MITEN OPISKELIJAT PÄRJÄÄVÄT?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on tällainen tilanne: Minä 20v ja poikaystävä 22v, molemmat opiskelemme ja minä valmistun keväällä 2006 ja poikaystäväni vasta 2010:(.. Meillä siis ei vielä ole lasta, mutta kovasti sitä haluaisimme ja nyt päällimmäisenä ajatuksena on se, että miten pärjäisimme opiskelijoina niinkun rahallisesti.. Vai kannattaisiko minun ensin olla töissö hetken, esim. etsiä vakipaikka yms..???? Toivoisin että vastaisitte ja kertoisitte omia esimerkkejä.. Kiitos!

Kommentit (14)

Vierailija

mutta opintotuen ja opintolainan määrä ei nouse kyllä lapsen synnyttyä. Itse alotin opiskelut amk:ssa vajaa kk sitten, saan ihan sen saman opintotuen kuin muutkin eli 259e miinus verot. Asumistuen määrähän varmaan nousee kun lapsi syntyy. Meillä mies on töissä joten pärjätään ihan kivasti, kun äitini hoitaa lasta kotona joten saamme vielä kotihoidon tuen. Tyttö menee tammikuussa päiväkotiin ja sitten tietenkin toi tukikin loppuu.

vähän mietityttää että miten sit pärjätään kun mies lähtee opiskelemaan, hällä amk:ssa paikka jo valmiina mutta on lykänny sitä nyt kun halus mennä intin jälk. töihin. Sossusta ei olla rahaa haettu, mutta on kuitenkin hyvä että sekin mahdollisuus on sitten jos rahat ihan täysin loppuu. Toiv. niin ei käy.

Kovasti toista lasta tekisi mieli, ja laskeskelin että pärjättäis kyllä miehen palkalla ja lapsilisillä/äp-rahalla mutta aion nyt kuitenkin käydä tosta koulusta ainakin kaksi vuotta alta pois. Mulla ikää kohta 22, samoin miehellä.

Vierailija

Tiukkaa on tehnyt ja senttiä venytetty, mutta sama linja jatkuu ja tyytyväisiä ollaan.

Esikoisen syntyessä mieheni oli siviilipalveluksessa, minä pidim lukiosta väli vuoden. Sotilasavustus, äp-raha ja lapsilisät riitti meille hyvin. Asuttiin tuolloin omassa omakotitalossa, ja laskujen jälkeen jäi pahimmillaan rahaa 10e/päivä.

Toisen syntyessä tilanne oli paljon tiukempi. Äp-raha ja opintotuki tuli pari kuukautta päälekkäin, kunnes lukio vihdoin loppui. Mies oli työttömänä kotona, niin nuorena ei siihen mitään avustusta saanut... Ja me tyhmät ei älytty mennä sossuun ajoissa. Äidin lompakolta sitten rahaa haetiin, kun jostain ihme pakkomielteestä oltiin muutettu kerrostalo kaksioon vuokralle.

Mutta hengissä ollan vieläkin. Mun opiskelut jatkuu, kolmas tulossa, mies kotihoidon tuella isompien kanssa kotona... Niinhän sitä sanotaan, että ei lapsi leipää tuo tullessaan. Meillä kuitenkin on tuonut, ja ei vaan itselleen vaan myös meille.

Vierailija

meillä sama tilanne että minä 17 ja poikaystävä 18 ja vauva pitäs tässä kohtapuoliin tulla.. (1.10 laskettu aika..)

meillä ainakin nyt menee paremmin mitä aijemmin enne tätä rakautta. tätä kautta saatiin kämppä jossa n.2kk asuttu ja sossut maksaa vuokran.. rahaa alettiin vasta kuukaus sitten saada kun sossussa kauheet jonot.. tuli takautuvasti parilta kuukaudelta sitä toimeentulotukea n.1500 johon sisälty myös muutama äitini maksama uä-lasku kun joudun viikon välein siellä juosta niin ne maksaaa nekin, 100 vauvan vaunuihin ja 250 huonnekaluihin.. iahn tyytyväinen olen siihen summaan mutta kun ei sitten tiedä miten tiukkaa myöhemmin tulee olemaan ja miten tiukille menee,no minulle alkaa kuun lopussa se äitiyspäiväraha(saan sen max. summan) tulla joka on melkeen 400kk paitsi tämä ensimmäinen on hiukan enemmän n.456.. poikaystävä saa sitä opintotukea ja sitten ,myönnettiin myös se opintolaina (opintotuen ja lainan summasta en tiedä)... ja kaikki tämähän luultavasti nousee kun vauva syntyy että täytyy elellä päivä kerrallaan niin oppii näkemään että paljonko sitä rahaa jää käteen ja miten tiukille menee.. kaikki on edessäpäin! :)

Vierailija

itselläni oli vakituinen työpaikka ehtinyt olla n 5 kk, ja sitten tulin raskaaksi, työsuhde säilyi ja sain huomattavasti paremman äitiysrahan juuri työsuhteen vuoksi. Siinäkin oli kylä joku ehto, että vakit. työsuhteen piti olla kestänyt olikohan vuoden?ennenkuin äitiysrahan maksoi työnantaja tulojen mukaan..työpaikkakohtaista tosin. Sinuna ottaisin asioista selkoa tosiaan, niinmkuin teetkin, ettei käy niin että joutuu olemaan jälkiviisas, koska muistaakseni näissä jutuissa suunnitelmallisuus kannattaisi rahallisesti.vaikka eihän kaikkea voi suunnitella ja ennakoida..:)

Vierailija

Täytin juuri 20 ja mieheni 18, opiskelemme kummatkin. Mieheni vaihtoi koulua ja joutui aloittamaan opiskelunsa alusta (valmistuu 2008) ja itse kävin vuoden ammattikorkeakoulua ja nyt pidän välivuoden (tyttö syntyi heinäkuun puolivälissä), eli itse valmistun 2009. Minä saan siis äitiyspäivärahaa n.300 euroa, mieheni saa opintotukea n.200euroa ja lisäksi hänellä on opintolaina eli 220e kuussa. Lisäksi tietysti lapsilisä 100 euroa. Asumme kolmiossa, jossa vuokra 650 euroa, mutta asumislisän jälkeen maksamme vuokraa 130 euroa. Sosiaalitoimistosta saa toimeentulotukea, jos tulot jää alle jonkun tietyn rajan. Epäilen että tulemme saamaan lisäksi sieltä noin 30-100 euroa. Meille lapsi on tuonut toimeentulon, koska mieheni ei saanut viime vuonna mitään rahaa vanhempiensa tulojen vuoksi, vaikka ei asunut enää kotona. Ei näillä tuloilla mitään ylimmäräistä osteta, mutta kyllä me olemme hyvin pärjänneet. Vauva tarvii paljon vaatteita, mutta niitä saa kirpputoreilta todella edullisesti. Olisihan toinen vaihtoehto työhön meno. Riippuu paljon ihmisistä, kuinka paljon on tottunut kuluttamaan.

Vierailija

Saimme lapsen kun olin opiskellut vuoden amk:ssa ja mies oli juuri aloittanut opiskelut amk:ssa.Siitä en voi sanoa kuinka pärjää äitiyspäivärahoilla ja opintotuella,koska asuin silloin vielä kotona,mutta sossusta varmaan saisi sen puuttuvan osan.

Mutta aluksi kun muutimme omillemme oli tuloina kotihoidontuki,lapsilisä,opintotuki,yleinen asumistuki,opintolaina ja sossustakin taisimme saada vähäsen,mutta tosiaankin se menee niin että sossussa lasketaan opiskelijoilla että he saisivat opintolainaa olisivat he sitä oikeasti ottaneet tai ei.

Ja jos on alaikäinen opiskelija,mutta perheellinen saa saman summan opintotukea mitä täysi-ikäisetkin,mutta muuten lapset eivät vaikuta opintotukeen mitenkään.

Ihan hyvin pärjättiin noilla,ei vaan saa ostaa mitään ylimääräistä,mutta normaalia elämää pystyy kuitenkin elämään.Ja sekin auttoi kun mies pääsi palkalliseen työharjoitteluun ja tietysti on kesät töissä.

Nyt minäkin olen opiskelija,eli miehellä viimeinen opiskeluvuosi menossa ja minulla toinen.Lapsi on hoidossa kunnallisessa perhepäivähoidossa.

Molemmat saadaan opintotukea,opintolainaa,sitten asumistuki 80% vuokrasta,lapsilisä,hoitomaksut on 0¿ koska meillä ei ole mitään palkallisia tuloja,paitsi mies on joskus viikonloppuisin töissä.

Sossustakin haimme toimeentulotukea,mutta sitä ei tullut kuin vaivaiset 18¿,joten ei kyllä tartte sieltäkään enää mitään pyytää.

Mutta hyvin pärjäilemme.Toista lastakin tekisi mieli mutta olen päättänyt hoitaa opiskelut ensin loppuun ja miehelläkin on armeijakin vielä edessä,joten täytyy yrittää pinnistellä tämän vauvakuumeen kanssa.

Vierailija

olen nyt tammikuussa alottamassa koulun poika menee hoitoon ja mies on töissä. eli opintotukee haen..paljon saa tienata opinotuen lisäksi?? kun työt alkaa myös..teen 1-2kertaa viikossa ilta/viikonloppu töitä ja mietin tässä että kuinka paljon sitä sitten saa tienata???

Vierailija

ja ihan yhtä paljo on rahaa käytettävissä nyt minun ollessa äippälomalla ku sillon ku sain opintotukee. Itseasiassa saadaan kyllä asumistukea paremmin mitä aiemmin, mutta ei sen heikommin mene ku aiemminkaa. Sossusta saa toimeentulotukea sitte ku on se vauva, joten ei kai pitäs mitää hätää olla...ja opintolainaahan mies saa kans. Ruokaa on ja vauvalle vaipat niin sillä pärjää jo pitkälle:)

Vierailija

Nimittäin tuttavillemme kävi niin, että sossusta todettiin vain, että olette opiskelijoita ja teillä on mahdollisuus opintolainaan...

No joka tapauksessa, meillä tilanne on tämä: alotettiin molemmat opiskelut syksyllä 2003, mies amk:ssa, minä yliopistossa. Tyttö syntyi keväällä 2004 ja minä tietysti sain minimiäitiyspäivärahaa, joka siis silloin oli vielä karmivat 11,45¿ per arkipäivä. Lapsen synnyttyä siirryttiin tietysti yleisen asumistuen piiriin, joten sieltä rahaa tuli vähän enemmän, tosin minimiäitiyspäivärahaa tuli minulle 229 euroa kuussa ja miehelle opintotukea 233 euroa(loistava systeemi). Ei todellakaan voi väittää, että rahaa olis ollu liikaa... Kesällä mies oli onneks kuitenkin töissä, joten siitä jäi jonku verran säästöön ja sillä eleltiin sitten syksyllä. Joulukuun lopussa loppu äitiysloma ja jäin hoitovapaalle, jonka jälkeen tulot nousi huimasti. ;) Täällä kun saa tuota kuntalisää(pikkusen päälle 200 euroa) ja me saadaan täys hoitolisä,n. 169euroa, siis kotihoidontuen päälle. Joten yhteensä siitä tulee vajaa 600 euroa. Plus tietysti lapsilisä. Ja miehen opintotuki.

No, nyt meille on tulossa toinen, jonka ois tarkotus syntyä ihan lähiaikoina. :D Miehen kesäisen harjottelupalkan jämillä ollaan tehty isompia hankintoja ja paikkailtu muutenkin budjettivajetta. ;) Lisäksi miehen vanhemmat on aina sillon tällön antanu rahaa, joka yleensä on tullu tarpeeseen, esikoisen vauva-aikana aivan erityisesti. Niin siis sossussa emme ikinä ole käyneet mitään pyytämässä. Itse olen jatkuvasti opiskellut kotoa käsin, mutten älynnyt nostaa opintotukea, vaikka suoritin opintoja toisena vuotena enmmän kuin ensimmäisenä ja nyt ensi vuonna alkaa sitten opintolainan takaisinmaksu, kun en ole nostanut kahteen vuoteen opintotukea. Mutta ei se kauheasti huoleta, kyllä sitä aina jotenkin pärjää. Sitä paitsi on tässä lapsensaamisen ja opiskelun yhdistelmässä se hyvä puoli, että kun ei varsinaisesti tiedä/ole tottunut parempaan, niin ei sitä niin kaipaakaan, eikä ole hirveä shokki sitten jäädä esim. hoitovapaalle, kun tulot tippuvat(mitä ne ei siis opiskelijan ollessa kyseessä tee). Eikä meiltä ainakaan mitään ole puuttunut...

Vierailija

Mies alotti amk:ssa ja valmistuu vasta 2008. Itse olen hoitovapaalla opiskeluista, muutamia kursseja teen kotoa käsin eli jos tarvis voin nostaa jonkun kuukauden opintotuenkin ja opintolainaakin voitais ottaa mut siihen turvaudutaan vasta jos pakko.

Meidän tulot: miehen opintotuki, mun kotihoidontuki, tytön lapsilisä sekä tietty asumistuki.

Rahaa ei siis ole valtavia määriä mutta hyvin ollaan pärjätty eikä oo tarvinnut edes erityisesti kituuttaa. Asutaan tosin aika ahtaasti 58 neliön rivitalokaksiossa ja mies oli kesätöissä mistä on vähän säästössä.

Sitä vähän ihmettelen että opiskelijoille tarkoitettua asumislisää ei voi enää saada kun lapsi on syntynyt vaan täytyy hakea yleistä asumistukea, mikä on huomattavasti pienempi.

Opintotuen viimeisin korotuskin kohdistettiin juuri tähän osaan opintotukea mikä ei lapsiperheitä auta. Tyhmää:/

No mutta täällä kuumeillaan jo toista, minusta opiskeluaika on oikein hyvä aika lasten saamiselle. Joustaa työelämää huomattavsti paremmin:)

Vierailija

itselläni pyörii juuri tuo sama kysymys mielessä.

minulla on ollut jo pitkää vauvakuume, ja tiedän, että pohjimmiltaan alkaa olemaan miehellänikin. ollaan seurusteltu nelisen vuotta ja nyt olisi talo valmistumassa maalle. sain opiskelupaikan amk:sta ja opiskelut alkaisi syksyllä 2006. mulla ja miekkosella on tällä hetkellä vakityöpaikat..mies tekee jo tulevaisuuden työtään eli pelkoa molempien työttömyydestä ei ole. mutta miten pärjätä sitten kun on koulu ja kaikkea? kuka hoitaa teidän lasta sillä aikaa kun olette koulussa jne? =)

olisiko parempi aloittaa ensin koulu ja koettaa lasta sitten, vai aloittaa perhesuunnittelu jo nyt?

olen aina halunnut nuorena äidiksi (olen nyt 20 ja mies 23 ), ja nyt jos odotan perheen perustamista siihen asti, että olen opiskelut opiskellut ja saanut vaki työpaikan, olen iältäni n.26... en tahtoisi odottaa niin kauaa...

Vierailija

että miten pärjäätte ja minkälaista äitiyspäivärahaa saatte, jos olette raskausaikana vielä opiskelleet? Just aloitin opiskelut amk:ssa, mutta vauvakuume taitaa viimein viedä voiton... Pelätään vaan miehen kanssa, että miten me pärjätään rahallisesti, kun mieskin opiskelee vielä. Pitäiskö lopettaa koulu ja mennä raskausajaksi töihin?

Vierailija

Minä itse odotan ja opiskelen tällä hetkellä.. Mieheni tosin on töissä ja saa suht hyvää palkkaa, mutta se suht hyvä palkka menee lähes aina velkoihin ja muuhun eli tiukoilla ollaan kun ei saada muuta tukea kuin mun opintotuet tällä hetkellä..

Kaveri taas opiskelee ja hän ja hänen poikaystävänsä ovat molemmat alaikäisiä kumpikaan ei ole töissä ja molemmat opiskelee asuvat kolmistaan 9kk vanhan lapsen kanssa, he elävät tuilla ja hyvin tulevat toimeen.

Eli jos on kanttia siihen että elää vain kelan ja sosiaalitoimiston avulla niin kyllä niinkin pärjää..

Mutta itse suosittelisinhakemaan vakkariduunin ja olemaan siellä mahd pitkään ennen raskautta ja kertomaan raskaudesta pomolle vasta kun on ns. pakko saat huomattavasti paremmat äitiysrahat ja muuta.. ja sitten kun lapsi on tarpeeksi iso päivähoitoon sinulla on vakipaikka minne mennä ettekä ole tyhjän päällä silloin..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat