Pitääkö PeptidiTutteli sekoittaa aina lämpimään veteen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Laatikossahan on ohje, jonka mukaan vesi keitetään ja jäähdytetään 60 asteiseksi, vasta sitten sen voi sekoittaa jauheen kanssa. Tuskailtuani tätä tuttavalleni, hän ihmetteli miksi keitän veden, eihän yli ½-vuotiaille tarvitse vettä keittää. Hän sekoittaa jauheen suoraan kylmään veteen.

Jäin miettimään, voisikohan noin turvallisesti tehdä? Vai onko lämmin vesi jotenkin välttämätön maidon koostumuksen tai ravitsemuksellisuuden suhteen? Olisiko kenelläkään parempaa tietoa? Minä ainakin koen aika työlääksi sen, ettei voi tehdä kuin annoksen kerrallaan ja veden keittämisen ja jäähdyttämisen kanssa menee hirveästi aikaa, helpottaisi huomattavasti jos jauheen voisi sekoittaa suoraan raanaveteen. Poikamme on 1v 1kk.

Kommentit (10)

Vierailija

Meillä keitetään vesi joka jäähtyy, sitten kun pojan nälkä, lämmitän veden mikrossa ja lisään jauheen??? ONKO TÄÄ NYT OIKEA TAPA? Keitämme vettä kattilassa pari kertaa päivässä, maitoallergiaa epäillään, Almiron pepti käytössä...

Vierailija

Eli keittää koko päivän aikana tarvittavan veden vaikka aamulla ja säilyttää veden jääkaapissa. Sieltä sitten lämmittää yhden annoksen kerrallaan. Pääasia ettei säilytä tehtyä maitoa, vaan se pitää jouda heti valmistuksen jälkeen.

Vierailija

meillä kokeiltiin Peptidi-Tuttelia viime talvena niin sai vielä tehdä vrk-annoksen. Silloin minä keitin veden, jäähdytin n 60-asteiseksi ja tein pulloihin valmiiksi maidot. Nämä sitten jäähdytin hyvin nopeasti jääkaapissa siten että mulla oli siellä vesiastia jonne pullot laitoin (joskus jopa heitin jääpaloja sekaan) jotta mikrobit eivät pääse -ilostumaan. Kun otin sopivan annoksen käyttöön niin sitten lämmitin vaan sen juomaläpöiseksi.

No meille ei tämä maito sopinut vaan siirryttiin Neocateen. Mutta tässäkin mulla on 2 eri vinkkiä joista pääsääntöisesti käytän matkoilla tätä: Keitän kotona veden ja jäähdytän sen sopivan lämpöiseksi jonka jälkeen laitan sen termariin josta saan matkalla (mutta miksei aivan hyvin kotonakin!) tarvittavan määrän sopivan lämpöistä vettä. Termarin vesi säilyy kyllä pitkään sopivana. Toinen tapa olisi keittää vesi ja sitten käyttöönotettaessa lämmittää (vesihauteessa tai mikrossa hyvin välilä ravistellen) juomalämpöiseksi ja lisätä maitojauhe.

Mä olen ollut hyvin tyytyväinen tohon termarin käyttöön, mulla on hoitolaukussa myös aina mukana Aventin maitojauheen annostelija joka on ollut myös kätevä apu.

Vierailija

kun asia jäi vaivaamaan. Sieltä sain saman perustelun, kuin tuttavavanikin antoi. Eli vettä ei tarvitse keittää kuin alle ½-vuotiaille, sama hygieenisyys aspekti siis kuin normaali pullojen ja tuttien ja juomaveden keittokin pikkuvauvoilla on. Maidon laatu ei millän tavoin heikkene, vaikka sen sekoittaisi kylmään veteen. Useat yksivuotiaathan juo jo ihan jääkaappikylmää maitoa, joten kyllä taidan uskaltaa ottaa raanasta veden suoraan, nyt loppui keittäminen.

Kiitos kuitenkin vastanneille vinkeistä. Saa ottaa edelleen kantaa :)

Vierailija

Itse keitin kyllä aina, mutta huomasin, että jos vesi ehti jäähtyä liikaa, niin jauhe ei sekoittunut kunnolla. Eikä se niin kovin työlästä mielestäni ole jos tekee vuorokauden annoksen kerralla.

Vierailija

Ompa kumma homma ettei paketin kyljessä ole varoitusta että ei saa tehdä enää vuorokausiannosta kerrallaan. Jos semmoset suositukset kerran on niin kyllä pitäisi purkissa olla oikeat tiedot. Ihmettelen vain.

Eikä kyllä lastenlääkärikään maininnut asiasta.

Pari kertaa kiireessä olen tehnyt suoraan pulloon ja teenköhän jotain väärin mut siitä tuli tosi paakkusta vaikka kuinka ravistelin. annostus on oikea. Isommatkin annokset saa kunnolla vispilöidä ja valuttaa vielä siivilän läpi.

Kylläpä saa taas ihmetellä näitä juttuja...

Vierailija

sekoitan sen kylmään hanaveteen annoksen kerrallaan. Poika on kohta 1½v, joten ohjeen mukaan näin saa tehdä. Peptidi-Tuttelia kun kokeiltiin aikoinaan, niin sai tehdä vielä sen vuorokausiannoksen kerralla. Minusta sekin oli jo hankalaa (liekö tässä liian mukavuudenhaluinen..), mutta jos joka annokseen pitäisi keittää ja jäähdyttää vesi, niin se se vasta hankalaa olisikin! Lapsi huutaa vieressä maitoa ja sitä vaan keittelee ja jäähdyttelee vettä.. tosi ikävää, mutta pakkohan se on pienelle niin tehdä.

Vierailija

Eli on tullut uudet suositukset siitä, ettei enää saa tehdä vrk:n annosta kerrallaan vaan PITÄÄ tehdä vain kerta-annos. Uudet ohjeet tulivat sen jälkeen, kun sattui se kuolintapaus. Voin muistaa väärinkin, saattoi olla jokin vakava myrkytyskin.

No jokatapauksessa olen keitellyt vettä tuon uuden ohjeistuksen mukaan kerta-annoksissa, ja janoansa ja nälkäänsä kiljuvan pojan kanssa veden jäähtymisen odottelu on raastavaa. Voi olla, että teen tämän homman nyt liian monimutkaisesti, mutten ole keksinyt muutakaan konstia. On kyllä olemassa vedenkeitin, jonka lämpötilan saa säädettyä vaikka siihen 60 asteeseen, mutta silloinhan vesi ei ole keitettyä. Olisiko kenelläkään vinkkejä?

Vierailija

poika 1,5 vuotias. Vuoden iän jälkeen en ole enää kiehauttanut vettä, vaan ottanut kylmää vettä hanasta, jonka olen lämmittänyt mikrossa juontilämpöiseksi ja vasta sitten sekoittanut jauheen siihen. Näin jauhekin sekoittuu paremmin kuin kylmään veteen.

Ja reissussa mukana on tuo aikaisemman kirjoittajan mainitsema termari, johon kylläkin aina kiehautan veden ja jäähdytän juontilämpöiseksi. Ja vasta juontihetkellä sekoitan veden ja jauheen keskenään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat