Imetysonkelma -loppuuko maito-

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mun poika on nyt 3,5kk ja maito on riittänyt ihan hyvin ja poika kasvaa hurjaa vauhtia.

Ihan alusta asti oon imettänyt aina vaan toisen rinnan kerrallaan ja poika on ite myös lopettanut imemisen eikä kitise nälkäänsä sen jälkeen.

Melkein kokoajan oikean puoleinen rinta on ollut sellainen että kun poika hetken (pari-kolme minuuttia) on imenyt, niin rintaan alkaa koskea. Ei siis mitenkään nänniin vaan jotenkin määrittelemättömästi koko rintaan. Maitoa silti vielä puristaen tulee tippa tai pari.

Nyt tuo kipu on ehkä reilun viikon ajan ollut kovempaa mitä ennen. Muutama päivä sitten jouduin pumppaamaan pulloon maitoa ja sain nihkeästi pumpattua 40ml siitä oikeasta rinnasta. Mulla oli silloin vähän huono mieli, joten ajattelin sen johtuvan siitä. Mutta eilen taas piti pumpata ja silloin sain 60ml vaikka rinta tuntui ihan täydeltä (ja taas siis se oikea rinta).

Vasemmasta saan pumpattua yli desin ihan hyvin vieläkin (ja oikeastakin sain ennen desin verran).

Mutta siis voiko se kipu imettäessä johtua siitä, että maitoa ei tule tarpeeksi ja poika imee tavallaan tyhjää? Ja onko yleistä/normaalia että maidon tulo loppuu vain toisesta rinnasta?

Haluaisin kovasti vielä imettää kun poika kuitenkin hyvin rintamaidolla kasvaa. Miten mun pitäis toimia? Kun onhan se kipukin aika inhottavaa..

Mun äiti sanoi että pitäisikö koittaa niin että kun annan oikeasta rinnasta niin sitten kun se kipu alkaa niin vaihdankin vasempaan. Ja silti vuorottelen sitä aloitusrintaa. Käytännössä se menisi siis niin että kun on oikean rinnan aloitusvuoro, niin poika söisi sekä oikeasta että vasemmasta ja kun on vasemman aloitusvuoro niin söisi vaan vasemmasta.

Onnistuuko tämä, onko kenelläkään kokemusta?

Käykö tässä sellainen homma että vasen rinta on aina ihan täynnä (kun siitä imetään enemmän niin maitoakin nousee enemmän) ja siis rintojen kokokin on huomattava?

En millään haluaisi luopua imetyksestä vielä :(

-Pikkune ja pojat-

Kommentit (7)

Vierailija

Lisää tietoa saat www.babyidea.fi, siellä on imetyspalsta, jossa kerrotaan mm. tästä herumisesta. Se saattaa tuntua kipuna pari-kolme minuuttia imetyksen aloittamisen jälkeen. Kannattaa lukea palstalta tietoa imetyksestä. Maito ei varmasti ole sinulta loppumassa, vaikka et saa lypsämällä paljon.

Vierailija

Yleensä kai kipua ei pitäis tuntua, mutta enpä usko että se liittyy maidontuotantoon. Pumppaamalla ei koskaan saa samaa määrää ulos kuin mitä vauva imemällä, joten älä vedä äkkinäisiä johtopäätöksiä. Tarkista imuote, jos vaikka nänni on jollain tavalla erilainen tms.

Lapsi saa tarpeeksi ruokaa kun pissaa n. 5-6 märkää vaippaa vuorokaudessa, on tyytyväinen ja näyttää voivan hyvin. Käy imetystukilistan sivuilla, ihan hyödyllisiä vinkkejä sieltä löytyy :) Niin ja n. 3 kk iässä tulee myöskin tiheän imun kausi..

Vierailija

Sieltä löytyy monenmoiseen pulmaan vihjeitä.

Monet eivät saa pumpulla irti milliäkään vaikka lapsi on täysimetykellä. Ei kannata siis vetää _mitään_ johtopäätöksiä pumppauksesta!

Tuossa vaiheilla jossa tekin olette, maitomäärä useimmilla alkaa tasaantua ja rinnoista ei tule enää ylimääräistä maitoa ja rinnatkaan eivät ole enää piukat koko ajan.

Kannattaa vaan imetellä edelleen.

Vierailija

Siis mä luulin käyneeni tänne kirjoittamassa kiitokset mutta nähtävästi en käynyt. Eli kiitos :)

Se kipu mikä oli, meni ohi itsekseen ja maitoa alkoi tulla enemmän. Eli luullakseni poika vaan tosiaan tilasi maitoa lisää vaan siihen rintaan. En tosiaan ole kuullut näin koskaan tapahtuneen kenelläkään, mutta en tiedä mikä muukaan se olisi ollut.

No oli miten oli, niin nyt kun poika on reilun 5kk niin lopetan imetyksen kuitenkin. Poika syö vieläkin tunnin välein yössä. Selvästikään mun maidossa ei ole enää potkua tarpeeksi. Ja mun pääni ei kestä unettomia öitä enää yhtään...

Pikkune ja pojat 5kk ja 2v1kk

Vierailija

Minulla ainakin tuntunut aina inhottava paineen tunne, kun maito alkaa herua hetken kuluttua imetyksen aloittamisesta. Ja kun rinnat todella täydet ja pakkautuneet ja ehkä tiehyttukostakin(tai tulehdusta) silloin heruminen tuntuu kipuna koko rinnassa. Koita lypsää käsin, minusta se kaikkein kätevintä. Lypsämällä kaikki ei saa aikaan herumista, joten ei maitoa silloin luonnollisestikaan tule kuppiin niin paljoa, kuin mitä vauva rinnasta saisi. Maitomäärä lisääntyy rinnassa imetyksen (herumisen) aikana. Minulla ainakin toinen rinta selvästi täyttyy sillä aikaa, kun imetän toisesta.

Vierailija

En usko että noin tiheä syöminen yöllä viisikuukautisella johtuisi nälästä, vaan vauva on tottunut siihen että tuudittautuu unille uudestaan tissillä. Yritä saada syöttövälejä pidentymään tarjoamalla tuttia tai taputtelemalla ja silittelemällä uudestaan uneen. Kun lapsi oppii nukahtamaan muutakin kuin tissille, niin syöttövälitkin pitenevät.

Vierailija

Ajattelin pumpata täysimetyksellä olevalle vauvalleni maitoa kun isä hoiti vauvaa muutaman tunnin. Ihmettelin hirveästi kun en tosiaan saanut YHTÄÄN maitoa pumpattua kummastakaan rinnasta. Vauva kuitenkin kasvaa ja voi hyvin, joten maitoa kuitenkin tulee. Ei siis kannata päätellä mitään siitä, että kuinka paljon maitoa tulee pumpattaessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat