Kuinka paljon exänne maksavat elatusapua/lapsi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Millä perusteella elatusapu määräytyy vai onko kyse ihan äidin ja isän välisestä sopimuksesta? Tai tietysti se summa määrätään kai jos sopimukseen ei päästä, mutta jos siis äiti ja isä ovat yksimielisiä, niin mitään papereita ei tarvitse tehdä vai?

Olisi kiva tietää, mitä yleensä elatusapua maksetaan, että osaan pitää puoleni... Miehen tulot nettona ovat ehkä noin 1500e/kk. Muitakin vinkkejä elatusavusta otan vastaan!

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Jos isän nettotulot ovat vain 1200 ¿ / kk, on aika turhaa lähteä käräjöimään. Pelkkä asumiskustannus 1 hengeltä on noin 500 ¿, joten elarin jälkeen exällesi jää jo nyt alle 600 ¿ kuussa elämiseen.

Ovatko omat taloudelliset olosuhteesi tai exäsi talous muuttuneet oleellisesti siitä, kun sopimus on tehty tai onko sopimus alun perin ollut kohtuuton? Mitkä ovat omat nettotulosi?

Vierailija

Meillä kahdelta hengeltä asumiskustannukset ovat 421e/kk ja isällä vielä pienemmät (itse laittoi papereihin vajaa300e) joten tuo sinun 500e on meidän kohdalla ihan huuhaata. Lastenvalvoja laski isän elatusmaksukyvyksi 308e. Ei siis ole mitenkään kohtuutonta että pyydän hiukan korotusta nykyiseen maksuun. Itse olen kotihoidontuella. Mihinkäs jätit yli satasen tuosta laskustasi? 500e+alle 600e on alle 1100e ja laitoin että isän nettotulot ovat n.1200e. Joten isälle jää käteen asumisen jälkeen n.900e. Miten tästä siis on kohtuutonta pyytää korotusta?

Vierailija

Olen samaa mieltä asiasta!! Elatusmaksut pitää mennä lapsiin eikä exän tarvi eikä kuulu maksaa sun kulujasi!!!

Tarvitseeko isän sitten elää jossain hikisessä yksiössä vuokralla ostamatta yhtään mitään että exmuija saa lisää elareita???

Kyllä 118 euroa/ muksu riittää meilläkin lasten kuluihin. (3kpl) Täytyyhän siihen laskea oma osuus päälle herttinen sentään!! Ettekai te kuvittele että sen rahan tarvitsee edes riittää mitä se isä maksaa?? Pitää ajatella että itse laittaa saman summan kuussa jokaiseen lapseen minkä isäkin.Tarkoitus on yhdessä puoliksi maksaa lasten eläminen, eikä niin että isä maksaakin sitten kaiken!!!!

Miehen exä ajatteli justiinsa yhtä älyttömästi. Lapsille ei ostanut mitään ,kun lapset muutti meille,ei edes vaatteita tullut mukana, tosin eihän se muija niitä koskaan edes ostanutkaan kun just että hikisesti pärjäsi. Me ollaan tolla minimillä ostettu muksuille kokonaiset vaatekerrat alusvaatteista lähtien. Mies käy töissä,itse en oo saanut rahaa koko kesänä mistään.

Onko naisilla joku ihme vimma elareilla kostaa ex siipalle vai mikä on kun ei asiaa ajatella toisen kannalta!!!

Sori, hiukan kiehuttaa kun on itse ollut niin lähellä kattomassa tollasta meininkiä.

Elarit+lapsilisät+mahdolliset yksinhuoltaja korotukset. Äiti saa muaaltakin tukea lasten eltukseen, isä ei saa.joutuu silti maksamaan enemmän kuin äiti!! Ei ole reilua!!

Siis edelleen anteeksi tiukka testini, mut tiedän mistä puhun.

äitipuoli - 29.08. 15:00 vastaa tähän viestiin (8/18)

Lapsiko teillä sitten kaikki kulut maksaa?

Nythän oli kyse vain lapsen kulutuksesta, ei koko perheen. Elatusavulla ei ole tarkoitus maksaa kenenkään muun kustannuksia kuin lapsen. Ainakin meillä aikuiset elättävät itse itsensä, ei siihen tarvita lapselta apua.

Me vanhemmat olemme ihan itse ja tahallamme valinneet asunnon, jonka vuokra on 850 e kuussa. Silti lapsen asumiskustannukset ovat vain 65 euroa, joka on yhden ylimääräisen huoneen vuokra plus vesimaksu.

Vierailija

mutta vastaan kun nosti ilkeyden pintaan - minä asun kahden lapseni kanssa omasta valinnastani omakotitalossa, josta maksan mielelläni kuluni - en siis valita, mutta minun mielestäni kulut kyllä jaetaan kaikkien kesken - minä luulen, että nykyisellään kulutan vähemmän niin lämpöä, sähkö, ruokaa kuin muitakin elämisen normaaleja menoa - puhelinlaskut ja bensat ovat toki minun kontollani - minulla ei siis ole toista aikuista jakamassa elinkustannuksia ??? mutta minun rahani riittävät, kun laittaa riittämään

Vierailija

Nyt olemme menossa yrittämään alentaaa hänen maksujaan, sillä hänellä on kaksi pienempää lasta uuden vaimonsa kanssa? Luuletteko, että alentaminen onnistuu?

Vierailija

Kyllä mun mielestä se saattaakin saada alennettua koska tilanne on muuttunu.Kun on lisää niitä elätettäviä. Ei mielestäni uuden puolison tulot vaikuta elatusmaksuun!!

Kannattaisi yrittää!! Ei siinä mitään ainakaan häviä!!

jantsi - 01.11. 13:11 vastaa tähän viestiin (22/23)

Joo tiedän kyllä että saan minimin, siksi toivonkin, että exä saisi alennettua elaria :)

Mutta miten todennäköistä aleneminen on? Exällä ja minulla on samanlaiset tulot, minä saan lisäksi 100 euroa lapsilisää, exällä kaksi uutta huollettavaa, vaimo kotihoidontuella (vaikuttaako vaimon tulot?).....

Tietäisikö kukaan näistä?

Vierailija

laskin sen jollain kelan kaavalla - eli siis lapsen lasketaan kuluttavan n. 400 euroa kuukaudessa, josta vähennetään lapsilisä ja loppu jaetaan tulojen suhteessa - eli meillä kun on samat tulot, panimme lopun puoliksi ja siitä tuo 150 euroa - lapsen kuljetukset ovat pitkälti isän harteilla, mutta pyrin tulemaan aina vastaan, kun mahdollista. En vaatinut äitiysloman ajalta suurempaa elatusmaksua, koska mielestäni nykyisellään riittää aivan mainiosti lasten menoihin lapsilisän kanssa (tokikaan lapsilisiä ei pysty sitten säilöön tuleville vuosille :))

Lämmöllä

Vierailija

oikein kysyä, että missä ihmeessä oikein asut ja mitä te syötte kun elämiskustannukset/asumiskustannut ovat noin pienet??? Meiltä ainakin menee vähintään 900 euroa kuukaudessa pelkästään sähköön, lämmitykseen ja talon lainan lyhennyksiin...ja siihen päälle ruoka kolmelle ja puhelimet, autot, bensat????

Vierailija

Mieheni maksaa lapsestaan 200e ja exäni ei maksa minulle mitään, Joo omaa tyhmyyttäni, mutta eipä tarvii tapella asiasta. Olen miettinyt, hyväksyisinkö tilanteen toisinpäin, ja tullut siihen tulokseen, että en varmasti. Toisaalta, jos olisin etävanhempi, haluaisin kyllä osallistua lapsen kuluihin, ainakin vaatteisiin ja harrastuksiin.

Vierailija

kolmesta saan kunnan elatustuen. Se on parempi kuin ei mitään. Muualla maailmassa huonommin .

Jos sinulla on valveutunut lastesi isä, hän ymmärtää elatustarpeellisuuden.

Vierailija

Nythän oli kyse vain lapsen kulutuksesta, ei koko perheen. Elatusavulla ei ole tarkoitus maksaa kenenkään muun kustannuksia kuin lapsen. Ainakin meillä aikuiset elättävät itse itsensä, ei siihen tarvita lapselta apua.

Me vanhemmat olemme ihan itse ja tahallamme valinneet asunnon, jonka vuokra on 850 e kuussa. Silti lapsen asumiskustannukset ovat vain 65 euroa, joka on yhden ylimääräisen huoneen vuokra plus vesimaksu.

Vierailija

En ole missään kohtaa sanonut, että elatusmaksu on minun mielestäni kohtuuton, tiedän vain kokemuksesta (yhden maan kärkiasianajajan kanssa käymäni keskustelun perusteella), että elatusmaksuihin on todella hankala saada muutosta käräjillä ja siksi on melko turha lähteä tuollaisesta käräjöimään. Kannattaa toki tutustua asiaan, mutta varmaan huomaat aika pian että nuo kaksi edellä esittämääni syytä ovat oikeastaan ainoat, joiden perusteella elaria suostutaan muuttamaan.

Elareita ei yleensä muuteta oikeudessa esimerkiksi " tilapäisen" (1-2 v.) työttömyyden takia, miksi sitten hoitovapaan, joka on kuitenkin oma valintasi. Ansiotyössä kuukausitulosi olisi suurempi. Mikä muuten on normaali kuukausinettotulosi, kun olet työssä?

Vierailija

Lain mukaan vanhemmat elättävät lastan yhdessä elatuskykynsä mukaisesti. Kun elatusapua määritellään, tulisi siis ottaa huomioon molempien vanhempien tulot. Peruslaskukaava ei suinkaan lähde äidin tai isän tuloista, vaan lapsen elatuksen tarpeesta, kulutuksesta. Sitä voisi aluksi vaikka seurata parin kuukauden ajan. Jos lapsen kulutus on esim. 400 euroa kuussa, siitä vähennetään ensin lapsilisä 100 euroa ja jäljelle jäänyt 300 euroa jaetaan vanhempien kesken tulojen suhteessa. Jos lähivanhempi tienaa 1000 euroa kuussa netto ja etävanhempi 2000 euroa kuussa niin lähin osuus on 100 euroa ja etävanhemman 200 euroa. Siten elatusavuksi muodostuu 200 euroa.

Elatusapua määrättäessä tulee ottaa huomioon myös se, että etävanhempi elättää lasta, kun lapsi on hänen luonaan. Näin ollen jos lapsi on esim. puolet ajasta etän luona niin elatusapu voi olla hyvinkin pieni, kun otetaan huomioon, että lähivanhempi saa lapsilisän ja mahdollisen asumistuen. Etävanhempaahan ei pidetä perheellisenä lainkaan, joten hän ei saa mitään perheellisille kuuluvia automaattisia eikä haettavia tukia.

Lisäksi on hyvä muistaa, että tapaamisten matkakulut kuuluvat lapsen elatukseen. Niiden jakautumisesta on hyvä sopia etenkin, jos ne ovat suuret.

Mieheni lapsi saa kaupungilta elatustuen, koska äiti ei maksa hänelle määrättyä 120 euron elatusapua. Emme kyllä saisi mitenkään lapseen menemäänkään enempää, sillä lapsilisän kanssa saamme yhteensä yhteiskunnalta 217 euroa ja meidän mielestämme isän pitää osallistua lapsen elatukseen yhtä isolla osuudella kuin äidin. Näin ajatellen käytettävissämme olisi lapsen tarpeisiin melkein 340 euroa kuussa. Pidän kirjaa perheemme menoista, eikä vielä ole tullut sellaista kuukautta, että noin paljon olisi lapseen mennyt rahaa. Vaikka laskisi mukaan reilusti ruoka- ja asumiskulujakin (jotka muuten nousivat yllättävän vähän, kun lapsi muutti meille).

Vierailija

" Mihinkäs jätit yli satasen tuosta laskustasi? 500e+alle 600e on alle 1100e ja laitoin että isän nettotulot ovat n.1200e."

Kirjoitin, että isän tulot ovat elarin jälkeen alle 600 ¿: 1200-500-118= 582. m.o.t.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat