on se vähän jännä asia, kun jos täällä ei puhuta lestadiolaisuudesta,

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

niin viestit etenee tosi hiljakseen.. harvoin on nopeasti etenevää juttua ellei kyse todellakin ole sellaisesta aiheesta joka todella koskettaa. Miksihän tämä lestadiolaisuus todella on niin kuuma aihe? koskettaako se niin kovasti vaan tunteita vai ärsyttääkö se?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Veljeni tyttöystävä kuuluu " johonkin lestadiolaisuutta lähellä olevaan" systeemiin (anteeksi, en todellakaan tiedä tarkemmin, näin hän itse on asian minulle selittänyt) ja koska meidän suunnalla ei lestadiolaisia ole, olen aika paljon kaikenlaisten kuulopuheiden varassa. Minua tosiaankin kiinnostaa se kaikki, mihin veljenikin nyt on jotenkin osallistumassa. Me olemme kotoisin hyvin uskonnottomasta kodista, minä sittemmin kirkosta eronnutkin. Kaikki uskonnon nimissä tehtävät säännöt ja sopimukset ovat melkoisen vieraita, ja siksi ihan lapsellisella tavalla jänniä =). Luulisin, että monella muulla on samanlainen suhtautuminen kuin minulla. Lestadiolaisuus on kuitenkin sillä tavalla tunnettu asia, että se osataan nimetä ja siihen liittyviä piirteitä tiedetään. Esimerkiksi iso lapsilukumäärä on sellainen " helppo" piirre. Joku muu uskonnollinen ryhmittymä voi olla liian vieras herättääkseen yhtään mitään mielikuvia.

Vierailija

Aivan aluksi: elä vain unelmasi ja omatuntosi mukaan. Eli jos haluatte paljon lapsia ja teillä ei ole lapsettomuusongelmaa, niin antakaa niiden tulla.

Mutta sitten voin kertoa, että rahattomuus Suomessa tulee jo kolmen lapsen jälkeen. Yhteiskunta on rakennettu sen mukaan, että perheessä on kaksi lasta ja molemmat vanhemmat ovat työelämässä. Kun lapsia on useampi kuin kaksi, niin useimmat suomalaiset perheet kärsivät rahan vähyydestä, suhteettoman suurista asumiskustannuksista jne. Mutta minä itse en kannata laskelmointia, joten kannustan sinua lastentekoon. Kyllä ne hymynaamat korvaavat rahapulan tuomat vaikeudet.

Minä en ole vl. Pitkän linjan uskovainen kristitty olen kuitenkin.

Vierailija

Raamatussa on yksi kohta, muistaakseni vanhassa testamentissa, mikä on kyllä edelleen voimassa, vaikka uuden liiton aikaa eletään. Ei synti oo muuttunut miksikään niiltä ajoilta. En muista edes henkilöitä mutta siinä mies ja nainen olivat yhdynnässä ja keskeyttivät sen jotta mies voisi laskea siemenensä maahan, siis jotta nainen ei tulisi raskaaksi. Ja siinä kohdassa käy ilmi, että tämä ei ole Jumalan mielen mukaista toimintaa, siis oli olemassa jo yksi ehkäisykeino, keskeytetty yhdyntä, mitä ehkä jotkut käyttävät vieläkin.

Ja toinen asia, monet kristityt kyllä puhuvat mielellään armosta mutta sitä välittömästi seuraava totuus unohdetaan. Siis armo ja totuus kuuluvat yhteen ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Ja totuus on se mikä on syntiä ja mikä ei. Nykyäänhän ei saa syntiä synniksi saarnata, liekö nämä niitä lopun ajan merkkejä, joista Raamatussa ennustetaan, että silloin sanotaan " rauha, rauha, ei ole mitään hätää" ja sitten tulee loppu. Jeesus vapautti synnin alta, siis vapauteen synnin orjuudesta mutta ei vapauttanut toimimaan aina oman mieltymyksen mukaan.

Vierailija

Se miksi lestadiolaisuus ja nimenomaan vl puhuttaa johtuu juuri näistä tolkuttomista " kielloista" jotka taakoittavat ihmisten elämää.

Ristiriitaisia juttuja monetkin. Tunnen monia vl-uskovia ja eräskin nainen joka ei voinut saada kuin kolme lasta on iloinen että voi nyt nauttia vapaudesta kun lapsia on vain kolme ja ovat jo melkein aikuisia. Monet uskonsisaret ovat vielä monta vuotta siinä iässä pienen vauvan äitejä. Hän ei siis olis halunnutkaan enempää lapsia! Ei varmasti monet muutkaan vl-äidit halua suurperhettä. Jos joku julistaisi vl-piireissä vapauttavat sanat että älkää hyvät ihmiset taakoittako itseänne enempää kuin jaksatte, lapsilukumäärää ajatellen. Taivaaseen pääsee vaikka ei kaikkia lapsia jaksaisikaan ottaa vastaan. Niin olen varma että suurperheiden määrä huomattavasti pienenisi. Vapauteen Kristus meidät vapautti!

Ja kun ei ehkäisy ole mitään tappamista tai olemassa olevien lasten estämistä. Ei mitään ihmistä ole vielä olemassa vasta kun äidin kohdussa. Uskon kyllä että Jumala on luonut minut ja suunnitellut tarkkaan millaisen lapsen äidilleni ja isälleni antaa mutta ei minua ollut vasta kuin äidin kohdussa. Jumalan suunnitelmissa ehkä. Ja äidin ja isän toiveissa.

Vierailija

olemme tosiaan sikäli onnellisessa asemassa, että ainakin kaksi lasta ollaan saatu alulle ihan normaalisti ja uskon, että enemmänkin niitä kyllä olisi tulossa.

Meillä on myös sen suhteen hyvin asiat, että ainakin nyt molemmilla on työtä eikä kumpikaan meistä haaveile suurista rikkauksista. Sen sijaan haluaisimme talon, johon sopii paljon lapsia.

En jotenkin osaisi olla rahan takia lapsia toivomatta, mutta silti haluan tarjota heille kohtuullisen toimeentulon. En osaa laskea, moneenko lapseen meillä olisi " varaa" (se on minusta jotenkin hassua), mutta jo sellainen koti, johon sopii vanhemmat ja liuta lapsia, maksaa omaisuuksia. Toisaalta meneväthän ne ihan pikkuiset aika pieneen tilaan :)

Mutta, onneksi asioita ei tarvitse päättää etukäteen vaan voi miettiä lapsi kerrallaan. Ja onneksi minulla on mies, joka ei kaipaa matkoja maailman ääriin vaan syö onnellisena makaronilaatikkoa ja säästää isoa taloamme varten :)

Nyt olisi sitten tarkoitus, että olemme molemmat töissä muutaman vuoden ennen seuraavaa pientä, mutta saas nyt nähdä, kauanko maltamme odottaa. No, ehkä tämä toinen on sellainen huutolainen, että pelkkä ajatuskin uudesta vauvasta hirvittää...

Vierailija

" Suuri ongelma vl:n " tapakulttuurissa" on se, että niitä ei yksinkertaisesti pidetä teillä tapakulttuurina. Niistä on tullut ehdottomia käskyjä. Vai eikö? Miten reagoisit jos joku vl-ystäväsi tulisi seuroihin, vaikka kevyestikin ripset värjättyinä? Tuo sinänsä niin mitätön asia on vl:n silmissä suuri uhka, merkki siitä, että ihminen on luopumassa uskosta jne. Tästä nuhdeltaisiin."

no jollakin tavalla ne(eli ei-meikkaaminen jne) ovat kyllä iskostuneet niin syvälle tähän vl:n ominaispiirteisiin samoin kuin tv, että jossain määrin kyllä katson vähän kauemmin, jos joku ennestään tuttu seuroissa kävijä onkin yhtäkkiä alkanut esim meikkaamaan. Mutta reagointini tuohon asiaan alkaa olla jo sellainen, etten enää ihmettele. Sitä siis näkee jo aika paljon, siis että vl:t meikkaavat. Ajattelen kylläkin, että jokin osa on alkanut tuossa ihmisessä kapinoimaan ja kaipaamaan jotakin " extraa" joka usein johtaa siihen, että luopuukin koko uskosta. Silti tunnen jotain surumielistä sydämessäni, kun näen tällaisen ihmisen, vaikka hän uskossa vielä olisikin. Siinä olet kyllä oikeassa.

Ja ne raamatun kohdat. Aina voi tulkita omalla tavallaan mitä tahansa. Silti uskon, että ehkäisy ei ole oikein, muuta kuin siinä tapauksessa, jos sillä säästää jo olemassa olevan hengen vaaratilanteessa. Mutta ei tästä kannata alkaa inttämään.

Vierailija

siis mekin olemme uskossa, luterilaisia kumpainenkin, mutta ainakaan meillä tämä usko ei ole vaikuttanut mitenkään lapsitoiveisiin. Kumpikin vain satutaan pitämään lapsista ja tuntuu, että meillä riittäisi rakkautta isommallekin porukalle.

Vierailija

Minusta olisi ihanaa, että voisi jättää lasten lukumäärän Jumalan päätettäväksi, sillä se tuntuu olevan yksi hankalimmista päätöksistä, mitä itse joutuu tekemään.

Vierailija

siis henkilökohtainen on silti tämä uskommekin, vaikka joskus tuskaa tunnemme, jos läheinen on kieltänyt uskon. Olemmehan kuitenkin myös " veljemme vartioita" .. ja olisihan se helppo ajatella niin että " Jeesus vapautti meidät elämään vapaasti" ... hmmm... mitähän sekin sitten tarkoittaa.

Vierailija

käyttäisin ehkäisyä, luulisin, että sekin olisi kamalan vaikeeta. Joten näin on parempi ja tiedän, että oikeudenmukaisempi, ettei sitä asiaa tarvi vatvoa.. sama asiahan se olisi, jos jo synnyttäneitä lapsia jakelisi pois..vai mitä?

Vierailija

... ihmettelin kerran, kauan sitten saunareissulla, tyhmyyksissäni ääneen, tutun " hienoa, punertavaaa silmämeikkiä" . Hän oli hetken hyvin hiljaa ja sanoi sitten: " Ripset ovat luomutummat ja silmäluomien punainen väri johtuu allergiasta!"

Kaikki ei ole ihan aina ihan sitä, miltä näyttää...

Vierailija

" Niin olen varma että suurperheiden määrä huomattavasti pienenisi."

miksi ihmeessä se on sinulta pois, jos vl:t eivät käytä ehkäisyä ja osa saa ison perheen?

Vierailija

Nyt onkin ollut helppoa, kun ei ole tarvinnut ehkäisyä muutamaan vuoteen miettiä (toivoimme kahta lasta pienellä ikäerolla), mutta tämän pikkuisen jälkeen ehkäisy tulee taas ajankohtaiseksi. Ehkäisy tuntuu sikälikin hassulta, että haluamme kyllä lisää lapsia, mutta emme ihan heti. Jo se ehkäisymenetelmän valinta on mun mielestä jotenkin hankalaa.

Vierailija

ehkäistävä, että haluaisimme 4-8 (miehelle sopisi kahdeksan...) lasta, ja jos emme missään vaiheessa ehkäisisi, tulisi lapsia varmasti tuplamäärä. Ja taas niin isosta porukasta emme pystyisi huolehtimaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat