Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aapuva aamut ovat vaikeita!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mieten te muut saatte koulu aamut sujumaan hyvin? Meillä jatkuvaa taistelua vaatteiden pukemisesta yms. Aamulla on mielestäni varattu riittävästi aikaa (1tunti) aamutoimiin, mutta meidän ekaluokkalainen tuntuu joka aamu nousevan väärällä jalalla. Neiti näsäviisastelee, viivyttelee uhallaankin. Mikään vaate ei kelpaa, istuu pöntöllä pitkään syyttä, yrittää vedättää joka kerta, että puen vasta aamupalan jälkeen jne. Eniten minua ärsyttää näsäviisastelu ja se että tyttö oikein yrtittämällä yrittää ärsyttää. Jos tämä olisi vain joskus sen kestäisi, mutta kun samaa vedättämistä on joka aamu ja jatkunut monta kuukautta. Kun aamutoimista on päästy, niin loppu päivä onkin sujuvaa ja kouluun neiti menee mielellään. Onko muilla samanlaisia aamuärripurreja? Mikä on auttanut? Olisi niin mukava aloittaa aamut iloisella mielellä.

Kommentit (8)

Vierailija

meillä muuten ihan sama juttu ton unen määrän kanssa. Poika on aina pärjännyt huomattavasti vähemmällä unimäärällä kuin pikkusiskonsa, mutta nyt koulun alettua on ollut todella tarpeen aikaistaa nukkumaan menoa, eli joka ilta klo 20.00 sänkyyn. Ja nukkuu mukisematta aamulla vaikka yhdeksäänkin saakka jos ei herätä. Ennen heräili aina noin 9-10 unien jälkeen helposti.

On muuten tosiaan auttanut meilläkin!

Vierailija

viime syksy oli myös aivan kamala. Meillä helpotti unien lisääminen. Ihan mahoton kiukuttelu oli niin aamuisin kuin iltaisinkin. Mietin monesti, että miten lapset, jotka vielä ovat iltapäiväkerhoissa jaksavat koulupäivät, kun meilläkin vaikka olin itse kotona iltapäivät ja tyttö tuli suoraan kotiin oli niin järjettömän väsynyt neiti.

Edellisen vuoden oli 9t päivässä päiväkodissa ja hyvin jaksoi, vaikka kävi 21 aikaan nukkumaan, mutta koulun alettua oli pakko siirtää yöunet alkamaan jo 20.00. Sen jälkeen helpotti. Nousi aamuisin paljon paremmalla tuulella ja iltakin sujui hyvin.

Se muutos ja paikallaan olo on kuitenkin monelle vielä syksyn aikana niin suuri muutos ja " tiedon" määrä, mitä aivot joutuvat suodattamaan yht´äkkiä on niin uutta, että aivot väsyvät ja kapinahenki iskee.

No voin vain sanoa, että ainakin meillä eka vuosi opetti kasvun koululaiseksi ja aivan toinen neiti ja suht valmis koululainen aloitti nyt toisen luokan :)

Vierailija

Aamut sujuu melko hyvin, joten sikäli olen ehkä jäävi neuvomaan. Sanoisin kuitenkin samaa kuin edellinen, että lapsi pitää laittaa itse vastuuseen. Minä olen kyllä sitä mieltä, että kouluun pitää lähteä ajoissa ja että se on vielä ekaluokkalaisella vanhempien vastuulla, mutta muut aamutoimet jätän lapsen vastuulle. Käytännössä olen sanonut, että jos poika ei halua mennä kouluun yöpuvussa ja nälkäisenä, hänen on paras pukea ja syödä, kun käsketään. Toimii meillä.

Meillä vitkuttelua tosin esiintyy enemmän iltatoimien aikaan, mutta siihenkin on tepsinyt entistä selkeämpi ja lapsen vastuuta kasvattava linja: ilmoitan että muistutan esim. hampaiden pesusta ¿yhden kerran¿ ja jos sana ei tepsi iltasatu jää heti pois. Sama pätee kaikenlaiseen turhaan touhuiluun: kaikki juoksentelu, ylimääräinen hösellys ym. on pois iltasadusta, ja jos asioita ei siltikään tehdä sutjakkaasti, menee seuraavankin illan satu. Ekalla kerralla poika sähelsi entiseen malliin ja odotti, että lopulta kuitenkin haen hänet pesulle ja ojennan yöpuvun ja muutenkin huolehdin entiseen tapaan. Kun siltä illalta sitten jäi satu lukematta, poika otti kerrasta opikseen ja nyt iltatoimet saadaan meillä tehtyä paljon aiempaa nopeammin. Olen tullut siihen tulokseen, että poika jättää kaiken vastuun minulle, jos vain siihen suostun, ja siksi minun on kerta kaikkiaan aktiivisesti vähennettävä tätä paapomista ;-)

Vierailija

Juu, on olleet. Tyttö on niiiiin hidas, pukee 20 minsaa syö 40 minsaa jne...hoputtaa saa kyllä,tai myöhästyy. Enää en kyttää vieressä mitä tekee, oon sanonut, että tuun sanomaan kun pitää lähteä, saa lähteä niine hyvineen kouluun jos ei oo valmis. Meillä on sovittu että aamulla puetaan heti päälle ensimmäisenä ja pedataan peti. Syödään, pestään hampaat ja kammataan tukka. Nyt on ajoittain ollut ihan reipaskin,eli alkaa oppia ;). Syömisestä jättämisestä...syömisen kanssa ollut hirveasti ongelmia jotka on onneksi rauhoittuneet. Jos ei syö ei ole karkkipäivää/viikkorahaa. Meillä on ainakin tepsinyt, varsinkin kun muut mässyttää lauantaina karkkia =D

Vierailija

Eli ennen niin kiltti ja " helppo" poikamme on nyt koulun alettua heittäytynyt ihan oudoksi!! Aamut meillä sujuu hyvin (koputtaa puuta), mutta kun haen koulusta niin sitten alkaa tappelu, ihan joka asiasta. Kamalaa kielenkäyttöä mua kohtaan, ja inttää ihan kaikessa vastaan, näsäviisastelee, kiroilee, haukkuu, paiskoo tavaroitaan jne..

Istuu ja mököttää kulmat kurtussa ja kädet puuskassa lopuksi kun otetaan yhteen, minäkin yleensä lopuksi kimpaannun kun pojan käytös menee ihan tolkuttomaksi. Yleensä tämä ärripurri-aika sitten ikään kuin laukeaa noin tunnin päästä kotiin tulosta.

Itse olen niin ajatellut että tekee ilmeisesti tiukkaa liikkuvaiselle pojalle istua monta tuntia ja kuunnella opea, vaikka koulussa viihtyykin yllättävän hyvin. Mutta kait se pitää jollekin sitten päästää ne höyryt, eli äidille... Nyt olen jo alkanut tottua joka päiväiseen raivariin, mutta en tietenkään sitä pysty yleensä nielemään ilman että itsekin sitten hiillyn, kun saa kuulla lapselta millainen " paska äiti mulla on" kun en esimerkiksi anna syödä koko keksi pakettia tms.

Tietenkin jos teillä alkaa aamulla tuo homma, niin mahtaisko olla vaan jännitystä tytöllä tulevaa päivää kohtaan?

Mene ja tiedä, toivottavasti menisi ohi... :)

Vierailija

lisäyksenä että meillä on aamuisin vaikeuksia aamupalan kanssa. Eli poika on kait keksinyt että aamulla äidin saa tolaltaan kun hän ei suostu syödä muruakaan!! Ja minä vieressä tarjoamassa ties mitä että edes jotain ottaisi ettei tule koulussa nälkä. Mutta nyt olen ottanut sen linjan, että jos ei halua niin sitten ei, piste. Tietää kuitenkin jo itse koulun ruokailut, eli että aamupalaa ei koulussa tarjota. Tämä on vähän auttanut, eli kun kysyn ottaako aamupalaa niin nyt jo saattaa pyytää edes jogurtin.

Vierailija

Älkää ottako omaksi huoleksenne lapsen aamutoimia, kyllä kouluikäisen pitäisi niistä jo itse selvitä. Antakaa myöhästyä jos on myöhästyäkseen, keskustelkaa vaikka opettajan kanssa että teillä on tällainen " aamutoimet sujuviksi" -projekti menossa, ja sopikaa että opettaja myös antaa jotain sopivaa " sanktiota" myöhästymisestä.

Eli vastuu aamutoimista ja ehtimisestä lapselle itselleen! Ja siten myös seurauksen harmi lapselle itselleen.

Toisethan käyttävät munakelloa, munakello soimaan milloin mikin toimi on ollut suoritettava. Tietty aika pesuu - munakello soi - tietty aika pukemiseen - munakello soi jne.

Vierailija

MMka:

Lainaus:

Eli vastuu aamutoimista ja ehtimisestä lapselle itselleen! Ja siten myös seurauksen harmi lapselle itselleen.

Toisethan käyttävät munakelloa, munakello soimaan milloin mikin toimi on ollut suoritettava.

Meillä on toiminut ihan hyvin samantyylinen eri vaiheiden kellottaminen: vaateet päällä syömässä klo 7.00, eteiseen pukemaan + matkaan 7.15. Näin ehtivät siihen bussiin, joka on sen verran aikaisin perillä että ehtivät moikkaamana kamut ennen sisäänmenoa. Onneksi seuraavallakin bussilla ehtii vielä täsmällisesti kouluun, muuten olisimme kai enemmän hermona tuon ehtimisen kanssa.

Muutaman kerran on lapset myöhästyneet koulusta mutta etenkin isompi tykkää leikkiä kavereiden kanssa ennen koulua, jolloin kaikki myöhästymiset ovat harmittaneet häntä itseään sopivasti ja seuraavina aamuina on oltu taas liikkeellä oikeaan aikaan... Toinen on puolestaan tunnollinen ja on ajallaan sen vuoksi.

Jos ollaan kotona kun lapset lähtee, voi siinä kätevästi omien hommien ohessa seurata että hommat etenee (jos ei etene, riittää kerran tai pari vihjaista että " pistä vauhtia että ehdit bussiin" ). Silloin kun lapset menevät myöhemmin kouluun, ovat omillaan ja hyvin on sujunut. Alussa tsekattiin joskus puhelimella että homma etenee mutta eipä sitä tarvinnut montaa kertaa tehdä kun lapset oli joskus ulkona matkalla jo ennen aikojaan :-)

Uusimmat

Suosituimmat