Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten/nuorten lihavuus.

Vierailija

Kun muistelen omaa peruskouluaikaa -70 luvulla, luokissa oli aina yli 30 oppilasta joista oli nolla - yksi ylipainoista lasta. Nyt näyttää, että 20 oppilaan ryhmissä ylipainoisia lapsia on jo kaksi - kolme.

Mitenkähän tämä suuntaus saatasiin käännettyä takaisin oikealle tolalle. Minun vinkit:

- liikuntaa lisää: ehdotan että koululiikuntaa olisi joka päivä, siihen ei kuuluisi kilpailu ja numeroarviointi, vaan olisi kisailua ja liikkumisen iloa ilman paineita. Kilpaurheilu voisi jäädä ns. seuratoimintaan. Koululiikunta olisi kaikille sopivaa kunnon ylläpito/kohennusta hyvin vapaata toimitaa.

- terveellisen ruoan korostus. Valistusta vanhemmille jo neuvolassa ja kertausta vanhempainilloissa koulussa.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Ittekin liikuin kasikytä- luvulla lapsena.

Sitten vanhempani erosivat ja alkoi päähän taputtelu! Ollaan kivoja; ostetaan herkkuja ja tietotekniikkaa.. Vanhemmilla ei ole aikaa leikkiä ja sitten ollaan neljän seinän sisällä.

Liikuntaa ei voi lisätä koulussa ilman että se vaikuttaa muihin aineisiin! Mistä aineesta tunnit vähennettäisiin??

Kyllä vastuu on kotonakin! Pelejä ja leikkejä enempi pihalla.

Koulussa voidaan kokeilla enempi eri lajeja ja kehottaa kokeilemaan. Itsekin vihasin yläasteella sitä tapaa jolla ryhmät valittiin.. Nyt 26- vuotiaana opettelen löytämään liikkumisesta iloa!

Tekee ilkeetä kun ajattelee että osalla lapsista ja nuorista on joku laji jota harrastetaan (monesti arkisin kamalan myöhään ja panostetaan siihen että musta tulee seuraava Jari Kurri) tai sitten ei tehdä mitään!

Mieheni alotti aikuisena harrastuksen jota ohjaa nykysin ja hän on järkyttynyt ettei nuoretaikuiset osaa tehdä kuperkeikkaa -puhumattakaan takaperin kuperkeikasta!

Lasketella osaa miltei kaikki nuoret, mutta osaako armeijassa miehet uida tai hiihtää?

Vierailija

3kpl noin 10-vuotiaita poikia jotka leikkivät yhdessä. jokainen heistä olisi tarvinnut RINTALIIVIT!! missä on aikuisen vastuu, tuli silloin vaan mieleen..

Vierailija

Lihavia on aina ollut ja tulee olemaankin. Mitä se teille kuuluu? Monella voi oikeasti olla joku sairaus tai sitten vain on perinnöllistä. Ja nuo 10-vuotiaat pojat, luultavasti jo viiden vuoden kuluttua ovat hoikempia. Itse ainakin tiedän useita jotka lapsena olleet pyöreitä mutta vanhetessaan hoikentuneet.

Vierailija

Liikunnan harrastuneisuus jakautuu aina vain epätasaisemmin. Toisin sanoen niiden nuorten määrä, jotka eivät liiku juuri lainkaan, lisääntyy jatkuvasti. Ne jotka liikkuvat, liikkuvat kyllä tarpeeksi, mutta niiden lasten määrä vain vähenee jatkuvasti. Eli koko ikäluokka huomioiden liikkumisen kokonaismäärä vähenee.

Vierailija

ovat jonkin lajin aktiiviharrastajia. Mutta on iso osa joka ei liiku juuri ollenkaan, ainoana lajina sormijumppa pleikkarilla. Ennen ei tarvinnut olla urheiluseurassa, vaan pelattiin ja leikittiin liikunnallisesti lähes koko vapaa-aika. NS. hyötyliikunta puuttuu monilta lapsilta täysin.

Vierailija

Lihavuus on koko väestön yhä kasvava ongelma, jota voi kutsua jo kansanterveyden suurimmaksi asiaksi. Lihavuudesta juontavat lukuisat sairaudet, kuten sydän- ja verisuonitaudit ja diabetes. Jos jo lapsena ollaan lihavia, niin näiden sairauksien riski on moninkertainen normaalipainoisiin verrattuna. Kyllä se on meidän kaikkien asia, kun kolmenkymmenen vuoden päästä työkykyisiä on yhä vähemmän ja hoidettavia yhä enemmän.

Vierailija

varsinkin tyttöjen liikunta on mielestäni sellaista jossa ei iloa ole, aerobicia jne.

Poikien liikunnassa enemmän joukkuelajeja joissa huonommatkin pärjäävät kun taas joku lihava tyttö aerobictunnilla on aika ruma näky. Ja muutenkin tyttöjen liikunta on sellaista voimistelu, aerobic, yksilöliikuntaa jossa ei tule liikuttua jos se laji ei yhtään kiinnosta. Vähän kättä toiseen suuntaan ja jalkaa toiseen ja siinä se liikunta. Sen sijaan näissä koripalloissa yms. tulee juoksua, heittoa jne. jos siis kaikki pääsevät siihen peliin mukaan eikä vain parhaat.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Minä kyllä olen luullut, että kaikki lapset nimenomaan OVAT luonnostaan liikkujia, jossain vaiheessa monen into liikkumiseen vaan lopahtaa kun tulee " kivempia" vaihtoehtoja tilalle, esim. tietokonepelit. Olenko väärässä?

Kaikki lapset EIVÄT ole liikunnallisia. Eikä syynä ole tietokonepelit ym.

Toinen isäni on melko urheilullinen, äitini taas käy ajoittain kävelyllä, mutta ei varsinaisesti urheilullinen. Sisarukseni ovat urheilullisia olleet hyvin pienestä asti, minä taas olen ollut enemmän lukutoukka-ainesta (saimme ekan tietokoneen kun minä menin lukioon).

Koululiikunta tappoi sen vähäisen uteliaisuuden liikuntaan mikä minulla oli. Olin vain hieman pullero hikari, joka ei kelvannut mihinkään. Kiinnostus liikuntaan on tullut nyt vasta aikuisiällä, mutta en edelleen väitä olevani urheilullinen kuten nykyään aikuiset sisarukseni ovat edelleen - yksi siskoni muksu on muuten kuin minä, lukutoukka :)

Lapsissa ON eroja.

Vierailija

Kaikki lapset eivät vain ole lunnostaan mitään liikkujia. Heille olisi erityisen tärkeää huolehtia terveellisestä ruoasta. Mutta kun katsoo jotain kaupan jugurtti-, karkki-, keksi- ja murohyllyjä on kyllä aika selvää mistä lasten lihavuus juontaa juurensa. Lapsille mainostetaan telkkarissakin pelkkää roskaruokaa, joka ei käytännössä sisällä juuri mitään muuta kuin sokeria. Ja tokihan lapsi syö sellaista mielellään! Hyvin voi ymmärtää, miten kiireiset ja väsyneet vanhemmat tottuvat ostamaan lapselle sellaista ruokaa mistä tämä pitää, kun ovat väsyneet tappelemaan syömisten kanssa.

Vierailija

Eikä minustakaan tämä ole enää mikään yksilön ongelma vaan tästähän kehkeytyy 10-20 vuoden kuluttua selvä aikapommi!! Kasvaa sukupolvi, jolla verensuonitauteja ja diabetesta jo nuorena:(. Sehän maksaa yhteiskunnallekin jo maltaita!

Kyllä tässä jotain pitäisi tehdä. Valitettavasti olen itsekin tavannut paljon vanhempia, jotka eivät tunnu tietävän terveellisestä ruokavaliosta mitään (vrt. esim. Olet mitä syöt, nämä perheet tavallisempia kuin uskoisi!). Kyllä se kodin malli on aika tärkeä kuitenkin, mutta tietysti myös koulun.

Itse olen ainakin saanut suht terveelliset ruokailutavat jo kotoa. Äitini mm. oli tarkka herkkujen suhteen ja meillä syötiin kunnon kotiruokaa. Ei ollut limuja eikä sipsejä juuri koskaan. Liikuntaakin harrastettiin yhdessä, esim. pyöräilyä ja suunnitusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat