Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montessori

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisikos kellään kokemuksia Montessori-päiväkodeista? Miten poikkeavat tavallisista, mikä hyvää ja mikä huonoa? Luin tuosta pedagogiikasta netistä, mutta siellä sitä vain kehuttiin. Kaipailisin omakohtaisia käytännön kokemuksia.

Kommentit (2)

Vierailija

Itse olen käynyt Montessorikoulun 5. luokkaan asti, enkä voi kun hehkuttaa. Leikkikoulun ja kolmannen luokan välissä olin pari vuotta Steinerkoulussa (minut oli ilmoitettu sinne synnyttyäni), mutta en kokenut sitä uteliaalle lapsenmielelleni lainkaan hyväksi paikaksi, joten itse päätin vaihtaa takaisin Montessoriopetukseen. Tästä aiheesta on kirjoitettu kirjoja vaikka kuinka, mutta nyt nopeasti sanoisin Montssoripedagogiikan tukevan omalähtöistä ajattelua. Mitään ei tarjoilla absoluuttisena totuutena, vaan lapsi saa itse etsiä vastauksia kysymyksiinsä useasta eri Montessoriympäristön tarjoamasta lähteestä (kuten kirjasto, konkreettiset kokeet jne.). Tavallisessa koulussahan lapsilla on pääsääntöisesti yksi oppikirja kustakin aiheesta, minkä vuoksi juuri asioiden kyseenalaistaminen voi jäädä oppimatta.

Kannattaa käydä tutustumassa lähimmässä Montessorikoulussa!!

Greta, ja kolme lasta jonossa Montessorikouluun

Vierailija

Kaksi lastani on Montessoripäiväkodeissa (molemmat eri) ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Lapset viihtyvät ja heistä välitetään ja heitä pyritään kannustamaan luonteeseen sopiviin " töihin" . Ryhmät ovat pieniä ja ohjaajat ovat tulleet hyvin tutuiksi.

Esikoinen ei aikoinaan päässyt Montessorileikkikouluun, mutta onneksi lähipäiväkotimme ei ole huono vaihtoehto sekään!

Mielestäni tällaisia erikoispäiväkoteja hehkutetaan liiaksikin - tavallinen hyvin organisoitu päiväkoti, jossa on mukavia, tavallisia hoitajia on yleensä aivan riittävä. Valitettavasti ryhmäkoot ovat vain valtavat.

Lapset menevät sitten aikanaan tavalliseen lähikouluun.

Uusimmat

Suosituimmat