Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kupari vai hormonikierukka?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kumpi parempi? Mitä sivuvaikutuksia olette havainneet? Pillereitä en haluaisi syödä. Kertokaa kokemuksia Nova tai Mirena kierukoista? Tuntuuko yhdynnässä? Onko ollut haittaa? Mitä?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Minulla on ollut 2½ vuotta kuparikierukka ja hyvin olen sen kanssa pärjännyt. Vuodot eivät runsastuneet oikeastaan ollenkaan, joten minulla se oli turha pelko. Raskaaksikaan en ole vielä tullut :-). Minulla ko. kapistus ei tunnu ollenkaan, tai ei ole mies ainakaan valittanut, ja gynekologi sanoikin, että narut ovat aika lyhyet. En keksi oikeastaan mitään huonoja puolia. Ovulaatio tuntuu nykyisin aika selkeästi ja kivuliaastikin joskus, mutta sellaista olen kuullut tapahtuvan yleisestikin synnytyksen jälkeen.

Hormonikierukkaa en uskaltanut ottaa siksi, että kaikesta muustakin hormonipitoisesta olen saanut sivuvaikutuksia. Mahdollisesti voisin sitäkin kokeilla vaikka sitten kun tämä nykyinen täytyy vaihtaa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

en tykkää keinotekoisista hormoneista, jos ilmankin pärjää... enkä ikinä luopuis mun menkoista! mustahan tulis joku mies sitten :D runsaat vuodot on ollu, mut ei se käytännössä vaikuta mihinkään, onhan niitä siteitä

Mäkin vierastin ensin hormonikierukkaa, kun kuulin, että kuukautiset voi jäädä kokonaan pois. Tuntui luonnottamalta ajatukselta. Kunnes tosiaan rupesin miettimään, että eihän ennen vanhaankaan ole naisilla paljon kerennyt kuukautisia olla. Kun ovat koko ajan olleet raskaana tai imettäneet. Siis silloin kun ehkäisyä ei vielä ollut.

Mulla ei mielestäni ollut paljon hävittävää, koska perheemme lapset on todennäköisesti jo tehty. Pienen pientä iltatähden mahdollisuutta kyllä mielessämme vaalimme. ;)

Hormonikierukasta kyllä vakuutetaan, että kun se napataan pois, niin heti voi tulla raskaaksi. Eli eiköhän se ihan turvallinen ole.

Ja itse asiassa minusta on ihan mukavaa, että kuukautiset ovat tosi niukat. Eivät edes haittaa seksielämää! Ei tarvitse syödä särkylääkkeitä. Eikä siteisiinkään mene paljon yhtään rahaa. Eli jos tämä kerta ihan turvallista on, niin miksi mun pitäisi kärsiä kuukautisista?

Jokainenhan toki tekee oman ratkaisunsa ja kunnioitan sunkin ratkaisua! Kaikillehan tuo hormonikierukka ei toki sovi.

Vierailija

Ja liputan sen puolesta. Vuoto on runsasta, mutta ei juuri sen runsaampaa, kuin joskus teininä (ennen hormonaalista ehkäisyä= pillerit). Ei tunnu missään minusta eikä miehestänikään... Hormonaalisesta ehkäisystä on tutkittu olevan haittaa pitemmän päälle (veritulppa riski, syöpävaaran lisääntyminen...), joten siksi en sitä halua-

Vierailija

minä en tunne minun n.viikko sitten laitettua kierukkaa ollenkaan kohdun suulla, en siis lankoja tai mitään. Kai se siellä paikallaan on?

Mistä tiedän jos se ei ole paikallaan? Voiko se tulla huomaamatta ulos?

Vierailija

Jos hormonit ei sovi, niin ei sovi. Mulle kierukkakin aiheutti samoja kuin e-pillereissä.

Itse asennutan kuparikierukan seuraavaksi. Aivan sama jos on runsaat kuukautiset kunhan ei tarvi kärsiä hormoneista!

Vierailija

Haepa muuten haulla, mitä täällä palstalla keskusteltu aiemmin. Paljon ihmisten kokemuksista tietoa. Kopsaan tähän saman viestin, jonka kirjoitin viikko-pari sitten:

Mulla on ollut hormonikierukka 2 vuotta ja olen tosi tyytyväinen!

Pillereitä söin joskus nuorempana ennen lapsia peräti 7 vuotta putkeen, mutta ne vei multa seksihalut. Päätin, ettei koskaan enää! Kondomilla pelattiinkin sitten monta vuotta, mutta lastenteon jälkeen teki mieli jotakin vaivattomampaa ehkäisyä.

Hormonikierukkakin mua alkuun epäilytti, mutta kun lääkäri vakuutteli, että siinä on paljon pienempi hormonimäärä kuin mitä pillereistä tulee, niin ajattelin kokeilla. Hormonikierukan hormonit vaikuttavat vain paikallisesti kohdussa - eivät koko elimistössä kuten pillereillä.

Sivuvaikutuksina oli alkuun ehkä vähän näppyjä iholla, mutta tehokkaalla ihonpuhdistuksella niistäkin selvisin. Vaikutus meni ohi. Myös limarauhanen alkuun vähän innostui hormonikierukan sisältämästä keltarauhashormonista. Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut.

Kuukautiset ovat jääneet välillä kokonaan pois, ja välillä tulevat tosi niukkoina. Kipuja ei enää ole! Itse asiassa tilanne on aika ihana! Alkuun mietin, että onko kuukautisten poisjäänti jotenkin luonnoton tila, mutta sitten järkeilin, ettei ennen vanhaankaan naisilla ole jatkuvasti kuukautisia ollut, kun ovat olleet lähes koko ajan raskaana tai imettäneet. ;) Kuitenkin kuukautisvuoto hormonikierukankin kanssa tulee aina silloin tällöin ja putsaa paikat.

Kuparikierukkaa en halunnut, koska lääkäri ei sitä suositellut. Lisää kuulemma vuotoja. Se ei myöskään ole niin varma kuin hormonikierukka. Ja tulehduksia voi tosiaan aiheuttaa.

P.S. Mikäli päädyt hormonikierukan hankkimaan, niin yritä saada lääkäri kirjoittamaan siihen resepti niin, että tulee esim. runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon. Silloin saa Kelan korvauksen hormonikierukan hinnasta...

ja pari lisäystä vielä:

Ei tunnu kierukka yhdynnässä eikä muutenkaan mitenkään haittaa! Mulla siis ollut hyvä. Kaikillehan tämäkään ei sovi. Mutta suosittelen kokeilemaan, jos kaipaat pitempiaikaista ja helppoa ehkäisyä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat