Toimintaterapiasta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minkä tyyppistä toimintaterapiaa lapsenne ovat saaneet.



Meidän lapsella on kömpelyyttä hienomotoriikassa, mutta karkea moto-

riikka on hyvää. On aloittanut koulun. Käy puheterapiassa (dyspraksia).

Mietin olisiko toimintaterapiasta hyötyä, toisin mietin kuinka paljon erilaisa terapioita lapsi jaksaa koulun jälkeen.

Kommentit (9)

Vierailija

valitettavasti käytännön syistä ajat ovat iltaisin, mutta toimintaterapia on kehitysvaikeuteen liittyvää täsmähoitoa, joka ohittaa tehokkuudessa iltapäiväkerhon helminäpertelyt mennen tullen, ei niitä voi verrata keskenään.



Usein hienomotorisen kehityksen tulppana on epätasapaino karkeamotoriikan puolella, joten hienomotoriikkaharjoituksista ei ole sinällään hyötyä jos tasapainottavilla harjoituksilla ei saada ensin motoriikan perusteita kuntoon. Terapiaan pääsy on suuri asia, josta kannattaa ottaa kaikki irti. Yksikin kuntoutusjakso saattaa tehdä ihmeitä kun se ajoitetaan oikein. Terapiapäivää kannattaa tietysti rauhoittaa niin ettei samalle päivälle buukkaa muita menoja.

Vierailija

Poika nyt eskarilainen ja nyt ollaan oltu tutkimuksissa ja alustava diagnoosi oli dyspraksia epäily.

Poika on käynyt puheterapiassa jo kaksi vuotta ja puheterapia suositteli toimintaterapiaa koska varsinkin hienomotoriikassa oli vaikeuksia esim. ei silloin ei ollut kynäotettakaan.



Poika sai toimintaterapiaa 10 kertaa tunnin jaksoja. Alkutestien mukaan oli noin vuoden jäljessä iukätovereitaan mutta kun terapia päättyi oli viive 4kk-0 riippuen osaaluesta. Pojalle oli selvästi hyötyä terapiasta. tekivät siellä ihan kaikkea mahdollista käsillä sekä ihan tavallista kiipeilyä pallolla pelaamista ym.

Vierailija

ensimmäisenä vuotena iltapäiväkerhossa, mikä sekin pidentää koulupäivän pituutta. Ja monet käyvät iltaisin erilaisissa harrastuksissa.

Terapiat ajoitetaan joko koulutuntien lomaan tai välittömästi koulun jälkeen kerhoaikaan. Kysy asiaa koulultasi.

Hienomotorikkaa voi kohentaa kotonakin esim. käsitöitä tekemällä, askartelemalla, eletroniikkaharrastuksella tai vaikkapa palapeleillä. Näillä keinoin (käsityöt)oma hienomotoriikka koheni aikoinaa ilman varsinaista terapiaa. Hienompia käsitöitä opetaan kansalaisopistoissa ja elektroniikkaharrastajille on kerhoja.

Vierailija

Lapsi (kohta 4 v.) saanut tähän asti fysioterapiaa, mutta nyt vaihdettiin toimintaterapiaan. Terapeutin kanssa ovat pelanneet sählyä ja jalkapalloa, seinäkiipeilleet, keinuneet erilaisissa keinuissa, rakennelleet legoja jne. Suoranaista hyötyä en osaa sanoa, mutta ainakin lapsi joutuu harjoittamaan kehonhallintaa erilaisissa jutuissa ja terapia tuntuu hänestä ihan leikiltä. On ehdottomasti ollut meillä hyvä ratkaisu, koska lapsi ollut selkeästi innostuneempi toimintaterpiasta kuin jumpasta. Toimintaterapia kun on enemmän vapaaehtoisen leikin tuntuista ja jumppa taas oli enemmän kontrolloitua ja ohjattua (vaikka tykkäsi hän sielläkin käydä).



Meillä siis jonkinlaista tarvetta on kumpaankin terapiaan, mutta sairaalan mielestä lapsi jaksaa paremmin (ainakin tämän ikäisenä) kun on vain yksi terapia kerrallaan (kun ei niin vaikeista ongelmista ole kyse, että tarvitsisi välttämättä molemmat terapiat koko ajan). Ilmeisesti siis vaihdamme keväällä taas fysioterapiaan ja mahdollisesti ensi syksynä jatkuu vuorostaan toimintaterapia.

Vierailija

Hän saa kerran viikossa toimintaterapiaa. Tyttö on varhennettu eskarilainen eli 5.5v.

Hienomotoriikassa erittäinkin paljon parantamisen varaa, mutta toimintaterapia alkaa pikkuhiljaa tuottaa tulosta. Karkea motoriikka ikäisensä tasolla muuten, mutta melko kömpelö hän on ja tekemisissä menee enemmän aikaa. Ja jälki ei yhtä hyvää.

Tyttäreni saa myös puheterapiaa, koska dyspraksia on erittäin vaikea. Puhetta ei tule juuri ollenkaan, viitotaan sitten. Hän on integroidussa päiväkotiryhmässä, mikä on ehkä kaikkeista parasta " terapiaa" .



Terapiat tehdään tavallaan leikin varjolla, eli ainakin meillä tyttö innostuu todella aina ja jaksaa hyvin=)

Vierailija

vasta aloitettiin toimintaterapia koska on vaikeuksia mm.hiusten harjaamisessa,hampaiden harjaamisessa,suu alue on sellainen että pakkoliikkeet kohdistuu sinne alueelle sekä syö jotain pahvia yms.Syömiset ja pesutilanteet ongelmallisia jne. eli just noihin pitäs auttaa.

Vierailija

Eli poika 5v. on tähän asti käynyt fysioterapiassa, mutta tästä syksystä aloitti toimitaterapian yksilöterapiana. Ongelmat ovat lähinnä karkean motoriikan puolella, mutta myös hahmottamisessa, sekä käden ja silmän yhteispelissä. Meille sanoi myös neurologi, että kannattaa satsata yhteen osa-alueeseen kerralla, että lapsi ei jaksa välttämättä montaa erilaista terapiaa yhtä aikaa. Meillä tilanne suorastaan unelma, koska pojan terapeutti käy kerran viikossa päiväkodissa tunnin kerrallaan puuhailemassa. Ovat tehneet erilaisia hahmottamistehtäviä, leikkaus- ja muita askartelutehtäviä, piirtämistä, värittämistä, rakentelua, palapelejä jne., eli paljolti sitä, mitä mekin pojan kanssa kotona harjoittelemme. Poika tykkää terapeutista tosi paljon, ja on paljon yhteistyöhaluisempi hänen kanssa, meidän kanssa sanoo helpommin, ettei jaksa/halua/osaa tehdä jotain tehtävää. Terapeutti antaa myös ohjeita päiväkodin hoitajille, joita he voivat myös hyödyntää omassa toiminnassaan.

Vierailija

Hienomotoriikka pelaa kyllä. Poika ollut toimintaterapiassa viime keväästä asti, nyt tänä syksynä on ryhmätoimintaterapiassa joka on kerran viikossa 60-90 min kerralla. Lisäksi olemme alkaneet käydä kerran viikossa uimahallissa lasten kanssa ihan ajatuksena sen säännöllisyys, se että kehittää lihaksia ja koska vedessä jokainen on notkeampi yms. Meillä pojalla ongelmia on lihastonuksessa, on kuulemma hypotoninen ja ei jaksa olla kauan paikoillaan esim. Tämän vuoksi hankinnassa myös tyyny joka kehittää lihaksia. Siinä on pieniä nystyjä joiden vuoksi tyynyllä istuessa nuljuu, tämä kehittää lihaksia. Tyyny itsessään on kumia ja ilmatäytteinen.

Vierailija

As-pojalla myös karkeamotoriikka ollut aina hyvä, ensimmäisen terapiajakson hän sai 5-vuotiaana SI-painotteisena yksilöterapiana ja toisen jakson 6-vuotiaana pariterapiana, joka oli lähinnä sosiaalisten taitojen treenaamista ja siedätyshoitoa sille, ettei kaikki mene niinkuin on suunniteltu. Hienomotoriikassa oli jonkinlaista hankaluutta, mutta siihen ei kiinnitetty niin suomiota ja taidot karttuivat hiljalleen muun toiminnan ohessa.



f83/dysfasia?- tytöllä alkoi 3-vuotiaana myös si-painotteinen toimintaterapia. Tällä hetkellä tyttö hakee itse voimakkaita syvätuntokokemuksia: lataa päälleen hiekkapusseja, keinuu hurjasti, kieputtaa itseään mattoon ja hyppii hurjia loikkia alas patjalle. Tätä jatketaan, koska ääntely ja puheentuotto ovat loikanneet eteenpäin ja ääntely on myös voimakasta terapiatunnin aikana. Tyttö on myös oppinut sietämään ohjailua ja keksii itse uusia tapoja käyttää salin laitteita.



Kannattaa jutella huolellisesti toimintaterapeutin ja lääkärin kanssa mikä hyödyttäisi lasta parhaiten. Meillä on tytön kuntoutuksenpäivitys lokakuussa ja aion pyytää musiikkiterapiaa, koska tyttö on aivan viime aikoina innostunut musiikista, tanssii mielellään ja yrittää laulaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat