Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätilöopistolla hoidoissa käyviä?(hki)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei, onko muita Kättärillä hoidoissa olevia? Millainen hlökunta, jonotusajat, kokemuksia?

Itse olimme ensikäynnillä viime toukokuussa. Siitä lähtien odottelua...

Kommentit (12)

Vierailija

Mitäs kuuluu? Oletko sä päässyt jo alkukierron ultraan? Ajantaju kadonnut...

Meillä oli eilen se eka oikea käynti Kättärillä. Juteltiin ensin gynen kanssa ja sitten lääkärille. Mulla on nyt kierron viimeset päivät käsillä, ja käsky kävi soittaa kp1 että menen labraan antaa verta ja varaamaan ajan alkukierron ultraan. Saas nähdä saanko seuraavaan kiertoon heti. Ultras eilen myös, muttei sanonut sanallakaan mitä näkyi. Joutuu taas varmaan tilaamaan epikriisin. Niin ja mulle tehdään nyt sit munatorvien aukiolotutkimuskin alkukierrosta. Mieheltä tutkitaan simpat ja sitten katellaan miten jatkuu.

Eilen siellä käydessä olin vielä ihan satavarma että tässä kierrossa onkin käynyt tärppi (ovis tikkujen ja lämpöjen mukaan 2vkoa sitten) kun tuhrun ois pitänyt alkaa jo monta päivää sitten ja eilen ois pitänyt olla kp1, mut tänä aamuna testasin negan. Tuhrua on tullut sillon tällön vähän, joten kai ne menkat sieltä sitten tulee. Vaikkei luteaalivaiheen venyminen kai kovin yleistä ole??

Kirjottelehan kuulumisias! Tai muutkin Kätilöopiston kävijät!

Vierailija

Mielenkiintosia kyllä nuo aikojen jaot ja jonotukset. Meille sanottiin että syksyllä -05 kunnon tutkimuksiin, soitin kesällä sinne ja kysyin millon ajan saa varata. Se sano et Kättäri aukee taas elokuun puolivälissä, mutta ei kannata soitella vasta kun elo-syyskuun vaihteessa, kiirettä kun on kuitenkin. No arvaa vaan odottelinko, en, vaan soitin heti 16.8. ja ajan oisin saanu jo varmaan seuraavalle viikolle. Harmi vaan et kun mun mies on paljon poissa töiden takia niin jouduin sitten ottamaan sen ajan vasta sinne lokakuun alkuun. Mulla on sillon just kp2 tai jotain, joten menee sitten ainakin sinne marraskuulle se seurantaultra. Meillä on ajallisesti jo vähän vajaa 2v yritystä, tärppimahkuja ei ihan niin paljoo kuitenkaan.

Hei törmäillään täällä, mä käyn aina sillon tällön vilkuilemassa onko täällä kivoja aiheita. Ja tietty nyt ei ainakaan mulla oon mitään kertomistakaan ennne sitä lääkärikäyntiä. :-)

Jaksuja teille!

Vierailija

Kiva että kirjotit! Tuo lieneekin se syy miks kaikki käy Naikkarilla... Saako vielä kysyä millasella tahdilla on edetty tähän saakka, ja onko mitään tietoa miten kauan joudutte vielä jonottamaan?

Kiitti jos viitsit vastata!

Vierailija

Vihdoinkin joku muukin Kättärin kävijä! Oon jo ihmetellyt että lienenkö ainoa...

Mä kävin siellä ekaa kertaa viime syksynä, jolloin lääkäri ei mielestäni ollut kovin ystävällinen, ja esim ultratessa se ei puhunut mitään mitä siellä näky, eikä näyttänyt ruudulta. Tilasin epikriisini tuon käynnin jälkeen, ja sieltä luin mm tuon ultrauskertomuksen. Talvella vuotohäiriöiden vuoksi käydessä oli eri lääkäri, hyvin asiallinen, ja se esimerkiks selitti ultratessa koko ajan mitä siellä näkyy ja anto mun kattoa ruudusta kans. Nyt ollaan menossa " vihdoinkin" yhdessä miehen kanssa lokakuun alussa, ja taas on uusi lääkäri.

Olkoonkin että epikriisissä lukee kaikki tarpeellinen, niin silti aina uuden lääkärin pakeille meno tuntuu vähän ikävälle. Lääkäreissä on kuitenkin AINA hieman eroja, ja aina saa selittää kaiken alusta. No voi olla että sais vaikka ois sama lääkäri, mutta tajusit kai.

Jonotusajoista mulla ei siis vielä ole kokemuksia. Mitä teille sillon ekalla kerralla tehtiin? Otettiinko jo sulta hormonikokeita, entä kierron kartoitus? Onko teillä ollu jotain " havaittavia" ongelmia? Ultrattiinko sut?

Me on itseasiassa muutettu viime talvena, enkä uuden asuinpaikan mukaan kuuluisi enää Kättärille. Oon miettinyt hoitopaikan muutosta, mutta saa nyt nähdä mitä tuosta lokakuun käynnistä tulee. Tuskin ne jonot missään pienet on.

Ai niin, tapahtuihan siellä sillon vuosi sitten pieni moka sairaalan puolelta (ei kenellekkään harmia muuta kun minulle psyykkistä), mutta ne ei sillon ainakaan halunneet myöntää virhettään. Valitusta tuosta en oo vielä tehnyt mutta aion sen tehdä. Ymmärrän että virheitä ja virhediagnooseja sattuu, muttei sille mitään voi että sellanen alkaa nakertaa luottamusta heti kättelyssä...

Ois kiva kuulla lisää tuosta teiän ensikäynnistä!

Vierailija

...mekin vielä toistaiseksi, vaikka varasin jo yksityiselle ensikäyntiajan. Siirrymme yksityiselle heti, kun saamme miehen verikokeen tulokset (joissa menee 7 viikkoa!!!) Siis hermot menee tuohon odottamiseen eikä mitään tapahdu. Ollaan oltu viime toukokuusta jonossa, tähän mennessö on otettu mieheltä 2 simppanäytettä ja se verikoe. Multa prolaktiinikoe. ei muuta...

:(

Vierailija

vihdoinkin joku kirjoittaa kättärin toiminnasta. Meidän historia:

Hieman reilu kaksi vuotta on lasta toivottu ja tutkimuksiin kättärille hakeuduttiin joulukuussa 04. Perustutkimukset otettiin, mutta siitä lähtien ollut takkuista. Miehen siemenneste hyvä, vika minussa. Minulla epäsäännölliset ja kivuliaat kuukautiset, joten mut laitettiin heti laparoskopiajonoon. Jonotin toukukuun loppuu 05, jolloin leikkaus tehtiin eri sairaalassa, koska kättärillä niin pitkät jonot. Laparoskopiassa leikattiin lievä endo (jo arpista) ja todettiin, että toinen munanjohdin tukossa. Tuona joulukuun ja toukuun välisenä aikana minulta otettiin yhdet verikokeet ja yksi ultra tammikuussa, jossa todettiin, etten ole ovuloinut. Lääkäri sanoi, että voittehan te yrittää lasta siihen leikkaukseen saakka, mutta tiedät varmaan, että kun kierto menee yli 35 päivän, et luultavasti ovuloi. (silloin lääkäri sanoi, että leikkausjonot 8 kk)

Kesällä soitin, että milloin tutkimukset jatkuu, sieltä oltiin aika tylyjä ja hoitaja sanoi puhelimessa, että heti syksyllä täytyy ryhtyä lääkehoitoihin. Kun sitten saatiin vihdoin aika syyskuulle, lääkäri totesi, että meidän täytyy siirtyä suoraan pistoshoitoon, koska en ovuloi ja mulla todettu endometrioosia. Kättärillä ei vielä tiedetty, missä ko. hoito tullaan antamaan, koska heillä on käynnissä muutos, jossa pistoshoitoja ruvettais antaa myös kättärillä (nykyään naistenklinikalla). Asiasta luvattiin tehdä päätös kahden viikon kuluessa. Yllätys olikin suuri kun kahden viikon päästä soitin..." lääkäri on kirjoittanut sulle tänne tällaisen clomifen lääkityksen" . Siis tabletteja! Sanoin, että viimeksi lääkäri oli nimenomaan sanonut, että kohdallani mennään suoraan pistoshoitoon.

Nyt siis kävi niin, että hoitaja lähetti minulla postissa lääkereseptin lääkkeestä ja hoidosta, mistä en ole KENENKÄÄN lääkärin kanssa jutellut. Jos en itse olisi ottanut selvää, en todellakaan tietäisi mitä lääkkeitä alan syömään kun kuukautisen alkavat. Mitään hoitosuunnitelmaa ei olla tehty. Silloin kun yritin kysellä lääkäriltä pistoshoidon haittavaikutuksista hän sanoi, että niistä keskustellaan sitten kun aika on saatu tilattua. Mitään pistohoitoa, tai ylipäätään keskustelua hoidosta ei ole tullutkaan. Helvetin epäeettistä toimintaa. Ollaan ikäänkuin heittopussina tällä hetkellä. Tuli vähän sellainen olo, että ne ostaa siellä kättärillä vain aikaa, jotta me pysyttäis hiljaa. Eivät varmaan vieläkään tiedä, että missä se pistoshoito lopulta annetaan. Tai siltä ainakin tuntuu...onko kukaan samassa tilanteessa?! Me harkitaan tällä hetkellä yksityistä, jos olisi vain varaa... saako kunnalliselta jo tehdyistä tutkimuksista paperit? Ei varmaan tarttee alkaa ihan alusta yksityisellä?

Tämänhetkinen piina: kp 42, raskaustesti nega, clomit täytyis aloittaa seuraavasta kierrosta, mutta kuinkas aloitat, kun menkkoja ei näy eikä kuulu. Varmaan hirveen negatiivisen kuuloinen kirjoitus. Ei se aina tätä ole, mutta tällähetkellä mieli on vain erittäin surullinen ja sekava. Kohtalotovereita?

Vierailija

...eli kun ei tiedä/muista mitään ja puolet lääkärin puheista menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tuskin mulle laparoskopiaa tehdään, vaan joku kevyempi tutkimus... No, kuitenkin siis katsotaan onko putket auki vaiko ei.

Vierailija

Kiitos Amppis ja Omppu kokemuksistanne. Näitähän on aina kiva lukea niin tietää mitä kaikkea voi odottaa, niitten omien kokemuksien lisäksi...

Siis oikeasti mielenkiintoista.

Mulla nyt kp1 antaa odottaa itseään, omena, vähän sama tilanne kun sulla eli menkat myöhässä ja testi negaa. Ovis siis ollut tikuista ja lämmöistä päätellen 16pv sitten, tavallisesti luteaalivaihe 13pv. Nyt kyllä jo tuhruttaa vähän et kai se kp1 sieltä vielä tulee. Sitten saan siis soittaa ajan follikkeliultraan ja laparoskopiaan(?) ja mennä antaa alkukierron veret eli mitäs niitä nyt onkaan, kortissa lukee FSH TSH PRL PVK.

Miten tuo laparoskopia, tehdäänkö se follikkeiliultran kanssa samaan aikaan vai miten? Meni vähän ohi..., muistan vaan et alkukierrosta? Saas nähdä käykö samoin kuin Mondlicht sulle että kun on kp1, ei niitä aikoja sitten saakkaan kun on täyttä.

Tämmösiä tänään.

Vierailija

Eipä meitä taida sitten täällä olla kuin kaksi...? Vai missä muut piileskelevät. Pitkistä jonotusajoista päätellen muitakin siellä käy :)

Vierailija

Moi Manco!

Itsekin jo epäilin olevani ainoa Kättärillä kävijä! Tähänastinen hoitohistoriamme pääpiirteissään:

-ensikäynti viime toukokuussa 2005 3kk:n jonotuksen jälkeen; tehtiin tilannekartoitus ja minut ultrattiin ja mies tutkittiin ulkoisesti, sai mukaan purkin näytettä varten. Lääkäri oli aika symppis. Sitten oli piiiiitkä kesätauko.....

-soitin 2 päivää sitten varatakseni ajan kierron kartoitukseen (toukokuussa sanottiin, että soita kun menkat alkavat syksyllä). Annoin tänään verinäytteet hormonien ja kilpirauhasen toiminnan tutkimiseen.

Mutta en saanut aikaa follikkeliultraan tässä kierrossa! Aikoja ei ollut! Kun se ultra pitää olla aina kierron 10-12 päivä, ja juuri niinä päivinä kaikki ajat olivat menneet....rupesin miltei pillittämään puhelimessa. Ensin kesän pitkä odotus, sitten vihdoin menkat, eikä ole aikoja! :-( Kiertoni on n. 45 päivää...Lokakuuhun menee tämän takia seuraava käynti. Että mua harmitti!

Niin, ja 1,5v. yritystä takana.

Olen kuullut, että lääkäri voi olla joka kerralla eri. Se ei sinänsä haittaa, mutta henkilökohtainen " tatsi" puuttuu näin ollen täysin. Jos olisimme rikkaampia, olisimme jo kai yksityisklinikalla...

Kertoilehan kuulumisia!

-Mondlicht

Vierailija

kättäristä on vähän ristiriitaiset.

Me siis käytiin alkututkimukset kättärillä, ja aikojen saanti ei kyllä tuottanut muistaakseni kertaakaan vaikeuksia (hoitojakso kättärillä lokakuu 2004-toukokuu 2005 + laparoskopia elokuu 2005).

Se harmitti, että lähes joka kerralla oli tosiaan eri lääkäri, joten tarinan sai kertoa joka kerta alusta. Myös lääkärien mielipiteet joissain asioissa oli erilaisia, esim. pitääkö mun syödä Terolutia vai ei - ei ole kiva kun eka sanoo ettei tarvi mutta sitten seuraava valittaa että mikset ole syönyt.. Osa lekureista (ja varsinkin hoitsuista) oli oikein mukavia, mut sitten oli just tää yks kuka ei puhu mitään (mä kävin lukemassa epikriisin jälkikäteen kun olin ihan pihalla että mitä tapahtui) ja toinen joka hermostui mulle kun multa kerran pääsi pieni itku.

Toukokuussa " todettiin" (oikein kahden lääkärin voimalla) SSGssä että mulla on putket tukossa - joka kumottiin laparoskopiassa täysin: putket onkin täysin auki! Eli siinä kohtaa ihmettelin vähän lääkäreiden ammattitaitoa, miten voi olla mahdollista ettei ne saaneet putkiin läpikulkua (kahdella yrityksellä) jos kerta mitään tukoksia ei ole?

Siirryttiin sitten yksityiselle, koska ei enää " huvittanut" siirtyä jatkohoitoihin naistenklinikalle, taas uusiin jonoihin.. ja nyt kun kokemukset yksityiseltä on pelkästään hyviä, ollaan tosissaan harmiteltu ettei heti alussa menty yksityiselle. Yleisellä puolella kuitenkin kaikki menee vähän hitaammin ja vähän vähätellen tyyliin " eihän teillä ole kiire kun ootte vielä niin nuoria" - yksityisellä on alusta saakka otettu meidät tosissaan, ja siltä pohjalta että " kuinka voimme auttaa" .

No, ainut miinus yksityisellä on tietysti se että rahaa kuluu - mutta se ei kuitenkaan toisaalta tunnu niin isolta asialta kun ajattelee että mun mieli voi paremmin ja vihdoinkin asiat etenee " ihan oikeasti" .

Niin no, tää mun kirjoitus taitaa tulla vähän " myöhään" mutta kirjoitinpa kuitenkin :)

Vierailija

on alkututkimukset tehty Kättärillä. Siellä ei kuitenkaan tehdä varsinaisia hoitoja, joten meiän paperit siirretään lokakuussa Naikkarin puolelle ja siellä aloitellaan hoitoja milloin aloitellaan eli jonot on tietääkseni melko pitkät sielläkin.

Mulla ei oo valittamista Kättärin hoidosta. Ihan ok lääkärit ym. Nehän tuntuu vaihtelevan siellä. Ainoo mikä nyppii on se, kun laittovat meidät odottelemaan niin kauan ennen varsinaisiin hoitoihin pääsyä.

Uusimmat

Suosituimmat