Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

koira, joka ei allergisoi

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuulin, että olisi koiria, jotka eivät aiheuta allergiaa, onko totta? Millaisia, tiedättekö linkkejä koirasivuille? koirakuume on, mutta lasten mahdollinen allergisoituminen huolettaa!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

että joillakin on allergiaa ja on kuitenkin ottanut koiran eikä ole tullut pahempia reaktioita. mutta minusta on väärin että ehdotellaan koirarotuja allergisille ihmisille jos yhdestä ei ole tullut mitään. ettekö tajua että mitään allergiavapaita rotuja ei ole ja monet rotuyhdistykset kieltäytyvät jopa yhteistyöstä tällaisten kasvattajien kanssa jotka mainostavat rotua allergiavapaina, koska sellaisia ei yksinkertaisesti ole!!

Vierailija

ottaa lapsillesi koiran ja sitten jos allergioita esiintyy niin joudut antamaan sen pois. miten lapsille selitetään tällainen asia. eli en suosittele. voithan käydä tuttujen luona kyläilemässä missä on koiria tai vaikka ottaa luotettavan koiran hoitoosi vähäksi aikaa. täytyy muistaa kuitenkin että vaikka jonkun rodun yksilö ei oireita anna, voi toinen yksilö antaa pahojakin oireita. kaikilla koirilla on omanlaisensa hilse ja karva...

Vierailija

hankittiin juuru portugalin vesikoira ja itse allergisena en ole saanut mitään oireita. koiran luonne aivan ihana. erittäin seurallinen ja lapsirakassSUOSITTELEN

Vierailija

..ei pitäisi allergisoida. Tädillä allergia ja ottivat keskikokoisen villakoiran eikä sekään ole aiheuttanut minkäänlaista oiretta. Mutta oireiluja tulee meidän dalmatialaisestamme.

Vierailija

Minulla allergia, äitdillä allergia ja veljellä allergia ja chihuja talossa jo 6 vuotta, ei mtään oireita ole kenellekään tullut.

Olen kuullut, että allergia voi puhjeta 2 vuoden sisällä koiran otosta ja kahdessa vuodessa sitä kiintyy (lapset ainakin) jo niin lujaa lemmikkiin, että kovat on itkut jos koira joudutaan antamaan pois!!!!

Eli vaikka chihuahuata suosittelen, niin ehdotan että pohditte vakavasti ennen lemmikin ottamista.

Vierailija

...ainakin sopivat useille allergisille! Käy tutustumassa SuKaRon sivuihin (googleta). Meillä on isännällä astma ja allergia, pahimmat aiheuttajat ovat kanit, marsut, hiiret ja koirat. Silti meillä pyyhältää perunkarvatonkoira uros (ja gerbiileitä & deguja). Meinasimme aluksi bichon friseä, joka soveltuu yleensä allergiaperheisiin, mutta mieheni sai voimakkaita oireita myös siitä. Sitten löysimme ihanat perulaiset (karvattomia koiria on myös AHT, meksikon karvaton ja kiinanharjakoira). Näiden koirien ihoa pestään ja rasvataan hilseen ehkäisyksi.

Aluksi miehelläni oli lieviä oireita, mutta koiran opittua sisäsiistiksi ne loppuivat. Allergiaa meillä lievittää myös ilmanpuhdistin, huolelliset siivoukset useasti viikossa ja sängyn pitäminen koiravapaana.

Vierailija

Koiran hilseelle ja pölylle allerginen ihminen tosin saattaa reagoida eri tavalla eri rotujen edustajiin, jopa eri yksilöihin. Usein trimmattavia rotuja pidetään vähemmän allergisoivina, mutta allergiavapaita eivät nekään ole. Koiraa ei koskaan tulisi ottaa kokeeksi, että aiiheuttaako se oireita vaiko kentis ei.

Vierailija

Ihana rotu :)

Joo, meillä on ollut moinen karvakorva ;) allerginen/astmanen perheenjäsenemme ei saanut mitään isompia oireita, yleensä siis koirapaikoissa vierailu on kestänyt tunteroisen ja allergiaoireet ovat tulleet erittäine voimakkaina.

MUTTA nyt kun meillä ei enää omaa Pumia ole niin tuttaviemme pumista oireita tulee.. Näin lienee useiden rotujen kohdalla, että omasta koirasta ei sitten tulekaan.

Tosin pumi ei hilseile mitenkään ylenmäärin mutta meidän pumi hilseili stressaantuneena hyvin voimakkaasti.. Karvaa ei lähde jos se huolletaan ja hoidetaan, pidetään lyhyenä. Tämä tietysti vähentää myös ilmassa leijuvia hilseitä ja muita allergiaa aiheuttavia mutta silti..kaikki koirat aiheuttavat allergiaa..valitettavasti :( Vehnäterrieri on myös rotu josta karvaa ei lähde ja pidetään vähemmän allergisoivana mutta itse en uskalla kuin haaveilla kyseisestä rodusta, en ottaisi riskiä.

Vierailija

Itse olen allerginen ja astmaatikko ja minulla on 2 karvatonta kiinanharjakoiraa. Harjiksia on myös pitkäkarvaisia, en reagoin myöskään niille ja seuraavaksi meille onkin tulossa tällainen " puuterihuisku" . Pesen koirat kerran viikossa ja huolehdin ettei iho pääse kuivumaan, näin pidän hilseilyn mahdollisimman vähänä.

Kiinanharjakoiriin voi tutustua www.kiinanharjakoirat.fi osoitteessa.

Vierailija

Meillä on pari pikku karvakorvaa, näistä lähtee todella vähän karvaa. Eli siis samalla tosi vähän hilsettä. Parilla tutulla on koira-allergiaa mutta meillä käydessään eivät saa allergiaoireita.

Suht vaativa rotu siten että vaatii aika vahvan johtajan koska muuten pomottaa mennen tullen. Ihania harrastuskoiria mutta menevät myös ihan kotikoirina. lisää osoitteessa www.unkarinpaimenkoirat.fi

Vierailija

oli aiemmin koiraa kuljetettu. Tietty kävi meillä useasti" altistamassa" itseään testiksi,ja teimme vielä soppparin jossa suostuin lunastamaan koiran takaisin jos oireita ilmestyisi,mutta eipä saanut mitään... Chihua suosittelen =)

Vierailija

itse ei voida pitää ja nykyään ei voida edes hoitoon ottaa kun isovanhemmat ovat lomalla.

tuossa joku sanoikin että koiraa ei tulisi ottaa kokeeksi.

koira on ihana tunteva ja helposti hoitajaansa kiintyvä joten tuo on todella tärkeä. Me ollaan nautittu " koirastamme" vaikka se ei asukkaan meillä. Ja koirakin nauttii kun saa erikoishuomiota monelta ihmiseltä.

Vierailija

ja minulla astma ja 90% pölyallergia ja tyttö myös erittäin allerginen eikä koiran tulo taloon ole näkynyt ainakaan allergia - tai astmalääkkeiden käytössä. eli emme reagoi mitenkään koiraan, tyttäreltä otettiin viime keväänä koira allergiatestit, ja niissä ei näkynyt mitään erikoista vaikka kotona narukerä onkin.

aika moni muu koira saa minut vinkumaan ja raapimaan itseäni...

Vierailija

-villakoirat /ei lähde karvaa, vaan karva ajellaan pois. Turkki tiheä, hilse pysyy paremmin ihossa eikä pölise paljoa)

-bichon frise (villakoiramainen turkki)

- vehnäterrieri (pari ystävääni ei saa mitään oireita tästä rodusta)

-espanjanvesikoira (karva ei lähde, mm.äitini ei saa mitään oireita)

silti kaikki koirat voivat allergisoida. kannattaa pyytää rodunedustajaa lainaan viikoksi pariksi. Samalla voit tutustua rotuun ja testata oireita. Kasvattajat joilla on useita koiria, voivat tutustumisen jälkeen antaa koiran hoitoon/lainaan. Silti rodunkin sisällä saattaa olla vaihtelua , joten tämäkään keino ei ole 100%. Lääkärin kanssa kannattaa myös keskustella mahdollisista siedätyshoidoista. Joitakin perheitä auttaa myös ilmanpuhdistuslaitteet jotka suodattavat huoneilmasta pölyä ja hilsettä. Omaa terveyttään ei silti kannata riskeerata.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat