evy-luokkalaisten vanhemmat

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

kirjoitelkaa kokemuksistanne vanhemmat joiden lapsi on aloittanut koulunkäynnin " pienryhmässä" eli evyssä.Meidän kuopuksemme aloitti koulun tänäsyksynä. Eskarissa opettaja suositteli kouluvalmiustesteihin menoa. Lapsemme tarvitsee aikuisen tukea jotta hän pääsee alkuun tehtävien tekemisessä. Ja kuten tiedetään ei ns.normaali kokoisessa ryhmässä opettajalla ole aikaa paneutua kehenkään oppilaaseen erikseen niinkuin on pienryhmässä. Myös käsitteiden ymmärtämisessä oli poikkeavuutta saman ikäisiin verrattuna. Muuten tosi reipas,sosiaalinen ja innokas käymään koulua. Lukemaan oppimisessa on tietenkin omat hankaluutensa. Tahtovat jo opitut kirjaimet välillä unohtua ja myös numerot. Mutta eiköhän se ajanmyötä luonnistu. Kirjoitelkaa kokemuksistanne yms. On aina kiva huomata että maailmassa on muitakin samanlaisten asioiden kanssa eläviä ja olevia.

Kommentit (3)

Vierailija

liikunnassa ja ympäristöopissa. Hyvä niin :)



Koulussa luokan kaikilla lapsilla on kuudesluokkalaiset kummioppilaat ja kummit olivat opettaneet pienille jalkapalloa. Opettajilla oli ollut hauskaa ja kummit olivat olleet ihmeissään kun pikkuiset olivat alkaneet kesken pelin kauhomaan soraa, keräilemään kiviä, muokkaamaan sääntöjä ja menneeet pusikkoon pissalle. Sinnikkään yrittämisen jälkeen olivat saaneet pelin kulkemaan ja jopa muutama maali oli tehty. Kummioppilaat on ollut jo vuosia onnistunut systeemi. Isot opastavat pieniä luistelussa (auttavat nauhojen kanssa) ja opastavat esim koulun ulkopuolella kun käydään näyttelyissä ja konserteissa. Näin pienluokkalaiset saavat mallia myös muista lapsista eivätkä vain puuhaile keskenään.

Vierailija

luokalla on 10 oppilasta, sekä ope+avustaja. Poika kulkee taxilla koulumatkat. Meillä melko lailla samoista syistä, eli tehtävien aloituksissa tarvitsee tukea, ja jotta jaksaa keskittyä annettuun tehtävään on pienryhmä-opetus parempi.



Meillä opittiin ekan luokan syksyllä lukeminen ja kirjaimet osattiin jo eskarissa eli niiden opettelu ei tuottanut ongelmia. Matikassa hahmottaminen tuottaa vähän hankaluutta. Ja se kun siinä joutuu miettimään eli keskittymään.



Toinen luokka aloitettiin myös evy-luokalla, ja syksystä on mennyt huomattavasti paremmin, tosin matikassa takkuaa vähän mutta ope ei siitäkään ollut huolissaan. Lukeminen sujuu hienosti ja kirjoittaminen niin tikkukirjaimet kuin kaunokin sujuu hyvin. Mikä osiltaan selittää, että poika on aina ollut hyvä ja innokas piirtämään. Käsialan siisteys osittain siitä muodostunut.



Toivon pojan saavan olla vielä ainakin kolmannen luokan tällä " erityisluokalla" , sillä silloin tulee taas uusia ja vaativia aineita kuten 1. vieras kieli. Ja pienryhmä opetuksessa tuen saaminen onnistuu parhaiten, ja lapsi saa onnistumisen kokemuksia mikä on aina kiva ja tuottaa lapsellekin hyvää mieltä.



Meillä poika itse on pitänyt luokasta tosi paljon, ja luulisin että jos hänet siirrettäisiin ns.normaaliin luokkakokoon. Voisi tietyt nyt jo opitut asiat mennä jopa takapakkiin.





Vierailija

jossa on 6 oppilasta, 2 avustajaa ja opettaja.



Koulumatkat hän kulkee taksilla. Hänkin tarvitsee suurimmaksi osaksi aikaa aikuisen vierelleen istumaan, koska huomion suuntaamisessa ja toiminnan aloittamisessa on ongelmia. Lisäksi hän pyrkii lukemaan ja kirjoittamaan oikealta vasemmalle. Kirjoittaminen, lukeminen ja sanalliset tehtävät ovat hankalimpia, matematiikka sujuu taas erittäin hyvin.



Luokassa on strukturoitu päiväohjelma, ja aina tehtävät tehtyään lunastaa itselleen vapaa-aikaa jolloin saa tehdä mitä haluaa viereisessä huoneessa.

Tälle luokalle pääsy oli kuin lottovoitto, joten en näe pienryhmäopetusta mitenkään negatiivisessa valossa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat