, se sanelee sen mikä on ensimmäinen reaktiomme asiaan kuin asiaan, sen mukaan ihminen suojelee kaikkein herkintä sisintään - ja se on ikäänkuin " naamio" ulkomaailman edessä. " Sponttaanit tunteet" voisi kuvailla kuumerkin vaikutusta ihmisen luonteessa ja olemuksessa kaikkein parhaiten. Kuumerkki voi olla kuin musta aukko, joka imee kaiken muun sisäänsä - ja sen " pauloihin" voi jäädä liiaksi koukkuun. Ihanteellisimmillaan se toimii yhteistyössä aurinkomerkin ja sisäisen minämme kanssa - jota nousumerkki värittää ja josta myöskin ihminen saa (ammentaa) tiettyjä piirteitä. Se merkki joka on ihmisellä nousussa saattaa sekoittaa pakkaa totaalisesti, se saattaa näyttäytyä hyvin vahvasti ihmisessä ja jättää aurinkomerkin (ihmisen varsinaisen perusolemuksen) varjoonsa - vieraat ihmiset saattavat tulkita monesti ihmisen luonnetta väärin pintapuoleisen tapaamisen perusteella juuri nousevan merkin vaikutuksen vuoksi.

Luuleeko vielä joku, että tämä on yksinkertaista ;0) ;0) ;0)?

Rohkenisin luonnehtia astrologiaa monimutkaisena uskomuksena, josta on löydettävissä ihan konkreettistakin todellisuus pohjaa - mutta sen parissa etsiskeleminen ja tutkiminen on yhden elämän kestoinen prosessi =0) - koskaan ei tule valmista - ja se on se mikä tässä kiehtookin! Hienoa, että on mahdollisuus edes oppia hieman suuntaviittoja minkä mukaan suunnistaa elämässä - ainakin minun mielestäni =0).

Jatkan tuota pikaa Primaveralle =0)

Vierailija

uppo-nalle2:

Lainaus:

Vaakoja on muuten kritisoitu juuri tästä ominaisuudesta pyrkiä pelkästään pohdiskeltuihin ratkaisuihin (ts. he usein päättävät mielensä - ei sydämensä mukaan), mutta sinulla on niin mukavasti täysin tunteella ja sydämellä elävien ravun ja kalojen vaikutusta, että uskon sinulla olevan tästä apua päätöksien teossa?

Hih, tässä karataan jo toiseen kiisteltyyn luonteenpiirteiden tulkintamenetelmään... Järjen ja tunteen liitosta: minulla on sattumoisin kämmenissäni ns. simiaaniviiva eli erillisten pään- ja sydämenviivojen sijasta yksi keskellä kämmentä kulkeva poimu. (Tällainen erityispiirre on myös Down-syndrooman omistajilla :D) Tätä viivaa kuvataan pään ja sydämen liitoksi. Joten eiköhän tuo analyysisi tue tätäkin, hih. Viileän analyyttinen olen harvoin :DDD

Vierailija

Ihmiselle on luonteenomaista maailmankaikkeudesta ja itsestään niin vähän ymmärtävänä etsiä vastauksia esim. astrologiasta, kahvipavuista, teelehdistä tai sammakon kurnutuksesta.

Eipä siinä mitään kunhan ymmärtää mistä huuhaasta on kysymys eikä vain rakenna elämäänsä sen varaan. Beware!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat