Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HALOO!!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mun mielestä on hienoa että on tällainenkin keskustelu alue laitettu tänne. Mutta en millään pysty käsittämään miksi tupakoimattomat äidit/odottavat tulevat tänne moralisoimaan. Olen varma että jokainen tupakoitsija tiettää tupakan haitat sikiölle ja lapselle ja itselleenkin. Ei siihen tarvita ihmisiä jotka tulevat tälle palstalle tuomitsemaan ja leimaamaan huonoksi äidiksi. Se ei ainakaan kannusta ihmisiä savuttomiksi. Toki löytyy niitä tupakoimattomia jotka osaa kannustaa oikealla ja hyvällä tavalla eikä vain syyllistämällä ja moralisoimalla.

Ei tupakoivatkaan tule tutkimaan teidän ruokavaliota,ylipainoa ja muita asioita jotka myöskin vaikuttaa lapseen. Jokainen meistä tekee virheitä ja omia ratkaisuja ja ne ei ole aina helppoja.

Eikö meidän jokaisen pitäisi elää omaa elämää eikä vain olla tuomitsemassa muita. Olemmehan me jo aikuisia ja olettaisin että myös kykeneväisiä asialliseen keskusteluun!!!!

Hyvää syksyn jatkoa!

Anneliaana

Kommentit (14)

Vierailija

Ei kai sitä tarvitse 20 vuotta odottaa... Käsittääkseni 60- ja 70-luvulla poltettiin jo silloin tupakkaa ja hyvin näyttää suomen kansa siitä huolimatta lisääntyvän. Äitini ja anoppini kummatkin entisiä kessuttelioita ja siitä huolimatta olen nykyisin äiti ja monen lapsen täti.

Äidin tupakointi lisää varmasti riskiä poikalasten mahdolliseen myöhempään lapsettomuuteen, mutta tuskin on ainoa altistava tekiä...

Vierailija

> poikalapsilla siittiöiden heikko laatu ja jopa suoranainen puute ja siitä

> olikin juuri uutisissa kuinka parinkymmenen vuoden päästä

> keskiverto suomalaismies onkin steriili.

Onko sinulla jotain lisätietoa tästä (viittaus tms)? En ole kuullut että se voisi vaikuttaa tähän...

Vierailija

minäkään en ole enää viitsinyt kommentoida tänne mitään koska huomasin että täälä jotkut savuttomat äipät käyvät huutelemassa kuinka idiootteja sitä ollaan...vaikka kuinka sanoisin että tiedetään olevamme tyhmiä ja pla plaa plaa.ei se auta niitä yhtään vaikka kuinka haukkuisivat.edelleenkään en itse ole pystynyt lopettamaan ja oikeesti se harmittaa.

Vierailija

Olipa kerran minä, joka halusin oman ihanan vauvan... Olen ravintolatyöntekijä eli työympäristö on savullinen. Tupakoin itse ennen odotusaikaa. Pillereiden lopettamisen jälkeen jopa enemmän kuin aikaisemmin. Positiivinen raskaustesti sai minut kuitenkin luopumaan tuosta paheesta.

Neuvolassakin tuli puhetta tupakoinnin aiheuttamasta vaarasta sikiölle, joka on jopa suurempi kuin alkoholin käyttö raskausaikana. Tupakoinnin vaarallisuudesta vaan ei puhuta. Lopullisen silauksen lopettamispäätökselle teki työpaikkalääkärin käynti työpaikalla. Odottavana äitinä jouduin jäämään erityisäitiyslomalle, koska minulle ei voitu tarjota savutonta työympäristöä. Eikö tämä jo kerro jotain? Vaikken itse edes polttaisikaan, sikiölle voi kuitenkin hengittämästäni tupakansavusta tulla kehitysvaurio.

Parille tutulleni, jotka ovat polttaneet raskauden aikana, syntyi ei-ihan-terve lapsi. Toisella sydämessä vaurio, toisella lievä kehitysvamma kädessä. Tietenkään ei voi sormella osoittaa että nämä tulivat tupakoinnista, muttei varmasti myöskään auttaneet asiaan. Toinen heistä jopa sanoi kerran ettei anna ikinä itselleen anteeksi kun ei tahdonvoima riittänyt lopettamiseen odotusajaksi. Niinpä! Syyttää ei voi kun itseään jos jokin meneekin vikaan.

Itselläni on nyt tupakointi jäänyt kokonaan pois. Viimeiset henkoset poltin viime talvena ennen tietoa raskaudestani. Synnytin lokakuussa terveen pojan ja olen todella onnellinen päätökseeni savuttomuudesta! Toivottavasti moni muukin tekisi saman päätöksen. Onhan sitä sitten loppuelämä aikaa tuprutella!

Ja... Kyllähän sitä puhuttaisiin ruokavaliosta ja ylipainosta jos vain olisi näillekin puheenaiheille oma palstansa!

Vierailija

että jotkut tupakoitsijat itse kirjoittavat tänne noita tuomitsevia viestejä jotta voi sitten keskittyä analysoimaan mitä vikaa näissä tuomitsijoissa on ja miten oikeastaan loppujen lopuksi on tervellisempää myrkyttää lastaan fyysisesti raskauden aikana kun myrkyttää mieli " suvatsemattomuudellaan" myöhemmin.

Onkohan mitään käytöstä tai tekoa minkä ulkopuolinen voi kommentoida ilman että olisi tekopyhä/suvaitsematon/jeesustelija jne?

Vierailija

Kyse ei ole tyhmyydestä tai piittaamattomuudesta vaan riippuvuudesta. Toivoisi, että tätä aihetta kommentoivilla olisi siitä enemmän tietoa, ennenkun lähtevät asiaa kansakoulupohjalta ruotimaan.

Vierailija

eikö lapsesi hyvinvointi aja omien mielitekojesi edelle? eikö se että lisäät lapsesi riskiä kuolla anna tarpeeksi motivaatiota lopettamiselle? puhumattakaan muista riskeistä joita lisäät=hengitystieinfektiot usein sairastettuina, astma, keskittymishäiriöt ja vaikeudet koulussa, ylivilkkaus, poikalapsilla siittiöiden heikko laatu ja jopa suoranainen puute ja siitä olikin juuri uutisissa kuinka parinkymmenen vuoden päästä keskiverto suomalaismies onkin steriili. Miten suurta voi tyhmyys ja välinpitämättömyys olla?

Vierailija

Kyllä nää kaikki muut myrkyt, joita vähän suuremmat rikolliset, kuin tupakoivat äidit ovat varmasti myös hedelmällisyysongelmien takana. Ymmärrettävistä syistä NÄITÄ tutkimustuloksia on vähän vaikeampi saada :) Isot valvoo etujaan viimeiseen asti. Ja naisia syytetään, milloin mistäkin maailman sivu, tällä kertaa tästä. Kyky hahmottaa kokonaisuuksia on viisautta, ystävät!

Vierailija

Eikö edellisessä viestissä ollut jo motivaatiota lopettamiseen? Toivotan kaikille tupakoiville äideille tsemppiä lopettamiseen. Itse olen savutellut jo kymmenen vuotta ja kun sen tajusin tein päätöksen lopetella. Olen nyt puolitoistavuotiaan lapsen äiti ja raskausaikana en tupakoinut. Lopettaminen kävi suhteellisen helposti, vaikka olin polttanut vuosia. En olisi uskonutkaan, että se olisi niin helppoa. Mutta tyhmä kun olin, aloitin tupakoinnin uudelleen jossain vaiheessa äitiyslomaani ja jäin koukkuun uudelleen. Nyt olen ollut viikon polttamatta ja todella ylpeä itsestäni. Toivon itselleni ja teille kaikille muillekin raitista loppuelämää! :) En pidä itsestäni tupakoivana äitinä ja toivon tämän itseinhon motivoivan itseäni parhaiten.

Vierailija

...että täällä käy myös järkeviä ja toisia äitejä kunnioittavia ihmisiä. Luulenpa, että muita tuomitsevien äitien tarkoitus ei todellakaan ole kannustaa ja tukea savuttomuuteen, vaan nostaa omaa profiiliaan olemalla " parempia äitejä" . Surullista tässä on se, että juuri tällaien käytös osoittaa heidän olevan itse äitiyteen kypsymättömiä yksilöitä. Ainahan sanotaan, että lapset kasvattavat vanhempiaan, toivotaan, että myös näille tuomareille sama armo toteutuu. Huolestuttavaa se silti on. Itse asiassa vielä suuremmassa määrin kuin raskauden aikainen tupakointi. Olen hoitanut työssäni näiden ehdottomien äitien (ja isienkin) jälkikasvua ja nähnyt käytännössä sen jäljet lapsen psyykkeessä. Todella ikävää.

Uusimmat

Suosituimmat