Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin perustuu, että on pakko maistaa kaikkea ruokaa esim.päiväkodissa?

Vierailija

esikoulussa, koulussa??

Opettajat mihin perustuu, että on pakko maistaa?

Miltä tuntuu opettaa/kasvattaa/komentaa lasta syömään jokaista ruokalajia esim. 5pv viikossa koko vuoden ajan?

Itse vihaan niitä ruokia, mitä aikoinaan opettaja pakotti minua syömään koululaisena, en tänä päivänäkään laita niitä suuhuni!

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Ellei hoitopaikassa pystytä ottamaan huomioon sitä, ettei yhden lapsen ole *pakko* maistaa ruokaa, olisi mielestäni syytä kokonaan luopua lasta alistavasta pakotuskäytännöstä. Lempeästi voi rohkaista maistamaan, mutta pakolla ei saada mitään hyvää aikaan.

Olen yhä sitä mieltä, että minun lastani ei pakoteta syömään mitään muuta kuin ihan välttämättömät lääkkeet.

Vierailija

Se on totta, että makuaisti kehittyy. Vai kuinka moni voi rehellisesti myöntää pitäneensä lapsena vaikka homejuustosta, sipulista tai oliiveista? Ja sitten ikävät kokemukset jostain ruuasta voivat laukaista sen, ettei tätä ruokaa kertakaikkiaan voi syödä. Itse oksensin ala-asteella, kun oli nakkikastiketta, ja seuraavan kerran kykenin maistamaan ko. ruokaa vasta vuosien päästä.

Sellaisia ruokia, joita ei vaan voi syödä, on varmaan kaikilla, ja tällaisessa tilanteessa maistattaminenkin tuntuisi aika sadistiselta. Toisaalta taas olisi kurjaa elää koko elämänsä ilman, että ikinä oppisi syömään mitään uutta (ruoasta krantut, siis sellaiset jotka ei syö " mitään" on aikas ärsyttäviä :/).

Itse olin pienenä TOSI kranttu, eikä mua pakotettu kotona syömään niitä ruokia, joita en halunnut. Muistaakseni ei pitänyt edes maistaa. Sain sitten jotain aiemmin ollutta ruokaa pakastimesta tms. Sitten jotain tapahtui, ja nykyään syön rehellisesti sanottuna lähes kaikkea mitä eteen pistetään. Kun ei ole pakotettu syömään, ei ole päässyt syntymään näitä inhokkeja, joita ei voisi kuvitellakaan suuhunsa laittavansa.

Vierailija

Perheen syonti tavat eivät heille kuulu.

Koulun kuuluu opettaa - syominen ei ole oppiaine.

Asun ulkomailla ja lapseni on aina ottanut eväät tarhaan ja nyt en raski pakottaa syomään jenkkiläistä kouluruokaa joten ottaa vieläkin eväät.

Sitäpaitsi hän ei voi syodä lihapullia tai nakkeja kun kerran nyt on raudat suussa ja sellainen takertuu hyraxiin.

Ruuasta ei tapella. Ja sitä saa jättää syomättä. Vatsa ei ole roskakori.

Jos tulisi muutto suomeen niin pyytäisin koulua vapauttamaan hänet ruokailusta. Lapseni syomiset ei heille kuulu.

Vierailija

On ihan hyvien tapojen mukaista sanoa jo ennen maistamista, että kiitos ei. Sen sijaan hyvien tapojen mukaista ei ole sen jälkeen tuputtaa tai käskeä maistamaan.

Vierailija

Ei meillä ainakaan väkisin työnnetä lusikkaa lapsen suuhun. Kyllä se lapsi itse sen lusikan suuhunsa vie. Joskus siihen voi mennä aikaa, mutta kyllä lapsikin pian oppii kun aikuiset ovat turvallisen tiukkoina. Tilanteessa ei tietenkään räyhätä ja pakoteta, vaan ollaan rauhallisia, mutta asiasta ei lipsuta. Meillä ei esim. näkkileipää tai jälkiruokaa oteta ennen kuin ollaan ruokaa maistettu. Tämän kyllä lapsetkin oppii.

Vierailija

Ja maistatteko te " pitää kaikkea maistaa" -ihmiset esim. laivan seisovassa pöydässä ihan kaikkea? Tai jos kylässä on montaa laatua tarjolla niin otatteko myös sitä, mitä ette voi mitenkään sietää vai kenties vain sitä, mistä tykkäätte?

Minunkaan lapseni ei tarvitse syödä pahaa ruokaa. Tietenkään ei voi maistamatta ilmoittaa ettei tykkää, vaan täytyy maistaa, jotta vois tietää tykkääkö vai ei ja jos ei tykkää niin ei ole pakko syödä kun en itsekään pysty pahaa ruokaa syömään. Pakottamalla tuossa ruoka-asiassa ei kyllä saada kuin ongelmia. Eikä meillä tarvitse todellakaan maistaa 20 kertaa.

Tästä kaikesta huolimatta meillä sekä aikuiset että lapset syövät erittäin terveellistä ja monipuolista ruokaa ja pizza ja hampurilaiset eivät kuulu edes kenekään suosikkeihin, vaikka jokaiselta löytyy joka ruoka-aine mistä ei tykkää ja mitä ei siis ole kenekään pakko syödä.

Vierailija

Kuinkahan ravintorikasta on sellaisen lapsen päivän ruokailut?

Jos lapsi ei halua syödä kuin pelkkää makaroonia. Annatteko oikeasti hänen syödä pelkkää makaroonia! Pitkällekö pötkitään...?

Tiedän lapsen, joka söisi vain ja ainoastaan näkkileipää, jos itse saisi valita. Kuitua saa, kyllä! Entä muuta?

Kylläpä on ravintorikasta ruokailua!!!

Ihan oikeastiko te annatte lapsenne päättää mitä ruokaa suostuu syömään ja maistamaan?

Ei lapsi voi ja pysty kaikkia asioita päättämään omasta puolestaan! Se nyt vaan on niin, että aikuisen täytyy tehdä lasten puolesta päätöksiä, jotka tietää hänen parhaakseen!

Ja usein kieltäytymiset on periaattellista tahtojen taistoa, ei niinkään kyse siitä etteikö lapsi jostain ruoasta tykkäisi...

Vierailija

Tämä on nyt sitten minun mielipiteeni: olen 35-vuotias ravintolakokki ja en edelleenkään pistä suuhuni MITÄÄN mikä on pahan makuista. Ja kyllä: PAHAA RUOKAA ON OLEMASSA. Millaistako on paha ruoka minun mielestäni? Esim. perunapakasteet, puolivalmisteet jotka ovat täynnä nitraatteja, lista on pitkä. Ja joukkoruokailussa käytetään valitettavan paljon näitä tuotteita.

Ja mitä tulee makuhermojen kehittymiseen, ihminen oppii vieraampiin makuihin vasta murrosikästä ylöspäin. Mihinkö perustan väitteen? Lapsi tunnistaa maut herkemmin kuin aikuinen, makuaisti " turtuu" ikää myöten. Jos lapsi joskus sanoo yhtäkkiä että maito maistuu pahalta ja sinusta se on ihan ok, niin usko lasta. Maito on silloin alkanut pilaantumaan, sinun aistisi eivät sitä vain vielä tunnista.

Vierailija

Ja onhan niitä makuja, joita lapset inhoavat lähes poikkeuksetta mm. monet kaalit, keitetty porkkana vähän vanhemmilla lapsilla. Tästä tuli dokkari kakkoselta vähän aikaa sitten. Siis leikki-ikäiset inhosivat ja koululaiset jo pystyivät syömään irvistelemättä. Johtuu makuhermojen kypsymisestä ja osittain turtumisesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat