Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kokoisia pieniä 10-kuisina?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä oli lähes päivälleen 10 kuukautis-neuvola jossa tuli mitat, jotka ovat minusta todella pieniä varsinkin toisen pojan kohdalla (kyseessä siis kaksoset). Hän oli 70,5 cm pitkä ja painoa 7,9 kg. Toinen oli sentäs päässyt 8 kilon paremmalle puolelle, vähän alle 8,5 kiloa ja pituutta 72 cm.

Olen saanut aika paljon kommentteja, joissa poikia luullaan puolivuotiaiksi kokonsa perusteella. Toiset osaavat myös kertoa, että heidän nelikuinen vauvakin painaa jo 8 kiloa - todella kannustavaa :)

Syntymäpainot olivat rv 35:lla 1995 g (nyt lähes 8,5 kiloisella) ja n. 2300 g. Löytyykö täältä muita yhtä pieniä kavereita?

t. Meku ja epelit

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Vauva syntyi rv 34+2, kokoa hurjat 1630g/40,5 cm. Kymmenkuisena 6500g/59cm. Ja väljästi 1v/10kk KI 6720g/61 cm. Luullaan aina paljon nuoremmaksi, kun muista syistä ei istu, eikä paljoa liiku.

Vierailija

...Että minkä kokoisia 10kk pikkuihmiset ovat.

Meillä kaksoset syntyivät 32+5, molempien mitat 1940g ja 41cm.

10kk mitat 7750g ja 67,1cm, ja toisen 7510g ja 66,8cm.

Pieniä suuria ihmisiä. Kehitykseltään aivan ikäistensä tasolla, jopa edellä.

Eräskin " jättiläisvauvan" äiti taaaas ihmetteli että on ne hassuja kun on noin pieniä ja kuitenkin liikkuu noin. Minä sitten sanoinkin että minun mielestä teidän vauva on hassunnäköinen kun on noin iso ja ei tee mitään kun köllöttää vaan selällään. Tämä vauva oli n.4kk ja meidän 10kk. 4kk vauva oli isompi kuin meidän kaksoset...

Se on vähän mihin kukakin tottuu. Minusta tosiaan näyttää oudolta sellaisen isot vauvat mitkä vaan makaa ja pikkasen silmiä näkyy poskien seasta ;)

T. Ylpeä omista pienistä!!!!!

Vierailija

Tytöllä oli neuvola 9,5 kk iässä ja siinä mitat olivat 6980g ja 65,7 cm. Vielä pienempi on siis täällä meillä, tosin olivat lähtömitatkin pienemmät. Syntyi rv 29+6 ja oli 1115g sekä n 38 cm.

Viimeisimmässä keskoskontrollissa kaikki oli kunnossa, on pirteä, iloinen ja todella liikkuvainen tyttö. Vielä ei konttaa, mutta ryömii kyllä hurjaa vauhtia.

Kyllä paljon kuulee kommentteja juuri vauvan pienestä koosta ja onpa joku aikanaan ihmetellyt sitä miksi istutan niin pienta vauvaa, mutta tyttö on todella jäntevä ja on jo kauan ollut sitä mieltä että istualtaan tätä maailmaa sylistä katsellaan. En ole oikein osannut pahastua noista kommenteista, kaikki ovat ymmärtäneet kun olen sanonut että on keskonen, jolloin yleensä sitten ihmetellään sitä että onpa eläväinen ja reipas vaikka syntyikin niin aikaisin ;)

Ihmeitähän nämä meidän pienet lapsukaisemme ovat, ei sitä oikein itsekään välillä käsitä miten niin pienestä voi elämään selvitä ja kun vielä tietää että selvinneitä on paljon pienempiä ja paljon aiemmin syntyneitä kuin meidän neiti.

Vierailija

Tämä juttu ei taida kuulua tänne keskospalstalle, mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa tänne. Minulla on ihan täysiaikaisena syntynyt vauva, jonka mitat syntyessä olivat 47 cm ja 2780. 10 kk neuvolaa ei vielä ole ollut, mutta 8 kk ikäisenä tyttö oli 66 cm pitkä ja paino 6800g. Eli tuskinpa neiti on 10 kk ikäisenä edes noin " iso" kun Mepen vauvat. Minäkin saan jatkuvasti kuulla kommentteja siitä miten pieni tyttö on. Ja monet luulevat häntä paljon nuoremmaksi ja sitten ihan säikähtävät, kun neiti nousee seisomaan tai tekee jotain muuta mitä pikkuvauvat eivät tee.

Vierailija

Taitaa mennä jo vähän asian vierestä, mutta pakko todeta Männingkäiselle ja muille ei-niin-vauhdikkaiden pikkuisten vanhemmille, että ei kyllä meilläkään tämä pienempi kaveri vielä kovin liiku. Tai siis ryömimällä mennään kyllä ja pari kertaa olen yllättänyt hänet jo konttausasennostakin, mutta... Kaipa sitä jossain vaiheessa nostetaan masu pois lattiasta.

Veli kyllä epelöi toisenkin puolesta ja yrittää jo kiivetä sohvalle yms. vaikkei vielä osaa kunnolla kävellä. Ehkäpä juuri tuon vuoksi tuntuukin välillä niin pahalle katsella kun toinen vielä vain ryömii. Mutta kaikki aikanaan...

Muuten, 1-v. neuvolassa olivat pojat mitoissa jo lähes tasoissa. Välillä pienempänä käynyt A-poika oli vain 160 grammaa veljeään kevyempi (8,8 kg), mutta pari senttiä lyhyempi (72 cm) :)

Aurinkoisia syyspäiviä!

Meku ja epelit 1-v.

Vierailija

10kk neuvolassa tyttö oli 71,8cm ja 7590g. Eli todella pikkuinen.. Vaatekokona housuista pituudesta olisi hyvä 68cm ja vatsasta 62cm..

Vierailija

Männingkäinen:

Lainaus:

Vauva syntyi rv 34+2, kokoa hurjat 1630g/40,5 cm. Kymmenkuisena 6500g/59cm. Ja väljästi 1v/10kk KI 6720g/61 cm. Luullaan aina paljon nuoremmaksi, kun muista syistä ei istu, eikä paljoa liiku.

Babymme syntyi 27+2viikoilla ja mitat oli 1005g ja 35cm.Nyt 7kk vanhana painaa n.6010 ja pituus 61.4.eli tosi pieni poika on ja aiheuttaa hassuja tilanteita kun on niin pieni ja niin viisaan näköinen ja oloinen..eikä viitsi kaikil oudoil selittää keskosuutta..maltillisesti otamme vauvan kehityksen ja annamme aikaa...ens viikol on jännittävä keskospolikontrolli..palataanko asiaan..?

Vierailija

Vaikka sitä tietääkin, että kyllä ne tenavat kasvavat koko ajan, vaikkakin hitaanlaisesti, niin silti sitä välillä sortuu epäileväiseksi. Olette ihan oikeassa, ettei keskosia voi verrata täysaikaisiin tai tietysti ylipäätänsäkään muihin lapsiin, kaikkihan me olemme yksilöitä. Mutta silti välillä tulee niitä hetkiä jolloin miettii noita tahtomattaankin.

Mutta mitään varsinaista pään vaivaa tuostakaan asiasta ei kehtaa ottaa, niitä riittää kyllä varsinkin tuon vilkkaan B-epelin kanssa ihan muutenkin :D Ja onhan se hyvä kun ei ole mikään " tonnikeijukainen" , eipähän ole niin paljoa massaa kun kaatuilee ja kumpsahtelee :)

Aurinkoista päivän jatkoa teille kaikille!

Vierailija

Hei!

Meillä kaksoset syntyivät rv 32+4, ja he ovat aina olleet toisten ihmisten mielestä pieni kokoisia. Nyt heillä kalenteri-ikää jo 4v 1kk. Kasvua tärkeämpänä olen itse aina pitänyt lasten muuta kehitystä. Meillä kumpikin lapsi on kehittynyt " aikataulussa" keskosuudesta huolimatta, joissakin asioissa ovat kehittyneet jopa tosi aikaisin.

Kasvu on aina ollut omilla käyrillään, tai sitten niiden alapuolella. B-vauva on vasta nyt päässyt 0-käyrälle paino-suhteessa pituuteen. A-vauva on edelleen miinus käyrillä.

Mutta sitten niitä mittoja:

A-vauva (poika):

syntymä: 1705 g / 41,9 cm

1,5 kk: 3085 / 48

3kk: 4485 / 55

6kk: 6269 / 61,6

8kk: 6845 / 66

10kk: 7555 / 68

12kk: 7990 / 71

1,5 v: 9440 / 78,6

2 v: 10545 / 85

3 v: 12,9 kg/ 93

4 v: 15,2 / 101,5

B-vauva (tyttö):

syntymä: 2060 g / 43 cm

1,5 kk: 3245 / 48,9

3kk: 4550 / 54,8

6kk: 6225 / 62,7

8kk: 7235 / 65,9

10kk: 8075 / 67,8

12kk: 8465 / 70,4

1,5 v: 10245 / 78,4

2 v: 11515 / 84,6

3 v: 14 kg/ 92

4 v: 16,1 / 101,2

Joten jos sinä vertaat omien lastesi mittoja meidän muksuihin, niin meillä lapset ovat olleet vuoden ikäisinä sen kokoisia mitä teillä ollaan nyt. Anna ihmisten mielipiteiden olla heidän mielipiteitä, älä sinä niistä välitä. Tiedän, että se ei ole helppoa, kyllä minäkin sain ja saan vieläkin kuulla siitä kuinka pieniä meidän lapset ovat. Pahimmalta tuntui lasten ollessa 10 kk, kun eräs nais ihminen tuli kysymään, että joko vauvat ovat täyttäneet 4 kk. Lapset istuivat silloin rattaissa selkä suoraassa. Sanoin rouvalle, että kyllä ovat täyttäneet jo 4 kk, ja lisäksi meillä lapset kävelevät jo puita pitkin. Sen jälkeen poistuin paikalta.

Ninna

Vierailija

Ei muiden kommenteista kannata välittää, vaikka se tosin välillä todella ärsyttääkin...

Meilläkin joskus tuossa kahdeksankuisen paikkeilla moni sanoi, että jokos puoli vuotta on tullut täyteen yms. Että ei kyllä yhtään näytä sellaselta jässikältä, kuin meidän poika silloin siinä iässä :(

Välillä se kirpaisi, yleensä ne päästi ohi korvien vaan.

Sairaala, lääkäri ja neuvola on aina ollut kannustava ja kehuva, ja onhan se kasvu ollutkin koko ajan tasaista ja hyvää. Taidot tulee silloin kun tulee, jotkut vähän myöhemmin, mutta kuitenkin :)

Meillä SGA vauva, nyt 10-kuisena mittoja löytyy näin:

pituutta 71,5 ja painoa vähän yli 9 kg:a. Syntyi 36 + . Syntyessään 42 cm ja 1900 g.

Esikoinen syntyi täsmälleen samoilla viikoilla ja painoi reilut 2,5 kg ja oli 47 cm pitkä. Hänellä ei ollut mitään diagnoosia.

Esikoinen oli 10-kuisena vain kilon painavampi ja kolmisen senttiä pidempi.

Mutta onhan näitäkin kahta omaa vähän vaikea verrata, (eikä tarvitsiskaan), koska toisella on kuiteskin todettu tuo SGA.

Ennenaikaiset painii kuitenkin ihan ikiomassa sarjassa, joten tota vertailua ei kyllä kannata pahemmin harrastella :)

Vierailija

Kaikki on suhteellista. Tytöllämme lähtökohta oli 1620 g ja 41,5 cm (rv 35+3, SGA). Vuoden iässä mitat olivat 7170 g ja 68,5 cm. Puolitoistavuotiaana painoa oli 8130 g ja pituutta 74 cm.

Saavutuskasvua on tullut vasta vuoden iän jälkeen. Lääkäri " lohdutteli" , että sikiöaikaisesta kasvuhäiriöstä kärsineet saavuttavat myöhemmin tai eivät ehkä ollenkaan. Itsekään en ole kovin pitkä, osin se on varmasti perinnöllistä, mutta olen lapsena saanut suuria kortisoniannoksia, mikä hillitsi pituuskasvua. Ainakin tiedän, mitä tytöllämme on edessä ;)

Ei kannata vertailla keskosta täysiaikaisiin. Ja jos täysiaikaisen vauvan vanhemmat vertailevat omia lapsiaan sinun lapsiisi, se on heidän ongelmansa. Välillä mua ärsytti, kun tyttöä luultiin paljon nuoremmaksi, mutta toisaalta eipä sitten puolitutut tulleet tiedustelemaan, että " jokos teillä kävellään, kyllä meillä vaan" .

Mä olen kokenut positiivisena asiana sen, etten ole oikein voinut verrata tyttöämme muihin, hän on kulkenut niin omia käyriään. Motorinen kehitys on ollut hitaanlaista, mutta normaalin rajoissa. Tyttö on niin virkeä pakkaus, etten ole jaksanut huolestua vaan olen iloinnut jokaisesta uudesta kehitysvaiheesta. Nykyään hieman ärsyttää se, että päivähoidossa tyttöä (1v 10kk) pidetään joskus vähän vauvana, vaikka hän tarvittaessa osaa olla todella omatoiminen (syö itse, käy potalla, opettelee pukemaan jne.).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat