Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sen isyyden tunnustamisen kanssa oikein on?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko asia näin: nainen voi lastenvalvojan luona kieltää isyyden tutkinnan/tunnustamisen, mutta tämäkö ei ole lopullista jos joku mies tekee siitä oikeusjutun ja kun biologinen isyys (vaikka olisi kyse esim. lesboparin luovuttajasta) on todettu, syntyy miehelle elatusvelvollisuus ja tapaamisoikeus ja oikeus hakea yhteishuoltajuutta?

Kuvittelin, että naisella on lain edessä oikeus pysyä yksinhuoltajana ja olla olematta tekemisissä lapsen isän kanssa. Mitä pointtia sitten on isyystutkinnan kiellolla jos se ei oikeasti ole pätevä?

Kommentit (13)

Vierailija

.. entäs jos minä olen kertonut neuvolassa (ja muille viranomaisille) isän nimen ja haluan selvittää sen, mutta isä kieltää tutkimukset. Voidaanko hänet sakon uhalla pakottaa testiin vai kuinka.

Vierailija

LeijaL:

Lainaus:

Minusta lapsi ei ole mikään äidin ruumiin jatke mutta koska he ne synnyttävät huoltajuus kuuluu heille ilman muuta, ellei ole sairas tms. Muu olisi naisen riistoa ja käyttöä jonain yhteiskunnan resurssina. Pitäisi myös olla oikeus päättää elämästään, ettei väkisin tarvitse ottaa siihen jotain vastenmielistä ihmistä mukaan.

mutta äiti ja lapsi eivät ole yksi ja sama ihminen. Täytyyhän sitä herrantähden jotain vastuuta ottaa siitäkin, kenet lapsensa isäksi valitsee!

Hedelmöityshoidoistahan on tulossa oma lakinsa.

Yleensähän näissä asioissa tavoitteena on suojata sitä osapuolta, joka itseään mahdollisimman vähän osaa puolustaa. Ja tässä tapauksessa se on lapsi. Ei nainen/synnyttäjä/äiti. En rehellisesti sanoen ymmärrä lainkaan mitä järkeä naisella olisi pitää yllä esim lyhyttä seksisuhdetta vain siinä tarkoituksessa, että haluaa tulla raskaaksi, mutta sen jälkeen haistattaa miehelle pitkät. Ja sitten vielä inistä katkerana sitä mahdollisuutta, että mies haluaisikin olla lapsen kanssa yhteyksissä.

Vierailija

Mä olen kuvitellut että se äidin kielto tarkoittaa juuri että " isää" kielletään selvittämästä. Kuka muukaan sen tutkimuksen panisi vireille, ei kai viranomaiset kulje tuolla ketään isiä bongailemassa yksityisetsivien avulla! Mitä virkaa koko kiellolla sitten?

Tuntuu todella kummalliselta että jonkun miehen siittiöiden päätyminen jonkun naisen kohtuun oikeutttaisi vaatimaan osaansa vanhemmuudesta, vaatia tapaamisia ja esim. yhteishuoltajana estää muuttaminen toiselle paikkakkunnalle. Itse olen ajatellut että naimattoman naisen lapset ovat tosiaan juridisesti vain hänen lapsiaan, saahan nainen itse yksin päättää esim. abortistakin.

Vierailija

-ei sitä että joku nainen sattumalta tulee raskaaksi jonkun miehen sukusoluista! Ei ole mitenkään automaattisesti " itsekästä" että nainen haluaisi estää tällaisen miehen ja lapsen tutustumisen. 99-prosenttisestihan asia on toisinpäin! Kylläpä ottaa aivoon että naisia taas syytellään itsekkyydestä...

Jokaisella on oikeus ajatella äiti- ja isä-asioista mitä haluaa. Minusta lapsi ei ole mikään äidin ruumiin jatke mutta koska he ne synnyttävät huoltajuus kuuluu heille ilman muuta, ellei ole sairas tms. Muu olisi naisen riistoa ja käyttöä jonain yhteiskunnan resurssina. Pitäisi myös olla oikeus päättää elämästään, ettei väkisin tarvitse ottaa siihen jotain vastenmielistä ihmistä mukaan. Siihen asti kun keinokohtu keksitään, miesten on tyydyttävä siihen että he eivät ole lastenteon suhteen naisten asemassa, ja muistaa että sillä asialla on kaksi puolta kuten asioilla yleensä. Naiseus ja äitiys ei tule ilmaiseksi, psykologisessa mielessä siis.

Mies taas tulee isäksi suhteessa kumppaniinsa, mutta jos toimii spermanluovuttajana taikka esim. vahingossa saattaa naimisissa olevan naisen raskaaksi, ei se hänestä vielä isää tee. Brittiläisen tutkimuksen mukaan noin 10 % perheenisistä ei ole lapsensa biologinen isä mutta miksi sen pitäisi merkitä mitään todellisen isyyden rinnalla?

Asia erikseen että ihmiselle on hyväksi tuntea biologiset juurensa (ainakin yleensä on näin) mutta se on eri asia kuin isyys tai äitiys myöskään, voivathan esim. äidit antaa lapsen adoptioon.

Uudessa laissa tietääkseni luovutaan tuosta ikiaikaisen vanhanaikaisesta patriarkaalisesta periaatteesta että isyys olisi samaa kuin siittäjänä toimiminen, siten että spermanluovuttajaa ei voi vahvistaa isäksi (paitsi tietenkin molempien suostumuksella). Vastaavasti tietenkään munasolujen luovuttajaa ei vahvisteta äidiksi.

Vierailija

pioneer53:

Lainaus:

.. entäs jos minä olen kertonut neuvolassa (ja muille viranomaisille) isän nimen ja haluan selvittää sen, mutta isä kieltää tutkimukset. Voidaanko hänet sakon uhalla pakottaa testiin vai kuinka.

Teoriassa isä tullaan noutamaan testiin, mutta käytännössä tätä noutoa tuskin toteutetaan.

Vierailija

siis jos äiti kieltänyt tutkimuksen ja joku mies menee lastenvalvojan luo ja sanoo et varmasti isä niin tutkimus aloitetaan tutkimus ilmeisesti tapahtuu niin että lapsen äiti ja lapsi ja oletettu isä joutuu verikokeeseen jossa selviää onko tämä mies isä. äiti voi sitä yrittää kieltää mutta mies voi hakea oikeudelta sen luvan ja silloin ädin on pakko siihen suostua.

Vierailija

LeijaL:

Lainaus:

Kuvittelin, että naisella on lain edessä oikeus pysyä yksinhuoltajana ja olla olematta tekemisissä lapsen isän kanssa. Mitä pointtia sitten on isyystutkinnan kiellolla jos se ei oikeasti ole pätevä?

Mitä tulee luovutettuihin sukusoluihin, niitä käsittelevää lainsäädäntöä on viilattu jo viimeiset 20v.

Vierailija

ja oikeiden päätöksellä äiti voidaan siis siihen velvoittaa.Tietysti asia aina tutkitaan ja ei niitä varmaankaan ole kovin paljon isiä, jotka ainakaan väärin perustein asiaa haluavat selvittää : )

Poikkeus on siinä tapauksessa, jos äiti on naimisissa ja aviomies on nimetty lapsen isäksi.En ole kyllä ihan varma tutkitaanko isyys tässäkin tapauksessa oikeuden päätöksellä, mutta kovin heikoin perustein sitä ei ainakaan tehdä jos äiti siis on naimisissa ja aviomies on avioliiton myötä lapsen isä ( siis avioliitossa lähdetään aina olettamuksesta että aviomies on syntyvän lapsen isä).

Jos isyyden tutkimista vaatinut isä todetaan lapsen isäksi, ainakaan huoltajuus ei lankea hänelle noin vaan, eli hänen sitä vaatiessaan asia kulkee oikeuden kautta ( vain oikeuden päätöksellä).

Vierailija

Olen kanssa miettinyt, että jos lapselle tulisi suoraan ei biologinen isä, joka on ihan toista maata kuin biologinen isä.

Meillä kuvioo vaan höystää vielä se, että ex mies vahtii mun tekemisiä ja selvittää mun miehiäkin.. jopa uhkailuun asti.

Vierailija

sä voit itse kieltää isyyden tutkimuksen mutta jos sinne joku ns. isä menee ja sanoo että on isä niin silloin tutkimukset alkavat ja äidillä ei sit ole sanan valtaa kieltää tutkimusta. sillain mulle sanottiin kun kielsin isyyden tutkimisen.

Vierailija

Isä voidaan pakottaa testiin sakon uhalla.

Onko tuo ihan varmasti noin, että isä voi vaatia isyyden selvittämistä vastoin äidin kieltoa?? Mitä jos äiti sanoo lastenvalvojalle että on ollut useita kumppaneja hedelmöittymisen aikaan ja ei muista että on tuon isäksi väittämän miehen kanssa edes ollut sängyssä. Lähdetäänkö sittenkin vielä tutkimaan? Ei kai oikeus määrää kenen tahansa isäksi haluavan miehen takia lasta ja äitiä testeihin. Löytäiskö joku lakipykäliä tästä aiheesta (tai tietääkö ennakkotapauksia).

Ainakin tuo, että isä pakotetaan testeihin on niin että äidin pitää vannoa ja vakuuttaa (allekirjoittaa paperi) että isäehdokas on varma isukki. Sitten oikeus päättää, että " näyttöjen perusteella määrätään isä tutkimuksiin" .

Uusimmat

Suosituimmat