minkähintaisia lahjoja luokkakaverin synttäreille?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Omasta mielestäni ihan pieni lahja riittäisi luokkakavereiden synttäreille (noin 4 e). Korkeintaan 6 e. Tuntuu kuitenkin että jotkut ostavat jopa 10 e:n, jopa kalliimpiakin lahjoja kavereilleen. Eihän tolla 4-5 eurolla saa kuin jotain pientä krääsää nykyään, mutta kai se ajatus on kuitenkin tärkein.

Toinen juttu on sitten nuo synttäreillä kaikille jaettavat pussukat ongintoineen... En pidä siitä yhtään. Ja silti hampaita kiristelleen joudun siihen lähtemään ainakin jossain määrin itsekin mukaan, viime synttäreillä oli jo tyttöjä nokka nirpassa, että " eikö täältä SAA mitään..." On kai vaan pakko edes vähän lahteä siihen krääsäsirkukseen, ettei lapsi saa niuhon leimaa äidin periaatteiden vuoksi (ja tästäkin ajatuksesta niskakarvat nousee pystyyn...)

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Esimerkkejä: kirjoja (kuten pehmeäkantiset Viisikko-kirjat), piirustusvälineitä, kirjontakuvapakkauksia, kirjepaperia, pieniä Lego-paketteja jne. Olen myös ostanut lasten kavereiden synttärilahjaksi pieniä pelejä, esim. Uno-kortit tai Yatsi.

Joskus meillä on tosin ostettu yli 10 euron arvoinen kirja, kun perheestämme kaksi lasta on mennyt samoille synttäreille.

Olisin vanhempana todella ällistynyt, jos joku lasten kavereista toisi omalle lapselleni 20 euron arvoisen lahjan. Poikkeuksena yksi naapuri, jonka tyttö on ollut meillä usein vähän niin kuin hoidossa (vanhemmat ovat poissa kotoa ja olemme sopineet, että tyttö saa olla sen ajan meillä leikkimässä lastemme kanssa). Tässä tapauksessa olen pitänyt kalliimpaa lahjaa ymmärrettävänä, vaikka en tietenkään ole katsonut, että tytön vanhemmilla olisi joku velvollisuus hankkia kalliimpi lahja.

Vierailija

kyllä joskus löytyy paljonkin halvemmalla ihan kivoja lahjoja. Ostelen yleensä ihan ympäri vuoden alennus" koreista" juttuja, joita voi antaa lahjaksi. Joko omille lapsille tai lasten kavereille.

Meillä ei ole lahjottu vieraita, mutta en pidä silti tapaa kovin pahana. Enkä usko, että se on amerikkalaisen hampurilaisketjun lanseeraama! Itse olin 70-luvulla parillakin lastenkutsuilla, joilla vieraat sai pienen lahjan poislähtiessään.

Vierailija

tosin parin euron heitto suuntaan tai toiseen on ihan mahdollinen eli jos löytyy kiva niin se on pääasia. Tosin kovin kalliisiin ei ole varaa, kun synttärikutsuja on miltei joka viikolle.

Meiltäkin saa synttäreiltä sen pienen pussin joko onginnan tai aarteenetsinnän tuloksena. Pussin sisältö on n. yhden euron arvoinen ja sisältää jonkun " muistoesineen" kankaisen pussin lisäksi ja karkkia. Usein lapset syövät karkit heti kättelyssä, ja siksi pussin saaminen ei ole viimeinen ohjelmanumero. Jos lasta hakemaan tulee muukin perhe niin usein olen antanut heillekin karkkia vähän mukaan :-)

Vierailija

Maksimihinta mitä itse ostan on 10¿, mutta ostan yleensä 7-8¿ hintaisia lahjoja. Alennuksesta pyrin ostamaan, jolloin lähtöhinta voi olla korkeampi ja jos jotain näen yritän ostaa " varastoon" . Itsekin suosin legopaketteja ym. Tuntuu ettei 4¿ kyllä mitään oikein enää saa.

Jaettavat pussit on ihan ok, mutta sisällön ei tarvitse olla kovin kummoista. Tarrat, jääkaappimagneetit, tatuointitarrat, kumit, kynät, heijastimet ym. pienet ovat siihen ihan hyviä. Itse en suosi niinkään karkkia, mutta se tuntuu olevan yleisin lähtiäislahja.

Vierailija

mutta mulla tökkii kyllä nuo pussukat. Etelä-Suomessa asuva ystäväni kertoi niistä mulle viime kesänä. Ikinä ennen en ollut kuullut koko pussukoista. Poikani on käynyt jo monilla kavereitten synttäreillä, mutta yksistäkään se ei ole vielä pussukoita tuonut, joten näyttäisi siltä, että tänne Kainuuseen ko. tapa ei ole vielä pahemmin rantautunut. Mun mielestä kakku ja herkut on " must" , mutta pussukoista en aio must-juttua tehdä.

Koulukavereitten lahjaan käytämme 4 - 8 e.

Vierailija

..max 10 euroa, ihan parhaalle kaverille olemme ostaneet kyllä joskus vähän kalliimpiakin lahjoja, kun on ollut selkeä toive tiedossa.

Neljällä eurolla ei saa tosiaan kuin krääsää, ja sitä on muutenkin tarpeeksi, ennemmin ostain jotan kunnollista.

Ja noihin pussukkajuttuhin en ole lähtenyt mukaan, eli meiltä ei ole saanut mitään mukaansa, mutta eipä tuo ole ketään tuntunut haittaavan!

Vierailija

kymmenisen euroa, ihan parhaimmille kavereille voidaan ostaa kalliimpikin. Mutta kympillä saa jo ihan käyttötavaraa....korvakorut, käsilaukun tms.....tytöille 9-12v.

Vierailija

Ainakin meidän tulotasolla ei ole varaa usean kerran kuukaudessa ostella kalliimpia lahjoja. Varsinkin kouluikäisille tytöille saa tuolla rahalla jo ihan kivan lahjan, esim. jotain sisustustavaraa omaan huoneeseen ( valokuvakehyksiä, laatikostoja tms. ) tai vaikka oman nimikkomukin. Pojille on ehkä himpun vaikeampaa keksiä tuolla summalla mitään kovin kummoista, mutta eikös se ajatus ole kaikista tärkein? Nuo oli kyllä ihan kivoja ideoita nuo leffaliput ja lahjakortti hampurilaispaikkaan. Ja pidän kiinni siitä että lapset askartelevat itse kortin, se on mielestäni paljon henkilökohtaisempaa kuin jokin kaupasta ostettu tusinatuote.

Vierailija

Mutta tarkoitukseni ei todellakaan ole saattaa lahjansaajaa tai vanhempia vaivautuneeksi sen kummemmin kuin olettaa, että meille tuotaisiin yhtä kalliita lahjoja. Mielestäni kun lahjojen tarkoitus ylipäänsäkään ei ole vastalahjan saaminen (ja sitä yritän opettaa myös lapsilleni).

Lahjan hinnan syy ei ole se, että haluaisin brassailla tai korostaa omaa varallisuuttani. Lahjan valintaan on muutama hyvin yksinkertainen syy:

- En halua antaa krääsää, joka kerääntyy nurkkiin tai menee heti rikki, en myöskään turhaa rihkamaa tai omasta mielestäni vastenmielisiä muotileluja. Ostan siis mielummin jotain laadukasta ja kestävää, mutta usein se sitten myös maksaa enemmän. Toki halvemmallakin voisi hyviä löytöjä tehdä, mutta toistaiseksi minulla on enemmän rahaa kuin aikaa kierrellä ja etsiä.

- Olen todellakin oppinut pienestä pitäen, että kukin antaa lahjoja varallisuutensa mukaan, eikä sillä ole merkitystä annanko itse tuhannen euron lahjan ja saan vastapuolelta kahden euron lahjan vai toisinpäin. Siinä vaiheessa kun lahjan arvolla alkaa olla merkitystä, ollaan menossa jo kovaa vauhtia ihan väärään suuntaan. Ajatus on tärkein ja lahjan saajan vaivannäkö arvostettavaa. Itse jopa pyrkisin ehkä ostamaan köyhempien perheiden lapsille jotain isompaa ja tarpeellisempaa, koska rikkaampien perheiden vesoilla varmasti on tavaroita jo ihan omasta takaa.

Vierailija

Sillä saa ihan kivan Lego-paketin tms. mistä on iloa pitempäänkin. Meidän poika sai 7-vuotislahjaksi lähinnä tuon tasoisia lahjoja, mutta oli siellä joukossa yksi tarrakirja ja yksi pikkuautokin, jotka oli varmasti alle 5 euron hintaisia. Poika itse oli kaikista lahjoista iloinen, mutta yksi kaveri alkoi sitä autoa haukkua, että " vaivainen pikkuauato" . Hiljensin hänet kyllä nopeaan ja toivon ettei lahjan antaja ehtinyt kuulla...

Minä en ole kokenut noita pussukoita mitenkään isoksi ongelmaksi. Ihan ekoilla synttäreillä tuli sorruttua johonkin Tiimarin roinaan, mutta esim. viimeksi pussissa oli ilmapallo, tarra (isommasta arkista leikattu) ja xylitolkarkkiaski. Siitä olen pitänyt huolen että ainakin pussin syötävä sisältö on helppo jakaa, että kotona odottavat sisaruksetkin toivon mukaan pääsevät osille.

Vierailija

Pääasia, ettei lahjat ole mitään krääsää, vaan aidosti kivoja juttuja. Hinnalla ei sinänsä ole väliä, meillä arvostetaan ihan yhtä lailla halpojakin lahjoja, esim. nyt olisi 5 euron habboseteli paras mahdollinen lahja ;)

Vierailija

10 - 20 euroa. Hyviä ystäviä lapsellani on neljä. Kavereitten ja luokkakavereitten synttärilahjat pyrin saamaan 5 - 7 eurolla. Tällä hinnalla on mm. tänä syksynä saatu legoja, taskulamppu, Kallioniemen kirjoja...

Nopeasti laskettuna synttäreitä on ollut elokuusta lähtien kahdeksalla tutulla, joten jos edellisen kirjoittajan mukaan laittaisi jokaiseen 20 euroa, olisi lahjoihin mennyt 160 euroa....

Tosiaan, jos luokkakaverille ostaa 20 euron lahjan, voisin kuvitella, että lahjan saajan perheellekin tulisi hieman vaivautunut olo. Kirja-aleista saa todella hyviä lastenkirjoja, mitä ostan aina jemmaan. Samoin legoissa on pieniä paketteja, mitkä ovat kestosuosikkeja. Kirjoitan 6 - 8 vuotiaan poikalapsen lahjoista.

Vierailija

löytyy oikein kiva lahja - toisaalta joskus löytyy edullisempiakin lahjoja, kunhan vaan on kiva tai lahjassa on jotain ideaa. Ostan lahjoja myös valmiiksi varastoon mm AMOn lelumyynnistä tai esim Lelulaatikon loppuunmyynnistä aikoinaan.

Itseäni läksiäispussit eivät haittaa, kunhan ei mene liiallisuuksiin tai " kilpavarusteluksi" - ne ovat myös kätevä tapa ikäänkuin päättää juhlat mukavasti. Myös näihin läksiäispusseihin keräilen pitkin vuotta (ei nyt ihan) kivoja, edullisia ja pieniä juttuja jotka sattuvat silmään.

Näihin yllämainittuihin asioihin liittyy myös se että rakastan juhlien järjestämistä...ja lahjoja ;-).

Vierailija

Meillä on kyllä pidetty ylärajana ennemminkin 5 kuin 10 euroa. Ja ihan kivoja lahjoja on mm. Tiimarista löydetty.

Silloin kun meiltä on mennyt useampi lapsi samoihin juhliin on toki ostettu vähän isompi lahja yhteisesti.

Kirja-ale on taas meneillään tai tulossa pian ja sinne kannattaa suunnistaa. Näytti olevan hyviä lasten ja nuorten kirjoja tarjolla pikkurahalla. Minusta kirja on aina hyvä lahja!

Vieraiden lahjontaa meillä vältellään viimeiseen asti vaikka jotain kommentteja olen vierailta saanutkin. Joillakin synttäreillä vieraat ovat kyllä saaneet mukaansa ilmapalloista taivutellun eläimen ja kerran käsihelminauhan. Nämä " lahjat" liittyivät synttärien ohjelmaan.

Minusta on tärkeää, että lapset oppivat odottamaan vuoroaan (=omia synttäreitä) ja se, että myös sanallinen kiitos lahjasta on arvokas, aina ei tarvita vastalahjaa. On myös hyvä oppia, että toiselle voi antaa vaikka ei saa itselleen mitään (paitsi hyvän mielen).

Vierailija

Kuulostaa jäkätykseltä, mutta ennen sai parillakympillä tosi kivan lahjan, nyt ei tahdo 6 euroa riittää. Itse ostan poisto- ja alennusmyynneistä edullisesti ' lahjakaappiin' valmiiksi lahjoja. Elokuvalippu tai lahjakortti (Spice Ice, hampurilaisravintoja jne.) on aika kiva ja sopivanhintainen ja yleensä myös tosi mieluinen lahja. Itse en myöskään pidä noista pussukoista, mutta ongintaan olen suostuvainen, joten ollaan yleensä sitten yhdistetty ne. Ilmoitan vieraille, että juhlapöydässä saa syödä niin paljon kuin jaksaa, joten pussukoihin ei meillä karkkia enää laiteta. Kukaan ei ole tiettävästi valittanut.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat